Jump to content
Annons

Davidiot

Medlem
  • Antal inlägg

    14
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Ja mycket riktigt . Jag tror jag poängterade att det var di-boxar för gitarr jag skrev om och att det dessutom framgår tydligt att det var det. Jag tror precis som dig, att det inte kommer vara ett höjdarljud, men det kommer låta fan så mycketbättre än en distpedal till PA,
  2. Här är en fråga som faktiskt rör mitt område. (är ingen studioexpert) Det klyschiga svaret är ju alltid: "Det beror på vilket ljud du vill ha?" det stämmer till viss del men jag skulle säga att du kommer inte bli nöjd. En tubescreamer är en overdrive pedal, den är designad för att sitta framför input på en förstärkare och sätta lite extra sprätt på ljudet så att den "riktiga" disten i stärkaren får en tightare och rivigare karaktär. Jag har själv en tubescreamer och massor av förstärkare, jag har också en såkallad DI-BOX En DI-BOX simulerar frekvensåtergivningen hos en vanlig gitarrhögtalare (vanligt vis 4x12a) Exempel på DI-Boxes är H&K Red Box(ingen höjdare) Palmer the junction ( har jag, låter bra) Finns riktigt billiga varianter ,tex behringer också men är ganska säker på att det är en kompromiss med ljudet. En DI-box är till för precis det du vill göra Om du kopplar med en DI-box för gitarr mellan tubescreamer och PA så kommer det inte låta Norsk-blackmetal från tidigt 90-tal. Det kommer låta som en overdrive pedal in i en väldigt transparent förstärkare som blivit uppmickad, ungefär. Det låter egentligen aldrig lika som om det vore uppmickat men nära inpå, och det låter inte illa. För det gör dist utan gitarrhögtalare eller simulerad sådan, det beror på att du får med massa frekvenser som filtreras bort av en riktigt förstärkare/högtalare. Vill du ha mycket dist så är nog inte tubescreamern ultimat. Tänk också på att den här pedalen har skuren bas och diskant och ett boostat mellanregister, det är det som gör att pedalen tightar till disten/ljudet i förstärkaren den placeras framför, ifall man kör bara pedalen kan detta låta lite gubbigt och gammaldags, hoppas detta varit till någon nytta. // The Davidiot
  3. Okey! Tack alla för era svar. Har koll på detta nu. 🙂
  4. Okey, tack för svaret. ljudkortet är ett e-mu 1820 och det står att de 2 xlr ingångarna är "mick ingångar" så då borde det förstärkas till en hanterbar nivå? Klart det kanske aldrig skadar att boosta upp det lite till med mic preampen?
  5. Detta kan vara en fråga som dykit upp förr, och den kan säkert rent av verka lite dum för visa. Varför är preamp viktigt? Blir inte resultatet detsamma när man linar in mikrofonen direkt i ljudkortet för att sedan bearbetas? Förutom att det är enklare att bearbeta ljudet om det är helt ofärgat? http://www.dbxpro.com/286A/286A.php har en sådan av lite äldre modell liggandes, men vet inte exakt hur jag skall ställa in den vid inspelning. Den sång det handlar om är skrik/growl. Tacksam för tips och hjälp
  6. Förlåt att jag nu kapar den här tråden lite, men jag håller också på med inspelning av skrik/growl. Varför är preamp viktigt? Blir inte resultatet detsamma när man linar in SM57an direkt i ljudkortet för att sedan bearbetas? Tack så mkt för hjälp
  7. Men en A/B switch gör ju att jag växlar mellan två olika kedjor, men jag ser inte hur jag får det att fungera i samma rack utan tvingas väl då använda 2 separata slutsteg och högtalare? Har du ett exempel på en programerbar patchbay?
  8. Okey! Verkar ju bra, Hur får jag detta att fungera i ett gitarr-rack så att jag kan växla mellan 2 kedjor med hjälp av en pedal? Tack för din hjälp
  9. Har 2 olika preamps i racket. Vill kunna växla mellan dessa, ingen av dem har effekt loop eller något alls, Vad för utrustning gör så att man kan isolera ena preampen medans den andra är aktiv och tvärt om? Borde finnas något tycker jag som gör att man kan köra 2 olika effektkedjor samtidigt och växla mellan dessa med samma slutsteg och högtalare? Hoppas någon kan hjälpa till med detta.
  10. Okey. Verkar vara bra det. Tack ska ni ha för tipsen. Kram på er
  11. HAlloJ! Jag sjunger ibland genom en effektenhet som är avsedd för gitarr för att få ett särskillt ljud jag gillar. Problemet jag har upptäckt är brus. Detta skulle tydligen bero på att input på effekten (POD) var anpassad för en mycket starkare signal än vad mikrofonen levererar. Därför skulle jag köpa en liten preamp till micken att sätta emelllan. Ifall ni kunniga här håller med om att detta borde göra saken bättre? Vilken förstärkare skall jag isåfall köpa? Behöver verkligen inget avancerat desto mindre och smidig den är desto bättre, köper gärna begagnat tacksam för hjälp. puss och kram
  12. Tack till er som har skrivit i tråden. Har fått många bra användbara tips,. 😄
  13. tack Emil och Demonproducenten, låt säga att jag vet att det är det reverd/ljud jag vill ha på gitarren , men blir det konstigt att ha ett reverb på solon, och ett annat på andra delar och den andra gitarren?
  14. Halloj! Hittade ingen tråd som gav svar på detta så jag skapar en. Låt säga att jag spelar in gitarr med reverb och delay från själva förstärkaren. Kommer då det bli ett helvette för den som ska mixa och ha sig när det reverb som jag använder och det delay jag använder inte är "samma" som han/hon har tillgång till i sitt program. Tanken är väl att man vid mixning håller på med effekter till hela mixen? Är helt ny på detta med inspelning och särskilt mixning så därför måste jag ställa en så dum fråga. tack för tips och hjälp
×
×
  • Skapa ny...