Jump to content
Annons

Vad tycker du om att använda loop-samples i låtar?


Taner

Recommended Posts

Frågan har säkert varit uppe innan, men jag antar att det inte skadar att få se vad medlemmarna tycker nu. Hur som helst, ni som har Vengeance packeten vet säkert att det finns massor av färdiga loops i dem. Vad tycker ni om att använda dem i låtar? Är det okej att göra det eller är det ett tecken på att man är kass om man gör det?

Redigerat av Taner
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om man lyssnar på en låt, ifrån någon som man inte känner till så pass väl, så är det ju svårt att avgöra om han använt en loop eller om han programmerat groovet själv. Känner man till just den loopen eller slingan han använt så är det ju lätt, men annars får man lyssna noga för att gissa sig fram till hur han gjort det.

Personligen tycker jag det definitivt är högre prestige i att göra musiken "för hand" så att säga, men det behöver inte bli mer musikaliskt för det.

Om jag hör att musiken är baserad på en slinga som går runt runt - oavsett hur man tillverkat den - då slutar man lyssna på den slingan efter några få vändor och lyssnar på det som förändras istället. På så sätt passar loopar eller slingor bra för t.ex. rap-musik, för är det för mycket variation så hinner man inte lyssna på texten och musiken på en gång.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig använt en loop i mina produktioner(tyckte att det var ett tecken på att man var kass), då jag är rätt bra på beats och att få till svänget ändå.

Efter att ha fått feedback från lite proffs på marknaden fick jag reda på att loopar används hur mycket som helst. Om inte så använder man delar av loopar.

Grejen är den att det finns massor av proffsklass loopar(samplade riktiga instrument från personer som kan spela) från system som är så dyra att det får ditt pubishår att ramla av i chock. Och den kvalitén på loopar kommer du aldrig att uppnå med din hemmastudio.

Nu kommer säkert massor av 'experter' yttra sig men som den lilla tjejen säger i reklamen "frankly my dear, I don't give damn"

Och en loop i sig ska ju inte vara stommen i ditt beat utan vara där för att få till flowet, fylla ut beatet. Och jag har ändrat min åsikt och börjat lägga in lite loopar på nya produktioner, svänger som f-n!

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig använt en loop i mina produktioner(tyckte att det var ett tecken på att man var kass), då jag är rätt bra på beats och att få till svänget ändå.
Och jag har ändrat min åsikt och börjat lägga in lite loopar på nya produktioner, svänger som f-n!

Får inte riktigt dessa två påståenden att gå ihop.

Men ja loopar använd extremt mycket i proffesionella produktioner , Rhianna , 50 cent , Usher , Darin , Robin m.m m.m m.m

Personligen bryr jag mig inte , En bra låt är en bra låt , Om det nu visar sig inehålla en loop skulle jag inte direkt påstå att låtskrivaren är kass.

Det är ungefär som att påstå att ALLA som inte spelar på en Gibson gitarr suger och borde lägga ned gitarrspelandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig använt en loop i mina produktioner(tyckte att det var ett tecken på att man var kass), då jag är rätt bra på beats och att få till svänget ändå.
Och jag har ändrat min åsikt och börjat lägga in lite loopar på nya produktioner, svänger som f-n!

Får inte riktigt dessa två påståenden att gå ihop.

Men ja loopar använd extremt mycket i proffesionella produktioner , Rhianna , 50 cent , Usher , Darin , Robin m.m m.m m.m

Personligen bryr jag mig inte , En bra låt är en bra låt , Om det nu visar sig inehålla en loop skulle jag inte direkt påstå att låtskrivaren är kass.

Det är ungefär som att påstå att ALLA som inte spelar på en Gibson gitarr suger och borde lägga ned gitarrspelandet.

Mr Citat är igång igen.

Aja ska försöka räta ut frågetecknet. Jag menade att jag aldrig använt loopar TIDIGARE i mina produktioner. PGA att jag tyckte det var ett bevis på att man inte kunde göra beats.

Efter lite input från proffs, och även en del undervisning i ämnet LIVE, förstod jag hur en loop kan hjälpa dina beats och spara dig massor av tid. Rätt ofta känner man att något saknas i ett beat och det är ett jäkla meck att få till det där fulla beatet som känns komplett. Med en loop kirrar man detta snabbt.

Idag alltså presens, har jag börjat plocka in lite loopar när jag känner att jag har mitt grund beat. Sen lägger jag in jordgubben(loopen) som gör tårtan komplett och TADAA! Klart!

Capice? w

Link to comment
Dela på andra sajter

Loopar är okej sålänge du inte göra rena kollage av kommersiella bibliotek. Några exempel på hur man inte gör är flera av vinjetterna på SVT för några år sedan som nästan uteslutande bestod av loopar från E-lab (numera Equipped music) -bibliotek. Sen svider det ju lite extra att "upphovsmännen" till de låtarna dessutom fick betalt varenda gång musiken spelades. Snacka om lättförtjänta pengar...

I regel är en loop den bästa kompromissen mellan snabbhet, kostnadseffektivitet och ljudkvalitet. Sedan ser åtminstone jag helst att loopar används som pynt på ett i övrigt egenförfattat verk, eller att samplingarna åtminstone redigeras så mycket att resultatet själv uppnår det som i juridiska sammanhang kallas verkshöjd. Exempelvis gör man inte som Puff Daddy och snor hela refrängen från Every Step You Take, utan som Basement Jaxx och klipper ihop fragment av bossalåtar till stompig gospelhouse (Do Your Thing, för oinsatta). Eller alltså, vill man bli sjukt tät och får vara med på MTV gör man som P Diddy. Vill man ha respect från ett gäng självupptagna forummuppar på internet gör man som Felix & Simon. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Loopar är okej sålänge du inte göra rena kollage av kommersiella bibliotek. Några exempel på hur man inte gör är flera av vinjetterna på SVT för några år sedan som nästan uteslutande bestod av loopar från E-lab (numera Equipped music) -bibliotek. Sen svider det ju lite extra att "upphovsmännen" till de låtarna dessutom fick betalt varenda gång musiken spelades. Snacka om lättförtjänta pengar...

I regel är en loop den bästa kompromissen mellan snabbhet, kostnadseffektivitet och ljudkvalitet. Sedan ser åtminstone jag helst att loopar används som pynt på ett i övrigt egenförfattat verk, eller att samplingarna åtminstone redigeras så mycket att resultatet själv uppnår det som i juridiska sammanhang kallas verkshöjd. Exempelvis gör man inte som Puff Daddy och snor hela refrängen från Every Step You Take, utan som Basement Jaxx och klipper ihop fragment av bossalåtar till stompig gospelhouse (Do Your Thing, för oinsatta). Eller alltså, vill man bli sjukt tät och får vara med på MTV gör man som P Diddy. Vill man ha respect från ett gäng självupptagna forummuppar på internet gör man som Felix & Simon. 😄

Bra inlägg, håller med dig på alla punkter.

En loop ska vara pricken över i'et och inte hela bokstaven. Sen kan man gärna jobba med loopen för att göra om den lite. Jag själv har börjat klippa ut från en loop med ljud jag gillar och placerat om lite för att variera svänget.

Jag vill bli sjukt tät men ändå få respekt från forum muppar. Hur gör jag då ? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Loopar är okej sålänge du inte göra rena kollage av kommersiella bibliotek. Några exempel på hur man inte gör är flera av vinjetterna på SVT för några år sedan som nästan uteslutande bestod av loopar från E-lab (numera Equipped music) -bibliotek. Sen svider det ju lite extra att "upphovsmännen" till de låtarna dessutom fick betalt varenda gång musiken spelades. Snacka om lättförtjänta pengar...

...och uppnådd verkshöjd, eller hur 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför jag just frågar är för att jag precis börjat testa lite loops och tycker att det fyller beatsen på ett bra sätt!. Använder dock inga loops som är "dominanta" (som hörs väldigtm mycket och som tar över hela låten). Utan jag brukar oftast väldigt små enkla loops som har olika hihat rytmer och annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser inget fel i att använda loopar så länge man har ett eget uttryck i det man gör. Att bara rida på de duktiga musiker som gjort looparna och sen inte göra så mycket mer själv känns mindre roligt däremot.

Tycker man kan använda hur mycket loops som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.. Jag är tveksam.. Som gammal i gemet så vill jag påstå att loopar hämmar den ljudliga kreativiten.. Loop=återanvända nåt nån annan gjort bra.. Alltså jag skulle önska att folk lyssnar på nåt bra nån annan gjort och sen försöka återskapa det.. Skulle ge mer kreativ glädje anser jag..

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är den att det finns massor av proffsklass loopar(samplade riktiga instrument från personer som kan spela) från system som är så dyra att det får ditt pubishår att ramla av i chock. Och den kvalitén på loopar kommer du aldrig att uppnå med din hemmastudio.

Och vad kan dessa smått magiska "system" tänkas heta då? Och varför skulle man inte kunna uppnå samma kvalité i sin hemstudio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv använder jag inga loopar, men ser inget problem i att andra gör det.

Det är ju trots allt resultatet (och inte resan dit) som räknas när någon ska lyssna på låten.

Jag är kanske gammaldags, men jag vill kunna känna mig stolt över varje detalj i min musik - och tycker helt enkelt inte att jag skulle kunna göra det om jag hade kopierat i en loop någonstans. Jag dömer däremot inte andra på den grunden, utan det är upp till varje upphovsman att välja sina ingredienser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.. Jag är tveksam.. Som gammal i gemet så vill jag påstå att loopar hämmar den ljudliga kreativiten.. Loop=återanvända nåt nån annan gjort bra.. Alltså jag skulle önska att folk lyssnar på nåt bra nån annan gjort och sen försöka återskapa det.. Skulle ge mer kreativ glädje anser jag..

Även om jag förstår resonemanget har jag en invändning. Om någon annan redan har gjort det jag eftersträvar, eller åtminstone en del av det jag eftersträvar, var ligger då värdet i att försöka återskapa det?

För att ta ett lite trivialt exempel: Om jag vill ha en maracas i min låt har jag i princip tre val: spela in själv, vilket kräver maracas, mikrofon och åtminstone grundläggande kunskaper om inspelningsteknik och trakterande av instrumentet maracas, alternetivt någon eller några personer som besitter nämnda kunskaper; att meddelst samplingar programmera in maracas och försöka få ett så naturligt ljud som möjligt; eller att hitta en lämplig maracasloop i mitt samplingsbibliotek och införliva den i mitt verk. I nio fall av tio är den sistnämnda lösningen den bästa kompromissen mellan hastighet, kostnadseffektivitet och ljudkvalitet. Byt ut maracas mot valfritt instrument eller annat musikaliskt uttryck efter behov.

Samtidigt kan ju återanvändningen av ett befintligt verk ha ett visst konstnärligt eller kulturellt värde, också. Men nu måste jag sova, får försöka utveckla det imorgon. Gonatt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att jag tycker det är lite mer prestige i att göra saker 'för hand' är ... hm ... om man använder sig av en loop, då är det inte fråga om att man har en idé i huvet/hjärtat själv som man försöker få fram, klä i ord och musik. Jag jobbar så gott som aldrig med loopar. Jag är inte emot det och jag klarar av att jobba med loopar just fine, men jag använder dom inte av den enkla anledningen att det är så oerhört begränsande för mig. Om jag har en idé i huvet, en melodi, ett inre landskap, en rytmisk feeling, och ska gestalta det i musik, och ska försöka hitta den loop som låter exakt som det jag hör i huvet ... alltså, det går inte. Jag kommer att få sitta i veckor, månader och leta ... och förmodligen ändå inte hitta rätt. Om jag däremot lägger upp några softsyntar och samplingar och gör det jag hör, då är det klart på nolltid för mig.

Drar man fram en loop och lyssnar, då är man inte ute efter att förkroppsliga något som man hör och känner inom sig själv, utan då vill man skapa, klippa och klistra från utsidan sig själv och vill att det ska bli något bra som kan tilltala ens inre. Det finns konst och skicklighet i det, det ska ingen förneka, men jag tycker inte det är att uttrycka sig själv till 100%, utan det är mer som när man försöker färgjustera färdiga foton och göra något med någon annans fotografier, klippa ut och göra ett eget kollage av det eller något. Båda sätten är konst, absolut, men källan till varför man gör det man gör är radikalt annorlunda - inifrån känslan, eller ifrån loop 13b på 'you da man' CDn.

Att sen professionella musikskapare använder mycket färdiginspelat material, det hänger dels på att professionella musiker jobbar för att gestalta andras tankar och idéer, att det ska vara för ett kommersiellt ändamål och att man ofta jobbar efter tajta deadlines. Allt måste gå fort, och man ska ändå försöka få en inre bild av vad någon annan ser för sitt inre öga och få fram det i musik .. det blir sällan bra om man börjar jobba från scratch när allt måste gå fort och man inte kan vänta på en idé eller inspiration speciellt länge. Så loopar eller färdiga fraser blev en kickstart för inspirationen, det blev även ett sätt för proffsen att spela upp en mängd "feelings" för kunden så kunden kunde säga "nä, inte sådär" eller "ja, fan den där vill ja ha".

Sen, respect till alla som vill men inte orkar, eller inte känner att dom kan ännu. Man ska vara klar över, att det är en jäkligt svår konst, jäkligt svårt hantverk att få ut det man känner och hör inombords i musik så det stämmer till nästan 100%. Det tar en halv livstid. Vissa har just börjat med musikskapande och då är loopar en bra hjälp. Andra 'orkar fan inte bry sig', vill ha kul och göra sjysta grejor, och det är cool med. En tredje typ har inget som liksom "låter på insidan" utan gör saker på utsidan som ska bli bra för att tilltala insidan, det liksom kommer utifrån och går in, istället för det andra hållet. Så länge man gillar vad man gör, och låter andra forma sin egen åsikt .. då är all good 😆

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

jag glömde att skriva att jag skapar mina loopar.

så bara för att det är en loop behöver den inte vara gjord av någon annan.

Fast nu handlade tråden om färdiga loopar med annan signatur.

Egna loopar använder jag hela tiden. Men det är sällan eller aldrig som jag använder andras färdiga (om inte midi-patterns till trummor räknas).

Link to comment
Dela på andra sajter

Loopar.

Ja, jag abvänder det nästan alltid.

Inte i proffssamanhang, men ialllafall.

Min tes är att köpta samplingar är både bra,roligt och utväklande.

Med utväklande menar jag att jag själv skulle bli glad om någon tycker att ens loopar är såpass bra att denna är villig att betala för att få använda dem.

Dessutom är det bra. Bra för att det gör musiken levande.

Alla har inte tillgång till att alla instrument, dessutom får det musiken att komma frammåt.

En synthloop som kanske varit överbliven i andra produktioner kan komma till nytta för någon annan.

Tycker det är lite av en konst att klippa,filtrera och modifiera loopar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)
I regel är en loop den bästa kompromissen mellan snabbhet, kostnadseffektivitet och ljudkvalitet. Sedan ser åtminstone jag helst att loopar används som pynt på ett i övrigt egenförfattat verk, eller att samplingarna åtminstone redigeras så mycket att resultatet själv uppnår det som i juridiska sammanhang kallas verkshöjd. Exempelvis gör man inte som Puff Daddy och snor hela refrängen från Every Step You Take, utan som Basement Jaxx och klipper ihop fragment av bossalåtar till stompig gospelhouse (Do Your Thing, för oinsatta). Eller alltså, vill man bli sjukt tät och får vara med på MTV gör man som P Diddy. Vill man ha respect från ett gäng självupptagna forummuppar på internet gör man som Felix & Simon. :rolleyes:

Du glömmer Daft Punk och resten av Fransk House, där "Cut'n'Paste" är en lag, eller något medfött, om man inte är det svarta fåret David Guetta, som lirar Eurotrash istället.

Saken är den att om samplingen X ska bli Låten Y, måste den delas.

(X/4b)-(B/2)+M=Y.

Man tar Låten X och tar 4 takter(😛 från den, Halverar Basens(😛 intensitet och Lägger till en melodi(M), så har du låten.

Redigerat av Le Manuel Da Riot
Link to comment
Dela på andra sajter

Du glömmer Daft Punk och resten av Fransk House, där "Cut'n'Paste" är en lag, eller något medfött, om man inte är det svarta fåret David Guetta, som lirar Eurotrash istället.

Nej, det gör jag inte. Jag har redan nämnt Basement Jaxx som ägnar sig åt precis samma sorts klipp-och-klistrande, men på andra sidan kanalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
:rolleyes:

jag glömde att skriva att jag skapar mina loopar.

så bara för att det är en loop behöver den inte vara gjord av någon annan.

Fast nu handlade tråden om färdiga loopar med annan signatur.

Egna loopar använder jag hela tiden. Men det är sällan eller aldrig som jag använder andras färdiga (om inte midi-patterns till trummor räknas).

tja..det är något som du inte har skapat. 😛 Jag använder själv midi-patterns från groovemonkee och inte skäms jag för det. Är ingen trummis och dålig på det. Sen går de utmärkt förändra lite, ändra lite i fillet, klippa utt etc. Tror nog ingen skulle säga "det där är midifiler från groovemonkee han använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Loopar är ju ett grymt verktyg som man verkligen inte ska skämmas för att använda. Använder ofta percussionloopar något nermixat för att fylla ut lite och få med spöknötter och smuts. Däremot passar det inte mitt sätt att arbeta att helt bygga kring loopar, tycker oftast det tar längre tid att hitta en loop som passar det man vill ha än att göra grunden (dvs typ bas-/virveltrumma och enstaka andra accenter) från scratch. I de fall där jag hittar nåt som råkar passa skäms jag dock inte det minsta för att använda det.

Ser på samma sätt på andra typer av presets, för syntar t ex, vet man vad man vill ha går det vanligen snabbare att skruva fram det på en lättjobbad synt själv än att bläddra igenom förinställningar, det blir också lättare att finjustera om man själv vet precis hur man har byggt ljudet. Dessutom blir jag ofta helt bortkollrad när jag testar ljud som inte alls var som jag tänkte, tycker ofta man tappar lite av vad man var ute efter från början då. När man däremot bara behöver en viss kategori av ljud och inte riktigt har tänkt ut precis hur det ska låta så är ju presets det överlägset snabbaste. Ska jag t ex ha en glimmrande pad men inte vet exakt hur den ska låta så bläddrar jag hellre igenom en mapp med sånna ljud än att sitta och pilla själv från grunden.

Link to comment
Dela på andra sajter

All that jaz...nej jag menar loopar. En del kan vara bra. Andra är sämre.

Är det inte rexx som typ i Reason är det andra varianter som är bättre/sämre. Tycker att man

kan använda dessa till en del men inte allt.

Här är en låt jag gjort enbart med loopar. Gissa vilka loopar och i vilket

program. Ej Reason eller Ableton Live, FL-studio eller Acid.

Loop Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...