Jump to content
Annons

Hjälp Studio B1


Sphinxter

Recommended Posts

Har kollat in Studio project B1 mic och är ganska säker på att det är den micken som jag vill köpa.

Jag har en Toneport UX1 ljudkort med Gearbox preampsemulator för mickar.

B1:an kräver 48V fantom. UX1:an har fantom-matning men ej 48V.

Jag har sett att man kan köpa en standard billig mic-amp från JAM för under 300:- som man kopplar mellan micken och UX1:an som ger endast strömförsörjningen.

Ett annat alternativ är att jag köper paketet med B1 samt VTB-1 pre-amp som jag sedan kopplar till UX1:an.

Nu till min fråga:

Vilket alternativ är bäst ljudmässigt.

Pengamässigt så sparar jag lite pengar ifall jag slopar VTB-1:an.

Tack på förhand för alla hjälpande svar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har kollat in Studio project B1 mic och är ganska säker på att det är den micken som jag vill köpa.

Jag har en Toneport UX1 ljudkort med Gearbox preampsemulator för mickar.

B1:an kräver 48V fantom. UX1:an har fantom-matning men ej 48V.

Jag har sett att man kan köpa en standard billig mic-amp från JAM för under 300:- som man kopplar mellan micken och UX1:an som ger endast strömförsörjningen.

Ett annat alternativ är att jag köper paketet med B1 samt VTB-1 pre-amp som jag sedan kopplar till UX1:an.

Nu till min fråga:

Vilket alternativ är bäst ljudmässigt.

Pengamässigt så sparar jag lite pengar ifall jag slopar VTB-1:an.

Tack på förhand för alla hjälpande svar ☺️

Hej, jag har själv en B1 och har köpt ett billigt mixerbord tapco mix 60 (billigt!) för att få phantom 48v. Funkar ganska bra men funderar liksom du på att köpa en pre-amp. Inbillar mig att det blir mindre brus och bättre kvalitet med en pre-amp. Är det så forum-proffs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat in Studio project B1 mic och är ganska säker på att det är den micken som jag vill köpa.

Jag har en Toneport UX1 ljudkort med Gearbox preampsemulator för mickar.

B1:an kräver 48V fantom. UX1:an har fantom-matning men ej 48V.

Jag har sett att man kan köpa en standard billig mic-amp från JAM för under 300:- som man kopplar mellan micken och UX1:an som ger endast strömförsörjningen.

Ett annat alternativ är att jag köper paketet med B1 samt VTB-1 pre-amp som jag sedan kopplar till UX1:an.

Nu till min fråga:

Vilket alternativ är bäst ljudmässigt.

Pengamässigt så sparar jag lite pengar ifall jag slopar VTB-1:an.

Tack på förhand för alla hjälpande svar ☺️

Hej, jag har själv en B1 och har köpt ett billigt mixerbord tapco mix 60 (billigt!) för att få phantom 48v. Funkar ganska bra men funderar liksom du på att köpa en pre-amp. Inbillar mig att det blir mindre brus och bättre kvalitet med en pre-amp. Är det så forum-proffs?

Så brukar det vara, ja. 🙂

Vet inte hur Toneports preamp är, eftersom jag inte har testat någon själv, men risken är att den inte är så kul. Det blir i alla fall inte sämre om du skaffar en fantommatnings-box, eftersom den inte gör något med ljudet, utan bara lägger till spänningsmatningen. Det kan nog inte ens Behringer strula till... 😄

Med för låg spänning från fantommatningen, så kan det bli allt från stendött till risigt ljud - och till perfekt ljud. Det beror på hur micen är konstruerad - men de flesta är gjorda för 48V och fungerar därför som regel sämre eller inte alls med en 12V-"fantommatning" (skriver det inom citationstecken eftersom det enligt min mening inte borde få kallas fantommatning om det inte är 48V).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat in Studio project B1 mic och är ganska säker på att det är den micken som jag vill köpa.

Jag har en Toneport UX1 ljudkort med Gearbox preampsemulator för mickar.

B1:an kräver 48V fantom. UX1:an har fantom-matning men ej 48V.

Jag har sett att man kan köpa en standard billig mic-amp från JAM för under 300:- som man kopplar mellan micken och UX1:an som ger endast strömförsörjningen.

Ett annat alternativ är att jag köper paketet med B1 samt VTB-1 pre-amp som jag sedan kopplar till UX1:an.

Nu till min fråga:

Vilket alternativ är bäst ljudmässigt.

Pengamässigt så sparar jag lite pengar ifall jag slopar VTB-1:an.

Tack på förhand för alla hjälpande svar 😄

Hej, jag har själv en B1 och har köpt ett billigt mixerbord tapco mix 60 (billigt!) för att få phantom 48v. Funkar ganska bra men funderar liksom du på att köpa en pre-amp. Inbillar mig att det blir mindre brus och bättre kvalitet med en pre-amp. Är det så forum-proffs?

Så brukar det vara, ja. 🙂

Vet inte hur Toneports preamp är, eftersom jag inte har testat någon själv, men risken är att den inte är så kul. Det blir i alla fall inte sämre om du skaffar en fantommatnings-box, eftersom den inte gör något med ljudet, utan bara lägger till spänningsmatningen. Det kan nog inte ens Behringer strula till... 🙂

Med för låg spänning från fantommatningen, så kan det bli allt från stendött till risigt ljud - och till perfekt ljud. Det beror på hur micen är konstruerad - men de flesta är gjorda för 48V och fungerar därför som regel sämre eller inte alls med en 12V-"fantommatning" (skriver det inom citationstecken eftersom det enligt min mening inte borde få kallas fantommatning om det inte är 48V).

Hej Claes!🙂

Nu när du ändå är på tråden....ids du göra en lagom lång utläggning vad skillnaden/fördelen är mellen ett halvdant mixerbord och en pre-amp ang när det gäller studioinspelningar? Jag är väldigt klar på vad som gäller när man spelar gitarr/sjunger live ut i ett coverbandsPA(högt, inte så noga) men är väldigt novis inom det här med audioinspelningar. Riktigt sugen på att komplettera min SB-B1 mick med tillhörande pre-amp. Men vill höra lite fördelar gentemot "bara" mixerbord?? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat in Studio project B1 mic och är ganska säker på att det är den micken som jag vill köpa.

Jag har en Toneport UX1 ljudkort med Gearbox preampsemulator för mickar.

B1:an kräver 48V fantom. UX1:an har fantom-matning men ej 48V.

Jag har sett att man kan köpa en standard billig mic-amp från JAM för under 300:- som man kopplar mellan micken och UX1:an som ger endast strömförsörjningen.

Ett annat alternativ är att jag köper paketet med B1 samt VTB-1 pre-amp som jag sedan kopplar till UX1:an.

Nu till min fråga:

Vilket alternativ är bäst ljudmässigt.

Pengamässigt så sparar jag lite pengar ifall jag slopar VTB-1:an.

Tack på förhand för alla hjälpande svar 🙂

Hej, jag har själv en B1 och har köpt ett billigt mixerbord tapco mix 60 (billigt!) för att få phantom 48v. Funkar ganska bra men funderar liksom du på att köpa en pre-amp. Inbillar mig att det blir mindre brus och bättre kvalitet med en pre-amp. Är det så forum-proffs?

Så brukar det vara, ja. 🙂

Vet inte hur Toneports preamp är, eftersom jag inte har testat någon själv, men risken är att den inte är så kul. Det blir i alla fall inte sämre om du skaffar en fantommatnings-box, eftersom den inte gör något med ljudet, utan bara lägger till spänningsmatningen. Det kan nog inte ens Behringer strula till... 🙂

Med för låg spänning från fantommatningen, så kan det bli allt från stendött till risigt ljud - och till perfekt ljud. Det beror på hur micen är konstruerad - men de flesta är gjorda för 48V och fungerar därför som regel sämre eller inte alls med en 12V-"fantommatning" (skriver det inom citationstecken eftersom det enligt min mening inte borde få kallas fantommatning om det inte är 48V).

Hej Claes!🙂

Nu när du ändå är på tråden....ids du göra en lagom lång utläggning vad skillnaden/fördelen är mellen ett halvdant mixerbord och en pre-amp ang när det gäller studioinspelningar? Jag är väldigt klar på vad som gäller när man spelar gitarr/sjunger live ut i ett coverbandsPA(högt, inte så noga) men är väldigt novis inom det här med audioinspelningar. Riktigt sugen på att komplettera min SB-B1 mick med tillhörande pre-amp. Men vill höra lite fördelar gentemot "bara" mixerbord?? 😄

En stor fördel är att man får en kortare signalväg (innebär färre förstärkarsteg på vägen och därmed lägre brus, om preampen är välkonstruerad) och dessutom en produkt man redan på planeringsstadiet räknar med kommer att bli förhållandevis dyrare och därför kan tillåta utvecklarna lägga mer energi på att få fram någonting bra. I vissa fall stämmer dock inte det resonemanget, eftersom det finns de som ständigt bara strävar efter att göra allt så billigt som möjligt, utan någon hänsyn till ljudkvaliteten och där det enda målet är att göra så billiga prylar att alla köper dem efter att ha lurats av reklamen att tro att det är bra prylar... ☺️

Nåja - om man lämnar de billigare bottennappen, så kan man kanske ana vad det blir för skillnad mellan prylarna om man jämför funktionerna i en preamp som kostar 1500:- (t ex VTB1, som är den billigaste preampen jag kan rekommendera med gott samvete) och en mixer med kanske 8 ingångar för samma pris. Mixern består då av 8 preamps, tappningar, eq, mastersektion, hörlursutgång etc. Ställ det i relation till en preamp för samma pengar, så faller mixern bort direkt på hur orimligt det är att ljudkvaliteten skulle vara lika bra i den när så många fler funktioner kostar så lite.

Nu är verkligheten förstås inte fullt så enkel, eftersom man ju vinner en del kostnadsmässiga fördelar i mixern vid produktionen och tack vare att man då har 8 likadana ingångar som dessutom sitter monterade på ett enda kretskort, så kan de tillverkas till ett förhållandevis lägre pris än en ensam, extern preamp - och så har man en gemensam låda för allting i mixern, medan preampen måste förses med en egen låda - men jämförelsen är ändå inte irrelevant...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett väldigt bra svar och en bra förklaring på skillnaden. Funderar faktiskt på VTB-1 och den borde väl vara extra bra kompatibel till SP-B1, eller spelar märke-märke någon roll? Jag vet ju givetvis att det inte spelar roll när man kör in en Fender strata i en Marshall trots att många vill ha en FenderTwin(fast nog jäklar låter det guld!)

Tack för tips trots att jag "snodde" en annans tråd. ☺️ Mvh// Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett väldigt bra svar och en bra förklaring på skillnaden. Funderar faktiskt på VTB-1 och den borde väl vara extra bra kompatibel till SP-B1, eller spelar märke-märke någon roll? Jag vet ju givetvis att det inte spelar roll när man kör in en Fender strata i en Marshall trots att många vill ha en FenderTwin(fast nog jäklar låter det guld!)

Tack för tips trots att jag "snodde" en annans tråd. ☺️ Mvh// Janne

Märket spelar ingen roll, utan det fungerar utmärkt med andra också. En sak som är kul med VTB1 är att man kan blanda in lite rörljud om man vill - eller välja att köra den som en renare transistorpreamp genom att koppla bort röret helt, så den kan ge lite variation i soundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för alla bra svar.

Slejnard, det var helt ok att du snodde tråden då jag fick svar som jag ville ha.

Har bestämt att jag ska köpa en mick + pre-amp.

Studio project B1 paketet verkar bäst.

Gilbert och Cruncher, ni rekommenderar båda Tube MP project. Om man skiter i pengarna skulle ni ändå rekommendera denna eller blir då VTB-1:an bättre ljudmässigt? Vad säger du om detta Claes? Man sparar ju 500 spänn, men efter att ha tagit del av dialogen så vill jag inte vara dumsnål. Så jag vill ha bästa lösning för runt 2000-lappen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för alla bra svar.

Slejnard, det var helt ok att du snodde tråden då jag fick svar som jag ville ha.

Har bestämt att jag ska köpa en mick + pre-amp.

Studio project B1 paketet verkar bäst.

Gilbert och Cruncher, ni rekommenderar båda Tube MP project. Om man skiter i pengarna skulle ni ändå rekommendera denna eller blir då VTB-1:an bättre ljudmässigt? Vad säger du om detta Claes? Man sparar ju 500 spänn, men efter att ha tagit del av dialogen så vill jag inte vara dumsnål. Så jag vill ha bästa lösning för runt 2000-lappen 😛

Svårt att säga. Jag har testat ART TubeMP för några år sedan och tyckte att den var alldeles för brusig, men de kanske har gjort en uppryckning efter det...?

Min rekommendation är i alla fall Studio Projects B1+VTB1, som många säljer för 2195:- i paket. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för alla bra svar.

Slejnard, det var helt ok att du snodde tråden då jag fick svar som jag ville ha.

Har bestämt att jag ska köpa en mick + pre-amp.

Studio project B1 paketet verkar bäst.

Gilbert och Cruncher, ni rekommenderar båda Tube MP project. Om man skiter i pengarna skulle ni ändå rekommendera denna eller blir då VTB-1:an bättre ljudmässigt? Vad säger du om detta Claes? Man sparar ju 500 spänn, men efter att ha tagit del av dialogen så vill jag inte vara dumsnål. Så jag vill ha bästa lösning för runt 2000-lappen 😄

Svårt att säga. Jag har testat ART TubeMP för några år sedan och tyckte att den var alldeles för brusig, men de kanske har gjort en uppryckning efter det...?

Min rekommendation är i alla fall Studio Projects B1+VTB1, som många säljer för 2195:- i paket. 😄

Tack Claes. Får en känsla av att ditt ord på mickar väger tungt här på forumet.

Har bestämt mig för att köra på Studio Project B paketet. Återkommer med vad jag tyckte med köpet lite längre fram.

Tack alla andra för inläggen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för alla bra svar.

Slejnard, det var helt ok att du snodde tråden då jag fick svar som jag ville ha.

Har bestämt att jag ska köpa en mick + pre-amp.

Studio project B1 paketet verkar bäst.

Gilbert och Cruncher, ni rekommenderar båda Tube MP project. Om man skiter i pengarna skulle ni ändå rekommendera denna eller blir då VTB-1:an bättre ljudmässigt? Vad säger du om detta Claes? Man sparar ju 500 spänn, men efter att ha tagit del av dialogen så vill jag inte vara dumsnål. Så jag vill ha bästa lösning för runt 2000-lappen 😄

Svårt att säga. Jag har testat ART TubeMP för några år sedan och tyckte att den var alldeles för brusig, men de kanske har gjort en uppryckning efter det...?

Min rekommendation är i alla fall Studio Projects B1+VTB1, som många säljer för 2195:- i paket. 😎

Tack Claes. Får en känsla av att ditt ord på mickar väger tungt här på forumet.

Har bestämt mig för att köra på Studio Project B paketet. Återkommer med vad jag tyckte med köpet lite längre fram.

Tack alla andra för inläggen 😄

Tack för förtroendet, men lyssna inte bara på mig. 😛 Det finns flera i forumet som kan minst lika mycket som jag - och i många lägen är detta med ljud till stor del en fråga om tycke och smak, så ibland är motstridiga svar bara en fråga om vad de olika personerna tycker, med utgångspunkt från deras personliga smak - och har kanske egentligen inte alltid så stor betydelse som kontrahenterna vill låta påskina... 😎

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att säga. Jag har testat ART TubeMP för några år sedan och tyckte att den var alldeles för brusig, men de kanske har gjort en uppryckning efter det...?

De måste de gjort då jag tycker den är väldigt tyst med tanke på hur mycket gain man har att leka med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan med lätthet följa Claes råd om mickar och preamps.

Hans tester och ljudexempel har varit en stor hjälp vid flera tillfällen!

Kastar även in en notis om den svenska tillverkaren LineAudio.

Där får du en preamp som hanterar det mesta.

Hög kvalité, något dyrare men klarar mer grejjer än till exempel den Art MP jag och Gilbert har nämnt.

Jag själv kommer införskaffa Studio Projects preamp.

Gillar ju dist så kan tänka mig att den är grym på virvel och även cymbaler!

Det tål att testas!

Lycka till med ditt inköp!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan med lätthet följa Claes råd om mickar och preamps.

Hans tester och ljudexempel har varit en stor hjälp vid flera tillfällen!

Kastar även in en notis om den svenska tillverkaren LineAudio.

Där får du en preamp som hanterar det mesta.

Hög kvalité, något dyrare men klarar mer grejjer än till exempel den Art MP jag och Gilbert har nämnt.

Jag själv kommer införskaffa Studio Projects preamp.

Gillar ju dist så kan tänka mig att den är grym på virvel och även cymbaler!

Det tål att testas!

Lycka till med ditt inköp!

/Cruncharn'

Tack Cruncher!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan med lätthet följa Claes råd om mickar och preamps.

Hans tester och ljudexempel har varit en stor hjälp vid flera tillfällen!

Kastar även in en notis om den svenska tillverkaren LineAudio.

Där får du en preamp som hanterar det mesta.

Hög kvalité, något dyrare men klarar mer grejjer än till exempel den Art MP jag och Gilbert har nämnt.

Jag själv kommer införskaffa Studio Projects preamp.

Gillar ju dist så kan tänka mig att den är grym på virvel och även cymbaler!

Det tål att testas!

Lycka till med ditt inköp!

/Cruncharn'

Tack Cruncher!

No probs!

Glömde ju länken så du kan läsa på lite om det svenska mästerverket!

LineAudio MicPre

Peace!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

LineAudios preampar är kalasbra för en minst sagt rimlig prislapp. De är transparenta, så de är inget för folk som vill att preampen ska färga ljudet, men för de som tycker att micen ska göra det största färgningsjobbet vid inspelningstillfället, så är de helt perfekta. Rekommenderas alltså starkt av undertecknad också. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Efter nogggrant övervägande så slog jag till. Det blev en ART Tube MP Project Series. Testade spela in igår och vilken otroligt stor skillnad mot för när jag använde tapcomixern. Kanon! Mycket högre, renare o tjaa bara bättre. Kan ju inte lägga upp ett ljudklipp då jag tänkte skikka låten till "2 ackords-festivalen" här på forumet.

Tack igen för alla tips Claes, Gilbert mfl.

Keep rockin´!

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen fick jag tummen ur. Det blev Studio B3 + VTB-1.

Tänkte att det skiljde bara 300 :- mellan B1 och B3 så det var lika bra att slå till.

Oj oj oj vad nöjd jag är. Efter att ha haft en gammal 150:- mick så känns detta som ett otroligt lyft. Nu slipper jag skrika för att få ett vettigt uttslag. Tror att jag till och med lyckades spela in grannen som fes.

Tack Claes för tipset och alla andra som har som tipsat i denna tråd.

Har lagt upp min första låt med den nya micken under Rock/metal. Låten heter Higher (är fortfarande amatör så inte för hård kritik 😉 .

https://www.studio.se/index.php?showtopic=55827

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter nogggrant övervägande så slog jag till. Det blev en ART Tube MP Project Series. Testade spela in igår och vilken otroligt stor skillnad mot för när jag använde tapcomixern. Kanon! Mycket högre, renare o tjaa bara bättre. Kan ju inte lägga upp ett ljudklipp då jag tänkte skikka låten till "2 ackords-festivalen" här på forumet.

Tack igen för alla tips Claes, Gilbert mfl.

Keep rockin´!

Hehe, såg precisi att du oxå slog till 😉

Coolt! Då är vi två nöjda mixare ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...