Jump to content
Annons

Stereo till Mono?


Taner

Recommended Posts

Förlåt om min fråga är löjlig. Jag vet att det snackas mycket om att man ska testa sin låt i "mono" innan man avslutar mastering. Min fråga är, hur gör man detta? Finns det någon plugin som förvandlar stereon till mono?

Oj vilken drastisk skillnad 😐 .

Den här guiden visar hur man gör: http://julianyap.com/wiki/Convert_Stereo_t...o_with_Audacity

Ska man verkligen rätta sig efter Mono? Min låt i Mono har för stark bas, medans min låt i Stereo verkar helt okej. Vad ska jag göra? Sänka basen i Stereo?

Redigerat av Taner
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har aldrig överhuvudtaget testat någon produktion i mono.

Skulle vara radioprodutkion på 80-talet då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig överhuvudtaget testat någon produktion i mono.

Skulle vara radioprodutkion på 80-talet då.

Känns ju onekligen omotiverat att göra det 2008..?! En bra riktlinje är ju att åtminstone ta mixen en bit innan man börjar panorera. Ser du till att viktiga element som sång, bärande melodier, bas och kagge/virvel håller sig i mitten så ska det nog funka både på dansgolv och i farmors radio i köket 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt om min fråga är löjlig. Jag vet att det snackas mycket om att man ska testa sin låt i "mono" innan man avslutar mastering. Min fråga är, hur gör man detta? Finns det någon plugin som förvandlar stereon till mono?

Oj vilken drastisk skillnad 😏 .

Den här guiden visar hur man gör: http://julianyap.com/wiki/Convert_Stereo_t...o_with_Audacity

Ska man verkligen rätta sig efter Mono? Min låt i Mono har för stark bas, medans min låt i Stereo verkar helt okej. Vad ska jag göra? Sänka basen i Stereo?

Talar du om att det blir för basigt eller att det är själva basen som blir för stark? Man kan ju misstänka att det blir en addering där annars..

Link to comment
Dela på andra sajter

När man stereomixar kan man inte rätta sig efter monospelare. Ska du kompensera för att stereomixen låter konstig i 3.0 eller 7.22 eller nåt såntdär också?

Vill man lyssna på musik i mono ska man inte köpa stereomusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan liksom inte rätta sig efter allt. Gör man hundmat så får man koncentrera sig på att hundarna gillar det. Att någon knäppgök köper hundmat till en katt som inte gillar det är liksom inget man kan hålla på att fundera på.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Blockfish kompressorn kan vara i mono eller stereo.

http://www.digitalfishphones.com/main.php?...2&subItem=5

Lägg den på masterbussen så kan du test a mellan mono och stereo.

Jag är väl av den gamla skolan så jag tar alltid en snabb koll i mono.

Man kan faktiskt råka ut för konstigheter och det går ju fort att kolla.

MTV, TV3, Kanal5 och andra kommersiella tv-stationer sänder i mono.

När du lyssnar i radio och mottagningen blir sämre blir det mono.

Gör du jinglar för radio/tv skulle jag aldrig våga släppa ifrån mig en jingle utan att kolla den i mono.

Det är fasfel som jag kollar, det brukar låta ok i mono om man gjort en hygglig mix.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Jag anser att en bra stereomix ska låta bra även i mono också.. Alltså att inte ha så många fasfel etc.. För mig är det alltid en självklarhet att en "hit" ska låta bra även i mono.. Betänk alla dessa pyttestereoanläggningar som finns i köket hos majoriteten av svenska folket.. Typ 25 cm mellan högtalarna (mono på distans).. Dom tappar massor med bastryck om man har mixat fel i fas. Alltså.. Kontrollyssna gärna i mono också innan slutmastering.. Och gärna efter slutmastering.. Saknas det bas så är det garanterat fasfel.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan passa på att fråga om någon som vet vem som mastrar åt Timbaland? eller gör han det själv? Jag provade nämligen att konvertera hans låt "My Love" (Sjungs av Justin Timberlake) till Mono, och till min förvåning så lät Kicken i Mono och Stereo identiskt. Hur lyckas han egentligen? Om jag höjer My Love låten så hör jag tydligt den sköna basen, men varför låter inte basen konstigt i Mono?. Baskicken i mina låtar skiljer sig verkligen i Mono och Stereo.

Redigerat av Taner
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Kan passa på att fråga om någon som vet vem som mastrar åt Timbaland? eller gör han det själv? Jag provade nämligen att konvertera hans låt "My Love" (Sjungs av Justin Timberlake) till Mono, och till min förvåning så lät Kicken i Mono och Stereo identiskt. Hur lyckas han egentligen? Om jag höjer My Love låten så hör jag tydligt den sköna basen, men varför låter inte basen konstigt i Mono?. Baskicken i mina låtar skiljer sig verkligen i Mono och Stereo.

Därför att kicken är i mono.

Därför att basen är i mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan passa på att fråga om någon som vet vem som mastrar åt Timbaland? eller gör han det själv? Jag provade nämligen att konvertera hans låt "My Love" (Sjungs av Justin Timberlake) till Mono, och till min förvåning så lät Kicken i Mono och Stereo identiskt. Hur lyckas han egentligen? Om jag höjer My Love låten så hör jag tydligt den sköna basen, men varför låter inte basen konstigt i Mono?. Baskicken i mina låtar skiljer sig verkligen i Mono och Stereo.

Använder du stereosamplingar på som kick? Kanske det som spökar i så fall. Jag kör alltid kick i mono och i mitten och den låter lika både i stereo och i mono. Dock så kan perc. instrument som är utpanorerade bli lite svagare i volym och om du använder dessa för att tillföra något till kicken så kan kicken upplevas som den låter annorlunda. Kanske är det detta du upplever också?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan passa på att fråga om någon som vet vem som mastrar åt Timbaland? eller gör han det själv? Jag provade nämligen att konvertera hans låt "My Love" (Sjungs av Justin Timberlake) till Mono, och till min förvåning så lät Kicken i Mono och Stereo identiskt. Hur lyckas han egentligen? Om jag höjer My Love låten så hör jag tydligt den sköna basen, men varför låter inte basen konstigt i Mono?. Baskicken i mina låtar skiljer sig verkligen i Mono och Stereo.

Använder du stereosamplingar på som kick? Kanske det som spökar i så fall. Jag kör alltid kick i mono och i mitten och den låter lika både i stereo och i mono. Dock så kan perc. instrument som är utpanorerade bli lite svagare i volym och om du använder dessa för att tillföra något till kicken så kan kicken upplevas som den låter annorlunda. Kanske är det detta du upplever också?

MVH

Anders

Om du menar om mina kickar är i Stereo format så ja, tippar på att 90% av min samplingbibliotek (Kick, Snare, Clap osv) är i Stereo 😉 . Jag är inte så insatt i just "Stereo/Mono" ämnet men, jag har alltid trott att en kick i Mono format låter sämre än en kick i Stereo format 😄

Så för att sammanfatta det hela, man ska alltid köra kickar i Mono? 😉 . Vad fan ska jag nu göra med alla mina Stereo kickar 🙂

Redigerat av Taner
Link to comment
Dela på andra sajter

Om allt i en mix är stereo så kan det bli rörigt.

En kick kan lika gärna vara i mono som stereo.

Skulle du kunna berätta vad mer som ska vara i Mono i en mix? Snare, Clap, Hihat, Lead, basgångar, orkester instrument, slagverk? Känns som om jag har missat den här viktiga frågan inom mixning.

Förresten drloop, jag hittar bara "stereo stereo" & "mono stereo" alternativen i BLOCKFISH, vart hittar jag "stereo mono" ?

EDIT: Hittade Mono knappen!

Redigerat av Taner
Link to comment
Dela på andra sajter

Om allt i en mix är stereo så kan det bli rörigt.

En kick kan lika gärna vara i mono som stereo.

Skulle du kunna berätta vad mer som ska vara i Mono i en mix? Snare, Clap, Hihat, Lead, basgångar, orkester instrument, slagverk? Känns som om jag har missat den här viktiga frågan inom mixning.

Om jag var du så skulle jag göra såhär eftersom du vill att din kick skall låta precis lika i stereo som i mono. Lägg in kicken i stereo (bara kicken). Tryck in monoknappen (vart du nu har den, jag har den på mitt kontrollbord, men finns säkert i DAW:s eller i pluggar). Låter den lika dant? Om inte så har du ju svaret på ditt problem där. När jag har testat olika samplingar så upplever jag ibland ljud som är samplade i stereo inte så roliga i mono. Dessa ljud brukar jag splitta till mono och bara använda mig av t.ex L-kanalen.

När jag mixar så finns det inget som SKA vara mono eller stereo. Men kick och bas BÖR iaf ligga i mitten av ljudbilden.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Om allt i en mix är stereo så kan det bli rörigt.

En kick kan lika gärna vara i mono som stereo.

Skulle du kunna berätta vad mer som ska vara i Mono i en mix? Snare, Clap, Hihat, Lead, basgångar, orkester instrument, slagverk? Känns som om jag har missat den här viktiga frågan inom mixning.

Förresten drloop, jag hittar bara "stereo stereo" & "mono stereo" alternativen i BLOCKFISH, vart hittar jag "stereo mono" ?

Blockfish är mono om man inte trycker på stereoknappen. Glöm inte vrida ned reglagen så att du inte komprimerar dit material...

Jag tycker att det är lättare att få tryck i en mix om man håller lågfrekventa ljud i mono.

Det finns precis som Gizmozis säger inga regler. Du får prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om allt i en mix är stereo så kan det bli rörigt.

En kick kan lika gärna vara i mono som stereo.

Skulle du kunna berätta vad mer som ska vara i Mono i en mix? Snare, Clap, Hihat, Lead, basgångar, orkester instrument, slagverk? Känns som om jag har missat den här viktiga frågan inom mixning.

Om jag var du så skulle jag göra såhär eftersom du vill att din kick skall låta precis lika i stereo som i mono. Lägg in kicken i stereo (bara kicken). Tryck in monoknappen (vart du nu har den, jag har den på mitt kontrollbord, men finns säkert i DAW:s eller i pluggar). Låter den lika dant? Om inte så har du ju svaret på ditt problem där. När jag har testat olika samplingar så upplever jag ibland ljud som är samplade i stereo inte så roliga i mono. Dessa ljud brukar jag splitta till mono och bara använda mig av t.ex L-kanalen.

När jag mixar så finns det inget som SKA vara mono eller stereo. Men kick och bas BÖR iaf ligga i mitten av ljudbilden.

MVH

Anders

Ahh tackar 🙂 , det är just sånt här man måste veta innan man ens börjar mixa musik. Hade absolut ingen aning om att man skulle köra Mono på kicken. Äh, man lär sig något varje dag 😆 . Antar att jag får spendera imorrn till att ändra mina låtars kickar från Stereo till Mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om allt i en mix är stereo så kan det bli rörigt.

En kick kan lika gärna vara i mono som stereo.

Skulle du kunna berätta vad mer som ska vara i Mono i en mix? Snare, Clap, Hihat, Lead, basgångar, orkester instrument, slagverk? Känns som om jag har missat den här viktiga frågan inom mixning.

Jag har de flesta spår som mono. Det som jag har som stereospår är overheadmickar och rumsmickar från EZdrummer. Där är det 2 mickar därför blir det ett stereospår. Om jag vill ha stereoeffekt på tex en gitarr, så spelar jag in den två gånger och panorerar den åt olika håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man stereomixar kan man inte rätta sig efter monospelare. Ska du kompensera för att stereomixen låter konstig i 3.0 eller 7.22 eller nåt såntdär också?

Vill man lyssna på musik i mono ska man inte köpa stereomusik.

Jag tror att det som en del försöker få fram här är att man inte rättar sig efter mono utan kontrollerar med mono.

Om något försvinner väldigt mycket mycket i mono läge så kan detta bero på att något fasat ur eller ligger fel i stereo mixen. Låter det helt fel o mono så är det någonting fel i stereomixen helt klart.

Läste en gång att man kunde pana i mono??. Prövade detta och det funkar ibland.

Inte för att något flyttas i mixen utan för att hitta det ultimata stället för just det man "panar". När man senare går över till stereo igen så låter det oftast bättre även där. är inte så duktig på detta. Någon annan som lyckats bättre än mig med detta...?

Att jämföra med 3.0 och 7.22 är kanske lite att ta i eftersom i surround så har ju alla högtalare en egen sweet spot vilket inte är fallet i stereo eller mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man stereomixar kan man inte rätta sig efter monospelare. Ska du kompensera för att stereomixen låter konstig i 3.0 eller 7.22 eller nåt såntdär också?

Vill man lyssna på musik i mono ska man inte köpa stereomusik.

Jag tror att det som en del försöker få fram här är att man inte rättar sig efter mono utan kontrollerar med mono.

Om något försvinner väldigt mycket mycket i mono läge så kan detta bero på att något fasat ur eller ligger fel i stereo mixen. Låter det helt fel o mono så är det någonting fel i stereomixen helt klart.

Läste en gång att man kunde pana i mono??. Prövade detta och det funkar ibland.

Inte för att något flyttas i mixen utan för att hitta det ultimata stället för just det man "panar". När man senare går över till stereo igen så låter det oftast bättre även där. är inte så duktig på detta. Någon annan som lyckats bättre än mig med detta...?

Att jämföra med 3.0 och 7.22 är kanske lite att ta i eftersom i surround så har ju alla högtalare en egen sweet spot vilket inte är fallet i stereo eller mono.

Det du säger är alltså att om det låter bra i stereo och dåligt i mono, då är det även dåligt i stereo? Om det låter bra i stereo låter det väl fortfarande likadant i stereo oberoende av hur det låter i mono? Fasfel är ju dessutom ofta helt önskvärt i stereomusik även om det inte fungerar alls i mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta vanliga människor lyssnar faktiskt på musik i "mono" även fast de har en stereo utrustning. Detta är pga att folk placerar sina högtalare alldeles för nära varandra och om högtalarna inte är för nära varandra så lyssnar folk på musiken långt ifrån sweet-spotten så stereo upplevelsen försvinner ändå.

När det gäller lurar till mp3-spelare och mobiler o dyl så brukar många låna ut ena luren till sin kompis osv och även där går stereoupplevelsen förlorad eller så kan det vara så att de bara har en lur i örat.

Så om man vill att musiken eller mixen ska kunna njutas av så stor målgrupp som möjligt och ser till hur konsumenten vill lysnna på musiken så ska man nog se till att det låter bra i mono med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Om du har en skillnad i volym mellan stereo och mono så har du oftast fas-problem. Alternativt kan det vara den digitala panorerings-lagen som spökar. Att mixa på en högtalare är enklare. Att mixa på två, ja då händer det ofta att de två motverkar varandra istället för att samverka. Det kallas för fas-problem, och har att göra med ljudvågors förskjutning i tid.

Tänk dig en farsa som knuffar sin dotter på en gunga. När hennes bakåtsväng når sin peak, och stannar av för att vändas framåt igen .. om han skjuter på henne då, så samverkar han - så att säga. Hans rörelseenergi är i harmoni med hennes och understödjer den. Han samverkar med hennes rörelse. Hans och hennes faser är i perfekt harmoni.

Om han däremot skjuter på henne när hon är halvvägs genom bakåtrörelsen - alltså när hon kommer in precis över marken - så kommer hans framåt knuff och hennes bakåtrörelse att släcka ut varandra. Hon kommer att tvärstanna. Hans och hennes faser släcker ut varandra helt.

Om han väntar lite längre, tills när hon har fullbordat 75% av sin bakåtrörelse - men inte helt är där hennes rörelseenergi vänder framåt igen - och skjuter på henne då, så kommer hon inte att stanna helt, men hennes fart kommer att stanna av ganska mycket. Hon kommer bara att dingla ner mot mittpunkten lojt och kraftlöst. Hans och hennes faser släcker delvis ut varandra.

Så samverkar ljud från två olika källor med. Om den ena källan ger ifrån sig något som är i o-fas med vad den andra gör, så släcker dom ut detaljer i varandras ljud - helt eller delvis. Så, att mixa för stereo är något annat än för mono. Jag tycker det ligger i allas intresse att se till allt ljud i en mix samverkar så långt det nånsin bara går, för annars kan man få man ett vekt och ihåligt ljud. Det är inte konstant heller, utan t.ex. gitarren - under gitarrsolot - kan delvis släcka ut tillsammans med ett syntljud, men när solot slutar, så låter syntljudet bra igen.

Man märker det här mest beroende på hur man står i förhållande till högtalarna. I en biografsalong t.ex. så kan de som sitter på 5:e raden uppleva att ljudet är riktigt bra, de som sitter på 8:e raden kan uppleva att bastrumman är himla klen och låter märkligt ihålig, och de som sitter på 11:e raden kan tycka att dom hör bara en enorm bastrumma. Det handlar om förskjutning i tid, och eftersom ljudet tar tid på sig att komma fram så märks fas-förskjutningar olika mycket på olika avstånd och vinkel från högtalarna.

TV och radio är ofta noga med att ljudet ska vara mono-kompatibelt. Om du har ett fasproblem - alltså att några element i musiken släcker ut varandra helt eller delvis - så märks det allra bäst i mono. Om du lyssnar på en fasfelande mix i mono så märker du fasutsläckningarna genom att vissa instrument försvagas eller förstärks och eventuella rumsklanger och reverb kan få fel proportioner med. Men låter det bra i mono, så låter det alltid bra i stereo - det är viktigt att komma ihåg. Ju bättre fasrelation man har, desto kraftfullare, klarare och renare låter det.

Fasfel hör man om man vet vad man ska lyssna efter, men det kräver också att ens högtalare och lyssning är placerad på ett sånt sätt att man hör det. I andra fall kan man använda grafiska verktyg: Korrelationsmätare är det verktyg som mäter förhållandet mellan höger och vänster kanal - och mäts riktningsgrader. Mono är lika med 0 grader och stereo är lika med 90 grader. Fullt fasfel är lika med 180 grader. En bra mix rör sig sällan mer än 30 grader på korrelationsmätaren; 70 till 100 grader. En teoretiskt perfekt stereomix stå fastnaglad på 90 grader. UKM har en gratis korrelationsmätare i VST formatet, men jag har ingen uppfattning om hur tillförlitlig den är. En mix som fladdrar mellan 0 och 100 grader kan ge osäkra resultat, och det talar för sig självt lite granna med: samverkan mellan vänster och höger kanal är fladdrig, ditt ljud är altså långt ifrån så, kraftfullt, fast och fräsht som det kan vara ... som det borde vara 🙂

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...