Jump to content
Annons

Skriva text


Rowyn

Recommended Posts

Tjenare! Jag har spelat musik i 2 år nu och i våras skrev jag min allra första låt. Ganska enkel. Vers, refräng, Vers, refräng, Solo, refräng och sedan outro.

Mitt största problem när jag skriver musik är att jag kan komma på melodier och komp till en låt ganska lätt(nynnar, hmmar fram melodierna). Men texten kan jag aldrig forma. Jag kan liksom inte hålla en röd tråd i då jag skriver. Blir oftast ganska kliché det jag börjar med.

Så jag vill gärna be er komma med tips om hur ni kommer på att skriva texter? Jag vill inte eftersträva att bli en jätte duktig låtskrivare, bara överkomma mitt handikapp. ^^

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Man kan egentligen bara gå på känsla när det handlar om att skriva låtar! :rolleyes: tror jag iallafall, just att man inte ska sitta där och Tvinga ner text!

Gör saker som får dig inspirerad!

Självklart, aldrig kan man tvinga ut texten ur en. Det ska ju komma spontant ur en. Men ja... Något som gör mig inspirerad. Kan väl om jag ser en film eller läser en bra bok i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

MetalSpindel (oregistrerad)
Man kan egentligen bara gå på känsla när det handlar om att skriva låtar! :rolleyes: tror jag iallafall, just att man inte ska sitta där och Tvinga ner text!

Gör saker som får dig inspirerad!

Självklart, aldrig kan man tvinga ut texten ur en. Det ska ju komma spontant ur en. Men ja... Något som gör mig inspirerad. Kan väl om jag ser en film eller läser en bra bok i så fall.

Man kan ju skriva om någonting hemskt eller ledsamt (låter inte så trevligt men funkar) som till exempel något man är rädd för att ska hända typ som att jorden går under eller att det kommer odjur från en annan dimension och äter upp din lilltå *hihi*😏

Jag skrev en låt om hur hela universum kollapsade in i sig självt en gång... har jag för mig att den handlade om i alla fall:P (låten var coolare än beskrivningen av den).

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan egentligen bara gå på känsla när det handlar om att skriva låtar! 😉 tror jag iallafall, just att man inte ska sitta där och Tvinga ner text!

Min uppfattning är den totalt motsatta 😉 Givetvis måste man ha inspiration och något man vill berätta, men sedan är det disciplin och hårt arbete som gäller. Ibland kommer det jättelätt med en gång, men ibland måste man sitta och krysta i många många timmar innan det ger med sig.

Tror inte man kan göra annat och hoppas att "inspirationen" kommer till en, då missar man tåget allt för många gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan egentligen bara gå på känsla när det handlar om att skriva låtar! 😆 tror jag iallafall, just att man inte ska sitta där och Tvinga ner text!

Min uppfattning är den totalt motsatta 🙂 Givetvis måste man ha inspiration och något man vill berätta, men sedan är det disciplin och hårt arbete som gäller. Ibland kommer det jättelätt med en gång, men ibland måste man sitta och krysta i många många timmar innan det ger med sig.

Tror inte man kan göra annat och hoppas att "inspirationen" kommer till en, då missar man tåget allt för många gånger.

Jag antar att det varierar enormt från person till person. Jag kan räkna antalet framkrystade texter jag är nöjd med på ena handen. De texter som blir lyckade är generellt de som börjar med en eller ett par rader som bara kommer till en när man minst anar det, och sen bara bygger jag vidare på det i nån slags tillstånd av total inspiration (det är väl att jag är helt inne i låten liksom). Det gäller bara att få till en vers eller några rader så man vet hur man vill att texten ska vara, vilken stil och vilken känsla, så glider det på därefter.

Men det är bara så jag funkar. För andra kanske det är disciplin som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste, vare sig det är text eller musik, är att hitta sin egen form. Jag är 31, har spelat musik i band eller på egen hand sen jag var 13 och tycker att det är först nu som jag har hittat mitt egna arbetssätt och stil. Låter kanske trist som fan men det är bara försöka, misslyckas och lära sig av sin misstag som gäller. Kom ihåg att ingenting är dumt eller pinsamt om det är ärligt menat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju skriva om någonting hemskt eller ledsamt (låter inte så trevligt men funkar) som till exempel något man är rädd för att ska hända typ som att jorden går under eller att det kommer odjur från en annan dimension och äter upp din lilltå *hihi*🙂

Jag skrev en låt om hur hela universum kollapsade in i sig självt en gång... har jag för mig att den handlade om i alla fall:P (låten var coolare än beskrivningen av den).

Haha jag älskar dig!

Mja jag hade det problemet förut. Ibland kom man på en skitbra början och så blev det sämre och sämre för varje rad. Det är en tröskel man måste komma över. Bara försök mycket! Till slut blir man bättre, som med precis allt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att ta på sig hörlurar, spela skivor från skivbackens bakre regioner. Dricka några glas rött vin. Dämpa belysningen. Sen så är det bara helt enkelt skriva av någon rad här och var från det man hör i lurarna. Dessa klipper man sedan ihop till en ny låt. Därefter hoppas att man har tillräckligt obskyra skivor så att ingen upptäcker ens lån.

Redigerat av 7sortersapa
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att ta på sig hörlurar, spela skivor från skivbackens bakre regioner. Dricka några glas rött vin. Dämpa belysningen. Sen så är det bara helt enkelt skriva av någon rad här och var från det man hör i lurarna. Dessa klipper man sedan ihop till en ny låt. Därefter hoppas att man har tillräckligt obskyra skivor så att ingen upptäcker ens lån.

Haha. 😮 Kan vara värt ett försök. Tack för tipset.

Man kan ju skriva om någonting hemskt eller ledsamt (låter inte så trevligt men funkar) som till exempel något man är rädd för att ska hända typ som att jorden går under eller att det kommer odjur från en annan dimension och äter upp din lilltå *hihi* 🙂

Jag skrev en låt om hur hela universum kollapsade in i sig självt en gång... har jag för mig att den handlade om i alla fall:P (låten var coolare än beskrivningen av den).

Det gjorde jag alltid med de flesta noveller jag skrev. Verkar alltid lätt att skriva om hemska saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Specs (oregistrerad)

Textskrivande är svårt. När jag var yngre så kunde jag skriva texter till tre låtar i veckan, men då blev det lika dålig kvalité på dom som Per Gessles fjortistexter är idag. Och så vill man helt enkelt inte ha det. Ju äldre jag blir desto mer betyder texterna för mig och jag försöker verkligen få ur mig det jag vill skriva på rätt sätt. Det blir liksom allvarligare med tiden. För mig handlar det oftast om en känsla jag vill få ur mig och kunna beskriva på rätt sätt så att när jag sedan lyssnar på det färdigt är nöjd med det. Det handlar inte så mycket om att jag måste få andra att känna samma sak utan det är lite som självterapi. Jag vill få tala ur mig och känna att jag lyckas också.

Först brukar jag skriva ner rakt ut bara. Det första som kommer brukar vara rätta stämningen och inledningen på allt. Sedan skriver jag liksom bara en mall. Jag brukar aldrig palla att skriva alla verser direkt utan jag ser till att få till första versen först. Jag använder ofta synonymordlistor för att hitta bättre ord för det jag vill beskriva. Känns något lite för fattigt så funkar någon tyngre synonym alltid bra.

När jag är klar med första versen (kan ta allt från en vecka till uppåt en månad) så brukar jag sjunga in den till musiken. Låta den gå i lurarna på repeat så länge jag pallar med det. Så kan jag göra då och då i ett par dagar. Sedan tar jag ett break helt från låten och lyssnar inte alls på den på flera dagar. När jag sedan kommer tillbaks och lyssnar så är skallen färsk igen och jag hör allting ur ett nytt perspektiv. Jag "renlyssnar" så att säga, och hittar oftast ganska enkla fel som jag missat när jag var så uppe i allting. Då kan texten komma att ändras till det bättre och sedan spelar jag in första versen igen. När jag är helt nöjd med den så börjar jag antingen på refrängen eller nästa vers. Och så jobbar jag likadant med dom. Så för mig tar det rätt lång tid med en låt. När jag är helt nöjd med texten och hur den ska sjungas så tar jag bort de röstpålägg jag tidigare haft som mall och sjunger in allting slutgiltigt.

Det är en ganska jobbig procedur men det är en smärta man får ta helt enkelt. :rolleyes:

Redigerat av Specs
Link to comment
Dela på andra sajter

en bra grejj är ju att sätta sig in i andras liv istället för bara sitt eget. Vem är du i din filckvänns ögon? Hur upplever busschaffören verkligheten?

Din spegel i hallen, hur mår den? Hunden, katten, glassen, vaffan som helst. det ger lite annan vinkel än "Jag" form. Sen behöver ju inte lyssnaren veta att du skrivit en låt om iraks informationsminister ur en hunds perspektiv.. Haha, det blev lite flummigt, jag överdriver lite, men du fattar grejjen?

Sen inspiratoin får jag i allfall mycket igenom film, tidningar, böcker, Sincity serier och människor omkring mig. Leta lite inspiration i din vardag, jag frågar alltid mig själv "passar det här att skriva en text om" när jag är på fest, ser en film, ser en sjukt dyng misserabel gubbe på 69 bast på en krog med 18åringar etc. etc.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan liksom inte hålla en röd tråd i då jag skriver. Blir oftast ganska kliché det jag börjar med. Så jag vill gärna be er komma med tips om hur ni kommer på att skriva texter? Jag vill inte eftersträva att bli en jätte duktig låtskrivare, bara överkomma mitt handikapp.

Det är egentligen inget fel med att skriva klichéspäckade texter. Det är min uppfattning att slutlyssnaren i första hand försöker identifiera sig/sina upplevelser i dina texter, i andra hand analysera berättartekniken — om det överhuvudtaget är intressant för slutlyssnaren att bry sig om vad texten berättar. Om ditt syfte däremot är att imponera på andra musiker/konstnärer med din "berättarteknik", eller om ditt behov att vara allas buddy på ett storhetsvansinnigt ryggdunkarparty tar överhand, då kan jag tänka mig att nonkliché-tröskeln är något högre.

Och samma gäller för "röd tråd" — inget måste!

Skriv dina texter, kör på bara, stjäl andras fraser, och bekymra dig inte så mycket över vad andra ska tycka.

Mitt tips: den bästa träningen du kan få i textförfattande är att läsa (och skriva) mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta att skriva utifrån perspektivet att vara någon annan är en bra idé. Det behöver inte

vara någon sympatisk person heller. Sjuttiotalets proggartister skrev en del förfärliga texter, till

exempel om strejkande arbetare och deras heroiska kamp mot kapitalet, när samma arbetare i

själva verket bara ville ha ett schyst ackord för att kunna bli bättre kapitalister.

Kolla in texterna som Randy Newman skriver. Han har varit allting från mördare till rasistisk

bondlurk. Många av texterna är humoristiska och allvarliga på samma gång.

Steely Dans texter är ett annat exempel. Bandets låtskrivare Walter Becker och Donald Fagen

iklär sig ofta olika roller som knarklangare eller allmänt suspekta figurer med smak för

alldeles för unga flickor. Ett knep de använder är att lämna luckor i texterna. Man får inte all

information utan det hela ger ett något kryptisk intryck. Det här gör bara att man blir mer

nyfiken på vad de egentligen menar med texterna. Det finns sajter på nätet som bara handlar om

tolkningar och diskussioner av deras texter. Också de använder sig mycket av humor.

En bra synonymordbok är ett måste. Ett rimlexikon är ännu viktigare. Det finns hur många orsaker

som helst till att nästan alla bra sångtexter är skrivna med rim.

SJR

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips: den bästa träningen du kan få i textförfattande är att läsa (och skriva) mycket.

Jag tror skriva är viktigast. Och inte bara låttexter för den delen, skriva överhuvudtaget. Mina texter har blivit mycket bättre sen jag började skriva ett a4 dagbok om dan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tjenare! Jag har spelat musik i 2 år nu och i våras skrev jag min allra första låt. Ganska enkel. Vers, refräng, Vers, refräng, Solo, refräng och sedan outro.

Mitt största problem när jag skriver musik är att jag kan komma på melodier och komp till en låt ganska lätt(nynnar, hmmar fram melodierna). Men texten kan jag aldrig forma. Jag kan liksom inte hålla en röd tråd i då jag skriver. Blir oftast ganska kliché det jag börjar med.

Så jag vill gärna be er komma med tips om hur ni kommer på att skriva texter? Jag vill inte eftersträva att bli en jätte duktig låtskrivare, bara överkomma mitt handikapp. ^^

Tacksam för svar!

Jag har extremt svårt för att skriva om något jag själv inte har upplevt eller känt. Om man återupplever det man skriver brukar "den röda tråden" bara finnas där.

Sen ska man ju inte ha för höga krav på sig själv heller. Det är lätt att man blir självkritisk. Om man tänker efter noga och lyssnar noga så är det många artister som kommer undan med vad som helst. Skriv det du känner för och om du inte tycker att det låter tillräckligt djupt eller häftigt nog så ska du nog prova med att spela in det och försöka få det att funka ändå.

Jag vet inte om det här hjälpa dig så mycket, jag talar bara utifrån hur jag brukar gå till väga.

Mvh Thomas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Textskrivande är svårt. När jag var yngre så kunde jag skriva texter till tre låtar i veckan, men då blev det lika dålig kvalité på dom som Per Gessles fjortistexter är idag.
Du menar sådär tjäna-sjukt-mycket-pengar-och-bli-folkkär-dåligt? 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...