Jump to content
Annons

Avid Mbox 2 Pro latency


Rocktroll

Recommended Posts

Funderar på att köpa Mbox 2 Pro med Pro tools LE

Men jag vet att externa ljudkort/interface kan ge en ganska lång fördröjning.

Och eftersom jag jobbar mycket med Stora Ljudbibliotek som jag vill kunna spela in med låg latency

(helst inte programmera).

SÅ vill jag veta vad ni som sitter på dessa ljudkort har för erfarenhet av detta. Eller kanske till och med hur låg latency ni har mätt i millisekunder. Allt mellan 2-4ms känns ok. Där ligger jag nu med nuvarande kort.

Hur är det med midihanteringen i pro tools nu för tiden? Den var mer eller mindre obefintlig innan PT LE 7.4 har jag hört.

Men att den nu skall vara i fint skick...

SOm ni märker så har jag inte så inläst på digidesign och/eller pro tools men jag vill ändå undersöka om jag tjänar på att gå över till PT LE för att bli mer kompatibel med "riktiga" studios nu när jag tänkte börja skörda frukterna av mitt låtskrivande/studioarbete.

mvh/LEnnart

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Det spelar egentligen ingen roll vilket program du jobbar i för att vara kompatibel.

När du skickar över projekt till proffsstudios så skickar du oftas audiofiler.

Inte projektfiler.

Så ur det perspektivet behöver du inte PT för att vara kompatibel.

Är du sugen på att testa PT så kan du köpa en beggad mbox för en under 2 000:-

Eller köpa ett M-Audio kort för några hundra och köra PT M-powered.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar egentligen ingen roll vilket program du jobbar i för att vara kompatibel.

När du skickar över projekt till proffsstudios så skickar du oftas audiofiler.

Inte projektfiler.

Så ur det perspektivet behöver du inte PT för att vara kompatibel.

Är du sugen på att testa PT så kan du köpa en beggad mbox för en under 2 000:-

Eller köpa ett M-Audio kort för några hundra och köra PT M-powered.

Men det är klart att det är smidigare att kunna flytta runt projektfilerna. Det kan ju ta flera timmar att sitta och importera olika audiospår när det handlar om många kanaler. Skall det sedan bussas runt kan det ta ytterligare timmar. Det kan kännas lite onödigt. Att ha PT är givetvis en gigantisk fördel om du planererar att jobba med eller mot PT HD.

Jag har själv ett Mbox 2 PRO. Det är ju firewire så det är lägre latency än övriga mboxmodeller. Jag upplever själv att man kan få ut en näst intill minimal latency. Det begränsas snarare av prestandan på datorn.

Jag vet inte vad du har emot midihanteringen. Jag har 7.3 och det finns inga problem. Det enda du inte kan göra är att få ut en notvy, på samma sätt som du kan i exempelvis Sonar. För övrigt finns det ingenting du inte kan göra. Midihanteringen är ungefär lika obefintlig som audiohanteringen.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

SÅ vill jag veta vad ni som sitter på dessa ljudkort har för erfarenhet av detta. Eller kanske till och med hur låg latency ni har mätt i millisekunder. Allt mellan 2-4ms känns ok. Där ligger jag nu med nuvarande kort.

Du får nog räkna med minst 4 ms då det snabbaste FW-interfacet på marknaden (FireFace800) klarar ca 2,5 ms (total latency vid 32 samples) som lägst.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Och jobbar du med proffs som tex skall mixa ditt projekt så kommer dom riva din mix iallafall.

Jag fördrar att få en låt som med ljudfiler om jag skall mixa den. Att reda ut din mix är jobbigare.

Kör man audiofiler spelar det ingen roll vilket program som den som skall mixa har. Det är alltid kompatibelt.

Mitt tips, kolla med dom du skall jobba med hur dom vill ha det innan du ger dig åstad och köper nåt för att vara "kompatibel".

Inget fel på PT och med FW blir det bättre än med USB.

Med M-Audio PCI kort så får du också låg latency om du kör PT M-Powered, om du har en stationär dator förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jobbar du med proffs som tex skall mixa ditt projekt så kommer dom riva din mix iallafall.

Jag fördrar att få en låt som med ljudfiler om jag skall mixa den. Att reda ut din mix är jobbigare.

Kör man audiofiler spelar det ingen roll vilket program som den som skall mixa har. Det är alltid kompatibelt.

Mitt tips, kolla med dom du skall jobba med hur dom vill ha det innan du ger dig åstad och köper nåt för att vara "kompatibel".

Inget fel på PT och med FW blir det bättre än med USB.

Med M-Audio PCI kort så får du också låg latency om du kör PT M-Powered, om du har en stationär dator förstås.

Om han själv får tillgång till en HD-studio han vill arbeta med sina projekt i då? Har har själv pendlat mellan LE och HD med mina projekt, jag vet hur smidigt det är.

Dessutom går det ju ändå fortare att bara skicka projektfilen. Jobbar man mot proffs lär de ta betalt för tiden de bara sitter och importerar spår, vilket känns onödigt.

4ms hit och dit vet jag inte om jag tror på gör någon skillnad. Bara att flytta örat en meter extra från ljudkällan ger ju en fördröjning på ca 3,5ms. Är det på den här millimeternivåns noggranhet så kan du tjäna ganska mycket på att flytta högtalarna närmare dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Och jobbar du med proffs som tex skall mixa ditt projekt så kommer dom riva din mix iallafall.

Jag fördrar att få en låt som med ljudfiler om jag skall mixa den. Att reda ut din mix är jobbigare.

Kör man audiofiler spelar det ingen roll vilket program som den som skall mixa har. Det är alltid kompatibelt.

Mitt tips, kolla med dom du skall jobba med hur dom vill ha det innan du ger dig åstad och köper nåt för att vara "kompatibel".

Inget fel på PT och med FW blir det bättre än med USB.

Med M-Audio PCI kort så får du också låg latency om du kör PT M-Powered, om du har en stationär dator förstås.

Om han själv får tillgång till en HD-studio han vill arbeta med sina projekt i då? Har har själv pendlat mellan LE och HD med mina projekt, jag vet hur smidigt det är.

Dessutom går det ju ändå fortare att bara skicka projektfilen. Jobbar man mot proffs lär de ta betalt för tiden de bara sitter och importerar spår, vilket känns onödigt.

4ms hit och dit vet jag inte om jag tror på gör någon skillnad. Bara att flytta örat en meter extra från ljudkällan ger ju en fördröjning på ca 3,5ms. Är det på den här millimeternivåns noggranhet så kan du tjäna ganska mycket på att flytta högtalarna närmare dig.

Helt riktigt.

PT M-Powered är lika kompatibel med HD som LE.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

jag har ett fett elset och styr Superior Drummer 2 med detta.. jag kör nu på m-audio kort och har 2 ms i fördröjning nu.. Kommer man över fyra så börjar örat märka det och det bli ju svårt att spela trummor om slagen inte ljuder när du slår på padsen utan lite senare..

Men det lutar väl åt att jag behåller m-audiokortet och kör på med M-powered då.

tack för visat intresse!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...