Jump to content
Annons

Monitor-Lyssning


Joel (oregistrerad)

Recommended Posts

Joel (oregistrerad)

Har ett problem vad det gäller medhörning eller vad man ska kalla det.

Det är så att jag får ingen signal på den kanal som jag har "record aktiverat".

Jag får singal in i programmet, och kan spela in signalen på det spår jag har record-aktiverat, MEN jag kan inte lyssna från den kanalen. Vad ska man säga,... jag kan inte lyssna från programmet så att säga.

För det enda som ger utslag när jag skickar in en signal till ljudkortet är den här ingångskanalen längst till vänster, och inte det "riktiga" spåret/kanalen där ljudfilen ska hamna så att säga.

Detta ställer till stora problem eftersom jag då inte kan ställa nån monitorlyssning vid inspelning.

Hur löser jag detta?

Vore jättetacksam för svar.

MVH Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
För det enda som ger utslag när jag skickar in en signal till ljudkortet är den här ingångskanalen längst till vänster, och inte det "riktiga" spåret/kanalen där ljudfilen ska hamna så att säga.

Vet inte om jag förstår dig korrekt här, men om du klickar på den lilla högtalarikonen (Monitor) i aktuell kanal så får du väl in signalen där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Joel (oregistrerad)

Både ja och nej.

Jag får ju in signalen på det sättet att den spelas in på det spåret och hamnar där, men jag får inget utslag på mätaren på den kanalen, inte ens om monitor knappen är aktiverad.

Det är bara ingångskanalens mätare (i mixer fönster finns en ingångskanal där man ser ingångsvolymen på det man skickar in) det är bara denna mätare som ger utslag och den har ingen monitorfunktion, alltså går det itne att lyssna från den kanalen och då inte heller från programmet/datorn alls.

vet inte om jag blev tydligare men, jag hoppas att du förstår en aning bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen Joel,

önskar jag kunde hjälpa. Har aldrig kört Cubase själv, dock Cubasis som ju är mycket äldre. Så låt oss gissa.

1 - miken + förstärkare + in kortet. Låter ju som det funkar för du kan spela in säger du.

2 - "kanalstrippen" i Cubasis. Låter som det funkar, eftersom du säger att du kan spela in.

3 - kan du lyssna på någonting i avspelningsläge. I sådana fall funkar ju kortet för signal ut.

4 - monitoring funkar inte. Hmm. Låter det om andra kanaler när du spelar in? Prova med att tuta in lite på en kanal och spela in på en annan. Om det funkar så kan kortet både spela in och av på samma gång. Det här är inte så konstigt som det låter -- inga USB 1.1 kort jag sett (= några stycken, inte så många) klarar in och avspelning samtidigt vid 96 kHz. Du måste välja det ena eller det andra.

5 - är monitoring på i programmet. I Cubasis finns det ett val någonstans där man säger "Enable monitoring". Det är en rätt kul grej ;-) för varje gång man startar programmet börjar den på Av.

Slut på ideer, finns väl någon som har mer erfarenhet av Cubasis.

Vad har du för ljudkort, vilka inställningar (bitar + kHz) kör du med om det är valbart?

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

För det enda som ger utslag när jag skickar in en signal till ljudkortet är den här ingångskanalen längst till vänster, och inte det "riktiga" spåret/kanalen där ljudfilen ska hamna så att säga.

Antagligen stödjer inte ditt ljudkort "ASIO Direct Monitoring" trots att det är aktiverat.

1. Gå till Device Setup / VST Multitrack, och avaktivera det.

2. Gå till Preferences / VST och sätt "Auto monitoring" till "Manual"

Se sedan till att du stängt av ljudet från ljudkortets mjukvarumixer, du vill inte blanda det med ljudet från cubases monitor, då kommer det bli lite störig latency.

Om det funkar ska du nu kunna trycka på monitorknappen (så den blir brun) på kanalen du valt att spela in på, och höra hur det inspelade ljudet till den kanalen låter, med kanalens effekter och allt.

Du ska även kunna se utslag på kanalens VU-meter, likväl som på "ingångskanalen längst till vänsters" VU-meter. Du kommer dock bara att höra den valda mixerkanalen.

Som du hör så måste du nu aktivera monitoring för varje kanal du vill höra ljudkortets ingångssignal i nu. Glöm inte att avaktivera monitorn för kanalen när du vill lyssna på det du spelat in.

PS. Du skrev inte vilket ljudkort du hade, men jag hoppas detta hjälper. Säg till hur det gick.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Joel (oregistrerad)

Hej och tack för svaren!!

Dessvärre så verkar det inte funka, börjar tro att mitt ljudkort kanske inte stöder Asio Direct Monitoring.

Jag har M-audios delta AudioPhile 2496 så jag tycker att det borde göra det, men man vet ju aldrig=)

Men det ni beskrev det stämde. Jag får nämligen utslag på mätaren i playback, och jag kan även lyssna på inspelade grejer samtidigt som jag spelar in nya (det nämdes oxå) men av nån helkonstig anledning går det inte att lyssna på den kanalen jag spelar in på, för jag får helt enkelt inte utslag på mätarna.

skumt!

Men men, tack för svaren!

MVH joel

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Gå till Device Setup / VST Multitrack, och AVAKTIVERA ASIO direct monitoring. :rolleyes: Låter som du försökt aktivera det 😳

2. Gå till Preferences / VST och sätt "Auto monitoring" till "Manual"

Sedan väljer du recordknappen för kanalen du vill spela in på, och trycker på monitorknappen, precis ovanför recordknappen, så den blir brun. Nu ska du få utslag på mätarna. Testa detta igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joel (oregistrerad)

Tja igen!

Sorry för det, läste fel!, trodde det stod att jag skulle "aktivera" Direct monitoring....men fel av mig!

Nu funkar det!!

Tack så mycket!!

MVH Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...