Jump to content
Annons

Hur man ska gå tillväga för att få sin musik hörd!


Taner

Recommended Posts

Förr eller senare när man väl har lagt upp sina låtar på nätet så måste man på något vis få sin musik hörd. De finns olika saker man kan göra, exempelvis posta sin Myspace-länk på olika forum, adda så många vänner man kan i Myspace och sedan skriva bulletins osv!.

Nu vill jag höra vad ni har för tips!, vilka forum är det man ska posta sin länk för att få så många besökare som möjligt?, finns det tjänster på nätet som kan göra det lättare för en?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Då har du missat det grundläggande.. Lägg den i footern på din profil så syns den i alla dina inlägg sen.. Passa också på att lägg den i footern på ditt mailprogram.. 🙂

http://www.songbox.se/ finns det som du kan kolla in.

Tackar för den 😛 . Fler tips folk?, vill gärna kunna sprida min myspace-länk på ett effektivt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr eller senare när man väl har lagt upp sina låtar på nätet så måste man på något vis få sin musik hörd. De finns olika saker man kan göra, exempelvis posta sin Myspace-länk på olika forum, adda så många vänner man kan i Myspace och sedan skriva bulletins osv!.

Nu vill jag höra vad ni har för tips!, vilka forum är det man ska posta sin länk för att få så många besökare som möjligt?, finns det tjänster på nätet som kan göra det lättare för en?

Tänk på traditionell media också, radio, TV och tidningar, skicka framförallt ut låtarna till alla radiostationer. Ett mail med en länk till din MySpace-sida kan räcka för att du ska bli spelad på några stationer. Vill du ha adresser så kolla in http://www.onair.nu, där finns adresser till nästan alla svenska radiostationer. Dom har ett forum också, men jag tror att du har större chans att komma fram om du mailar. Alla stationer läser inte inläggen på det forumet.

Tänk också på att göra minst en låt nedladdningsbar på MySpace, det är alltid en fördel för radion om dom kan ladda hem låten direkt.

Du har säkert nån lokaltidning där du bor, prova att kontakta dom och fråga om dom vill skriva nåt också!

Link to comment
Dela på andra sajter

På myspace kan man ju alltid köpa en bot som spammar allt och alla, men då riskerar man att bli bannad och så får man mängder med spam i sina kommentarer (kan dock undvikas med hjälp av lite pill i inställningar för kommentarer).

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan lägga till länkar i kontrollpanelen så får du med det i alla dina inlägg här på forumet.

se exempel nedan! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressanta ideer ni har 😄 .

Min plan är att sprida ordet genom Bilddagboken, MSN & olika forum. Och ifall allt går bra så kanske jag även lägger upp en poster/reklam på skolan. Jag har även funderat på att fråga dansklasserna på skolan ifall de vill använda min musik på nån av deras konserter, men jag är inte så övertygad om att de kommer vara intresserade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror i slutändan det enda som hjälper är att spela live så mycket som möjligt.

Att synas på en scen är nog det allra bästa metoden. Gärna också på TV .

Genom detta skapas en relation mellan dej som artist och publik med en dialog som

gör att publiken följer upp via MySpace, hemsida köper skivor etc.

Att bara ligga digitalt i MySpace hemsida etc gör att det blir en fade away.

Kul ett tag, sedan har folk glömt dig efter en vecka och så är det annat som gäller.

Enda sättet då är att vara en jä-el på att hålla sidan up to date hela tiden. Då återkommer

besökarna mera för att veta om det hänt nått nytt.

Så, på med platådojjorna och ut och spela... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror i slutändan det enda som hjälper är att spela live så mycket som möjligt.

Att synas på en scen är nog det allra bästa metoden. Gärna också på TV .

Genom detta skapas en relation mellan dej som artist och publik med en dialog som

gör att publiken följer upp via MySpace, hemsida köper skivor etc.

Att bara ligga digitalt i MySpace hemsida etc gör att det blir en fade away.

Kul ett tag, sedan har folk glömt dig efter en vecka och så är det annat som gäller.

Enda sättet då är att vara en jä-el på att hålla sidan up to date hela tiden. Då återkommer

besökarna mera för att veta om det hänt nått nytt.

Så, på med platådojjorna och ut och spela... 🙂

Att köra live är ett jättebra sett att bli sedd men jag tror inte det är min grejj, inte ännu iallafall. All min musik görs just nu bara i programmet jag använder. Har tyvärr inte någon synth eller keyboard som jag kan använda vid live, men förhoppningsvis så köper jag ett någon gång i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
drloop (oregistrerad)
Det viktigaste är att man har en t-shirt att sälja.

T-shirt + spela live + doxkor och kortlek med bilder på dig är grejen.

Stor släkt hjälper dig också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ju i sammanhanget slå ett slag för Studio 7-08 som kommer om ett par veckor ungefär. Där har Daniel Lindeberg samlat flera branschproffs bästa tips på fyra mycket matiga sidor om hur man smartast når ut med sin musik - och undviker nybörjarmisstagen.

Uttalar sig gör

* Per Lindholm på Sony BMG

* Calle Dernulf på P3

* Anders Mörén på Misty Music

* Lars Tengroth på Playground

* Per Herrey på Musikerförbundet

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar alla som vill kunna utnyttja de möjligheter som finns till buds idag att läsa New Music Strategies av Andrew Dubber. Det är en e-book, mycket lättläst och trevlig sådan, som ger den grundläggande överblicken av vad som krävs. En måste-läsning.

En fortsatt läsning sedan på sajten/bloggen New Music Strategies rekommenderas sedan.

------------------------------------------------------

Pär Berglund

Blindmen

Meadowmusic.se - presenterar ny svensk musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Sen är det viktigt att lägga upp HELA låtar, och kanske inte någon demo bara. Lägg aldrig upp material som du inte är 100% nöjd med!

Viktigt viktigt!

Mjo det har du rätt men det känns som om jag lär mig något nytt i mitt DAW program varje dag. Om jag gör klart en låt idag så är jag 100% säker på att jag kommer ändra den imorgon. Jag vet inte varför det är så, men så är det för mig hela tiden :rolleyes:

Redigerat av Taner
Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo det har du rätt men det känns som om jag lär mig något nytt i mitt DAW program varje dag. Om jag gör klart en låt idag så är jag 100% säker på att jag kommer ändra den imorgon. Jag vet inte varför det är så, men så är det för mig hela tiden :rolleyes:

Så är det nog för de flesta. Tror aldrig man kan bli 100% nöjd med en låt, isåfall kan man ju lika gärna lägga ner med en gång då finns det ju inget rum för utveckling.

Men det är viktigt att lära sig att slutföra saker och låta dem vara färdiga. En del lär sig det aldrig och kommer heller ingenvart (jag är ordförande i den klubben).

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är viktigt att lära sig att slutföra saker och låta dem vara färdiga. En del lär sig det aldrig och kommer heller ingenvart (jag är ordförande i den klubben).

Och jag styrelse ledamot! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Björn sa så kommer det en artikel på temat. Alla har vi väl skickat demos och undrat om någon lyssnat, nu får vi veta om dom gör det och på vad.

Men sen finns ju alla nya sätt att sprida sin musik, lite som ni varit inne på.

Bloggar är viktiga, myspace känns mer som ett nödvändigt ont 😕 och så finns det ju massor av internetradiostationer.

Försök hitta en publik, identifiera dina lyssnare och gå dit.

Låter lite luddigt kanske.. Men om du spelar trance finns kanske ingen anledning att bomba P3s musikredaktörer med CDskivor - dom spelar inte trance - utan regga istället konto på trance.nu och posta dina mästerverk där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag gör klart en låt idag så är jag 100% säker på att jag kommer ändra den imorgon. Jag vet inte varför det är så, men så är det för mig hela tiden

Då e ju låten inte klar. Som sagt det finns alltid saker å småfix i varje låt men om man inte anser att en låt är klar kommer man i slutändan bara ha en massa " ofärdiga låtar ".

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag gör klart en låt idag så är jag 100% säker på att jag kommer ändra den imorgon. Jag vet inte varför det är så, men så är det för mig hela tiden

Då e ju låten inte klar. Som sagt det finns alltid saker å småfix i varje låt men om man inte anser att en låt är klar kommer man i slutändan bara ha en massa " ofärdiga låtar ".

Det är det jag har just nu. Har cirka 30 ofärdiga låtar i min mapp 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...