Jump to content
Annons

Adapter från AUS/EBU till S/PDIF rca?


Jari

Recommended Posts

Annons

Ok.

Hitta efter mycket sökande detta på Focusrites hemsida.

"In terms of data content there should be no problem connecting between AES and S/PDIF ports. The problem with connecting them arises from signal level issues. An AES signal amplitude is 5V whereas S/PDIF is 0.5V. Therefore if you use a correctly wired XLR to RCA phono connector to connect an AES output to a S/PDIF input, the input will be receiving 10 times the signal level it expects. We advise contacting the manufacturer of your interface and checking with them if any damage will be caused in the long term if an AES signal is fed to its S/PDIF input.

When considering a return connection from the interface S/PDIF out to the Liquid Channel AES input, it is the case that the AES input will receive a signal 10 times less than what it expects. In this case the S/PDIF signal level may not be high enough for the AES output and errors could occur, although if it does work then there will be no harm done by using a RCA to XLR cable.

The correct wiring for the XLR to RCA cables you should use is:

Pin 1 of XLR to cable shield

Pin 2 of XLR to pin of RCA connector

Pin 3 of XLR to shield of RCA connector

Wiring a 110 Ohm resistor between pin 1 and pin 2 of the XLR will act as protection from burning out the SPDIF input on your sound card.

Note that you can purchase converter boxes to convert AES signals to S/PDIF level and vice versa, although these will not provide any noticeable improvement in sound quality over a cable."

Nån som använt en sådan kabel med bra resultat?

Kan väl inte kosta mycket att bygga en sån jämfört med Hosa adaptern.

Link to comment
Dela på andra sajter

AES till SPDIF pillar du lätt ihop själv.

Enligt manualen till RME HDSP9652:

Pin 2 på XLR kopplar du till pinnen på RCA

Pin 3 på XLR till höljet på RCA

Pin 1 på XLR kopplar du kabelns skärm på - men i RCA-änden kopplar du inte in den alls.

Sedan är det upp till ditt ljudkorts SPDIF-ingång, om den sorterar bort den extra data som kommer i AES...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

RME kortet kanske inte behöver 110ohms motståndet mellan pin 1 och 2?

Det framgick inte på Focusrites hemsida om S/PDIF pallar 5 volt eller inte på min modell.

Hade förr ljudkort med S/PDIF ut men nu har jag AES/EBU istället.

Jag ska koppla ut från mitt ljudkort till en Focusrite twintrack pro, den har S/PDIF på inången.

Använder F.ritens DA omvandlare till monitor lyssning, den har ju volymkontroller till monitorer och hörlurar.

Redigerat av Jari
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är det upp till ditt ljudkorts SPDIF-ingång, om den sorterar bort den extra data som kommer i AES...

Extra data? Är det inte bara spänningen och bal/obal. som skiljer dem åt?

Jag kommer inte ihåg precis vad det är som skiljer, men det finns någon liten skillnad på vilken data som skickas. Har för mig att det är någon statusbit som finns i alla data-ord i AES, men saknas i S/Pdif, men är osäker på om det är mer... Jag tror att de flesta ljudkort hanterar det rätt, men man vet ju aldrig...

Tänkte inte på det i går, men RANE har ju många bra beskrivningar på hur man ska koppla på bästa sätt: http://www.rane.com/note149.html :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är det upp till ditt ljudkorts SPDIF-ingång, om den sorterar bort den extra data som kommer i AES...

Extra data? Är det inte bara spänningen och bal/obal. som skiljer dem åt?

Jag kommer inte ihåg precis vad det är som skiljer, men det finns någon liten skillnad på vilken data som skickas. Har för mig att det är någon statusbit som finns i alla data-ord i AES, men saknas i S/Pdif, men är osäker på om det är mer... Jag tror att de flesta ljudkort hanterar det rätt, men man vet ju aldrig...

Tänkte inte på det i går, men RANE har ju många bra beskrivningar på hur man ska koppla på bästa sätt: http://www.rane.com/note149.html 😎

Jo, du har rätt;

http://www.radiolocman.com/shem/shem-cache.html?di=18866

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Så då kan det ju vara värt att köpa en converter så att man vet att det kommer funka varje gång. Kan ju till och med vara bra att ha 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...