Jump to content
Annons

Skulle detta koplingsschema fungera?


Lithium

Recommended Posts

BILD

Poängen är alltså att ha en volumpott på 250k till singelcoil micken vid halsläge och en volympott på 500k till humbuckern vid stallet. Min osäkerhet ligger i att om signalen går från 500k potten genom 250k potten och ut till jacket (som bilden visar) går det högre värdet då förlort genom det lägre? Bör jag därför låta signalen gå från 250k till 500k?

Hur kommer pottarna att påverka varandra om jag gör på respektive sätt?

🙂

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej du kan vara lugn. De kommer inte att påverkas av varandra förutom i mittläget då de fungerar som två parallellkoplade motstånd vilket gör att kretsens totala impedans blir 1/R=1/R+1/R. Vilket i och för sig är oviktigt eftersom impedansen ändras i och med att du vrider på volymrattarna. Det som jag tycker är det viktigaste är hur det låter. Pröva dig fram är mitt förslag.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Det där kommer inte att funka något vidare bra...

1. Tag bort ledaren från "tip" på OUTPUT JACK och anslut denne till "solderbubblan" på humbuckerpotten.

2. Lägg en tråd mellan de två sammkopplade mittuttagen på pottarna och "tip" på OUTPUT JACK så blir det bättre.

Du har nu in princip en koppling som rent praktiskt innebär switch i mittläget. Om du drar ner volymen till noll på den ena micken kommer du även att döda den andra eftersom mittuttagen ligger ihop.

//KG

Redigerat av KaptenGnissel
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok, men borde det inte räcka med en tråd melan pottarna, borde man inte kunna ta bort den som går mellan solderbubblorna och bara ha kvar den som går mellan pottarnas mittutag? 😆

EDIT: fast det går nog inte då kväver man väl 250potten när man drar ner 500potten?

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men borde det inte räcka med en tråd melan pottarna, borde man inte kunna ta bort den som går mellan solderbubblorna och bara ha kvar den som går mellan pottarnas mittutag? 😲

EDIT: fast det går nog inte då kväver man väl 250potten när man drar ner 500potten?

Tråden som går mellan 'solderbubblorna' är jorden eller signalnollan. Denna 'kalla' ände av signalen skall vara kopplad dels till pickupernas ena sida, dels till pottarans ena sida och dels till övriga metalldelar på gitarren för att leda bort statisk elektricitet och fungera som en avskärmning mot elektriska och elektromagnetiska fält som nästan alltid finns i omgivningen. Din egen kropp utgör en utmärkt antenn för dessa fält (testa att ta på toppen på telepluggen till förstärkaren så hör du 🙂 ). Därför är jorden otroligt viktig. När du kopplar jordledare så använd så korta och tjocka ledare som är praktiskt möjligt och helst i ett stjärnformat nät - dvs alla jordförbindelser möts i en tänkt mittpunkt. Utifrån denna punkt drar du sedan en ledare till ringen eller 'sleeve' på OUTPUT JACK.

Om du inte vill ha en brytare och ändå vill kunna använda båda mickarna måste du koppla ihop dem någonstans i den här konfigurationen. Den för mig naturliga punkten är att hämta utsignalen från pottarnas mittstift.

Nackdelen med denna koppling är att pickuperna alltid ligger mer eller mindre hopkopplade samt att volymkontrollen för en pickup även påverkar den andre. Om du använde en potte som balanskontroll istället får du en mer flexibel funktion. Du skulle då kunna steglöst panorera mellan pickuperna samt att volymkontrollen fick önskad funktion. Jag skall säga att jag inte har provat detta själv men jag har en idé om hur du skulle kunna koppla ifall du är intresserad.

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack, jag är mycket intresserad - vad är en potte? 😲

EDIT: ja, du menar en pott, en pott som balanskontroll istället för två volympottar?

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja just det..

Här är ett handritat schema som borde fungera som tänkt ovan:

2mbalvol008bb9.th.jpg

Du behöver en extra potte på 1M Ohm med linjär karakterestik. Finns garanterat på ELFA. Kanske ClasO eller Kjell & Co. Hoppas bilden är tillräckligt tydlig. Jag har som sagt inte provat detta själv men det borde fungera hyfsat. I respektive ändläge går signalen direkt från vald mick till volympotten medan den andra micken har en mycket liten, men dock någon inverkan på utsignalen. Om du ställer balanspotten i mittläget kommer du att få en svagare signal ut men med signal från båda mickarna. Om signalen i mittläget blir för svag kan du testa med 500K Ohm på balanspotten istället. Du får helt enkelt prova dig fram. Jag är själv nyfiken på hur det går om du väljer att prova detta.

Lycka till

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, jag skall se vad jag kan göra!

Börjar nog med att försöka få det förstnämnda schemat att fungera men jag skall absolut spara ditt, man vet ju aldrig när lusten faller på...

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va sur man blir- bestämde mig för att göra det så simpelt som möjligt och bara köra med en humbucker och en volym pott. Men vad händer, jo då börjar potten spöka.

När jag vrider ner den minskar volymen som den skall men när den är helt nervriden, dvs i läget där den borde vara tyst, så ökar volymen plötsligt till 100%. Som om den vore dragen på full volym.

Det måste väl vara potten det är fel på- det kan inte vara en fellödning? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va sur man blir- bestämde mig för att göra det så simpelt som möjligt och bara köra med en humbucker och en volym pott. Men vad händer, jo då börjar potten spöka.

När jag vrider ner den minskar volymen som den skall men när den är helt nervriden, dvs i läget där den borde vara tyst, så ökar volymen plötsligt till 100%. Som om den vore dragen på full volym.

Det måste väl vara potten det är fel på- det kan inte vara en fellödning? 😉

Det låter nog sannolikt att det är fel på den - för det är väl inte så att du har vridit för långt så att den har hoppat över spärren som finns i ändläget - för då kommer du till max volym direkt när du har vridit en liten bit till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va sur man blir- bestämde mig för att göra det så simpelt som möjligt och bara köra med en humbucker och en volym pott. Men vad händer, jo då börjar potten spöka.

När jag vrider ner den minskar volymen som den skall men när den är helt nervriden, dvs i läget där den borde vara tyst, så ökar volymen plötsligt till 100%. Som om den vore dragen på full volym.

Det måste väl vara potten det är fel på- det kan inte vara en fellödning? 🙂

Det låter nog sannolikt att det är fel på den - för det är väl inte så att du har vridit för långt så att den har hoppat över spärren som finns i ändläget - för då kommer du till max volym direkt när du har vridit en liten bit till...

Nej det har jag inte. 🙂 För vrider man tillräckligt många gånger så blir det tyst till slut. Sen knastrar den också som om den vore glapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en bild på vad du gjort och visa här så kanske jag kan råda dig...

//KG

Jag har gjort exakt så här! Men jag skall prova med en annan pott så får vi se hur det går. 😆

Det var inte riktigt så jag menade. Jag ville se en bild på hur du faktiskt gjort med lödningar o allt annars är det svårt att diagnosticera.

Men som Claes skriver ovan här är potten ytterst misstänkt. Vi får hoppas det är den. 😄

Om du inte köpt någon ny ännu vill jag råda dig till att inte köpa en potte med kolbana. Försök hellre få tag i en med plast eller cermetbana. De är visserligen dyrare men håller betydligt längre och knastrar inte på samma sätt.

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en bild på vad du gjort och visa här så kanske jag kan råda dig...

//KG

Jag har gjort exakt så här! Men jag skall prova med en annan pott så får vi se hur det går. 😆

Det var inte riktigt så jag menade. Jag ville se en bild på hur du faktiskt gjort med lödningar o allt annars är det svårt att diagnosticera.

Men som Claes skriver ovan här är potten ytterst misstänkt. Vi får hoppas det är den. 😄

Om du inte köpt någon ny ännu vill jag råda dig till att inte köpa en potte med kolbana. Försök hellre få tag i en med plast eller cermetbana. De är visserligen dyrare men håller betydligt längre och knastrar inte på samma sätt.

//KG

Har ingen kamera, men jag är till 99% säker på att jag har kopplat rätt och det är ju inte första gången jag gör det heller.

Hur vet jag att potten jag köper har en plast eller cermetbana- försäljarna är ju inte direkt övertydliga när de beskriver komponenter! Ge gärna förslag på märken, den jag använder nu (den trasiga) är en CTS A500K.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet jag att potten jag köper har en plast eller cermetbana- försäljarna är ju inte direkt övertydliga när de beskriver komponenter! Ge gärna förslag på märken, den jag använder nu (den trasiga) är en CTS A500K.

Hittade endast en lämplig potte för detta: cermetpotte hos ELFA (art.no 64-230-99 ). Denne har plasthölje så du kan inte löda en tennbubbla på höljet som på den gamla. Löd på stiftet istället. Det kan vara lite småbökigt med de tunna pinnarna istället för lödringar men om det blir vingligt o spretigt så kläm en blaffa vinylbaserat värmelim över lödpunkterna - EFTER att du har kontrollerat funktionen 😉 (annars finns risk för en mycket kladdig upplevelse) 😮.

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...