Jump to content
Annons

Färdigt flytt/monterbart rum önskas köpa...


aniah

Recommended Posts

Önskar köpa ett färdigt, helt fristående musikrum, litet: ca två eller tre gånger så stort som ett sedvanligt sångbås, exakt ritning kan ordnas.

Det ska vara isolerat, ej så dämpat.

Kunna monteras upp och ned för transport och delarna ska rymmas i vanlig dörringång.

En dörr, 1-2 fönster. Eluttag. Thats all 😉

Nån som har ett att sälja eller lust att snickra ihop ett till rimlig peng?

Ljud som ska isoleras är av de högre frekvenserna, alltså inte så mycket basljud. Ljudnivån inne kan väl bli en ca 110 dB och utanför ska det vara som max ett vanligt samtal.

Kom gärna med förslag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lycka till...

Ursäkta om jag uttrycker mig negigt, men det är helt omöjliga krav du ställer.

Ursäkt befogad. Har noll förståese för ett inlägg enbart bestående av neg. Märkligt...

Och för övrigt har du helt fel. Jag har sett ett antal exempel på exakt ett sådant bygge. Nypriset är för högt och därför söker jag beggat alternativt anpassat bygge. Mina krav är långt färre än den långa kravlista proffsrummen uppfyller.

Hoppas du blev lite positivare människa nu när du vet att något du inte trodde va möjligt, faktiskt var det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska vara isolerat, ej så dämpat.

Kunna monteras upp och ned för transport och delarna ska rymmas i vanlig dörringång.

Ljud som ska isoleras är av de högre frekvenserna, alltså inte så mycket basljud. Ljudnivån inne kan väl bli en ca 110 dB och utanför ska det vara som max ett vanligt samtal.

Visa mig en design som klarar dessa kriterier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tonfällan är nog det du vill ha. Jag har själv en sådan och är helnöjd. Färnqvists gör dem, se under specialprodukter. Men som sagt, priset ligger väl lite över 30 tusen.

http://www.farnqvists.se/

Jag hittade min på blocket efter en lång tids letande.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tonfällan är nog det du vill ha. Jag har själv en sådan och är helnöjd. Färnqvists gör dem, se under specialprodukter. Men som sagt, priset ligger väl lite över 30 tusen.

http://www.farnqvists.se/

Jag hittade min på blocket efter en lång tids letande.

Gunnar

Kul att du gillar den. Det kunde vara ett alternativ, jag känner till den sen innan, fast jag tyckte att den var lite väl dyr samt att jag hört att den inte var så bra ändå, jobbig att spela i samt inte isolerade bra nog. Fast kul att du ändå var nöjd det drar ju upp betyget.

Ja så om nån har en beggad Tonfälla eller liknande - eller vill bygga en - är jag intresserad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tonfällan är nog det du vill ha. Jag har själv en sådan och är helnöjd. Färnqvists gör dem, se under specialprodukter. Men som sagt, priset ligger väl lite över 30 tusen.

http://www.farnqvists.se/

Jag hittade min på blocket efter en lång tids letande.

Gunnar

(Ursäkta trådskaparen att jag lånar tråden).

Det här såg mycket intressant ut! Hur pass mkt hörs det utanför vid högljud sång? Den är ju knappast totalt ljudisolerad enligt tabellerna på deras hemsida.

Letar efter något som kan ge mig möjligheten att stå och skrika i ena rummet medans frugan sover i det andra nämnligen. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
(Ursäkta trådskaparen att jag lånar tråden).

Det här såg mycket intressant ut! Hur pass mkt hörs det utanför vid högljud sång? Den är ju knappast totalt ljudisolerad enligt tabellerna på deras hemsida.

Letar efter något som kan ge mig möjligheten att stå och skrika i ena rummet medans frugan sover i det andra nämnligen. =)

Det hörs MYCKET. I princip lika mycket som inne, bara att de skarpaste frekvenserna försvinner. Jag är mycket tveksam och tror även grannarna hör faktiskt. Kanske kan man isolera den mer på nåt sätt men jag vet inte hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...