Jump to content
Annons

Tips om bra plattor


spaceman

Recommended Posts

Ja, nu är sommaren här och jag gör som alla slöjdlärare i Sverige tummen upp

för Fleet Foxes debut platta och EP:n Sun Giant. Jag ryser så bra musik det kommer

från Seattle. Dom ska spela på Wow festivalen i Gbg. Synd bara att jag inte har vägarna förbi.

En annan platta som jag lyssnat mycket på är Van Morrison live plattan "Its too late to stop it now",

en liveinspelning från 1974. Grym!

Och den tredje plattan som jag varmt kan rekomendera är David Bowie Live från

Santa Monica utanför Los Angeles från 1972. Det var då han var bäst, alla låtar, ja

allt helt enkelt. Total fett!

Sedan kan jag rekomendera Peter Broderick, Float som släpptes för inte så länge sedan.

Riktigt skön platta. Soft!

Lyssnar mycket också på EST (Esbörn Svensson trio). Har sju plattor och dom går varma.

Grymma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ja, nu är sommaren här och jag gör som alla slöjdlärare i Sverige tummen upp

för Fleet Foxes debut platta och EP:n Sun Giant. Jag ryser så bra musik det kommer

från Seattle. Dom ska spela på Wow festivalen i Gbg. Synd bara att jag inte har vägarna förbi.

En annan platta som jag lyssnat mycket på är Van Morrison live plattan "Its too late to stop it now",

en liveinspelning från 1974. Grym!

Och den tredje plattan som jag varmt kan rekomendera är David Bowie Live från

Santa Monica utanför Los Angeles från 1972. Det var då han var bäst, alla låtar, ja

allt helt enkelt. Total fett!

Sedan kan jag rekomendera Peter Broderick, Float som släpptes för inte så länge sedan.

Riktigt skön platta. Soft!

Lyssnar mycket också på EST (Esbörn Svensson trio). Har sju plattor och dom går varma.

Grymma!

Den där bowie-liven måste jag kolla upp, håller med om att -72 är hans årgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Portishead - Third 2008

Riktigt bra låtar och bra stämmning.

Utveckla gärna för jag förstår inte vad vissa människor samt recensenter ser för bra saker i denna platta...

EDIT: Är nog för full för att öht skriva något i forumet...så skit i att utveckla...

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

David Bowie - Space Oddity

David Bowie - The Man Who Sold The World

David Bowie - Hunky Dory

David Bowie - The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars

David Bowie - Aladdin Sane

David Bowie - Pinups (cover)

David Bowie - Diamond Dogs

David Bowie - Young Americans

David Bowie - Station To Station

David Bowie - Low

David Bowie - Heroes

David Bowie - Lodger

David Bowie - Scary Monsters

Alla produktioner fram hit är helt och hållet världsklass. Sedan hade han en svacka tycker jag fram till -95 då han kom med denna underbara produktion:

David Bowie - Outside

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag slänger in en klassiker i tråden som jag misstänker de flesta har hört, men om man inte har det så tycker jag man ska kika in den.

Miles Davis - Kind of blue

EDIT: en till som jag vill rekommendera är Joshua redman - momentum http://www.joshuaredman.com/releases.php?num=13

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar mycket också på EST (Esbörn Svensson trio). Har sju plattor och dom går varma.

Grymma!

Yess!!! Riktigt skön musik, "Seven days of falling" är en riktig höjdare!

Ska bli spännande att höra den som släpps nu 1:a sept. Otroligt sorgligt nog, den sista med EST...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu är sommaren här och jag gör som alla slöjdlärare i Sverige tummen upp

för Fleet Foxes debut platta och EP:n Sun Giant. Jag ryser så bra musik det kommer

från Seattle. Dom ska spela på Wow festivalen i Gbg. Synd bara att jag inte har vägarna förbi.

En annan platta som jag lyssnat mycket på är Van Morrison live plattan "Its too late to stop it now",

en liveinspelning från 1974. Grym!

Och den tredje plattan som jag varmt kan rekomendera är David Bowie Live från

Santa Monica utanför Los Angeles från 1972. Det var då han var bäst, alla låtar, ja

allt helt enkelt. Total fett!

Sedan kan jag rekomendera Peter Broderick, Float som släpptes för inte så länge sedan.

Riktigt skön platta. Soft!

Lyssnar mycket också på EST (Esbörn Svensson trio). Har sju plattor och dom går varma.

Grymma!

Gillar du Fleet Foxes ska du definitivt lyssna på Grand Archives och Band of Horses.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade precis E.S.T.s myspace. Dom har lagt up en låt från nya plattan... Stenhårt!

kolla in Videon

Ja, jag vet, quotade mig själv, men..

Fick nyss deras nya platta levererad av basisten i E.S.T. ... Gillar man deras sväng så kommer denna skiva att skicka dig ur skorna... Samma energi som dom förra fast hårdare... jäklar... (ler med hela ansiktet)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg Esbjörn live för ca 10 år sen på pitedansaroler. Så jäkla bra- som Hendrix fast med Rhodes! Synd att han har gått bort.

Tycker att KISS 3 första studioskivor är något som alla borde höra. Hard Rain med Bob Dylan borde få vara med, samt Elvis´tjocka period i Las Vegas. Search and find.

Keep rockin´! // Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer mina tips:

Pink Floyd - I princip allt som finns släppt fram till 1979. Efter The Wall upphör Pink Floyd att vara intressanta och bra tycker jag.

Bo Hansson - Albumet Sagan om Ringen först och främst. Men Mellanväsen och El Ahrairah är också två fantastiska album . Kolla även in Hansson & Karlsson!

The Soundtrack of Our Lives - Allt som släpptes 96-98 inklusive EP:s och singlar!

The Spotnicks - Det som släpptes efter storhetstiden under 60-talet är en bortglömd svensk musikskatt. Kolla Something Like Country, Today och In Japan t.ex.

Björn Olsson - Albumet Kräfta kan vara en bra början. Men första skivan Instrumentalmusik bör också kollas upp.

Euroboys - Håller bra klass överlag. Men det är främst de två första plattorna jag gillar med sin surf-jazz-rock(?). Jet Age och A Long Days Flight 'Til Tomorrow.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pink Floyd - I princip allt som finns släppt fram till 1979. Efter The Wall upphör Pink Floyd att vara intressanta och bra tycker jag.

Personligen tycker jag mycket om skivan Division Bell (med Pink Floyd då förståss) och den släpptes 1994. Men smaken är som baken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...