Jump to content
Annons

Ingen aktiv dist


grimmer

Recommended Posts

Hej!

Problemet är att jag kan inte få guitar rigs dist att låta realtid med gitarren, dvs samtidigt som jag spelar. Jag måste spela in gitarren först och sen lägger guitar

rig på disten när jag spelar upp ljudfilen. Detta problem hade jag inte i Cubase VST32, nu har jag Cubasis VST v.5 som jag tror är något äldre men ser nästan

exakt likadan ut. Det är samma guitar rig jag använder.

Ett till problem jag har är att om jag spelar in t.ex. gitarren på spår 13 så låter trummorna svagt i bakgrunden även på spår 13 fast dom ligger på andra spår?!?

Detta trots att jag inte har nån mic inkopplad eller så. Helkonstigt.

Super tacksam för svar :rolleyes:

Mvh Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

OBS! Jag installerade Cubase SX och samma problem där. Jag får inte disten att låta direkt med gitarren, varför tusan går det inte, jag tror jag tryckt på alla inställningar som finns nu.

Och även samma problem med SX att om jag t.ex. har trumsljud på spår 1 och spelar in nåt på spår 8 så kommer trumljudet med på det spåret också?! Det är ju bara det jag spelar

in som ska komma in på åttan, jag provade med att stänga av högtalarna också så det är inte det att den spelar in från nåt sånt.

HEL MYSKO problem.

Jag har internt ljudkort som är avstängt och ett SB Audigy Platinum ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är ljudkortet. SB:s kort är inte direkt kända föra att funka bra för musikproduktion.

Du tror det? Jag börjar fan också tro det.. Varit mycket skitsnack om SB korten...

Men vet du vad det pinsamma isåfall är, att mitt interna funkar isåfall bättre.

Jag bytte till audigy enbart för att få 24 bit inspelning istället för 16 och för att få kontakterna i fronten på datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bör inte vara mjukvaran iaf, om inte du har några konstiga inställningar. Kollat att Cubase använder sig av ASIO-drivrutiner?

Vad har du för prestanda på datorn i övrigt?

Jag har provat alla ASIO inställningar som fanns tillgängliga, det var drygt 5 stycken inkl ASIO4all.

Jag har en AMD 3500+ 2.2 GHz, 1.5 Gb RAM i dualchannel, 1.5 Tb SATA hårddisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Cubase SX så markerar du en lilla symbolen som ser ut som en högtalare på den kanalen du spelar in på om du vill att VST-pluggarna på kanalen ska höras i realtid.

Om trummorna kommer med när du spelar in gitarren så är det något slags routing-fel. Du måste ha råkat koppla någon utgång till den ingång där du spelar in. Kolla noga i Cubase devices->vst connections samt i ljudkortets mixer och försök red ut hur signalvägarna går inne i datorn.

Asio4all har väl mer än 5 inställningar? Du ska välja asio4all som drivrutin i Cubase. Sen får du gå in drivrutinens inställningtr i Cubase. Någonstans där du väljer drivrutinen (har för mig att det ser lite olika ut i olika versioner) så bör det finns en knapp som heter "control panel" (sitter tillsammans där värdena för latecyn anges). Tryck på den, så får du upp ett fönster med massa olika inställningar. Jag vet ärligt talat inte exakt vad alla gör, men har alltid på en massa ljudkort lyckats få till inställningar som gör att man kan spela upp ljudet utan fördröjning eller knaster. Så man får vara lite metodisk och tålmodig.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Cubase SX så markerar du en lilla symbolen som ser ut som en högtalare på den kanalen du spelar in på om du vill att VST-pluggarna på kanalen ska höras i realtid.

Om trummorna kommer med när du spelar in gitarren så är det något slags routing-fel. Du måste ha råkat koppla någon utgång till den ingång där du spelar in. Kolla noga i Cubase devices->vst connections samt i ljudkortets mixer och försök red ut hur signalvägarna går inne i datorn.

Asio4all har väl mer än 5 inställningar? Du ska välja asio4all som drivrutin i Cubase. Sen får du gå in drivrutinens inställningtr i Cubase. Någonstans där du väljer drivrutinen (har för mig att det ser lite olika ut i olika versioner) så bör det finns en knapp som heter "control panel" (sitter tillsammans där värdena för latecyn anges). Tryck på den, så får du upp ett fönster med massa olika inställningar. Jag vet ärligt talat inte exakt vad alla gör, men har alltid på en massa ljudkort lyckats få till inställningar som gör att man kan spela upp ljudet utan fördröjning eller knaster. Så man får vara lite metodisk och tålmodig.

JÄTTE tack för det svaret, det löste iaf ETT stort problem.

Problemet som kvarstår är som du skriver, det måste ske nåt slags routing fel. Jag hade kopplat allt rätt kollade jag, det är inte mycket man kan koppla fel ens. Men jag misstänker att det kanske

är interna ljudkortet som kanske spökar med Audigyt fast det är avstängt via BIOS.

Jag försöker ta den "enklare" vägen ut genom att koppla ur SB kortet och slår på det interna igen, nu så har jag en hiskelig latency istället som jag måste försöka knåpa bort. Det gick ju bra

i Cubase VST32 med ASIO4all, är det fortfarande den som gäller?

Ja med 5 inställningar så menade jag alltså att det fanns typ;

- ASIO multimedia drier

- ASIO directx driver

- ASIO creative driver

- ASIO microsoft driver

- ASIO asio4all driver

Typ så tror jag det stod, den jag fick bäst latency, 2ms, var med multimedia driver konstigt nog. Med creatives så ville den inte ens spela in nåt ljud.

Man blir ju tokig, har suttit uppe hela natten med det här nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

- ASIO asio4all driver

Bör vara den du ska använda. Att du skulle få 2 ms fördröjning med ASIO Multimedia Driver låter totalt obegripligt för mig. Men än har väl inte det sista miraklet på jorden skett 🙂 Annars så går det säkert att få bra ljud med ditt interna ljudkort. Vet t ex att på de två första låtarna här: http://www.myspace.com/timelessmiracle så är gitarr, bas och sång inspelade med ett gammalt 16 bitars soundblaster-ljudkort, samt en Art preamp som kostar typ 4-500 kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm..... 🙂

Den spelar in det den spelar upp helt enkelt, jäkligt störigt.

Var tror du/ellervemsom att jag bör leta? Jag är helt nollställd, nån korsning sker nånstans men jag är också van att använda gamla VST32.

SX installerade jag inatt och det är lite att ta in....

MVH ALEX

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

För länge sedan fick jag 3ms latency med Creatives Audigy Platinum 2 och Creatives egna ASIO drivrutiner, även om jag sedan höjde den till 10ms då den inte orkade med särskilt mycket annars. Så nog borde det gå att få att fungera med ditt ljudkort också tycker jag.

Men jag tror du får förtydliga lite hur du har grejerna uppsatt:

1. Vad använder du för utrustning när du spelar in och hur är det kopplat?

Mixerbord direkt till line in?

2. Vad har du för in och utgångar i Cubase?

Som tidigare nämnts, VST connections. Vad finns där? Och vad har du valt på audiospåret du spelar in på?

3. Också nämnt tidigare, hur är ljudkortets mixer inställd?

4. Hur kör du lyssningen?

Dom två första tankarna som dyker upp hos mig:

1. Kan det vara så att du även har medhörning via mixerbordet som du spelar in ifrån? Du skickar inte med medhörningen tillbaka in i ljudkortet? Enklast att testa i så fall är att dra ut kabeln för medhörning mellan dator och mixerbord. Försvinner problemet då så får du fundera om över hur du har kopplat in grejerna.

2. Du har valt en ingång från ljudkortet som inkluderar allt ljud som spelas. Det fanns en sådan att välja för Audigy 2 iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...