Jump to content
Annons

Rainbow analogsynth


brojd

Recommended Posts

Tänkte bara höra ifall det var någon som hade koll på vad det är för analogsynth man bör införskaffa om man söker efter ljud som introt på Rainbows Gates of Babylon och Tarot Woman?

Gammal 70'tals-hårdrocks-analog-färgpallett alltså...

ps. Någon som har koll på hur analogkortet till Yamaha's MOTIF låter? ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag bara visste hur det lät så kunde jag försöka svara...

EDIT: Annars är det väl bara att leta efter nån synth från rätt tidsperiod. Fanns ju inte så förfärligt mycket att välja på på 70-talet.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

"Tarot Woman" opens the CD with a swooping Moog synthesizer introduction by Tony Carey. Yttreligare bevis för Moog teorin

http://www.seaoftranquility.org/sections.p...ntpage&artid=31

och

http://www.synthmuseum.com/moog/moomini01.html

Förmodligen en minimoog. Arturia har ju gjort mjukvara både av moog modualr och minimoog.

http://www.arturia.com/en/default.lasso

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Det vanligaste som rockband körde på var ju minimoogen.

Om du absolut vill ha just det ljudet så föreslår jag Arturias mjukvara. Den låter inte lika bra men duger gott ändå eftersom pris mellan hårdvara och mjukvara är enorm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för infon Egg!

Misstänkte nästan minimoogen eftersom jag sett en sådan i live-videos, men trodde att de körde med lite andra grejer i studio..

Har nu ingen aning vad en Minimoog kan kosta... (förmodligen alldeles för dyr, eftersom jag vill ha hårdvara som jag kan använda live..)... Vilken synth idag motsvarar minimoogen bäst?

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

tja du får nog punga ut en del är jag rädd.

http://www.vendolin.se/annons.php?117961

Ja, och det där är ju inte ens en "riktig" Minimoog utan en nyproducerad Minimoog Voyager, som enligt folk som äger båda(!!) inte låter riktigt lika bra...

Synthar som är lite billigare och som försöker låta eller påstås låte lite som en Mini (har ingen aning om hur bra de lyckas) är t.ex:

-Waldorf Pulse finns beg för runt 3000kr.

-Studio Electronics ATC-1 och SE-1 finns om jag inte minns fel att köpa med olika filterkretsar, däribland ett moog-filter. Kostar dock minst 10,000kr tror jag. SE har även tydligen gjort en "MIDImoog" som helt efterliknar Minimoogen, men jag hade inte hört talas om den innan jag såg den på den här sidan, så lycka till att hitta en... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Waldorfen låter intressant... skall kollas in genast..

Några andra bud på synthar som kan vara intressanta för ändamålet?

Eller rentutav någon som vet hur yamahas AN kort till motif låter?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Det jag hört av ATC-1:an låter väldigt bra.

Annars så ska det visst gå att få till sån där klassisk mini-bas med denna:

casio-boombox2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller rentutav någon som vet hur yamahas AN kort till motif låter?

Nu gissar jag litelitegrann, men om man tänker på namnet så borde det ju bygga på samma algoritmer som Yamahas AN1x-synth...

Och om den tyckte jag inget vidare kan man väl säga. 😎 En av de tidiga VA-syntharna, och det märks klart och tydligt att utvecklingen gått framåt på den fronten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller rentutav någon som vet hur yamahas AN kort till motif låter?

Nu gissar jag litelitegrann, men om man tänker på namnet så borde det ju bygga på samma algoritmer som Yamahas AN1x-synth...

Och om den tyckte jag inget vidare kan man väl säga. 😆 En av de tidiga VA-syntharna, och det märks klart och tydligt att utvecklingen gått framåt på den fronten...

Ok, då kanske man ska akta sig för den...

Någon som har erfarenhet av korgs MS2000? (inte helt analog kanske, mest nyfiken på om den kan härma moogen hyfsat)

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

*Bump*

Tänkte ifall någon vet vart man kan höra en MS-2000 spela någon slags rockmusik..(leads ala Rainbow, Dream Theater osv.)

Och lite pads.. alla ljudklipp jag hittar ju är electro... 😆

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett lead-ljud i Retro AS-1 (BitHeadz) som är väldigt likt synthljudet i början av "Tarot Woman". Jag tror preseten heter "Clarion Call". Lite OT eftersom det är en mjukvarusynth, men ändå...

Redigerat av Pinnen™
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Gentle Giant (oregistrerad)

Vi är ett purple/rainbow coverband och vi kör just de låtarna.

Jag kör på en Alesis ION.

Fast den funkar dåligt på stråkarna i stargazer och gates ...där bör du komplettera med en annan synth och ...man MÅSTE ha hammond om man spelar Rainbow.

Vi kan väl hjälpa varandra och tipsa nur när vi båda kör rainbow :-)

Jag har koll på de Kill the king, man on the silver, stargazer, long live rnroll, 16 century greensleves, light in black, gates of babylon.

+ en massa purple (om ni kör mer blackmore koncept)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...