Jump to content
Annons

Def Leppard trumljud - hur gör man?


jogu

Recommended Posts

Annons
DieHard (oregistrerad)
Hej,

Undrar om nån har fått till Def Leppards trumljud? Vilken vst plugg? Effekter?

/Jocke

Aldrig hört nån plugg som simulerar det trumljudet. Jag kan ha iofs ha fel. Det är ju trots allt ett specialbygge för honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur nu det trumljudet kan vara eftersträvansvärt....

Kan man kanske undra... Men det fungerar tydligen utmärkt för ett band som sålt 65 miljoner plattor — 20 miljoner bara av Hysteria, med det speciella trum-soundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Onödig kommentar. Trumljudet ja hela Pyromaniaproduktionen är klasisk om man sen tycker att trumljudet är bra eller inte är en smaksak. D-drum är väll ett hett tips och en heldel gate, komprimering och ett bra reverb. Men jag skulle tro att man skulle kunna få till trumljudet med många passande samplingar. Att ge trummorna samma plats som i pyromaniaproduktionen är definitivt mycket svårare.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur nu det trumljudet kan vara eftersträvansvärt....

Kan man kanske undra... Men det fungerar tydligen utmärkt för ett band som sålt 65 miljoner plattor — 20 miljoner bara av Hysteria, med det speciella trum-soundet.

Att man säljer så många plattor som Hysteria beror till stor del av producenten Robert Mutt Lange.

Typ det mesta han rör vid säljer stora upplagor. Därmed inte sagt att Def Leppard är helt talanglösa. Pyromania är en av mina absoluta favvoalbum. Trumljudet känns lite tidstypiska åttiotalsreverb och gör att musiken inte riktigt åldras med värdighet. Lite väl fläskigt för min smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur nu det trumljudet kan vara eftersträvansvärt....
Kan man kanske undra... Men det fungerar tydligen utmärkt för ett band som sålt 65 miljoner plattor — 20 miljoner bara av Hysteria, med det speciella trum-soundet.

Att man säljer så många plattor som Hysteria beror till stor del av producenten Robert Mutt Lange.

Typ det mesta han rör vid säljer stora upplagor. Därmed inte sagt att Def Leppard är helt talanglösa. Pyromania är en av mina absoluta favvoalbum. Trumljudet känns lite tidstypiska åttiotalsreverb och gör att musiken inte riktigt åldras med värdighet. Lite väl fläskigt för min smak.

Ja, det brukar ju som regel vara producentens förtjänst att en skiva smäller till... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

I beg to differ. Producenten är givetvis viktig men det finns gränser för hur framgångsrikt det är att polera en bajskorv. Def Leppard var ett bra band och hade starka låtar och med Mutt-Langes produktion så var det inte så konstigt att skivorna sålde. Låtarna och framförandet är trots allt det som säljer skivor inte en produktion som sådan.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

såg både whitesnake och def leppard på sweden rock i år. båda är band som lever på gamla meriter och har varsin skrynklig farbror som sångare, och har egentligen inte utvecklats ett dugg soundmässigt sedan 1987. skall tillägga att den här typen av musik inte är något som jag är ett direkt stort fan av idag. men som "utomstående" var det ändå helt otroligt vad det svängde mer om whitesnake och coverdale än om det usla skitbandet def leppard. stel show, skitkass trumljud, stel musik. vissa borde verkligen fatta när det är dags att lägga ner....

Link to comment
Dela på andra sajter

I beg to differ. Producenten är givetvis viktig men det finns gränser för hur framgångsrikt det är att polera en bajskorv. Def Leppard var ett bra band och hade starka låtar och med Mutt-Langes produktion så var det inte så konstigt att skivorna sålde. Låtarna och framförandet är trots allt det som säljer skivor inte en produktion som sådan.

Mutt-Lange brukar nästan alltid stå som medkompositör på def leppards låtar. Har för mig att han är så även på ACDC back in black albumet. Snubben har koll helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

I beg to differ. Producenten är givetvis viktig men det finns gränser för hur framgångsrikt det är att polera en bajskorv. Def Leppard var [?] ett bra band och hade starka låtar och med Mutt-Langes produktion så var det inte så konstigt att skivorna sålde. Låtarna och framförandet är trots allt det som säljer skivor inte en produktion som sådan.

Jag försökte givetvis vara lite "låtsasnaiv" (😎) med mitt påstående ovan. Jag håller med dig i (nästan) allt du säger, förutom det jag har fetstilat i din "quote" eftersom åsikterna växlar med vilken huvudfunktion man anser att producenten har. Jag, t.ex, tror på fullaste allvar att en produktion med en duktig producent vid rodret har större chanser att nå högre upp på topplistorna än om samma produktionsunderlag producerades av en mindre duktig producent. I motsvarande grad tror jag att en riktigt dålig producent kan försvåra, i värsta fall krossa, ett bands möjligheter att komma någon vart överhuvudtaget — oavsett låtarnas potentialer.

(Men visst, det finns undantag, t.ex. Music From The Elder (KISS, 1981), där inte ens geniet Ezrin kunde rädda en ur försäljningssynpunkt dödsdömd produktion från Genes megalomani samt Aces såväl fysiska som mentala frånvaro... Fast personligen tycker jag mycket om MFTE.)

PS. Def Leppard är fortfarande ett bra band — ett av de bästa faktiskt. Och för min dotter, 15, som enligt egen utsago "fick ögonkontakt med Elliott" i fredags (6/6), är de Gudar 🙂😛😉 DS.

Det här blev långt, och jag ber trådskaparen ödmjukast om ursäkt för att jag driver iväg på det här sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

såg både whitesnake och def leppard på sweden rock i år. båda är band som lever på gamla meriter och har varsin skrynklig farbror som sångare, och har egentligen inte utvecklats ett dugg soundmässigt sedan 1987. skall tillägga att den här typen av musik inte är något som jag är ett direkt stort fan av idag. men som "utomstående" var det ändå helt otroligt vad det svängde mer om whitesnake och coverdale än om det usla skitbandet def leppard. stel show, skitkass trumljud, stel musik. vissa borde verkligen fatta när det är dags att lägga ner....

Tycker nog du är lite väl hård i ditt kritik vad det gäller Whitesnake och Def Leppard..

Fanns massor av band som var ljusår ifrån vad dessa 2 band presterade på SRF..

Surt trumljud var ett genomgående tema på SRF, pappkartongspukor på istortsett alla band..

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
vissa borde verkligen fatta när det är dags att lägga ner....

Och när är det?

när bäst före datum gått ut

Ja det är ju lätt när det gäller något ätbart. Men när det gäller musik? Det finns ju uppenbarligen intresse hos folk fortfarande. Visst det finns band som inte har gjort nåt bra på flera år. Men de vill hänga kvar och fortsätta vara igenkända, deras ego kräver det.. Det är nog inte bara stålarna det handlar om som vissa tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske lite väl lätt att sitta här och pösa över att Def Leppard och Whitesnake börjar bli till åren. SRF slår ju ändå rekord på rekord och skulle säkert kunna växa väldigt mycket mer; Men festivalchefen har ju sagt att dom nått sitt tag, om det är organisatoriskt eller rent fysiskt vet jag inte. Men i a f; 34 000 hårdrockare kan inte ha fel!! 🙂

Edit: I Studio #10/07 finns en artikel som heter "åttiotalsvirveln". Den kan nog ge en hel del om man diggar Def Leppards trumljud!

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

vissa borde verkligen fatta när det är dags att lägga ner....
Och när är det?

när bäst före datum gått ut

Nu tar vi i allihopa! Sjung med!

Så länge skutan kan gå

så länge hjärtat kan slå

Så länge The Rolling Stones kan hålla på

(Kören: Och KISS också för den, om än patetiska, delen)

Så kan järnvägars alla likaså

cool.gif

© 1963 & 2008 — Evert Taube & Valle

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge skutan kan gå

så länge hjärtat kan slå

Så länge The Rolling Stones kan hålla på

(Kören: Och KISS också för den, om än patetiska, delen)

Så kan järnvägars alla likaså

cool.gif

© 1963 & 2008 — Evert Taube & Valle

🙂

det blir lustiga fraseringar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...