Jump to content
Annons

Musikdokumentärer


7sortersapa

Recommended Posts

Hej jag tänkte starta en tråd om musikdokumentärer där man kan dela med sig om tips på dokumentärer man har sett eller hört talas om etc.

Mina tips:

Dig!

Dokumentär om brian jonestown massacre (och dandy warhols). En strålande underhållande dokumentär om det dysfunktionella rockbandet på randen till framgång. Våld, knark och galenskap men framförallt riktigt bra musik. Jag har sett den flera gånger, alltid med känslan av att jag vill skriva låtar efteråt.

Mayor of the sunset strip

Sorglig dokumentär om Rodney Bingenheimer legendarisk DJ. Fantastisk historia om hans liv, både nuvarande och det förflutna. Innehållandes intervjuver med bl a Ray Manzarek (doors), Bowie, Cher mfl där de diskuterar Rodney.

The devil and Daniel Johnston

Historien om den mentalt handikappade Daniel Johnston som skriver bättre låtar än alla andra. Se dokumentären och lyssna på Walking the cow om och om igen!

Crazy diamond

Dokumentär om mannen (Syd) som skrev Pink Floyds allra bästa låtar.

New york doll

Handlar om Arthur Killer Kane från new york dolls.

Jandek on corwood

Dokumentär om en skum folk/blues/avant garde-snubbe. Som skriver mörk blues efter egna regler. kanske inte den bästa dokumentären men den väckte i alla fall mitt intresse för hans musik.

Dte var de jag kunde komma på nu. Kom med era tips nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Dig!

Dokumentär om brian jonestown massacre (och dandy warhols). En strålande underhållande dokumentär om det dysfunktionella rockbandet på randen till framgång. Våld, knark och galenskap men framförallt riktigt bra musik. Jag har sett den flera gånger, alltid med känslan av att jag vill skriva låtar efteråt.

Riktigt bra dokumentär, om ett riktigt bra band (eller som iaf brukade vara det). Den bjuder också på en del skratt.

Själv får jag väl slänga till med dessa:

The Last Waltz

Egentligen en konsertfilm, men med en del intervjuer med medlemmarna i The Band. Den spelades in under deras sista spelning och har gästartister såsom Neil Young och Bob Dylan. Regisserad av ingen mindre än Martin Scorsese.

Bob Dylan: No Direction Home

Åter igen är det Martin Scorsese som står bakom regin, och återigen gör han det lysande. För alla Bob Dylan-fantaster är denna film fylld med godbitar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan inbördes ordning:

1. The Beatles Anthology (2003 | Apple)

2. ABBA — the movie (1977, 2005 | Polar)

3. KISS — The Second Coming (1998 | KISS Catalogs)

4. Vikingarna — Kramgött, från början till slut (2004 | Frituna Produktion)

Link to comment
Dela på andra sajter

Cocksucker Blues

"Förbjuden" dokumentär om Rolling Stones amerikanska turné 1972. Sex & Drugs & RockN'Roll i ett nötskal. Stones försökte stoppa filmen, men tack vare ett domstolsutslag får filmen visas när regissören personligen medverkar, på festivaler etc.. Det cirkulerar dock en del VHS-kopior.

You're Gonna Miss Me

En film om Roky Ericksons (13th Floor Elevators) uppgång och fall - och uppgång igen. Brottades länge med mentala problem, men har kommit tillbaka.

Born to Lose: The Last Rock and Roll Movie

Om Johnny Thunders turbulenta liv. Legendarisk gitarrist i New York Dolls som faktiskt bodde i Stockholm ett tag på 80-talet. Se även All Dolled Up på temat NY Dolls.

Once Upon a Time in New York

BBC-dokumentär om New York och vad staden har betytt för så mycket av den musik vi lyssnar på idag. Från Velvet Underground till Public Enemy.

The Filth and the Fury

Om Sex Pistols minst sagt tumultartade karriär.

Don't Blame Me

Ozzy Osbourne ges utrymme att sluddra i en hel film, när han var som mest trasig. Klart underhållande, men också rätt tragisk.

MC5 - A True Testimonial

Riktigt bra film om MC5 som framställdes som ett revolutionärt protestband, men som egentligen bara ville festa och lira rock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är inte en dokumentär, men en mockumentär (fiktiv dokumentär). Ärligt talat så trodde jag att den var baserad på en verklig händelse fram till för inte så länge sedan, tror till och med att det finns en sån text i början av filmen. "This movie is based on a true story" eller nåt liknande.

It's all gone Pete Thong

Den handlar om ett av de värsta handikappen en musikälskare skulle kunna bli drabbad av, att bli döv. Handlar om Frankie Wilde, Ibizas bästa DJ, som får försämrad hörsel, till sist blir döv och hur han brottas med de problem som det innebär.

När jag ändå tipsar om musikmockumentärer så kan jag ju tipsa om This is Spinal Tap också, om nån har missat den! En helt galen film som (över)driver med hårdrockens attribut!

EDIT: Stavfel

Redigerat av bakke
Link to comment
Dela på andra sajter

En bra dokumentär var nog ändå när MTV sände Rock History.

Där gick de från band som Beatles till lite modärnare band som In Flames.

De pratade om punk, rock, hårdrock, metal mm.

Annars så sändes ju, kanske inte dokumentär, men den var bra, Léende Guldbruna Ögon på Svt 1!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cocksucker Blues

"Förbjuden" dokumentär om Rolling Stones amerikanska turné 1972. Sex & Drugs & RockN'Roll i ett nötskal. Stones försökte stoppa filmen, men tack vare ett domstolsutslag får filmen visas när regissören personligen medverkar, på festivaler etc.. Det cirkulerar dock en del VHS-kopior.

You're Gonna Miss Me

En film om Roky Ericksons (13th Floor Elevators) uppgång och fall - och uppgång igen. Brottades länge med mentala problem, men har kommit tillbaka.

Born to Lose: The Last Rock and Roll Movie

Om Johnny Thunders turbulenta liv. Legendarisk gitarrist i New York Dolls som faktiskt bodde i Stockholm ett tag på 80-talet. Se även All Dolled Up på temat NY Dolls.

Once Upon a Time in New York

BBC-dokumentär om New York och vad staden har betytt för så mycket av den musik vi lyssnar på idag. Från Velvet Underground till Public Enemy.

The Filth and the Fury

Om Sex Pistols minst sagt tumultartade karriär.

Don't Blame Me

Ozzy Osbourne ges utrymme att sluddra i en hel film, när han var som mest trasig. Klart underhållande, men också rätt tragisk.

MC5 - A True Testimonial

Riktigt bra film om MC5 som framställdes som ett revolutionärt protestband, men som egentligen bara ville festa och lira rock.

Bra tips, jag skall sätta upp några av dessa på min "att se"-lista.

Link to comment
Dela på andra sajter

-Documentären om Joe Strummer var skitbra.

- om den amerikanska hardcore scenen och banden på 80-talet.

- om crass tre trailers från filmen om crass

allt undersruket är länkar med klipp från filmerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

det gick en riktigt mystisk dokumentär på svt för några år sedan om en finsk rockartist som mest höll till i usa.

men det var även en scen där han blev bortförd av den finska polisen för sin tattar-vagn.

och det var en hel del droger inblandat hela tiden tror jag.

det var en dokumentär men samtidigt var gränserna utsuddade och man visste aldrig vad verkligheten var.

jag tyckte det var en fantastisk film men glömde namnet.

är det någon som vet vilken jag menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

det gick en riktigt mystisk dokumentär på svt för några år sedan om en finsk rockartist som mest höll till i usa.

men det var även en scen där han blev bortförd av den finska polisen för sin tattar-vagn.

och det var en hel del droger inblandat hela tiden tror jag.

det var en dokumentär men samtidigt var gränserna utsuddade och man visste aldrig vad verkligheten var.

jag tyckte det var en fantastisk film men glömde namnet.

är det någon som vet vilken jag menar?

Tyvärr inte men jag skulle gärna se den. VH1 körde några program om klassiska rockalbum, tror jag såg KISS - Alive! och Judas Priest - British Steel. Jag har ingen aning om hur många delar det fanns tyvärr och minns inte vad serien hette men det var kul/intressanta program. Ytterligare en dokumentär som var hyfsat intressant var ... uhm, mitt minne sviker mig totalt ikväll... handlade i alla fall om Roky Erickson. Letade lite men hittar inte namnet på den, det var dock inte Youre gonna miss me. Om nu någon tänkte säga det. 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det gick en riktigt mystisk dokumentär på svt för några år sedan om en finsk rockartist som mest höll till i usa.

men det var även en scen där han blev bortförd av den finska polisen för sin tattar-vagn.

och det var en hel del droger inblandat hela tiden tror jag.

det var en dokumentär men samtidigt var gränserna utsuddade och man visste aldrig vad verkligheten var.

jag tyckte det var en fantastisk film men glömde namnet.

är det någon som vet vilken jag menar?

Min sambo kommer ihåg den, han fick nyckeln till någon stad säger hon, eller att han drömde om nyckeln till någon stad. Hon minns dock ej vad den hette.

Jag blir intresserad! Vad kan det vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

det gick en riktigt mystisk dokumentär på svt för några år sedan om en finsk rockartist som mest höll till i usa.

men det var även en scen där han blev bortförd av den finska polisen för sin tattar-vagn.

och det var en hel del droger inblandat hela tiden tror jag.

det var en dokumentär men samtidigt var gränserna utsuddade och man visste aldrig vad verkligheten var.

jag tyckte det var en fantastisk film men glömde namnet.

är det någon som vet vilken jag menar?

Min sambo kommer ihåg den, han fick nyckeln till någon stad säger hon, eller att han drömde om nyckeln till någon stad. Hon minns dock ej vad den hette.

Jag blir intresserad! Vad kan det vara?

har nått svagt minne av att jag sett något med gitarristen i Hanoi rocks, tror han heter andy Mccoy. kan det vara han? svart hår, kanske hatt, troligen skinnbrallor. lite New york Dolls stil helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare en dokumentär som var hyfsat intressant var ... uhm, mitt minne sviker mig totalt ikväll... handlade i alla fall om Roky Erickson. Letade lite men hittar inte namnet på den, det var dock inte Youre gonna miss me. Om nu någon tänkte säga det. 🙂🙂

Kan det vara den som heter något i stil med Demon angel- a night with roky erikson

Link to comment
Dela på andra sajter

det gick en riktigt mystisk dokumentär på svt för några år sedan om en finsk rockartist som mest höll till i usa.

men det var även en scen där han blev bortförd av den finska polisen för sin tattar-vagn.

och det var en hel del droger inblandat hela tiden tror jag.

det var en dokumentär men samtidigt var gränserna utsuddade och man visste aldrig vad verkligheten var.

jag tyckte det var en fantastisk film men glömde namnet.

är det någon som vet vilken jag menar?

Min sambo kommer ihåg den, han fick nyckeln till någon stad säger hon, eller att han drömde om nyckeln till någon stad. Hon minns dock ej vad den hette.

Jag blir intresserad! Vad kan det vara?

har nått svagt minne av att jag sett något med gitarristen i Hanoi rocks, tror han heter andy Mccoy. kan det vara han? svart hår, kanske hatt, troligen skinnbrallor. lite New york Dolls stil helt enkelt.

The Real McCoy

Link to comment
Dela på andra sajter

det gick en riktigt mystisk dokumentär på svt för några år sedan om en finsk rockartist som mest höll till i usa.

men det var även en scen där han blev bortförd av den finska polisen för sin tattar-vagn.

och det var en hel del droger inblandat hela tiden tror jag.

det var en dokumentär men samtidigt var gränserna utsuddade och man visste aldrig vad verkligheten var.

jag tyckte det var en fantastisk film men glömde namnet.

är det någon som vet vilken jag menar?

Min sambo kommer ihåg den, han fick nyckeln till någon stad säger hon, eller att han drömde om nyckeln till någon stad. Hon minns dock ej vad den hette.

Jag blir intresserad! Vad kan det vara?

har nått svagt minne av att jag sett något med gitarristen i Hanoi rocks, tror han heter andy Mccoy. kan det vara han? svart hår, kanske hatt, troligen skinnbrallor. lite New york Dolls stil helt enkelt.

The Real McCoy

NEJ! "Leningrad cowboys go America" är det nog..

Link to comment
Dela på andra sajter

det gick en riktigt mystisk dokumentär på svt för några år sedan om en finsk rockartist som mest höll till i usa.

men det var även en scen där han blev bortförd av den finska polisen för sin tattar-vagn.

och det var en hel del droger inblandat hela tiden tror jag.

det var en dokumentär men samtidigt var gränserna utsuddade och man visste aldrig vad verkligheten var.

jag tyckte det var en fantastisk film men glömde namnet.

är det någon som vet vilken jag menar?

Min sambo kommer ihåg den, han fick nyckeln till någon stad säger hon, eller att han drömde om nyckeln till någon stad. Hon minns dock ej vad den hette.

Jag blir intresserad! Vad kan det vara?

har nått svagt minne av att jag sett något med gitarristen i Hanoi rocks, tror han heter andy Mccoy. kan det vara han? svart hår, kanske hatt, troligen skinnbrallor. lite New york Dolls stil helt enkelt.

The Real McCoy

the real macCoy är det ju

tack så mycket

http://www.imdb.com/title/tt0189041/

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde ju en given kandidat:

Gimme Shelter

Dokumentär om Rolling Stones amerikanska turné 1969 som avslutades med den ödesdigra konserten på Altamont där en ung man mördades av Hells Angels (Stones hade naivt nog anlitat HA för säkerheten). Händelsen sägs definitivt ha dödat Peace, Love & Understanding-eran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Standing In The Shadow Of Motown

Otroligt gripande dokumentär om The Funk Brothers, studiomusikerna som skapade motownsoundet. De har spelat på fler hits än Elvis och Beatles tillsammans och INGEN vet vilka de är. Bland annat James Jamerson, mannen som skapade den moderna basen.

Massor med bra musik och en otrolig historia som verkligen får en att stanna upp och fundera.

hemsida

Redigerat av BigStef
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett lättsamt och lättsmält alternativ, som jag är väldigt svag för, är VH1's dokumentärer "Behind the music". Finns med bland andra Metallica, Megadeth, AC/DC mfl. Rekomenderas varmt!

Jag har sett det avsnittet som handlade om Iggy. Den var bra, rellativt mycket stooges.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu sett två av de dokumentärer vilka det tipsats om i denna tråd.

Born to Lose: The Last Rock and Roll Movie, sorglig.

MC5 - A True Testimonial, bra musik av ett bra band. Vet dock ej om dokumentären som var bra eller om jag gillade den pga bandet.

Någon som vet någon bra källa till musikdokumentärer?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag passar på att tipsa om en serie då.

Brittiska BBC's serie "Soul Deep"

6 x 1h

Grym serie som går genom soulhistorien, från Ray Charles till hiphop idag.

Snudd på obligatorisk för en riktig souldier. Jag tycker den är i klass med Standing in the shadows of Motown.

Link to comment
Dela på andra sajter

Standing In The Shadow Of Motown

Otroligt gripande dokumentär om The Funk Brothers, studiomusikerna som skapade motownsoundet. De har spelat på fler hits än Elvis och Beatles tillsammans och INGEN vet vilka de är. Bland annat James Jamerson, mannen som skapade den moderna basen.

Massor med bra musik och en otrolig historia som verkligen får en att stanna upp och fundera.

hemsida

Ja, denna är både bra och intressant.

Missa inte dokumentären om Dixie Chicks heller!

Så vill jag absolut tipsa om porträttdokumentären om Hilary Hahn:

och om Sjostakovitj problem i Stalinsovjet:

http://www.amazon.com/Shostakovich-Against...v/dp/B000BLBZM0

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Bump!

Någon som har några fler dokumentärer att tipsa om?

Själv så kan jag rekommendera:

Metal: A Headbangers Journey

Global Metal

Rush: Beyond the Lighted Stage

BBC's Seven Ages of Rock

BBC's I'm In A Rock n Roll Band

Anvil: The Story of Anvil

Finns det någon dokumentär om någon producent eller om studios?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...