Jump to content
Annons

Välljudande ljudkort till MBP


marc

Recommended Posts

Jag söker ett ljudkort till min macbook pro.

Mina krav är:

1 stereo output, 1 stereo input.

firewire

AD/DA omvandlare i klass med fireface 800.

har tittat lite på apogee duet men det känns så plastigt på någotvis..

några andra förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag söker ett ljudkort till min macbook pro.

Mina krav är:

1 stereo output, 1 stereo input.

firewire

AD/DA omvandlare i klass med fireface 800.

har tittat lite på apogee duet men det känns så plastigt på någotvis..

några andra förslag?

Duet är väl inte direkt plastig, men det får stå för dig 😲

Jag kör ett Yamaha GO46 till min iMac, och det funkar klockrent.

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt dina krav så verkar duetten det ända vettiga! Jag tycker verkligen inte den känns plastig, utan byggd i aluminium. Även volymratten är i aluminíum även om den skulle kunna väga mer och vara mer solid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har en poäng där. Ska ta hem en riktig monitorkontroll, ha full volym på dueten och se om man märker någon skillnad! Har länge sneglat på KRK Ergo. Det är jävligt synd då dueten är så underbar i övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har en poäng där. Ska ta hem en riktig monitorkontroll, ha full volym på dueten och se om man märker någon skillnad! Har länge sneglat på KRK Ergo. Det är jävligt synd då dueten är så underbar i övrigt.

Vad menar ni är dåligt med Duet? Volymkontrollen?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej tydligen (har inga fakta dock) så styr den stora volymratten volymen digitalt vilket blir att spelar du lågt, lyssnar du inte med fullt bitdjup. då är det kanske bättre att köra dueten på full volym och sedan med en passiv monitorväljare, sänka volymen.

Jag ska testa det och se om man märker något:) antagligen inte eller hur...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej tydligen (har inga fakta dock) så styr den stora volymratten volymen digitalt vilket blir att spelar du lågt, lyssnar du inte med fullt bitdjup. då är det kanske bättre att köra dueten på full volym och sedan med en passiv monitorväljare, sänka volymen.

Jag ska testa det och se om man märker något:) antagligen inte eller hur...

Förstår inte riktigt vad bitdjupet har med volymen att göra? Bitdjupet påverkar väl känsligheten (dynamiken) för en inspelning och inte volymen för utsignalen?!?

Hur man sedan kan tycka att ett ljudkort gjort i metall är "plastigt" har jag svårt att förstå men men, finns säkert en logisk förklaring till det också ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej tydligen (har inga fakta dock) så styr den stora volymratten volymen digitalt vilket blir att spelar du lågt, lyssnar du inte med fullt bitdjup. då är det kanske bättre att köra dueten på full volym och sedan med en passiv monitorväljare, sänka volymen.

Jag ska testa det och se om man märker något:) antagligen inte eller hur...

Förstår inte riktigt vad bitdjupet har med volymen att göra? Bitdjupet påverkar väl känsligheten (dynamiken) för en inspelning och inte volymen för utsignalen?!?

Hur man sedan kan tycka att ett ljudkort gjort i metall är "plastigt" har jag svårt att förstå men men, finns säkert en logisk förklaring till det också ☺️

jag blev också ytterst förvånad när jag hörde detta för någon vecka sedan

men det verkar vara sant...

när man sänker volymen digitalt kan man inte utnyttja hela bitdjupet.

och det är verkligen inte lätt att veta vilka ljudkort som har digital eller analog justering av utgångssignalen.

däremot har ju de flesta ljudkort analog justering av ingångssignalena även om den sker med en digital mixer

detta för att det verkligen påverkar ljudkvaliteten i slutändan

men jag tror inte ljudet försämras hörbart. (eftersom man ändå sänker volymen 😛 )

och det är ju bara lyssningsljudet som påverkas och inte den egentliga ljudkvaliteten på originalfilen och det är väl därför som inte detta anses som något problem hos ljudkortstillverkarna eller de flesta användarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej tydligen (har inga fakta dock) så styr den stora volymratten volymen digitalt vilket blir att spelar du lågt, lyssnar du inte med fullt bitdjup. då är det kanske bättre att köra dueten på full volym och sedan med en passiv monitorväljare, sänka volymen.

Jag ska testa det och se om man märker något:) antagligen inte eller hur...

Förstår inte riktigt vad bitdjupet har med volymen att göra? Bitdjupet påverkar väl känsligheten (dynamiken) för en inspelning och inte volymen för utsignalen?!?

Hur man sedan kan tycka att ett ljudkort gjort i metall är "plastigt" har jag svårt att förstå men men, finns säkert en logisk förklaring till det också 😛

...

när man sänker volymen digitalt kan man inte utnyttja hela bitdjupet.

...

Vad är det för mening att nyttja dynamiken när man säker volymen till de låga nivåer som jag antar att man måste ner till för att bitdjupet skall påverkas av "problemet"? Jag är fortsatt skeptisk tills dess att någon påvisar det faktiska problemt med något mätbart och för andra upprepningsbart resultat 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har ingen fakta om detta.. Gilbert har säkert:)

så vitt jag förstår så behöver du inte sänka till låga volymer utan det räcker med att du sänker överhuvudtaget för att man ska förlora bitdjup.. Men som sagt så tror jag inte många hör någon skillnad.

här finns nog lite info

http://www.99.se/dina-recensioner/231756-l...e-duet-h-r.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte riktigt problemet, den som vid ren lyssning hör skillnad på säg 24 och 16 bitar finns nog inte. Problemet är i mina ögon sanslöst överdrivet, i teorin blir bitdjupet för UTljudet lägre vid låg volym. Hör man sämre och blir det svårare att mixa i praktiken? Inte en chans enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Most mixing desks offer some kind of monitor level-control but as more people move towards in-the-box mixing, demand for dedicated monitor controllers is growing. Quite a few such controllers are now available, ranging in price from £80 to over £1000, but all do essentially the same thing: they sit between the output of your audio interface and your amp or active speakers to provide you with a handy, analogue level-control. Some perform this single (yet important) function so you avoid using digital level controls on your audio interface that both compromise audio quality..." *

http://www.soundonsound.com/sos/dec06/arti...smprompatch.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...