Jump to content
Annons

MrRomero

Recommended Posts

Surfade in på Musikbörsen.se och började kolla på pedaler och såg att dem flesta kostade runt 500 - 800 KR (Boss).

Sen såg jag några pedaler av ett märke "BEHRINGER STOMP BOXES" som bara kostade 255 KR st.

Ett exempel; http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=1...mp;artno=156498

Dom var lite konstigt billiga, är det bra kvalitet på dem? Någon som har prövat dom pedalerna?

Redigerat av MrRomero
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Utan att ha provat alla Behringer-pedaler själv (ganska få faktiskt, men läst en del tester och sånt) så verkar det som om man får vad man betalar för, ibland mer, och ibland mindre. Boostern, equalizern och delayet har fått rätt bra kritik t ex, medans en del distboxar tydligen inte är så roliga. Personligen tycker jag ju annars inte att alla Boss-pedaler är speciellt roliga heller. Däremot är dom garanterat av bättre byggkvalitet än Behringer, det är det nog inget tvivel om.

Vad är det för pedaler du behöver?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jag behöver inte precis men skulle vara kul och prova lite pedaler som Dist, Overdrive och en Wah Wah.

Musikbörsen säljer Dunlops Crybaby GCB95 för 795:-. Mer prisvärd Wah-wah är nog svårt att hitta. ny iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver inte precis men skulle vara kul och prova lite pedaler som Dist, Overdrive och en Wah Wah.

Musikbörsen säljer Dunlops Crybaby GCB95 för 795:-. Mer prisvärd Wah-wah är nog svårt att hitta. ny iaf...

Aaa, jag såg den Dunlop pedalen där. Jag antar att den funkar bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Gitarr är iofs mitt tredjeinstrument och jag har väl mest "lekt gitarr" men det har ändå blivit ganska många timmar med instrumentet och kringutrustningen, och enligt mig låter den riktigt bra. Testade en del olika pedaler när jag skulle köpa (kommer tyvärr inte ihåg vilka) och Dunlopen var klart bäst. Att den sen dess har sjunkit med 500:- i pris gör ju inte saken sämre. Har iofs inte provat Behringer men min erfarenhet säger DUNLOP!!!

Ta och fråga om du får prova några olika alternativ i musikaffären, det brukar inte vara några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag behöver inte precis men skulle vara kul och prova lite pedaler som Dist, Overdrive och en Wah Wah.

Kan väl kanske värt att satsa på en GT-10 eller nån begangnad GT-8? Då får du ju bra pedaler i ett och till ett bra pris istället för lösa. Ett förslag i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många av Behringers stompboxar låter rätt bra faktiskt, däremot är de väldigt plastiga. De inger inget förtroende kvalitetsmässigt om man säger så. Jag skulle inte ta med dom på turnén men i strumplästen i studion fungerar de nästintill lika bra som Boss i flera fall. Men det finns å andra sidan bättre grejer än Boss om man vill öppna plånboken.

Link to comment
Dela på andra sajter

En Dunlop wha-wha för 795:- är kanonbilligt. För de flesta är det DEN enda wha-wha-pedalen de någonsin använder.

Dist och OD-boxar är svårare att tipsa om. Men en man kan prova skulle ju kunna vara Digitech DF-7. Det är liksom 7 dist/OD-boxar i en för ett ganska rimligt pris (listad på 1250:- hos Musikbörsen, men du borde kunna pruta minst en hundralapp, eftersom den går att beställa billigare). Denna innehåller i a f flera av de verkligt klassiska OD/dist-pedalerna. Väldigt många andra boxar på marknaden är bara derivat på dessa.

Annars är jag själv också förespråkare av multieffekter. Du borde t ex kunna hitta en Boss GT-6 för under 2000 kronor. Robust byggd, bra ljud. En nackdelen med dessa är att de kan vara svåra att ställa in, eftersom det finns en väldans massa mer parametrar att pilla med än på en traditionell stompbox.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars är jag själv också förespråkare av multieffekter. Du borde t ex kunna hitta en Boss GT-6 för under 2000 kronor. Robust byggd, bra ljud. En nackdelen med dessa är att de kan vara svåra att ställa in, eftersom det finns en väldans massa mer parametrar att pilla med än på en traditionell stompbox.

Inte så mycket för multieffekter. Är nog lite för en vanlig pedal.

Tack för all hjälp folk! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar du just Boss-pedaler så finns ju också deras ME-pedaler. Finns i lite olika varianter (ME-50 och ME-20 just nu), men består i princip av en massa Boss-stompboxar i ett enda skal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...