Jump to content
Annons

Hur får jag till andra versen?


PeterF

Recommended Posts

Hej!

Nu har jag skrivit första versen och refrängen, men när jag ska skriva andra versen är det stopp. Jag vet inte hur jag ska göra den för att den ska föra låten och handlingen framåt. Vad ska jag göra???

Med vänlig hälsning!

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Vad handlar låten om? Om du berättar något som händer i första versen, kan du tex. skriva om hur livet är/blev efter det...😉

Precis räcker inte skriva bara att du inte kommer vidare. Men det är ju så att när man sitter fast brukar det bästa vara låta det vara ett tag. Gå vidare med andra låtar eller annat. Sen brukar det lossna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag skrivit första versen och refrängen, men när jag ska skriva andra versen är det stopp. Jag vet inte hur jag ska göra den för att den ska föra låten och handlingen framåt. Vad ska jag göra???

Gör den bättre än första versen.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte är en låt som har en tydlig handling (jag träffade en tjej, vi såg på bio, vi gick hem till henne, etc) så kan du bara göra andra versen i samma känsla som första fast uttryckt på ett annat sätt. Eller egentligen, även om den har en handling kan du göra så, men frångå handlingen i andra versen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Våga vägra strukturfascism. Du kanske helt enkelt är färdig med låten? Det du tror är "vers" och "refräng" kanske i själva verket är "stick" och "tema"? Gör refrängen instrumental och lägg den först. Fyll ut innan sista refrängen med ett 16 takter långt distat säckpipesolo. Introducera ett nytt tema (textmässigt eller ljudmässigt) och spela in det även om det verkligen inte funkar - någonstans utmed resan kan du snubbla över något som ger dig precis den nya idén eller infallsvinkeln du behöver.

Att tänka rätt är stort, att tänka fritt är större :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Jag kommer inte att lägga upp texten här eftersom låten ska skickas in till melodifestivalen 🙂.

Tack så mycket för hjälpen! Att experimentera med formdelar skulle säkert vara bra, eftersom alla låtar jag gör låter som dansbandslåtar 🙁 (på grund av mina långa melodifraser???)

Med vänlig hälsning!

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Hej igen!

Jag kommer inte att lägga upp texten här eftersom låten ska skickas in till melodifestivalen 😛.

Ja, men då är det ju bara att sjunga något som slutar med loo. Det brukar bli en hit.

I love you - Diggiloo

We're dancing to - the boogaloo

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Om det inte är en låt som har en tydlig handling (jag träffade en tjej, vi såg på bio, vi gick hem till henne, etc) så kan du bara göra andra versen i samma känsla som första fast uttryckt på ett annat sätt. Eller egentligen, även om den har en handling kan du göra så, men frångå handlingen i andra versen.

Är det först i tredje versen han ska ta fram sitt könsorgan?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Om det inte är en låt som har en tydlig handling (jag träffade en tjej, vi såg på bio, vi gick hem till henne, etc) så kan du bara göra andra versen i samma känsla som första fast uttryckt på ett annat sätt. Eller egentligen, även om den har en handling kan du göra så, men frångå handlingen i andra versen.

Är det först i tredje versen han ska ta fram sitt könsorgan?

Alltså dags att du blir utkastad från det här forumet. Du gör inget annat än skriver skit och är tydligen inte äldre än 10. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Om det inte är en låt som har en tydlig handling (jag träffade en tjej, vi såg på bio, vi gick hem till henne, etc) så kan du bara göra andra versen i samma känsla som första fast uttryckt på ett annat sätt. Eller egentligen, även om den har en handling kan du göra så, men frångå handlingen i andra versen.

Är det först i tredje versen han ska ta fram sitt könsorgan?

Alltså dags att du blir utkastad från det här forumet. Du gör inget annat än skriver skit och är tydligen inte äldre än 10. 😮

Vad allvarligt det där lät! Otäckt ju!

Edit: Igår pratade du om att polera bajskorv och idag leker du mogen representant av det manliga könet. 😏

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej...alltså...jag kan bara tipsa om programmet MasterWriter. Så otroligt bra (om texterna är på engelska) Man kan till och med låta programmet skriva hela texter, egentligen, även om texterna då mest LÅTER bra utan att kanske ha så logisk handling eller sammanhängande mening. Men MasterWriter är perfekt för dig om du vill ha skrivarstöd, eftersom du tydligen har vissa saker du vill säga. MasterWriter hjälper dig att skriva saker i samma anda, eller med ord som låter snarlikt och passar "melodiskt" etc. Verkligen superbra. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Om det inte är en låt som har en tydlig handling (jag träffade en tjej, vi såg på bio, vi gick hem till henne, etc) så kan du bara göra andra versen i samma känsla som första fast uttryckt på ett annat sätt. Eller egentligen, även om den har en handling kan du göra så, men frångå handlingen i andra versen.

Är det först i tredje versen han ska ta fram sitt könsorgan?

Alltså dags att du blir utkastad från det här forumet. Du gör inget annat än skriver skit och är tydligen inte äldre än 10. 😉

Vad allvarligt det där lät! Otäckt ju!

Edit: Igår pratade du om att polera bajskorv och idag leker du mogen representant av det manliga könet. 😛

Det är ett vanligt uttryck men det du håller på med i den här tråden och andra är bara rent barnslighet som inte har något som helst med saken att göra. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Om det inte är en låt som har en tydlig handling (jag träffade en tjej, vi såg på bio, vi gick hem till henne, etc) så kan du bara göra andra versen i samma känsla som första fast uttryckt på ett annat sätt. Eller egentligen, även om den har en handling kan du göra så, men frångå handlingen i andra versen.

Är det först i tredje versen han ska ta fram sitt könsorgan?

Alltså dags att du blir utkastad från det här forumet. Du gör inget annat än skriver skit och är tydligen inte äldre än 10. 😄

Vad allvarligt det där lät! Otäckt ju!

Edit: Igår pratade du om att polera bajskorv och idag leker du mogen representant av det manliga könet. 😛

Det är ett vanligt uttryck men det du håller på med i den här tråden och andra är bara rent barnslighet som inte har något som helst med saken att göra. 🙂

Då kanske du kan berätta hur det är att vara vuxen och vilka kriterier som måste uppfyllas. Du kanske kan lära mig vad jag får säga och inte får säga. Det verkar vara du som sätter gränser och utnämnt dig själv till nåt slags IDEAL. Du är nog en komplett individ du! Jag får gratulera! 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
carleson (oregistrerad)
Om det inte är en låt som har en tydlig handling (jag träffade en tjej, vi såg på bio, vi gick hem till henne, etc) så kan du bara göra andra versen i samma känsla som första fast uttryckt på ett annat sätt. Eller egentligen, även om den har en handling kan du göra så, men frångå handlingen i andra versen.

Är det först i tredje versen han ska ta fram sitt könsorgan?

Alltså dags att du blir utkastad från det här forumet. Du gör inget annat än skriver skit och är tydligen inte äldre än 10. 😏

Fast nog var det kul! Jag fick dagens första gapflab iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ärligt förstår jag inte hur i helvete man kan skriva en så urbota korkad fråga. Det rimliga innan man postar en fråga är väl att tänka efter om man ger tillräckligt information för att någon ska kunna svara.

Kan någon kanske svara på hur jag ska inreda min lägenhet eller om jag passar i den tischa jag har på mig just nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ärligt förstår jag inte hur i helvete man kan skriva en så urbota korkad fråga. Det rimliga innan man postar en fråga är väl att tänka efter om man ger tillräckligt information för att någon ska kunna svara.

Problemet med andra versen är inte knutet till någon speciell låt utan det händer gång på gång på gång ... och jag vet att många andra också drabbas av detta. Jag har fått flera värdefulla tips i denna tråd. Tack så mycket för det!

Med vänlig hälsning!

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Texten är faktiskt färdig nu :rolleyes: ... och ytterligare en text där jag också hade problem med andra versen är också färdig nu :rolleyes: . Men tack i alla fall!

Med vänlig hälsning!

Peter

Tjusigt.

That's the spirite. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Kan någon kanske svara på hur jag ska inreda min lägenhet eller om jag passar i den tischa jag har på mig just nu?

1. Feng shui kan ge dig ett lyft.

2. Nej, Du behöver banta.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med andra versen är inte knutet till någon speciell låt utan det händer gång på gång på gång ... och jag vet att många andra också drabbas av detta. Jag har fått flera värdefulla tips i denna tråd. Tack så mycket för det!

Problemet med lägenheten och tischan är inte knutet till någon speciell lägenhet eller speciell tischa utan det händer gång på gång på gång ... och jag vet att många andra också drabbas av detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Problemet med andra versen är inte knutet till någon speciell låt utan det händer gång på gång på gång ... och jag vet att många andra också drabbas av detta. Jag har fått flera värdefulla tips i denna tråd. Tack så mycket för det!

Problemet med lägenheten och tischan är inte knutet till någon speciell lägenhet eller speciell tischa utan det händer gång på gång på gång ... och jag vet att många andra också drabbas av detta.

Min erfarenhet säger mig att ibland behöver vi bara få veta att det finns andra som bryr sig om oss för att hitta en lösning på ett problem som besvärar oss.

Ibland behöver vi också få problemet uttalat, sätta det på pränt, för att det ska konkretiseras tillräckligt för att vi kan kunna "ta på det" och börja modellera fram en lösning.

Så länge som man inte blir utnyttjad, och så är det inte i detta fallet tycker jag bestämt, anser jag att man ska hövligt bemöta och stödja en medmänniska

som ber vänligt om detta stöd. Det tycker jag är det mista man kan bjuda på och det kostar så lite för oss att göra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej...alltså...jag kan bara tipsa om programmet MasterWriter. Så otroligt bra (om texterna är på engelska) Man kan till och med låta programmet skriva hela texter, egentligen, även om texterna då mest LÅTER bra utan att kanske ha så logisk handling eller sammanhängande mening. Men MasterWriter är perfekt för dig om du vill ha skrivarstöd, eftersom du tydligen har vissa saker du vill säga. MasterWriter hjälper dig att skriva saker i samma anda, eller med ord som låter snarlikt och passar "melodiskt" etc. Verkligen superbra. 😉

Finns det några gratis alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

MetalSpindel (oregistrerad)
Hej...alltså...jag kan bara tipsa om programmet MasterWriter. Så otroligt bra (om texterna är på engelska) Man kan till och med låta programmet skriva hela texter, egentligen, även om texterna då mest LÅTER bra utan att kanske ha så logisk handling eller sammanhängande mening. Men MasterWriter är perfekt för dig om du vill ha skrivarstöd, eftersom du tydligen har vissa saker du vill säga. MasterWriter hjälper dig att skriva saker i samma anda, eller med ord som låter snarlikt och passar "melodiskt" etc. Verkligen superbra. 😏

Finns det några gratis alternativ?

Att skriva låten själv är gratis:P

Jag förstår inte riktigt hur ett program skulle kunna skriva en låt på ett bra sätt, det bästa sättet tycker jag är att direkt man får nån inspiration så skriver man ner det, och för att det ska låta coolare så kan man byta ut "enkla" ord mot lite "coolare" ord, så istället för att skriva "horizon" (om nu låten handlar om någonting med det) så kan man skriva "skyline" för det är samma sak:P t.ex. "The horizon turned jet-black" (rätt fult exempel men) så skriver man "The skyline turned jet-black" :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

pf_noname (oregistrerad)
PM:a texten mig så ska jag hjälpa dig. 😄

Texten är faktiskt färdig nu 😳 ... och ytterligare en text där jag också hade problem med andra versen är också färdig nu 😄 . Men tack i alla fall!

Med vänlig hälsning!

Peter

Så hur blev det då? Man blir ju nyfiken...

Och då menar jag ju inte att du behöver lägga upp själva texten eller mp3:an, för det har jag förstått att du inte vill. Men du ställde ju en ganska abstrakt fråga så jag antar att din beskrivning av lösningen också skulle kunna beskrivas i abstrakta ord. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...