Jump to content
Annons

Hur högt kan man spela utan att monitorerna tar skada


VilhelmI

Recommended Posts

Jag har just köpt in mina monitorer och jag undrar hur högt man kan spela utan att de tar skada på något sätt.

Det blir ofta så att jag inte vågar spela alls högt med risk att skada monitorerna.

Någon som har lite mer erfarenhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Aktiva monitorer brukar ha inbyggda skyddslimiters som "kickar" in innan elementen tar skada. De flesta högtalare brukar låta illa innan de tar skada så jag tycker inte det brukar vara ett problem att höra när högtalaren ändrar karaktär och "går på knäna".

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par nya monitorer ska oftast spelas ganska försiktigt dom första 100 timmarna eller så. Brukar stå exakt hur länge i bruksanvisningen.

Mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Allra bäst är det om man spelar stråkmusik (företrädelsevis svensk folkmusik med nyckelharpa och gitarr) dom första 150-200 timmarna. Det har framkommit på senare tid (vid ett frekvenslaboratorium i Schweiz), att just frekvenserna från dessa instrument är extra gynsamma för membranen.

Efter ca 80 timmar kan man börja vrida upp volymen till 6:an. efter 120 timmar upp till 8:an och sen stegvis upp tills mätarn slår över på rött vid sisådär 145 timmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allra bäst är det om man spelar stråkmusik (företrädelsevis svensk folkmusik med nyckelharpa och gitarr) dom första 150-200 timmarna. Det har framkommit på senare tid (vid ett frekvenslaboratorium i Schweiz), att just frekvenserna från dessa instrument är extra gynsamma för membranen.

Efter ca 80 timmar kan man börja vrida upp volymen till 6:an. efter 120 timmar upp till 8:an och sen stegvis upp tills mätarn slår över på rött vid sisådär 145 timmar.

hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Allra bäst är det om man spelar stråkmusik (företrädelsevis svensk folkmusik med nyckelharpa och gitarr) dom första 150-200 timmarna. Det har framkommit på senare tid (vid ett frekvenslaboratorium i Schweiz), att just frekvenserna från dessa instrument är extra gynsamma för membranen.

Efter ca 80 timmar kan man börja vrida upp volymen till 6:an. efter 120 timmar upp till 8:an och sen stegvis upp tills mätarn slår över på rött vid sisådär 145 timmar.

OCh efter dessa 145 timmar bör man splela finsk tradjazz i cirka 300 timmar till.

Man måste lyssna också hela tiden för att veta hur högtalarna mår.)

hohohoho

minnää rackastan rocken rolli

Kyllääää, Kiiitos. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just köpt in mina monitorer och jag undrar hur högt man kan spela utan att de tar skada på något sätt.

Det blir ofta så att jag inte vågar spela alls högt med risk att skada monitorerna.

Någon som har lite mer erfarenhet?

20khz!!!!

Det heter för fan starkt inte högt!!!!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just köpt in mina monitorer och jag undrar hur högt man kan spela utan att de tar skada på något sätt.

Det blir ofta så att jag inte vågar spela alls högt med risk att skada monitorerna.

Någon som har lite mer erfarenhet?

20khz!!!!

Det heter för fan starkt inte högt!!!!! 😉

😄

EDIT;

Styrkan mätar man väl i db, och "höjden" i Hz

20 khz, är "för fan" inte starkt, det är högt 🙂

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just köpt in mina monitorer och jag undrar hur högt man kan spela utan att de tar skada på något sätt.

Det blir ofta så att jag inte vågar spela alls högt med risk att skada monitorerna.

Någon som har lite mer erfarenhet?

20khz!!!!

Det heter för fan starkt inte högt!!!!! 😉

😄

EDIT;

Styrkan mätar man väl i db, och "höjden" i Hz

20 khz, är "för fan" inte starkt, det är högt 🙂

Det var ju det killen menade 😄

Besserwissers ...

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just köpt in mina monitorer och jag undrar hur högt man kan spela utan att de tar skada på något sätt.

Det blir ofta så att jag inte vågar spela alls högt med risk att skada monitorerna.

Någon som har lite mer erfarenhet?

20khz!!!!

Det heter för fan starkt inte högt!!!!! 😉

😄

EDIT;

Styrkan mätar man väl i db, och "höjden" i Hz

20 khz, är "för fan" inte starkt, det är högt 🙂

Det var ju det killen menade 😄

Besserwissers ...

/E

Undra hur Besserwisser låter med De-esser? ...Bwi?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

72 cm skulle jag gissa på.

Nej, men allvarligt, tänk på att ha rätt kabel...

😛

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Jag har just köpt in mina monitorer och jag undrar hur högt man kan spela utan att de tar skada på något sätt.

Det blir ofta så att jag inte vågar spela alls högt med risk att skada monitorerna.

Någon som har lite mer erfarenhet?

Det beror mindre på högtalarnas konstruktion än man kan tro. Faktum är att i vissa lägen beror det snarare på hur bra slutsteget kan hålla dem under kontroll. Men man kan blåsa på ganska högt innan talspoarna hälsar hem. Det du kan gå efter så där mellan tummen och pekfingret är att lyssna efter distortionen. Om dina öron inte gillar det de hör så håller högtalarna med.

Rörförstärkare är lite lurigare då dessa har en rundad form av distortion men när det gäller transistorer så är det kantigt och vasst. Ett ordentligt transientslag är oftast något som högtalarna brukar tåla men där emot jättehögt i flera minuter brukar ta ut sin rätt. Om en talspole nu skulle ge sig så är det inte mer än att köpa ett nytt element genom att kontakta grossisten. En del geni-nissar kan även konsten att hjälpa till med ett talspolebyte. Känner du en sådadan person? Då kan du skatta dig lycklig.

Thomas Bergman

019-450203

0765 664541

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Allra bäst är det om man spelar stråkmusik (företrädelsevis svensk folkmusik med nyckelharpa och gitarr) dom första 150-200 timmarna. Det har framkommit på senare tid (vid ett frekvenslaboratorium i Schweiz), att just frekvenserna från dessa instrument är extra gynsamma för membranen.

Efter ca 80 timmar kan man börja vrida upp volymen till 6:an. efter 120 timmar upp till 8:an och sen stegvis upp tills mätarn slår över på rött vid sisådär 145 timmar.

OCh efter dessa 145 timmar bör man splela finsk tradjazz i cirka 300 timmar till.

Man måste lyssna också hela tiden för att veta hur högtalarna mår.)

hohohoho

minnää rackastan rocken rolli

Kyllääää, Kiiitos. 😉

Kan ju alltid testa lite med M A Numinen istället. Klarar de av hans röst klarar de allt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde man inte vara mer rädd om öronen än monitorerna...?

OCh efter dessa 145 timmar bör man splela finsk tradjazz i cirka 300 timmar till.

Man måste lyssna också hela tiden för att veta hur högtalarna mår.)

hohohoho

minnää rackastan rocken rolli

Kyllääää, Kiiitos. 😉

Hur månne finsk tradjazz låter? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Undra hur Besserwisser låter med De-esser? ...Bwi?

de-esser kommer iaf låta de-effer

Nej nej de-esser blir ju de-eer och då blir det ju plötsligt en de-eer alltså blir det d-r och d-r = dr = doktor? 😆😮

ööhöhöhö...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Undra hur Besserwisser låter med De-esser? ...Bwi?

de-esser kommer iaf låta de-effer

Nej nej de-esser blir ju de-eer och då blir det ju plötsligt en de-eer alltså blir det d-r och d-r = dr = doktor? 😆😮

Hm måste säga att jag fattade inte vitsen 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Är det inte så att OM man har en bra relation mellan sin förstärkare och sina högtalare så kan man ha på förstärkaren på högsta volym och hur länge som helst, utan att högtalarna tar skada. Om förhållandena beträffande ohm, känslighet, watt m.m. stämmer.

😆

nån dag ska jag köpa triumf himmelsk röra och lägga i ett rån//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Är det inte så att OM man har en bra relation mellan sin förstärkare och sina högtalare så kan man ha på förstärkaren på högsta volym och hur länge som helst, utan att högtalarna tar skada. Om förhållandena beträffande ohm, känslighet, watt m.m. stämmer.

😆

nån dag ska jag köpa triumf himmelsk röra och lägga i ett rån//:musik

nja, det är nog snarare så att, om man gillar musiken, så skadas inte monitorerna lika mycket... till skillnad på musik man inte gillar..,

Link to comment
Dela på andra sajter

Undra hur Besserwisser låter med De-esser? ...Bwi?

de-esser kommer iaf låta de-effer

Nej nej de-esser blir ju de-eer och då blir det ju plötsligt en de-eer alltså blir det d-r och d-r = dr = doktor? 😆😄

ööhöhöhö...

Om man kör en De esser på Besserwisser och tar bort alla s.

blir det ju bara BerWier kvar.. och det fattar jag inget av.. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Undra hur Besserwisser låter med De-esser? ...Bwi?

de-esser kommer iaf låta de-effer

Nej nej de-esser blir ju de-eer och då blir det ju plötsligt en de-eer alltså blir det d-r och d-r = dr = doktor? 😆😄

Hm måste säga att jag fattade inte vitsen 😆

Hittade en De-puffer som har bort Puffarna..

De-puffer

Tydligen skall man ha den under ögonen så tar den bort puffarna.

Troligen för att kan inte kommer tillräckligt nära micken då man har en Tub på näsan..

Redigerat av LaylaRiff
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...