Jump to content
Annons

USB2200 Syncfel


RobinVVO

Recommended Posts

Jag har suttit nu med min nyinköpte sE USB2200 i snart två veckor och försökt förstå varför en massa problem hela tiden uppstår.

De första krånglet med att överhuvudtagen förstå hur man använder mickens egna ljudkort utan att krocka med mitt eget tog några dagar att klura ut, då det inte alls bara var att kopla in och köra (som det står på paketet).

Nu har dock ett annat problem som jag inte behärskar uppståt. Varje gång jag ska spela in, så säger den till efter ett obestämt antal sekunder att ett syncfel har uppståt och inspelningen avbryts.

Jag har testat att buffra om den till andra Sampel Size , jag har kört synctest på alla olika instälningar, och den säger hela tiden att det inte är några problem, Sync Success!

Men den krånglar ändå!

Jag är övertygad om att det inte är några fel på micken i sig, den är nog som den är. Men om någon bevandrad hyvens männsika kan klura ut vad problemet kan vara, så ska jag kyssa denne trefaldt och skicka 10000 rosor direkt till dörren!

//Killen som börjar fundera på om inte vanliga mickrofoner fortfarande är mer prisvärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej! Och välkommen, såg att du reggade idag. Hoppas att du stannar!

Jag är sjukt nyfiken av mig, så jag laddade hem manualen.

Vilket program spelar du in i? Om det är Cubase, så behöver man ladda hem asio4all såg jag.

Såg du också det? 🙂

Man behöver nämligen asiodrivrutiner för att kunna spela in med låg latency.

Vänligen beskriv din setup : Operativsystem, annat ljudkort, program inblandade etc.

Ju mer info vi har, desto lättare att hjälpa!

Redigerat av Matti
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har suttit nu med min nyinköpte sE USB2200 i snart två veckor och försökt förstå varför en massa problem hela tiden uppstår.

De första krånglet med att överhuvudtagen förstå hur man använder mickens egna ljudkort utan att krocka med mitt eget tog några dagar att klura ut, då det inte alls bara var att kopla in och köra (som det står på paketet).

Nu har dock ett annat problem som jag inte behärskar uppståt. Varje gång jag ska spela in, så säger den till efter ett obestämt antal sekunder att ett syncfel har uppståt och inspelningen avbryts.

Jag har testat att buffra om den till andra Sampel Size , jag har kört synctest på alla olika instälningar, och den säger hela tiden att det inte är några problem, Sync Success!

Men den krånglar ändå!

Jag är övertygad om att det inte är några fel på micken i sig, den är nog som den är. Men om någon bevandrad hyvens männsika kan klura ut vad problemet kan vara, så ska jag kyssa denne trefaldt och skicka 10000 rosor direkt till dörren!

//Killen som börjar fundera på om inte vanliga mickrofoner fortfarande är mer prisvärt.

Claes skryter jämt om hur bra den där mikrofonen är - och säljer den dessutom - så han kan säkert hjälpa dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det finns inbyggda drivrutiner i micken.

Den är nämligen ett ljudkort.

Du kan inte lyssna via ett annat ljudkort utan lyssningen måste ske via micken eftersom den är ljudkortet i PCn om du kör Asio.

Lyssnar du via ett annat ljudkort kommer det fördröjning som ett brev på posten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Och välkommen, såg att du reggade idag. Hoppas att du stannar!

Jag är sjukt nyfiken av mig, så jag laddade hem manualen.

Vilket program spelar du in i? Om det är Cubase, så behöver man ladda hem asio4all såg jag.

Såg du också det? 🙂

Man behöver nämligen asiodrivrutiner för att kunna spela in med låg latency.

Vänligen beskriv din setup : Operativsystem, annat ljudkort, program inblandade etc.

Ju mer info vi har, desto lättare att hjälpa!

Jag kör med Cubase 2.2.0, på en PC med ljudkort M-Audio Delta 1010.

Jag har inte laddat hem Asio4all, då jag har fått igång det endå. Men jag ska testa ladda ner det!

När jag spelar in med micken avänder jag (vilket jag förstod det som) windows Asio multimedia driver. Men det kanske är mickens ljudkort som heter så???

Jag har hur som helst fått det att funka, den spelar in ett tag, men så avbryts den och den säger "Sync Error"

En annan sak jag tänkt på är att det knastrar lite irriterande mycket ibland, och detta knaster ligger på i prinsip hela frekvensomfånget.

Tack för välkomnandet! /Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har testat att instalera asio4all nu, och det funkar mycket bättre än Asio multimedia driver som jag använde förut. Det stora problemet, att den hoppar ur sync, har löst sig. Det dumma är att nu knastrar det (vad jag hör det som) mer än tidigare...

SÅ, nästa problem! Hur kan man få bort knastret? Är det min dator som är dum eller är det software inställningar det handlar om? Eller är det helt enkelt så att USB2200 är knastrig i USB formatet?

Redigerat av RobinVVO
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Du ska välja att använda SE USB2200 som ljudkort och inte ditt Delta 1010.

Jupp, kolla mitt inlägg lite högre upp i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag använder mickens ljudkort. Problemet är att den Syncar ur hela tiden, och brusar.

Så du lyssnar via micken också? Inte via Deltan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken latency (Buffersize) kör du på? Har du många processer (t ex virusprogram, ajabaja...) igång (över 20st)? Har du provat att avaktivera nätverkskort mm?

Ett långskott;

Kolla så du inte har energisparfunktionerna påslagna på USB-portarna (enhetshanteraren).

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det andra prylar inkopplade på USB också, eller har du testat med enbart micen på USB? Vissa moderkort har lite jobbigt om man inte spänningsmatar USB-enheterna med egen nätdel - om man har för många USB-prylar inkopplade dvs...

Eventuell energisparfunktion, som Gilbert nämnde, är också en möjligt felkälla. Alla sorters energisparlägen är bannlysta i musikburkar - tyvärr...

Håller också med andras misstankar att du kanske försöker köra på för låg latency, så att det är datorn som inte orkar med belastningen. Testa alltså att höja latency och se om det blir bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det andra prylar inkopplade på USB också, eller har du testat med enbart micen på USB? Vissa moderkort har lite jobbigt om man inte spänningsmatar USB-enheterna med egen nätdel - om man har för många USB-prylar inkopplade dvs...

Eventuell energisparfunktion, som Gilbert nämnde, är också en möjligt felkälla. Alla sorters energisparlägen är bannlysta i musikburkar - tyvärr...

Håller också med andras misstankar att du kanske försöker köra på för låg latency, så att det är datorn som inte orkar med belastningen. Testa alltså att höja latency och se om det blir bättre.

Vad jag vet har jag testat alla olika, låga som höga, inställningar vad gäller latency, men problemet kvarstår.

-Ny händelse- Jag testade att stänga av alla USB-portar och öppnade enbart den porten jag avnänder till Micken. Jag prövade spela in, och märkte att det inte var brus längre! SÅ jag gick ut i korridoren (där micken stod) för att testa spela in lite sång, och vad jag nu märkte var mer än konstigt. Micken tog knapt upp nånting, min sånginspelning blev knapt hörbar!

Jag tror att det kan bero på att inte tillräkligt med ström levereras till USB ingången, men jag vet inte hur jag gör för att ändra det.

SÅ ett nytt problem att lösa! Hur tar man bort strömsparläget, eller ger mer ström helt enkelt, till en USB port?

Mvh

PS: Jag tror jag ska sammafatta alla mina problem i ett nytt inlägg, tillsammans med lösningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...