Jump to content
Annons

shure kopior...?

the610

Recommended Posts

SSDN DM-57 inkl mikhållare

En fräck kopia på en välkänd klassiker. Denna är förstås tillverkad i Kina. Du är duktig om du kan skilja den från originalet ljudmässigt. Vi som är petiga tycker att den har lite snyggare topp. Den här kostar 495:-

snackar dom skit som vanligt, jamarna? eller är dm-57 likvärdig sm57?

jag har jobbat en del live med TSM MT58, den låter väl ok, fast jag har bara kört den med usla behringerbord och PA:n...

hur låter den? som en shure sm58?

jag har grymt svårt att tro det men har inte möjlighet att testa (är för snål/lat/tråkig/dålig)

såklart, en TSM MT87 låter ju hästlängder ifrån mikrofone(rna) den försöker vara, samma med alla billigare stormembranare, men en dynamisk mikrofon lär vara både enklare och billigare att kopiera, eller?

tack på förhand.

Annons

Det är inte otänkbart att det är samma OEM-tillverkare om står bakom dem - men tyvärr vet jag inte säkert. Min testsite är nästan bara insnöad på typ allt utom vanliga dynamiska (ja - bandmicar är också dynamiska, men ändå... 😉 ).

Jag får kanske råda bot på det och höra med Luthman och JAM om jag kan låna några av de dynamiska kinamicarna till en testomgång så småningom...

Det är inte otänkbart att det är samma OEM-tillverkare om står bakom dem - men tyvärr vet jag inte säkert. Min testsite är nästan bara insnöad på typ allt utom vanliga dynamiska (ja - bandmicar är också dynamiska, men ändå... ☺️ ).

Jag får kanske råda bot på det och höra med Luthman och JAM om jag kan låna några av de dynamiska kinamicarna till en testomgång så småningom...

Testade för länge sedan en riktig 57a mot en kopia, tyvärr minns jag inte om det var thomann, TSM eller nåt annat, men det är inte omöjligt att det är samma mick?

Det var iaf rejäl skillnad. Kopian hade en ful bump i lågmid/högbas (ca 150-500 hz) som inte funkade bra då iaf. Vi testade på virvel och pukor, 57kopian svarade långsammare än den riktiga och hade inte samma "bit" runt 4-5k.

Det finns kanske källor som kopian översätter bättre än den riktiga, men så var inte fallet med pukor och virvel iaf.

För mycket lågmid i trummor funkar sällan.

• 2 weeks later...

Testat mängder av kopior genom åren (gott om pengar fanns det ont om), & kan bara säga att jag aldrig blivit annat än besviken när jag jämförde med originalen. Märket Pulse var väl skräckexemplet...

Ska man ta det hela enkelt & okomplicerat, kan man helt enkelt säga att dom låter "billigt".

Ska man säga nåt mer nyttigt så är genomgående tema att dom billiga kopiorna inte har på långa vägar lika god isoleringsförmågor som exempelvis SM58 (fantastiska live främst för att allt längre än fem-tio centimeter bort försvinner spårlöst & den är helt okänslig för puffljud), MYCKET problem med bumlighet, & ett väldigt platt, odetaljerat ljud utan någon direkt punch alls.

VÄLDIGT svårt att tro JJLabs skulle bryta trenden nu...har inte vart särskilt imponerad av vad jag lyssnat igenom än så länge.

Gillar deras shockmounts though! Spelar inte fullt så stor roll om man skulle råka skjuta dom till kingdom come av misstag när man tar ljud i hälsovådliga sammanhang eftersom fanskapen endå inte kostar mer än runt 100 stycken pengar :-)

• 7 months later...

Hej

Jag har under en längre tid funderar på att köpa en Shure SM58 mikrofon på tradera utav en gubbe(?) Aram28.

Som tur var hittade jag detta forum när jag "googlade" efter shure.

Nu har mina misstankar visat sig sanna..

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/...px?ftgnr=901762

Nu har han fått negativ omdöme för det.

Killen säljer Shure SM58 kopior tydligen, så ni som har köpt eller funderar på att köpa utav honom, se upp!

Hälsningar

Blazo

• 3 weeks later...
Hej

Jag har under en längre tid funderar på att köpa en Shure SM58 mikrofon på tradera utav en gubbe(?) Aram28.

Som tur var hittade jag detta forum när jag "googlade" efter shure.

Nu har mina misstankar visat sig sanna..

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/...px?ftgnr=901762

Nu har han fått negativ omdöme för det.

Killen säljer Shure SM58 kopior tydligen, så ni som har köpt eller funderar på att köpa utav honom, se upp!

Hälsningar

Blazo

Tradera är informerade om att hans varor är kopior saluförda som original - tyvärr har det inte kommit någon reaktion trots att det uppenbart är falsk marknadsföring & varumärkesintrång.

T´s ägare Ebay är bättre på att åtminstone informera om sakernas tillstånd - Ebay Shure SM58