Jump to content
Annons

Recommended Posts

Tjena!

Ett tips är att du testar Roland cube 30. Tycker den känns och låter väldigt bra! Mer dynamiskt än alla transistor stärkare jag spelat på. Billig också, tror du kan få en för under 2000:-

Jag äger en bandit själv och kan inte förstå hur den kan vara så populär som den är.

Borde kanske tillägga att jag inte är en metal gitarrist 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
PIPCO (oregistrerad)

Awright worthingtoni, skriver man bara "Vox Valvetronix och Line6 och de andra modelleringsstärkarna bör undvikas om du är en seriös gitarrist." och ej taget i sin rätta mening, håller jag med om det kanske var lite vårdslöst och klumpigt uttryckt, men i sak står jag för det jag skrivit.

Meningen var bara att försöka betona viktigheten av en rör-stärkare för alla "kids" och nybörjare redan från början. Det ÄR en annan grej med en modelleringsstärkare. På alla forum står det hur bra Line6 Spider, och Valvetronix är och nästan alltid som svar på frågan "Vad ska jag köpa för stärkare?" så kommer dessa två upp. Jag lånade en Spider III 75 watt ganska nyligen och för mig är det helt obegripligt att någon, ens en nybörjare, kan tycka att den låter bra. Jag tycker den låter för j----a illa, rent ut sagt. Samma sak med Valvetronix. Urkkkk... Det är nästan så att jag skulle vilja rekommendera folk att köpa en billigare gitarr och istället lägga de slantarna på en beggad rör-combo. Man får ju även en helt annan inriktning på själva gitarrspelandet med en rör-stärk. Sterila och "döda" transistorstärkare ger väl inte glädje åt en nybörjare. Man måste få en känsla för tonen, det är A och O i gitarrspelandet, och det får du bäst i en rörstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Awright worthingtoni, skriver man bara "Vox Valvetronix och Line6 och de andra modelleringsstärkarna bör undvikas om du är en seriös gitarrist." och ej taget i sin rätta mening, håller jag med om det kanske var lite vårdslöst och klumpigt uttryckt, men i sak står jag för det jag skrivit.

Meningen var bara att försöka betona viktigheten av en rör-stärkare för alla "kids" och nybörjare redan från början. Det ÄR en annan grej med en modelleringsstärkare. På alla forum står det hur bra Line6 Spider, och Valvetronix är och nästan alltid som svar på frågan "Vad ska jag köpa för stärkare?" så kommer dessa två upp. Jag lånade en Spider III 75 watt ganska nyligen och för mig är det helt obegripligt att någon, ens en nybörjare, kan tycka att den låter bra. Jag tycker den låter för j----a illa, rent ut sagt. Samma sak med Valvetronix. Urkkkk... Det är nästan så att jag skulle vilja rekommendera folk att köpa en billigare gitarr och istället lägga de slantarna på en beggad rör-combo. Man får ju även en helt annan inriktning på själva gitarrspelandet med en rör-stärk. Sterila och "döda" transistorstärkare ger väl inte glädje åt en nybörjare. Man måste få en känsla för tonen, det är A och O i gitarrspelandet, och det får du bäst i en rörstärkare.

WORD!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

okej så om jag ska satsa på en röramp istället, vad kan jag få för ungefär samma prislapp? Ska ju främst vara en träningsstärkare men alla jag pratat med säger ju också att man ska köra rör direkt. Som sagt, något särskillt som är värt att testa?

Redigerat av soderbaum
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Awright worthingtoni, skriver man bara "Vox Valvetronix och Line6 och de andra modelleringsstärkarna bör undvikas om du är en seriös gitarrist." och ej taget i sin rätta mening, håller jag med om det kanske var lite vårdslöst och klumpigt uttryckt, men i sak står jag för det jag skrivit.

Meningen var bara att försöka betona viktigheten av en rör-stärkare för alla "kids" och nybörjare redan från början. Det ÄR en annan grej med en modelleringsstärkare. På alla forum står det hur bra Line6 Spider, och Valvetronix är och nästan alltid som svar på frågan "Vad ska jag köpa för stärkare?" så kommer dessa två upp. Jag lånade en Spider III 75 watt ganska nyligen och för mig är det helt obegripligt att någon, ens en nybörjare, kan tycka att den låter bra. Jag tycker den låter för j----a illa, rent ut sagt. Samma sak med Valvetronix. Urkkkk... Det är nästan så att jag skulle vilja rekommendera folk att köpa en billigare gitarr och istället lägga de slantarna på en beggad rör-combo. Man får ju även en helt annan inriktning på själva gitarrspelandet med en rör-stärk. Sterila och "döda" transistorstärkare ger väl inte glädje åt en nybörjare. Man måste få en känsla för tonen, det är A och O i gitarrspelandet, och det får du bäst i en rörstärkare.

Tycker du skriver bara en massa blaj här. Får en annan inrikting på gitarrspelandet med en röris? Sterila och döda transistors?? En död transistor är en som inte fungerar. Eller?? Skrattretande. Du kan inte sitta och uttala dig för andra och det som gäller för dig gäller för alla andra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Awright worthingtoni, skriver man bara "Vox Valvetronix och Line6 och de andra modelleringsstärkarna bör undvikas om du är en seriös gitarrist." och ej taget i sin rätta mening, håller jag med om det kanske var lite vårdslöst och klumpigt uttryckt, men i sak står jag för det jag skrivit.

Meningen var bara att försöka betona viktigheten av en rör-stärkare för alla "kids" och nybörjare redan från början. Det ÄR en annan grej med en modelleringsstärkare. På alla forum står det hur bra Line6 Spider, och Valvetronix är och nästan alltid som svar på frågan "Vad ska jag köpa för stärkare?" så kommer dessa två upp. Jag lånade en Spider III 75 watt ganska nyligen och för mig är det helt obegripligt att någon, ens en nybörjare, kan tycka att den låter bra. Jag tycker den låter för j----a illa, rent ut sagt. Samma sak med Valvetronix. Urkkkk... Det är nästan så att jag skulle vilja rekommendera folk att köpa en billigare gitarr och istället lägga de slantarna på en beggad rör-combo. Man får ju även en helt annan inriktning på själva gitarrspelandet med en rör-stärk. Sterila och "döda" transistorstärkare ger väl inte glädje åt en nybörjare. Man måste få en känsla för tonen, det är A och O i gitarrspelandet, och det får du bäst i en rörstärkare.

Tycker du skriver bara en massa blaj här. Får en annan inrikting på gitarrspelandet med en röris? Sterila och döda transistors?? En död transistor är en som inte fungerar. Eller?? Skrattretande. Du kan inte sitta och uttala dig för andra och det som gäller för dig gäller för alla andra. 🙂

Det gör han ju inte heller, ger ju sin syn på det hela. För övrigt tycker jag han har rätt... en rörstärkare låter mycket bättre i de flesta fall.

För att återgå till trådskaparens fråga, kolla upp begagnade Peavey Classic serien, eller så kanske du har tur och kommer över något annat billigt. Du får nog räkna med att kanske spara lite till för att kunna köpa en sådan, men jag tycker det helt klart är värt pengarna och den extra tiden. En rörstärkare på 30 W är dessutom mycket mer volymstark än motsvarande transistorvariant vilket gör att man utan problem kan spela på en sådan i replokalen eller på vilket gig som helst (alla som säger att man ska ha stora starka förstärkare på stora spelningar har jätte fel för man kan alltid micka upp stärkaren och man vill ändå "pusha" den och då blir det bara jobbigt med för höga watt anser jag ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Känslan i det någon gitarrist spelar bor endast i åhörarens öronen, och möjligen inom gitarristen. Knappast i något vakum-rör. Om man däremot får inspiration av att spela med en viss typ av utrustning må det vara hänt...

Men jag tycker att det är klart onödigt att vilseledande att försöka inbilla folk som inte har så mycket erfarenhet att en viss typ av teknologi på något slags magiskt vis alltid är bättre än en annan.

Att företag som Line6 och Vox väljer att försöka efterlikna de förestärkare de gör har många orsaker, en del har redan nämnts (t ex möjligheten för folk utan fördelaktig ekonomi att ändå få vissa typer av ljud). Men man får också tänka på att vi är uppfostrade och präglade med ljud från rör-grejor. När den första elektriska rocken började spelas in (antar att det var blues på 40-talet?) så fanns det inget annat än rör-teknologi. Och så var det ju ganska långt framåt från dess. Det har givetvis satt sin prägel på våra sinnen, eftersom vi förknippar bra musik med en viss typ av karaktär på ljudet. Men hade Beatles spelat in sina skivor med Peavey Bandit-förstärkare och Mackie-mixerbord så hade givetvis det varit ljudidealet idag. Det är ändå själva musiken som är det viktiga.

Och vad kan man dra för slutsatser av detta? Inte så mycket. Däremot kan jag lova att det finns gott om oerhört seriösa musiker som inte kör på rörförstärkare. I alla genres.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan förstärkare som du kan kolla in är Tech21 Trademark 30. http://www.thomann.de/se/tech_21_trademark_30.htm Utmärkt att ha som övningsförstärkare, dessutom finns det en mycket bra högtalarsimulering om du vill lajna förstärkaren.

+1

Har själv en sån här. Jag har inte saknat min gamla Fender Super Twin Reverb (40 kg, 180 W rörmonster)ett ögonblick sedan jag skaffade denna. Bra ljud från rent till distat.

På denna sida finns bl a ljudexempel:

http://www.tech21nyc.com/tm30.html

och här finns den till ett vettigt pris som man kan använda då man förhandlar med sin lokala handlare:

http://www.musikcentralen.se/KUNDVAGN/varu...asp?nodeID=3269

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
En annan förstärkare som du kan kolla in är Tech21 Trademark 30. http://www.thomann.de/se/tech_21_trademark_30.htm Utmärkt att ha som övningsförstärkare, dessutom finns det en mycket bra högtalarsimulering om du vill lajna förstärkaren.

+1

Har själv en sån här. Jag har inte saknat min gamla Fender Super Twin Reverb (40 kg, 180 W rörmonster)ett ögonblick sedan jag skaffade denna. Bra ljud från rent till distat.

På denna sida finns bl a ljudexempel:

http://www.tech21nyc.com/tm30.html

och här finns den till ett vettigt pris som man kan använda då man förhandlar med sin lokala handlare:

http://www.musikcentralen.se/KUNDVAGN/varu...asp?nodeID=3269

🙂

Hört något om att den funkar bäst med en pod, vilket jag inte är intresserad av att köpa. Men det är bara något jag hört.

Hur är det med Fender Super Champ 15w och Vibro Champ 5w då? Spelar tele och har hört att ljudet kan bli lite "för hårt" och att man kanske borde välja något mjukare, men det lockar ju som sagt med rör och utbudet är inte allt för stort i min prisklass.

Redigerat av soderbaum
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan förstärkare som du kan kolla in är Tech21 Trademark 30. http://www.thomann.de/se/tech_21_trademark_30.htm Utmärkt att ha som övningsförstärkare, dessutom finns det en mycket bra högtalarsimulering om du vill lajna förstärkaren.

+1

Har själv en sån här. Jag har inte saknat min gamla Fender Super Twin Reverb (40 kg, 180 W rörmonster)ett ögonblick sedan jag skaffade denna. Bra ljud från rent till distat.

På denna sida finns bl a ljudexempel:

http://www.tech21nyc.com/tm30.html

och här finns den till ett vettigt pris som man kan använda då man förhandlar med sin lokala handlare:

http://www.musikcentralen.se/KUNDVAGN/varu...asp?nodeID=3269

:rolleyes:

Hört något om att den funkar bäst med en pod, vilket jag inte är intresserad av att köpa. Men det är bara något jag hört.

Det är inte denna som man kör ihop med pod. Det är deras Power engine serie. TM 30 fungerar bra för sig själv.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad kan man dra för slutsatser av detta? Inte så mycket. Däremot kan jag lova att det finns gott om oerhört seriösa musiker som inte kör på rörförstärkare. I alla genres.

absolut

tycker jj sammanfattar det hela bra

någon trallar om att bara rör gäller för den seriöse

en annan tror att "det levande" ljudet har med peakar i ett inspelningsprogram att göra

jisses

det som ger det ljud du vill ha å som ger dig inspiration att spela å utvecklas - det är rätt grej för dig

skit sen fulltständigt i vad innehållet under skalet består av

testa runt å känn efter vilket som ger dig mest, men bestäm dig inte för fort å låt saker smälta in

det som ger en wow-känsla idag kanske bara är tjatigt imorrn

du har fått ett antal olika tips här

testa runt utan fördomar å bestäm dig sen själv vad som passar just dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha testat massa intressanta förstärkare fastnade jag för Fender Vibro Champ XD. Ljudet var riktigt bra och skilde sig ordentligt från de transistorförstärkare jag testade tack vare sin kombinerade rör- och transistoruppbyggnad.

Tror den kommer passa perfekt i sovrummet med sina 5w.

Tack för all hjälp!

mvh Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur du lyckades komma fram till ett beslut efter alla påhopp om vad som är bäst förstår jag inte riktigt, men jag hoppas du blir nöjd med XD´n den borde vara perfekt för dina ändamål.

Hade tänkt föreslå Princeton recording amp, men insåg att den låg lite utanför den ekonomiska ramen......

Princeton

& rörförstärkare är bäst 😳😉😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...