Jump to content
Annons

Proffs som använder Reason


SLC-trax

Recommended Posts

nattvaktaren (oregistrerad)
...Armin van Boorings...

tänkte bara säga att jag tar åt mej när du skriver så... fast du har väl rätt att ha en åsikt som alla andra här...

Tar du åt dig?

Shit, är det du som är Armin?!

Eller menar du att du är ett fan av tyska trekklangssyntar och dagiz-beats?

Och ja, jag har rätt till en åsikt; bingo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 95
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

...Armin van Boorings...

tänkte bara säga att jag tar åt mej när du skriver så... fast du har väl rätt att ha en åsikt som alla andra här...

Tar du åt dig?

Shit, är det du som är Armin?!

Eller menar du att du är ett fan av tyska trekklangssyntar och dagiz-beats?

Och ja, jag har rätt till en åsikt; bingo!

nej.

ja.

ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe, inte Talvin Singh, annan indier =) (Apropå indier har allmusic inte fattat att Robert Miles som gjorde Organikk är samma Miles som är skyldig till hela "dreamhouse"-vågen på 90-talet. Inte nog med det påstår de att Nitin Sawhney är Talvin Singhs pseudonym... Tänka sig...)

Karsh Kale heter han (indiern som jag inte kunde komma på vad han heter). Chillout-snubbe...

"Vill dock bara poängtera, att bara för att tex prodigy använder reason, betyder det inte att låtarna är 100% reason, om det ens är reson som låter..."

Jag förstår hur du menar, men i fallet Prodigy är det faktiskt till stor del Reason som låter (inte direkt svårt att missa heller). Citat från intervjun på Propellerheads hemsida:

"Everything that comes out of Reason sounds really good, it’s got this sound, I think – a kind of certain... everything sounds like it “locks in” really good, you know? And that sound we got out of Reason is something that we now and again had to go back to Reason to duplicate; sometimes we’d do a thing in ProTools and it just didn’t rock it like Reason did, so we’d take it out of ProTools and try to duplicate it in Reason instead."

Se där, Reason är bättre än ProTools, alla kategorier! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh, yeah! Robert Miles... Jag gick tidigt med i "The Official Robert Miles Fan Base". Har medlemskortet i plånboken och får massa stickers och sånt när han släpper nåt nytt på S:ALT Records =b

För det andra, vad gäller Prodigy... Reasonspåren gick in i ProTools för processing och editering. I ProTools spelades det in sång, gitarrer och lite analoga basar.

Kit list:

Reason

ProTools

Oberheim 4 Voice

Korg MS20

Manley EQP1-A Valve EQ

Phoenix Stereo Compressor

Culture Vulture Stereo Valve Distortion Unit

MicroKorg

Jag citerar Liam:

Stuff that would take hours of cutting up and looping on the Akais took me minutes on Reason. Reason stripped away all of the confusing shit that you don't need, like banks of fucking gear that you don't need.

I fucking loved the immediacy of it. It was like having the W-30 back again. So I shut the fucking studio 'cos it had become a chore to work in there and started writing on my laptop, and that kick started this album.

You look at a fucking guitarist and all he needs is the guitar to write a tune. Well that's the same with me and my laptop"

Link to comment
Dela på andra sajter

Funny, all I see is "***** **** ***** **** ***** ** ******* ** *** ******* ** *** ***** **** ** ******* ** ******. ****** ******** **** *** ** *** ********* shit **** *** ***** ****, **** ***** ** fucking **** **** *** ***** ****.

* fucking ***** *** ********* ** **. ** *** **** ****** *** **** **** *****. ** * **** *** fucking ****** **** ** *** ****** * ***** ** **** ** ***** *** ******* ******* ** ** ******, *** **** **** ******* **** *****.

*** **** ** * fucking ********* *** *** ** ***** ** *** ****** ** ***** * *. **** ****** *** **** **** ** *** ** ******" 😉

Han verkar ha en hel del uppdämda agressioner mot sin gamla studio...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill dock bara poängtera, att bara för att tex prodigy använder reason, betyder det inte att låtarna är 100% reason, om det ens är reson som låter...

Jag tror ingen tvivlar på det...?

I Armin van Boorings kitlist fanns ju en NordLead också,

och jag tror inte den står för 100 % av ljuden i hans låtar den heller. 😆

Ack har du fel... hört många som överlyckligt pratat om att liam gjort hela nya skivan i programmet de själva använder... Just därför jag ville poängtera, då vissa tenderar att missuppfatta sådant här...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
"Den köttätande växt som med hull och hår slukade den dit resta gosskören från Bremen"

"Nämn minst tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören"

Tror jag att det var...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag änvänder nästan reason i varje låt. Men jag använder ALDRIG enbart reason. Det gör nog ingen av dom andra heller som ni har ränkat upp.

Det finns säkert många proffsanvändare som använder dåliga syntar. Max Martin tillexempel använde väldigt mycket den extremt sunkiga synten roland 1080. Men knappast enbart.

usch... jag hatar såna här trådar, men jag kan inte låta bli att skriva nåt själv. Men jag tycker bara att nån måtta får det lov att vara på nörderiet. Det här är ju bara en tråd för inbördes rövslickeri 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

usch... jag hatar såna här trådar, men jag kan inte låta bli att skriva nåt själv. Men jag tycker bara att nån måtta får det lov att vara på nörderiet. Det här är ju bara en tråd för inbördes rövslickeri  😲

Lika trevlig kille som vanligt. 😱

Jag tycker tråden är befogad - många Reasonanvändare skäms nästan för att erkänna vilket program man jobbar i, trots att det dagligen släpps nya produktioner som helt eller delvis byggts i programmet.

Att få svart på vitt att Reason är fullt dugligt att producera skarpa grejer i kan vara stärkande för många användare.

Vore otroligt skönt att slippa den grundlösa översittarattityd som du och många andra visar upp i sådana här sammanhang.

Jag änvänder nästan reason i varje låt. Men jag använder ALDRIG enbart reason. Det gör nog ingen av dom andra heller som ni har ränkat upp.

Dom houseproducenter som nämns i tråden använder såvitt jag vet Reason till 100%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stod ju i senaste numret att han körde Logic 😏

EDIT: Iofs så kanske Prydz och Prytz är två helt olika producenter som inte har något att göra med varandra.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör iaf tydligt Subtractorn i ett par Prydz-spår, men det slår mig att det kan vara hans i samarbeten med Angello -som ju kör Reason.

Vilka låtar och ljud tänker du på då? Måste lyssna 😏

Hans gästmix (21/11) hos Sanchez innehöll ett par spår som lät väldigt Reason, tror det var hans egna eller Steve Angellos.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag hörde på SMC för några veckor sedan så tror jag det var typ Axwell som sa att han körde någon gammal version av Logic.

Mjo, eftersom han kör PC så lär det ju vara Logic 5.5.1 eller vad den senaste versionen nu var...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör iaf tydligt Subtractorn i ett par Prydz-spår, men det slår mig att det kan vara hans i samarbeten med Angello -som ju kör Reason.

Vilka låtar och ljud tänker du på då? Måste lyssna 😏

Hans gästmix (21/11) hos Sanchez innehöll ett par spår som lät väldigt Reason, tror det var hans egna eller Steve Angellos.

Har du prytz platta?

Är det värd?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

99musik.com lät medlemmarna ställa frågor till Propellerheads VD Ernst Nathorst-Böös. Jag tänkte på den här tråden och ställde följande fråga:

- Kan ni nämna några kända låtar där ni garanterat vet att Reason på något sätt är inblandat helt eller delvis? Händer det ofta att ni känner igen Reason-ljud i kommersiella låtar?

- Jag kommer just tillbaka från NAMM-mässan i USA och det har kommit många amerikanska artister till båset och berättat hur de använder våra grejer, Korn, Black Eyed Peas, Snoops producenter, och så har vi Prodigy, Outkast och massor med andra. Listan är oändlig, Reason används hela tiden över hela världen i all slags musikaliska sammanhang, t ex hade vi kontakt med gänget bakom Shania Twain för ett tag sen, inte precis den musik som de flesta av våra användare gör eller lyssnar på, men det är jättecoolt för oss att få höra att programmet används i oväntade sammanhang. Men nej, det är inte som med ReBirth att det är lätt att höra exakt vad som är gjort med vårt program.

Hela intervjun: http://www.99musik.com/forum/showthread.php?threadid=8796

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
nattvaktaren (oregistrerad)
Inte för att jag nånsin hört hans namn innan.

Det förvånar mig inte alls - det krävs nämligen musikintresse utöver TranzTanzen vol 43 för att ha snubblat över Todd.

Men Todd Rundgren använder visst reason såg två länkar i propellerhead forumet. Han har producerat Meat Loaf... 🙂

Todd Rundgren är en av 70-talets demonproducenter och ligger bakom banbrytande plattor som till exempel New York Dolls första.

Hans egen musik är fantastisk - till och med senaste (Liar?) var riktigt bra.

Coolt att han kör Reason! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag nånsin hört hans namn innan.

Det förvånar mig inte alls - det krävs nämligen musikintresse utöver TranzTanzen vol 43 för att ha snubblat över Todd.

Men Todd Rundgren använder visst reason såg två länkar i propellerhead forumet. Han har producerat Meat Loaf... 🙂

Todd Rundgren är en av 70-talets demonproducenter och ligger bakom banbrytande plattor som till exempel New York Dolls första.

Hans egen musik är fantastisk - till och med senaste (Liar?) var riktigt bra.

Coolt att han kör Reason! 😉

Ja alla som inte har samma musiksmak som dig är såklart sämre människor... eller?

[iRONI]Det är ju inte första gången du visar prov på ett otroligt öppet sinne...[/iRONI] 😄 Kul att inlägget kunde glädja dig iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Todd Rundgren är en av 70-talets demonproducenter och ligger bakom banbrytande plattor som till exempel New York Dolls första.

Hans egen musik är fantastisk - till och med senaste (Liar?) var riktigt bra.

Yep, Todd är grym. Har oxå proddat både Tubes och XTC. Respekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Todd Rundgren är en av 70-talets demonproducenter och ligger bakom banbrytande plattor som till exempel New York Dolls första.

Hans egen musik är fantastisk - till och med senaste (Liar?) var riktigt bra.

Yep, Todd är grym. Har oxå proddat både Tubes och XTC. Respekt.

Ja, fast just Tubes tycker jag var ett dåligt exempel. "Love Bomb" låter inget vidare produktionsmässigt och den skivan sänkte Tubes försäljningsmässigt. Inte bara Todds fel dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...