Jump to content
Annons

Quarter Pound!


Lithium

Recommended Posts

Hejsan!

Tänkte köpa ett par SD Quarter Pound till min Tele. Det är bara ett litet mysterium jag undrar över. På SD:s sida står det så här: "Both lead and rhythm versions available tapped for dual output levels.". Vad menas med det, vad betyder "tapped"?

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är en VVS-analogi. 😆

Tap betyder ju bl.a. (vätske)kran.

På svenska säger man ibland att man "kranar" ljud.

I det här fallet antar jag att de menar att mojängen skickar ut två separata ljudsignaler.

Men vad vet jag om gitarrteknologi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tapped betyder att de har lindat en stump ( gissar utan erfarenhet av micklindning på någonstans mellan hälften & 3/4 av totala varvantalet ) av micken, stuckit ut en tråd därifrån & sedan lindat på resten & stuckit fram en tråd till. Du kan sedan använda en omkopplare för att få olika ljudnivå direkt från gitarren. Skillnaden är dock inte dramatisk som från rent till dist, utan mer att ljudet "fettas till " lite i fullspole-läget.

Har dock aldrig haft någon 1/4-pounder, så skillnaden kan ju faktiskt vara större än min erfarenhet av DiMarzio´s TDS-1 som går från plink till SDS-1-ljud = Superdistortion singlecoil.

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Tapped betyder att de har lindat en stump ( gissar utan erfarenhet av micklindning på någonstans mellan hälften & 3/4 av totala varvantalet ) av micken, stuckit ut en tråd därifrån & sedan lindat på resten & stuckit fram en tråd till. Du kan sedan använda en omkopplare för att få olika ljudnivå direkt från gitarren. Skillnaden är dock inte dramatisk som från rent till dist, utan mer att ljudet "fettas till " lite i fullspole-läget.

Har dock aldrig haft någon 1/4-pounder, så skillnaden kan ju faktiskt vara större än min erfarenhet av DiMarzio´s TDS-1 som går från plink till SDS-1-ljud = Superdistortion singlecoil.

Per

Tack för den!

Då antar jag att man behöver en 5-way switch eller dylikt för att kunna utnyttja "tapp"-funktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mnjaeeaeae, jag antar att man kan trixa till det med en 5-läges switch, men det vanliga är nog att man har en extra miniswitch för vardera micken - som sedan kopplas till vanliga omkopplaren.

Kanske något dylikt, fast då behöver du en potentiometer med push/pull-omkopplare : http://www.seymourduncan.com/support/wirin...stacks_pushpull

På Fender´s 4-läges "super-Tele"-switch används 1 seriekoppling + i princip 3 parallella lägen, där man kortsluter ena spolen i singlecoil-lägena - borde kunna fungera även för att kortsluta sista delen av spolen i full-lägena på Quarterpounder´n i ett läge. Om jag verkar lite yr så skyller jag på den sena timmen...... 😛🙂

Lycka till

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh... det där verkar alldeles för komplicerat. Tänkte jag skulle fixa mick bytet själv, har ju lyckats förr med bra resultat.

Nä det får nog bli full outputt på mickarna, känns onödigt att krångla till det. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...