Jump to content
Annons

Schysst analog signalkabel, 150-300 kr

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Köpte en förstÀrkare i present. TÀnker nu komplettera och ge bort en ok signalkabel, för runt 200 kr kanske. Den ska gÄ mellan cd och förstÀrkare t.ex.

SÄg en som hette Tech Link, 1 meter för 149 kr. Kan det vara nÄt?

Eller en QED Qunex 1, 1 meter för 244 kr.

NÄgra andra förslag?

😄

:musik

Annons
  • Svar 149
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

musik (oregistrerad)
Postat

Nej, visst nej, ni tror ju inte pÄ sÄnt...

😕

Postat

VĂ€lj pris efter utseende eller hur fin förpackingen Ă€r, om det ska vara en present.. LjudkvalitetsmĂ€ssigt Ă€r det ingen skillnad. 🙂

Postat

Som sagt en kabel Ă€r en kabel.. NĂ€stan. Men se till att kontakterna ser juste ut.. Ingen jag kĂ€nner kan höra skillnad Ă€ndĂ„.. Gör som Lars pĂ„ XLN audio sĂ€ger.. det duger utmĂ€rkt. 🙂

musik (oregistrerad)
Postat
VĂ€lj pris efter utseende eller hur fin förpackingen Ă€r, om det ska vara en present.. LjudkvalitetsmĂ€ssigt Ă€r det ingen skillnad. 🙂

Verifierat! 🙂

Men visst Àr det en avsevÀrd skillnad. Jag har sjÀlv anvÀnt olika kablar och hör tydlig skillnad.

Just i nÀmnda prisklass vet jag dock inte vad som Àr prisvÀrt.

😄

musik (oregistrerad)
Postat

Det Àr inte svÄrare att höra skillnad pÄ kablar Àn mellan olika cd-spelare..

musik (oregistrerad)
Postat

Vill man förbÀttra ljudet i sin anlÀggning sÄ ska man dock först fundera över högtalare,

sedan förstÀrkare och dÀrefter cd/kablar.

🙂

Postat

Det lÄter helt otroligt att du kan höra skillnad pÄ kablar!

Har du suttit helt still medan en annan person har bytt kablar? Och testat 10 gÄnger eller mer? Och har du dÄ lyckats identifiera kabeln rÀtt varje gÄng?

Om inte, köper jag inte pĂ„stĂ„endet, sorry 🙂 DĂ„ finns det en massa faktorer som pĂ„verkar betydligt mer Ă€n sjĂ€lva kabelns egenskaper, som lyssningsposition eller placeboeffekter mm.

Postat

Verifierat! 🙂

Men visst Àr det en avsevÀrd skillnad. Jag har sjÀlv anvÀnt olika kablar och hör tydlig skillnad.

Just i nÀmnda prisklass vet jag dock inte vad som Àr prisvÀrt.

😄

Kan inte finnas en uns av sanning att du kan höra skillnad pÄ kablage,

det vet ju alla besservissers i detta forum att det Àr omöjligt att höra skillnad pÄ kablage..

Postat

det vet ju alla besservissers i detta forum att det Àr omöjligt att höra skillnad pÄ kablage..

Fast den högsta rangen av besserwissers vet tvĂ€rtom att det gĂ„r att höra skillnad pĂ„ kabel och kabel. 🙂

musik (oregistrerad)
Postat

Ja, jag mÄste svara ja pÄ Lars kriterier.

Och det beror pÄ vad man har för utrustning i övrigt ocksÄ. Det var t.ex. en avsevÀrd skillnad till Elektrokompaniets cd-spelare EMP-1 för 50000 kr mellan en 30-kronors "fÄ med-kabel" och en av Audioquests finare.

😉

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Och det beror pÄ vad man har för utrustning i övrigt ocksÄ. Det var t.ex. en avsevÀrd skillnad till Elektrokompaniets cd-spelare EMP-1 för 50000 kr mellan en 30-kronors "fÄ med-kabel" och en av Audioquests finare.

😉

Jag köper alltid högkvalitativ kabel pĂ„ lösmeter och löder mina egna kablar i studion. 😄

Billiga kablar har ofta hög induktans som resulterar i impedans-toppar vid olika frekvenser.

Postat

Fast den högsta rangen av besserwissers vet tvĂ€rtom att det gĂ„r att höra skillnad pĂ„ kabel och kabel. 😉

Var lite finkÀnslig Joachim.

Placebo Àr underskattat. Mina röda kablar ger t.ex ett mycket ömsint och kÀrleksfullt ljud.

Kan du motbevisa att jag tycker det?

Postat

😉

Ja dÄ Àr det bara att gratulera! Vore intressant att höra hur du genomförde testerna.

Det vore ju nÀstan kul om blindtester nÄn gÄng resulterade i att det GICK att höra skillnad. Oftast Àr det ju tvÀrtom.

Sen kan jag ju inte lĂ„ta bli att undra varför du dĂ„ frĂ„gar oss vanliga dödliga vilken kabel du ska köpa hehe 😄

Postat

blandar mig i... :rolleyes:

I ett laboratorium sÄ borde det gÄ att mÀta upp en viss skillnad, eller har jag helt fel? Tror helt klart pÄ en viss placebo effekt i sammanhanget.

Det Àr lÀtt att dra parallellen med att spela in i 44 eller 96 KHz. Vissa skulle sÀga att dom direkt hör skillnad.

// Klas

Postat

Fast den högsta rangen av besserwissers vet tvÀrtom att det gÄr att höra skillnad pÄ kabel och kabel. :rolleyes:

Var lite finkÀnslig Joachim.

Placebo Àr underskattat. Mina röda kablar ger t.ex ett mycket ömsint och kÀrleksfullt ljud.

Kan du motbevisa att jag tycker det?

Absolut inte. Det Àr vÀlkÀnt att fÀrgade kablar lÄter bÀttre. Jag har tvÄ blÄa sjumeters obalanserade tele/tele-kablar som lÄter minst lika bra som mina sexmeters svarta.

Men för att hÄlla det pÄ en vetenskaplig nivÄ: En kabel behöver vara ordentligt skÀrmad och ledarna ska vara av god kvalitet. Ska den hÄlla ett tag ska kontakterna vara robusta och avlasta vÀl samt lödningarna vara ordentligt gjorda.

Postat

Jag brukar höra en vansinnig skillnad beroende pÄ vilken skiva jag lyssnar pÄ... testade hÀromdagen... Bytte mellan 10 olika skivor, Ä tamejtusan, jag hörde avsevÀrda skillnader i musiken...

Postat

Jag har ocksÄ mÀrkt det! Olika skivor lÄter vÀldigt olika. Baserat pÄ detta sÀger jag:

För bÀsta ljud; vÀlj först skiva, sedan rum dÀrefter högtalare... sen kvittar det vad man vÀljer dÀrefter. :rolleyes:

Postat

Det skulle för övrigt vara den mest lÀsvÀrda artikeln hittills i tidningen, om Studio bjöd in alla "Audiofiler" i forumet till ett blindtest för olika kablar. Undrar hur mÄnga som skulle vÄga stÀlla upp?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Det skulle för övrigt vara den mest lÀsvÀrda artikeln hittills i tidningen, om Studio bjöd in alla "Audiofiler" i forumet till ett blindtest för olika kablar. Undrar hur mÄnga som skulle vÄga stÀlla upp?

Om man skulle göra ett blindtest mellan monitorer sÄ undrar jag hur mÄnga som skulle anse att Genelec lÄter bÀttre Àn Behringer... eller snarare om dom kan avgöra vilka monitorer som för tillfÀllet spelar om dom stÄr uppsatÀllda bakom ett svart skynke. :rolleyes:

Redigerat av Analogfreak
Postat

Om man skulle göra ett blindtest mellan monitorer sÄ undrar jag hur mÄnga som skulle anse att Genelec lÄter bÀttre Àn Behringer... eller snarare om dom kan avgöra vilka monitorer som för tillfÀllet spelar om dom stÄr uppsatÀllda bakom ett svart skynke. :rolleyes:

Garanterat i förhÄllande till kablar.

Postat

Googla efter Svalander.

Att tycka sig höra skillnad pÄ cd-spelare, kablage, vinkel pÄ fasningen av cd-skivor, ja till och med nÀtsladdar, Àr de musikintresserade men omusikaliska mÀnniskornas enda sÀtt att försöka hÀvda sig.

Du har ingen koll Musik. Köp dyra grejer istÀllet.

Postat
"....Att tycka sig höra skillnad pÄ cd-spelare, kablage, vinkel pÄ fasningen av cd-skivor, ja till och med nÀtsladdar, Àr de musikintresserade men omusikaliska mÀnniskornas enda sÀtt att försöka hÀvda sig...."

Nu hÀnger jag inte alls med i ditt resonemang?

*tÀnkte han, nÀr han tittade upp frÄn Ängorna av sin gröna, mÄla-skiva-för-bÀttre-bas-penna*

:rolleyes:

Postat
Googla efter Svalander.

Att tycka sig höra skillnad pÄ cd-spelare, kablage, vinkel pÄ fasningen av cd-skivor, ja till och med nÀtsladdar, Àr de musikintresserade men omusikaliska mÀnniskornas enda sÀtt att försöka hÀvda sig.

Detta tycker jag Àr en rÀtt bra sammanfattning faktiskt.

Vad gĂ€ller Svalander, sĂ„ Ă€r han ju sĂ„ otroligt komisk och kan vĂ€l kallas hokuspokus-audiofilernas referensperson. Även fast trĂ„den inte direkt handlar om honom sĂ„ kan jag inte lĂ„ta bli att referera lite till honom - det behövs dĂ„ och dĂ„ om man behöver dra pĂ„ smilbanden lite. Se hĂ€r vad han tycker om wav & lossless:

Jag sparar som okomprimerat Wav eftersom jag tycker mig höra en klar försÀmring Àven vid sk förlustfri komprimering (lossless compression) av typen flac och liknande.

Även om det efter dekomprimeringen finns kvar exakt samma information som före komprimeringen verkar sjĂ€lva dekomprimeringen, som givetvis sker i realtid, av nĂ„gon för mig okĂ€nd anledning ge en liten försĂ€mring av ljudet

För oss som förstÄr hur tekniken fungerar sÄ Àr det han hör naturligtvis enbart inbillning.

Men nÄt av det roligaste (framförallt för oss studio-folk) Àr hur han spelar upp sin musik, via sitt EMU1616M-ljudkort:

Mellan kortet och en yttre enhet gÄr en kabel av vanlig nÀtverkstyp. Ett tips Àr att byta ut den medföljande mot en av bÀttre typ - tyvÀrr pÄverkar Àven den kabeln ljudet. Kör sÄ kort du kan - jag har 0,5m.
Det du kanske inte ser Àr att den yttre enheten vilar pÄ smÄ Novibrabitar. Den Àr dessutom nertyngt av mÀssingsklumpar köpta billigt pÄ skroten. Dessa vilar ocksÄ pÄ smÄ Novibrabitar. Underligt nog sÄ pÄverkas ljudet mycket hörbart av detta.

emu_225.jpg

Visst Ă€r det helt underbart? 🙁

Postat (redigerat)
Det skulle för övrigt vara den mest lÀsvÀrda artikeln hittills i tidningen, om Studio bjöd in alla "Audiofiler" i forumet till ett blindtest för olika kablar.

+ klÀdhÀngare!

dessutom mÄste vÀl en kabel vara Ärets tristaste present att ge bort oavsett kostnad

Redigerat av Demonproducenten
musik (oregistrerad)
Postat

Den som pÄstÄr att han inte hör nÄgot skillnad i ljudkvalitet mellan en 30-kronorskabel och en dyrare kabel för nÄgra tusen bör inte fortsÀtta som ljudtekniker eller producent. Det Àr som om en lÀkare skulle ha egen praktik utan legitimation.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.