Jump to content
Annons

Windows XP SP3 - är det nåt att ha?


wallie999

Recommended Posts

Annons

Nej, ok, den fullständiga versionen är inte släppt än, men det finns ju tester av de versioner som är ute (tänker då på release candidate 1 och 2) som pekar på att SP3 förbättrar datorns prestanda jämfört med SP2 (även om SP3 tydligen mest består av buggfixar). Jag har dock inte hittat någon sån gällande musikdatorer, men jag tänkte att någon på forumet kanske hade installerat testversionerna och hade åsikter om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle aldrig chansa på en "release candidate". Så ivrig behöver man inte vara - speciellt inte om man inte vill riskera att det dyker upp problem. I vanlig ordning kommer jag i stället att uppdatera när det finns något nytt att hämta genom "Windows update".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vänta lite då jag kommer ihåg att både SP1 och SP2 innebar temporära prestandaförluster, när den riktiga uppdateringen kommer ut och har testats av några så vore det klokt att uppdatera.

Link to comment
Dela på andra sajter

DrKrall (oregistrerad)
Jag skulle vänta lite då jag kommer ihåg att både SP1 och SP2 innebar temporära prestandaförluster, när den riktiga uppdateringen kommer ut och har testats av några så vore det klokt att uppdatera.

Läste en test (kommer inte ihåg var) där det var någon som nyligen gjorde en test mellan XP SP2 och Vista SP1 för att se om Vista hade hyffsat till sig prestandamässigt och så med sitt första servicepack. Men icke. XP "klappade till" Vista ännu en gång. Och i samma test gjorde han en jämförelse mellan XP SP2 och XP SP3, och han var förvånnad hur mycket rappare och stabilare SP3 kändes. Det är ju fint lagom till den planerade skrotningen av XP.

Läste också om en djupare genomgång av Vista gjord några riktigt tunga IT-analytiker och slutsatsen var ju minst sagt nedslående (för Microsoft d.v.s.). Dom kom nämligen fram till att om Windows överhuvudtaget ska ha någon chans i framtiden måste ALLT skrivas om från början. Dom blev rent förskräckta över mängden kod, som dessutom var totalt rörig och oöverskådlig, och hur ny kod blandats hejvilt med riktigt gammal kod från 90-talet. Dom jämförde Windows Vista rakt av med Windows ME som var en annan katastrof historia.

Frågan är vad man ska göra när man är tvungen att lämna XP världen. OSX är ju inget alternativ då jag vägrar att betala Macintosh överpriser på hårdvaran.

Link to comment
Dela på andra sajter

XP SP3 kommer att finnas tillgänglig för nedladdning på engelska from 29/4. Den lär ej bli tillgänglig över Windows update (åtminstånde inte än). Sv version sägs komma senare. Det där med bättre prestanda låter ju lovande! 🙂

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör Xp med SP3 RC2 och har bara märkt positiva saker. Både lite snabbare och stabilare.

På jobbet kör jag Vista med SP1 på en snabbare dator men som ändå är mycket långsammare 😉

Vista blev snabbare med SP1 men är ändå hästlängder efter Xp med SP3.

retest1.png

(Lägre är bättre)

Redigerat av aburman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har stora förhoppningar/förväntningar på XP SP3 efter vad jag hört om betan.

Jag ser fram emot 29 april och hoppas att jag inte blir besviken.

Skönt dessutom att kunna installera om en Windows-PC utan att behöva köra Windows Update med hundratals uppdateringar som tar flera timmar att ta hem och installera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte Vista men det funkade ju inte till musik. Jag ville byta till XP men skulle få betala igen (!) så jag skaffade en XP SP3-version olovligen - utan minsta spår av dåligt samvete kan jag försäkra - och jag måste säga att detta OS är det överlägset bästa jag testat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte Vista men det funkade ju inte till musik. Jag ville byta till XP men skulle få betala igen (!) så jag skaffade en XP SP3-version olovligen - utan minsta spår av dåligt samvete kan jag försäkra - och jag måste säga att detta OS är det överlägset bästa jag testat.

Det beror på vilken version av Vista man har men med vissa så kan man "nergradera" till XP med Vistas cd-key.

Redigerat av aburman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...