Jump to content
Annons

Wav -> Mp3 i Wavelab = ljud i ena högtalaren bara


mmikael

Recommended Posts

Hej allihop! Hoppas jag postar på rätt ställe nu... Jag har iaf en fråga om Wavelab. Greken är att när jag konverterar en wav till mp3 får jag bara ljud i ena högtalaren, eller iaf mest ljud i den ena... Nån som vet hur man fixar det? Så var det aldrig förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det är stereo när du lyssnar på originalfilen i Wavelab, så har du säkert valt fel inställningar för MP3-encoding, så det är bara att gå in och härja där och ställa om till lämpligare alternativ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att det fanns en "bugg" typ i wavelab om du importerat en fil från protools och konverterat till mp3, då hände de ibland att bara ena kanalen, t.ex vänster kom med... Men det är bara om du jobbat med separata L å R-filer som protools kör med, då måste man först spara ner hela wave-filen (med både L å R öppna i samma fönster så att säga) till en interleaved stereo-fil, sen kan man exportera till mp3...

.. fast eftersom du hörde lite i ena kanalen kanske inte det var detta som var felet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälper dig gärna med greken... 😆 men lite mer info skulle inte skada. Hur ser vågformen ut i Wavelab, vilken codec och vilken inställning?

Jag vet inte riktigt vad du menar men jag använder lame och gör om det till 256 i bithastighet. Hur ser man vågformen? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är stereo när du lyssnar på originalfilen i Wavelab, så har du säkert valt fel inställningar för MP3-encoding, så det är bara att gå in och härja där och ställa om till lämpligare alternativ...

Ja det är stereo i waven när man lyssnar i wavelab... ska det inte vara det?

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller så har du helt enkelt gjort tabben som jag gjorde en gång, ställt panoreringen fel på mp3-spelaren (?)

Hehe, jag är amatör, men inte en sån tabbe (no pun intended 😉) Det låter fint i båda högtalarna på all annan mp3musik...

Link to comment
Dela på andra sajter

använder inte wavelab men skulle det kunna vara så att du ställt in programmet på inspelning av stereo fast du SKA spela in i mono? Har hänt mig några gånger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag vet att det fanns en "bugg" typ i wavelab om du importerat en fil från protools och konverterat till mp3, då hände de ibland att bara ena kanalen, t.ex vänster kom med... Men det är bara om du jobbat med separata L å R-filer som protools kör med, då måste man först spara ner hela wave-filen (med både L å R öppna i samma fönster så att säga) till en interleaved stereo-fil, sen kan man exportera till mp3...

.. fast eftersom du hörde lite i ena kanalen kanske inte det var detta som var felet...

Jag använder Reason och jag vet inte ens om jag spelar in i Stereo, antar att det är fuskstereo eftersom det väl är exakt likadant ljud till båda ingångarna på varje kanal. Fast det kanske är stereo, vad vet jag...

Jag spelar in basic basic, det enda jag gör extra är att ratta på syntharna tills jag gillar ljuden, sen spelar jag bara in, jag jobbar inte separat med högervänster för varje kanal. Sen exporterar jag projekten till en wav och sen laddar in det i wavelab.

En gång lekte jag med en sampling i wavelab, och på nåt sätt lyckades jag göra den till bara vänster, jag vet inte om jag lyckades ta bort vågorna underst på skärmen, det kanske var då detta började. För förut gick det bra av bara farten... Ni ser ju när jag skriver att jag inte bemästrar wavelab... 😉

PS. 90% av ljudet är i vänster kanal, sen lite svagt i högra högtalaren. Kan skicka upp låten om det gör nån nytta kan ni lyssna, fast det kanske varken gör från eller till. DS

Redigerat av mmikael
Link to comment
Dela på andra sajter

använder inte wavelab men skulle det kunna vara så att du ställt in programmet på inspelning av stereo fast du SKA spela in i mono? Har hänt mig några gånger...

Hur menar du? Jag har valt stereo när jag väljer hur jag ska rippa wav-filen, ska det inte vara det?

Link to comment
Dela på andra sajter

använder inte wavelab men skulle det kunna vara så att du ställt in programmet på inspelning av stereo fast du SKA spela in i mono? Har hänt mig några gånger...

Hur menar du? Jag har valt stereo när jag väljer hur jag ska rippa wav-filen, ska det inte vara det?

Hehe, nu valde jag mono (mix), Mp3, lame, 256 och nu låter det i båda högtalarna 😉 Konstig att man inte ska välja stereo... varför ska man välja mono? Vad måste man ladda upp för wav i wavelab för att man ska välja stereo? 😆 Ska man ladda upp vänster och höger för sig i wavelab då eller? Undra hur man får ut en wav för för höger och vänster högtalare i reason...

Shit bombar på med frågor, men ni behöver inte svara om ni inte orkar som ni ju vet 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, nu valde jag mono (mix), Mp3, lame, 256 och nu låter det i båda högtalarna 😆 Konstig att man inte ska välja stereo... varför ska man välja mono? Vad måste man ladda upp för wav i wavelab för att man ska välja stereo? 😛 Ska man ladda upp vänster och höger för sig i wavelab då eller? Undra hur man får ut en wav för för höger och vänster högtalare i reason...

Shit bombar på med frågor, men ni behöver inte svara om ni inte orkar som ni ju vet 😱

Någonting är fel. Om du väljer mono när du ska skapa MP3-filen, så låter det i båda högtalarna - men det låter i så fall exakt lika i båda högtalarna - så det är inte stereo ändå...

Wavelab hanterar stereofiler utan några konstigheter. Har du kanske valt fel vid importen - och valt mono, dual mono eller något annat där, i stället för stereo som du borde ha gjort...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, nu valde jag mono (mix), Mp3, lame, 256 och nu låter det i båda högtalarna 🙂 Konstig att man inte ska välja stereo... varför ska man välja mono? Vad måste man ladda upp för wav i wavelab för att man ska välja stereo? 😛 Ska man ladda upp vänster och höger för sig i wavelab då eller? Undra hur man får ut en wav för för höger och vänster högtalare i reason...

Shit bombar på med frågor, men ni behöver inte svara om ni inte orkar som ni ju vet 😄

Någonting är fel. Om du väljer mono när du ska skapa MP3-filen, så låter det i båda högtalarna - men det låter i så fall exakt lika i båda högtalarna - så det är inte stereo ändå...

Wavelab hanterar stereofiler utan några konstigheter. Har du kanske valt fel vid importen - och valt mono, dual mono eller något annat där, i stället för stereo som du borde ha gjort...?

Hur väljer man stereo vid importen? :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va skönt jag löste det! 🙂 Jag hade tydligen valt dual mono eller liknande där jag valde "Lame" och 256 Kbs, jag ändrade det till stereo och sen var det fixat. Hade inte sett att man kunde välja stereo där också 😛 Tack för all hjälp iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...