Jump to content
Annons

Knaster och sprak med Cubase + Lexicon OMEGA


oskob (oregistrerad)

Recommended Posts

oskob (oregistrerad)

Hallå!

Jag sitter och försöker spela in med Cubase SX3 och mitt nya Lexicon Omega, men jag dras med ett extremt jobbigt problem:

Lite då och då så händer något och allt börjar spraka och hacka. Spelar ingen roll om jag har 2 spår eller 15 spår. Det låter som om datorn inte orkar. CPU-mätaren visar dock 6-7% användning max. Startar man om cubase försvinner det en stund men det händer allt för ofta för att det ska gå att leva med.

Det känns som det händer oftare när jag ställer in lexicon omegan på att använda mer CPU (alltså, lägre latency). Jag har en 2.4 ghz core 2 duo och 4gb ram iMac. Kör dock cubase under windows genom boot camp. (Har testat på en annan pc-dator och det händer exakt samma sak där så det verkar vara ljudkortet som är boven)

Men en 2.4 ghz-propp måste väl räcka för att kunna köra på lägsta latency (runt 10ms vilket inte är speciellt lågt...) utan att det ska bli såhär?

Några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
oskob (oregistrerad)
Oftast så är det datorn som är boven men det verkar som om det är fler som har problem med just Lexicon Omega.

Aj då. Och det finns ingen lösning? Har laddat ner senaste drivrutiner osv. men inget hjälper...

Link to comment
Dela på andra sajter

oskob (oregistrerad)

Men eftersom problemet har uppstått på exakt samma sätt dels på en pc med riktigt dålig prestanda och dels på iMac med väldigt bra prestanda. Kan inte se vad de har gemensamt som skulle orsaka det här.

Någon annan som har ett omega-kort som inte har det här problemet? Vad har ni för hårdvara i så fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Men eftersom problemet har uppstått på exakt samma sätt dels på en pc med riktigt dålig prestanda och dels på iMac med väldigt bra prestanda. Kan inte se vad de har gemensamt som skulle orsaka det här.

Någon annan som har ett omega-kort som inte har det här problemet? Vad har ni för hårdvara i så fall?

Ställ upp latencyn. Omegan är ett USB kort och dessa klarar inte lika låg latency som tex ett PCI kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

oskob (oregistrerad)

Varför skulle man ens göra så att det gick att dra ner latency lägre än vad som var möjligt? låter oklokt. Och 10ms är väl knappast lågt.

Ingen annan alls som har ett omega-kort? Både bra och dåliga erfarenheter efterfrågas 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en kompis som köpte ett Lexicon Omega och hade problem med det, men jag kan inte minnas vad problemet var. Hans lösning var i alla fall att byta in ljudkortet mot ett nytt. Men jag är inte säker på att det var p.g.a. knaster som han gjorde det. Om jag träffar honom ska jag försöka komma ihåg att fråga honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag skulle köpa ext ljudkort så tänkte jag köpa ett OMEGA men försäljaren sa att det fanns problem med det, att det inte riktigt orkade med, med knaster o sprak som följd, o att de inte rekommenderade det. De sa även att om man tänker använda Guitar Rig så välj ett annat kort.

Tänkte om det kanske var värt för någon att veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

raso (oregistrerad)

jag har lexicon alpha, altså lillasyster till omega, och cubase LE 4 och jag har exakt samma problem. Genom att gå till device setup och klicka och klicka bort en ruta och trycka på accept funkar det ett tag till, man slipper altså starta om hela cubase. Dessutom har jag ljudkvalitén på low vid uppspelning. inbillar mig att detta hjälper. En annan sak man kan göra är att bytta till det interna ljudkortet vid uppspelning. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ärligt talat, är Lexicon ljudkorten så här usla?

Det verkar så osannolikt att man lyckas sälja dessa kort om de inte funkar. Det finns massvis med andra ljudkort som man kan välja och som handlare skulle jag välja bort Lexicon om det visade sig att de krånglar.

Jag blir nyfiken, skulle vilja testa ett Lexicon ljudkort för test.

Jag har en Stealthplug (USB) som funkar helt ok att lira gitarr med. Vore jättekonstigt om Lexicon skulle vara sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade exakt samma problem med mitt soundblaster-kort för ett par år sen. Det löste sig med en uppdatering av drivrutiner. Jag skulle skriva en massa arga mail till tillverkaren och avreagera mig. Det kan löna sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en presonus firebox och den börjar knastra med jämna mellanrum. Då får man stänga ner det aktuella musikprogrammet och "starta om" fireboxen genom att byta cpu-inställning i en meny. Detta händer nästan uteslutande när det är ett annat program som använder ljud i bakrunden. Tex winamp och firefox brukar börja spraka efter ett tag. Bästa lösningen på mitt problem är att bara ha öppet ett ljudprogram åt gången.

Tänkte att ditt problem kanske var nåt liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

oskob (oregistrerad)

Hej!

Ja det hjälpte med att bara gå in i inställningarna för ljudkortet och ut igen för att det skulle fungera! Skönt att slippa starta om. Något ännu jobbiggare är fock att den hoppar ur sync ibland.

Där man väljer offset för att kompensera latency får jag ibland fylla i -30. sen nästa gång det börjar knastra så får jag ändra tillbaks till 0. Mysko. Var ett tag sedan jag köpte kortet.. har alltid trott att det berodde på min gamla dator. Får väl försöka byta. Guitar rig är typ det enda jag använder :/

Tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...