Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej Folks!

Jag har under en tid lyssnat mycket pĂ„ olika typer av klezmer och kommit fram til att det Ă€r riktigt skön musik. Jag har Ă€ven köpt ett dragspel för nĂ„gra veckor sedan och börjar bli ganska duktik pĂ„ det.. sĂ„ nu tĂ€nkte jag försöka mig pĂ„ att spela klezmer. Jag har sökt pĂ„ Google, men inte fĂ„tt fram sĂ„ mycket information angĂ„ende uppbygnaden av denna stil. 😆

SÄ Àr det nÄgon pÄ forumet som har erfarenhet av Klezmer-komponerande? Jag undrar nÀmnligen vilka skalor man oftast anvÀnder sig av och om det finns nÄgra specifika riktlinjer för komponerandet för att fÄ musiken att lÄta som Klezmer.

Ha det gött! 😆

Mvh Slakteri

Annons
Postat

Kul att du har fastnat för Klezmer

harmonisk mollskala, dur- och mollpentatonisk och sÄ en syntetisk skala: lydisk dominant.

om du bor i sthlm gÄ till Multi-Kulti och lyssna, de har mkt bra samling med band.

LĂ€s mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Klezmer

Postat (redigerat)

Är ingen expert pĂ„ Klezmer men jag tycker inte att det Ă€r en kompositions-stil. Det Ă€r mer ett sĂ€tt att spela och förhĂ„lla sig till materialet dĂ€r improvisation Ă€r en stor och viktig del. LĂ„t ett Klezmerband spela FrĂ€mling och det kommer att lĂ„ta Klezmer.

Tror visserligen att man kan analysera skalor och komma fram till olika saker som ofta förekommer i Klezmer spel. Kan dock för lite om musiken för att kunna sÀga vilka skaltyper som Àr vanligast.

DÀremot tror jag mycket pÄ att lyssna och imitera. Lyssna pÄ sÄ mycket som du kan komma Ät och försök spela med.

Edit: chrisB han före och han brukar ha koll sÄ sÀger han att det Àr mycket harmonisk moll och diverse pentor och lydiska dominantskalor sÄ Àr det nog sÄ.

Redigerat av DivineCo
Postat

harmonisk mollskala, dur- och mollpentatonisk och sÄ en syntetisk skala: lydisk dominant.

om du bor i sthlm gÄ till Multi-Kulti och lyssna, de har mkt bra samling med band.

LĂ€s mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Klezmer

Tack sĂ„ mycket, skall kolla upp detta! Multi-Kulti har jag hört om, men aldrig pallat mig dit, skall besöka det vid nĂ€sta huvudstadsbesök 😉

DivineCo:

Ja, jag hörde faktiskt för en vecka sedan ett lokalt Klezmerband i VĂ€xjö som spelade nĂ„gon kĂ€nd folkvisa (kommer inte pĂ„ vad den heter nu, men varje kotte kan den) ĂĄ la Klezmer, och jag hĂ„ller med, det Ă€r mycket i hur man spelar och vilka instrument man har, men de Ă€ndrade ocksĂ„ i skalorna 😆

Postat

kolla Ă€ven in SĂŒperstar Orkestar ett stockholmsbaserat Kelzmerband. DOm har f.ö. gjort en underbar tolkning pĂ„ Madonnas "La Isla Bonita (reserverar mig mot stavningen). Finns att lyssna pĂ„ deras hemsida...

Mvh UmeM

Postat

kolla Ă€ven in SĂŒperstar Orkestar ett stockholmsbaserat Kelzmerband. DOm har f.ö. gjort en underbar tolkning pĂ„ Madonnas "La Isla Bonita (reserverar mig mot stavningen). Finns att lyssna pĂ„ deras hemsida.

Mvh UmeM

Postat (redigerat)

Jag vill tipsa om ett finskt band som heter Alamaailman Vasarat. De kanske inte Àr direkt klezmer, utan blandar friskt frÄn mÄnga olika stilar, frÀmst frÄn folkmusik. Dom Àr vÀrda en lyssning eller tvÄ.

Redigerat av Burn
Postat
Jag vill tipsa om ett finskt band som heter Alamaailman Vasarat. De kanske inte Àr direkt klezmer, utan blandar friskt frÄn mÄnga olika stilar, frÀmst frÄn folkmusik. Dom Àr vÀrda en lyssning eller tvÄ.

Wow, det var nĂ„got utöver det vanliga. Tyckte videon var sjukt kul med det zombifierade klezmerbandet. Det var en udda tolkning pĂ„ ordsprĂ„ket "Synden straffar sig sjĂ€lv" 🙂

Umemagnus: Ja, dem har jag hört tidigare och de Ă€r helt klart sköna. Det blir att gĂ„ hem och börja experimentera lite med dragspelet đŸ˜±

Postat

AlltsĂ„... att du bara har orkat lĂ€ra dig allt det dĂ€r! 😎

Respect, man!

PS. PĂ„ sin höjd vet jag i princip bara vad en pentatonisk skala Ă€r (alla gitarrister som har Clapton/Page/Frehley som förebilder borde kĂ€nna till den skalan) 😄

Postat (redigerat)
Hej Folks!

Jag har under en tid lyssnat mycket pĂ„ olika typer av klezmer och kommit fram til att det Ă€r riktigt skön musik. Jag har Ă€ven köpt ett dragspel för nĂ„gra veckor sedan och börjar bli ganska duktik pĂ„ det.. sĂ„ nu tĂ€nkte jag försöka mig pĂ„ att spela klezmer. Jag har sökt pĂ„ Google, men inte fĂ„tt fram sĂ„ mycket information angĂ„ende uppbygnaden av denna stil. 😄

SÄ Àr det nÄgon pÄ forumet som har erfarenhet av Klezmer-komponerande? Jag undrar nÀmnligen vilka skalor man oftast anvÀnder sig av och om det finns nÄgra specifika riktlinjer för komponerandet för att fÄ musiken att lÄta som Klezmer.

Ha det gött! 😎

Mvh Slakteri

Haha, jag Àlskar din baltiska felstavning! Det var avsiktligt va? K och G Àr en bit ifrÄn varandra.

Tummel Àr mitt absoluta favoritklezmerband. Bör kollas upp. Om du bor i sthlm sÄ har stallet (www.stallet.st) klezmerkvÀllar i slutet av varje mÄnad (typ 26-29 brukar det vara). Annars Àr vÀl det bÀsta tipset (som det oftast Àr nÀr det gÀller att bli haj pÄ en ny genre) att lyssna och planka. Efter ett tag brukar det hej vad det Àr komma en liten klezmer-melodi nÄnstans bak i skallen...

Redigerat av UltravÄld
Postat (redigerat)

AlltsĂ„... att du bara har orkat lĂ€ra dig allt det dĂ€r! 🙂

Respect, man!

PS. PĂ„ sin höjd vet jag i princip bara vad en pentatonisk skala Ă€r (alla gitarrister som har Clapton/Page/Frehley som förebilder borde kĂ€nna till den skalan) 😄

Tackar. 😎

Ang- Pentatoniska skalor sÄ finns det en hel del olika varianter.

De tvÄ vanligaste Àr dur-pentatonisk: C D E G A C och moll-pentatonisk: A C D E G (A).

LĂ€gger man till ett Eb i den sistnĂ€mda sĂ„ fĂ„r man blues-skalan. Det Ă€r genom att blanda dessa tvĂ„ som man fĂ„r till det s a s. 😎

Redigerat av chrisB
Postat
Haha, jag Àlskar din baltiska felstavning! Det var avsiktligt va? K och G Àr en bit ifrÄn varandra.

Tummel Àr mitt absoluta favoritklezmerband. Bör kollas upp. Om du bor i sthlm sÄ har stallet (www.stallet.st) klezmerkvÀllar i slutet av varje mÄnad (typ 26-29 brukar det vara). Annars Àr vÀl det bÀsta tipset (som det oftast Àr nÀr det gÀller att bli haj pÄ en ny genre) att lyssna och planka. Efter ett tag brukar det hej vad det Àr komma en liten klezmer-melodi nÄnstans bak i skallen...

HĂ€hĂ€, det var Ă€rligt talat en ren felstavning, men nĂ€r jag kollar pĂ„ det i efterhand sĂ„ passade det ju riktigt bra 😆

Tummel, ja jag har hört dessa och jag Ă€lskar det! DĂ€remot Stallet skall kollas upp. Fick lite tips tidigare i trĂ„den om Multi-Kulti, sĂ„ jag fĂ„r Ă„ka till hufvudstaden pĂ„ tour, kanske slĂ„ mig ner pĂ„ kungsgatan med dragspelet i hopp om att fixa snabba bensinpengar 😉

Postat

Tack alla, jag visste inte ens om att den hÀr musikstilen fanns och jag gillar det verkligen, jag hittade ett band som heter Cracow Klezmer Band, Riktigt ond och bra musik.

• 2 veckor senare...
Postat

Hej! Jag kan tyvĂ€rr inte sĂ„ mycket om just klezmer-skalorna, men jag sĂ„g att band som SĂŒperstar Orkestar har tagits upp och det Ă€r INTE klezmer utan romsk folkmusik Ă€van kallad balkanmusik. Och det kan jag lite om! HĂ€r jobbar man inte med skalor pĂ„ samma sĂ€tt utan mer med "moods", man kan alltsĂ„ frĂ„ngĂ„ skalan lite om man kĂ€nner för det. Hur som helst Ă€r den vanligaste "skalan" uppbyggd pĂ„ en ren mollskala med med en lĂ„g tvĂ„a och stor trea. Du fĂ„r Ă€ven fram samma skala om du utgĂ„r frĂ„n kvinten i en harmonisk mollskala.

BALKANband vĂ€rda att kolla upp: Mahala raĂŻ Banda, Fanfare Ciocarlia, Kocani Orkestar, Boban Markovic, Goran Bregovic, Östblocket, Sandy Lopicic Orkestar, Agrin, Erdogan Orkestar, Brassfabriken mfl

KLEZMERband vÀrda att kolla upp (fast det har du nog bÀttre koll pÄ Àn jag...): Bratsch, Kraja, Den flygande bokrullen, Klezmatics mfl

Ha det fint med ditt dragspel! 😉

Postat
Hur som helst Àr den vanligaste "skalan" uppbyggd pÄ en ren mollskala med med en lÄg tvÄa och stor trea.

Intressant, en s.k. halftone/wholetone scale. C Db Eb E F# G Ab Bb C mkt vanlig inom Bebop t.ex.

Kul.

Postat
Hur som helst Àr den vanligaste "skalan" uppbyggd pÄ en ren mollskala med med en lÄg tvÄa och stor trea.

Intressant, en s.k. halftone/wholetone scale. C Db Eb E F# G Ab Bb C mkt vanlig inom Bebop t.ex.

Kul.

Inte riktigt, snarare C Db E F G G# Bb C. Man utgĂ„r alltsĂ„ frĂ„n de Ă„tta tonerna i mollskalan och sĂ€nker tvĂ„an och höjer trean, ett halft var. Blir jĂ€vligt snyggt 😏

Postat

Kul.

Inte riktigt, snarare C Db E F G G# Bb C. Man utgĂ„r alltsĂ„ frĂ„n de Ă„tta tonerna i mollskalan och sĂ€nker tvĂ„an och höjer trean, ett halft var. Blir jĂ€vligt snyggt 😏

Den kallar man mixolydisk b2 b6. Lite farligt att kalla en skala med durters (och som Àr dominatisk) för mollskala...

Postat

Kul.

Inte riktigt, snarare C Db E F G G# Bb C. Man utgĂ„r alltsĂ„ frĂ„n de Ă„tta tonerna i mollskalan och sĂ€nker tvĂ„an och höjer trean, ett halft var. Blir jĂ€vligt snyggt 😄

Den kallar man mixolydisk b2 b6. Lite farligt att kalla en skala med durters (och som Àr dominatisk) för mollskala...

Haha, kalla den vad man vill men stĂ„r du i en replokal sĂ„ har du nog större chans att göra dig förstĂ„dd med "mollskala med liten tvĂ„a och stor trea" Ă€n "mixolydisk b2 b6" 😉

Jag har för övrigt fÄtt lÀra mig att skalan kallas "hadji" dÀr nere, men det finns sÀkert massa andra namn.

Postat

Kul.

Inte riktigt, snarare C Db E F G G# Bb C. Man utgĂ„r alltsĂ„ frĂ„n de Ă„tta tonerna i mollskalan och sĂ€nker tvĂ„an och höjer trean, ett halft var. Blir jĂ€vligt snyggt 😄

Haha, kalla den vad man vill men stĂ„r du i en replokal sĂ„ har du nog större chans att göra dig förstĂ„dd med "mollskala med liten tvĂ„a och stor trea" Ă€n "mixolydisk b2 b6" 😉

Jag har för övrigt fÄtt lÀra mig att skalan kallas "hadji" dÀr nere, men det finns sÀkert massa andra namn.

Tja, beror vÀl pÄ vilka sorts musiker som spelar i orkestern. I en jazzensemble fÄr du nog ett antal förvirrade blickar om du skulle kalla den nÄgot annat Àn mixo b2b6.. Men jag fattar din poÀng huvudsaken Àr att ju man lyckas göra sig förstÄdd.

Postat (redigerat)

Hej, det Àr lÀtt hÀnt att man blandar ihop klezmer med annan östeuropeisk

folkmusik, och det finns ju ocksÄ en hel del broar mellan klezmer och balkanmusik.Framförallt

Àr det mÄnga klezmerband som pÄ senare Är har inspirerats av bla rumÀnsk, bulgarisk, makedonsk och inte minst romsk folkmusik.

Den traditionella Klezmerrepetoaren Àr inte sÀrskillt stor, traditionen bröts ju iochmed andra vÀrldskriget. NÀr man har lyssnat in sig lite mÀrker man att mÄnga spelar samma gamla lÄtar om och om igen. Det Àr vÀl en anledning till att mÄnga klezmermusiker har börjat snegla mer Är Balkan och Zigenarköret.

Svart katt vit katt musiken Àr typisk romsk blÄsmusik, frÄn början en slags modern imitation av

janitsarmusik. Har inte sÀrskillt mycket med traditionell klezmer att göra men har som sagt inspirerat en del nyare grupper.

Har du vÀgarna förbi Sthlm kan jag hjÀlpa dig att komma igÄng med klezmeriet, spelar sjÀlv dragspel.

Redigerat av magne

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.