Jump to content
Annons

Den homosexuella tråden.


Lithium

Recommended Posts

1. Skall homosexuella få gifta sig i kyrkan och vem skall få avgöra det. Kyrkan, politikerna, prästerna, kyrkans medlemmar, medborgarna eller de homosexuella?

2. Har homosexuella par rätt att adoptera eller på annat sätt skaffa barn - har alla människor rätt till barn eller har alla barn rätt till mamma, pappa?

Inget ont om människor med en annan sexuallitet än den egna, tycker bara det är intressanta och aktuella frågor och det hade varit kul att hört era resonemang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 133
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ja, det ska de få. Vi är alla människor, vi är alla lika värda och vi ska alla leva utifrån samma villkor. Tycker man nej på någon av frågorna så ifrågasätter man också de mänskliga rättigheterna vars innehåll i ett nötskal är att alla är lika värda.

Tillägg: På fråga ett tycker jag inte att det finns något att diskutera. Fråga två är dock mer kontroversiell då flera kända psykologer som Freud, Piaget med flera säger att om man saknar en modersfigur/fadersfigur som barn kan det påverka en senare i livet. Fast med tanke på hur fragila heterosexuella äktenskap är och många barn lever utan moders/fadersfigur (utan att det har något med homosexualitet att göra) tycker jag ändå inte riktigt det funkar som argument.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Självklart. Det handlar om mänskliga rättigheter.

2. Jag tycker att både ensamstående och andra än heterosexuella ska få adoptera. En bra uppväxt bygger bevisligen på kärlek och sunda medmänskliga värderingar och har inget att göra med vilken sexuell läggning man har eller om det finns både en mamma och pappa. Barn har rätt till en kärleksfull uppväxt. Däremot är vissa människor direkt olämpliga som föräldrar och naturligtvis får inte t.ex sexförbrytare, gravt psykiskt sjuka, missbrukare mfl adoptera.

Jag länkar till humanisternas sida vilka jag delar många åsikter med: http://www.humanisterna.se/index.php?optio...6&Itemid=32

När jag läste "Den homosexuella tråden" trodde jag att det handlade om att bilda bastuklubb eller nåt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Ja

Ja

Finns ju som inget att diskutera om anser jag. Det är ju som att fråga om haj arslen är vattentäta eller om björnen skiter i skogen 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland ställer jag mig frågan varför homosexuella över huvud taget VILL gifta sig i den kyrkan som förtryckt dem så länge, med "gud som vittne" etc. Homosexualitet är en naturlig sak i en värld formad av evolution, men en onaturlig och lite sjuk sak i en värld skapad av en gud. Visst finns det utrymme att tolka bibeln som homoliberal, men då måste man läsa bibeln med ett stooort kar salt och välja bort vissa delar, hävda att andra delar är felöversatta och att tredje inte handlar om homosexualitet utan om otrohet eller ogästvänlighet eller vad det nu brukar heta.

Men på första frågan blir det ändå ett starkt ja, klart att möjligheten ska finnas. Kyrkor brukar vara fina byggnader, lämpliga för pampiga cermonier som bröllop.

I den andra frågan vet jag inte. Har för dålig koll på hur adoption fungerar, om de biologiska föräldrarna har något att säga till om, vilka kriterier som krävs för att adoptera idag etc. Är också lite kluven inför att uppfostra någon utan en manlig eller kvinnlig förälder. Visst, det är väl hutlöst vanligt med separerade föräldrar idag ändå, men då är det väl oftast någon form av delad vårdnad/ansvar?

Jag håller dock med om att det är en kärleksfull uppväxt som är viktigast, och där är det ju såklart jämnt skägg mellan hetero- homo- eller singeladoption. För mig känns det då lite som att prioritet för föräldraval borde vara hetero, homo och sist singel... baserat på att mångfald är bra och att barn behöver mycket tid och uppmärksamhet.

Om det nu är så som dagens regler fungerar, att de som har bäst verktyg att ta hand om ett barn (två föräldrar, en fadersfigur, en modersfigur, stabil tillvaro etc) är de som blir valda som föräldrar, och att det är brist på adoptivbarn i jämförelse med hur många sökande föräldrar det finns, då känns det nästan lite skenheligt att göra det "tillåtet" för homosexuella att adoptera när det ändå inte skulle göra någon skillnad.

Men som sagt, jag vet inte hur det fungerar idag, och då blir det svårt att spekulera.

Men jag antar att det blir ett svagt ja på den frågan också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju rätt gay att gifta sej i kyrkan. Eller att gifta sej överhuvudtaget.

Fast jag kan förstå att det finns dom som vill, och det ska dom såklart få göra.

Måste erkänna att jag blev lite besviken när jag såg vad tråden handlade om, att döma av rubriken trodde jag att det rörde sej om en betydligt roligare och modigare trådstart

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag läste en svensk undersökning för något mer än ett år sedan - och jag tror ju inte alls att uppfattningarna ändrats så oerhört snabbt på bara den tiden - för de resultaten var annorlunda. Man hade slumpmässigt urval, alla åldrar och regioner representerade. På frågan om de tyckte att homosexuella skulle få gifta sig i kyrkan svarade 25% nej och om de tyckte att de skulle få adoptera barn svarade 37 eller 39% nej. Det var rätt många som svarade vet ej också, vad jag minns. Men det fanns en tredje och mer intressant fråga också. De frågade om man skulle tycka det var äckligt att se två homosexuella kyssas offentligt. 47% svarade ja.

Så jag tror inte alls vi är särskilt representativa, vi som är musikpulare. Särskilt på landsbygden fanns det nejsägare, jämfört med storstäderna och i de övre åldrarna.

p.s. Kommer jag på källan så delger jag den omgående. Men det är ju såna där undersökningar man läser under en halvminut på bussen i Metro eller annorstädes i expressfart. Urvalet var väl 2-3 tusen pers nånting... d.s.

😎

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte varför homosexuella vill gifta sig i kyrkan, det står klart och tydligt i biblen att en man inte får dela säng med en annan man, så enligt kristendomen är homosexualitet fel.

Varför vill man som homosexuell tillhöra ett samfund som anser att homosexualitet är fel?

Varför skulle en präst vilja viga homosexuella av samma skäl?

Går inte partnerskap lika bra?

Fråga 2 är för djup och krånglig för att jag skall kunna ha en åsikt om den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte varför homosexuella vill gifta sig i kyrkan, det står klart och tydligt i biblen att en man inte får dela säng med en annan man, så enligt kristendomen är homosexualitet fel.

Går inte partnerskap lika bra?

Grejen med "det står så i Bibeln" är att ja det kanske står så, men varför väljer man ut vissa delar och anser att man ska följa dem men inte andra? Det sägs i Bibeln också att man inte ska begära ränta, men den delen i Bibeln lyfter du inte fram? Finns massor av sådana här exempel men jag har för dålig koll på Bibeln för tillfället.

Varför vill man som homosexuell tillhöra ett samfund som anser att homosexualitet är fel?

Kanske för att förändra och "uppdatera" samfundets värderingar? Vissa värderingar går aldrig att ändra på eftersom de är fundamentala (som jude ska man kanske inte gå med i NSF och försöka ändra deras värderingar), men det här med homosexualitet är inget fundamentalt i kristendomen. Sedan finns det massor av troende homosexuella, varför ska de uteslutas och inte känna sig välkomna i ett samfund? Deras tro är på något sätt större än vad samfundet säger är fel.

Varför skulle en präst vilja viga homosexuella av samma skäl?

En mycket viktig del av kristendomen är kärlek. Varför skulle en präst inte vilja viga två människor som har förenats av kärlek? En kärlek så stor att någon av dem gett upp sitt heterosexuella liv? Med en lika stor kärlek till Gud så är det ju ett drömscenario, kan man tycka. Prästen kan ju också påverka samfundet till en mer human syn.

Går inte partnerskap lika bra?

Partnerskap är en i mina ögon "nödlösning". Det är också ganska respektlöst mot homosexuella eftersom det sänder signalen att de inte riktigt är lika mycket värda för att få gifta sig "på riktigt" men de kan ingå partnerskap. Tycker det är löjligt; alla som är föenade av kärlek bör få möjligheten att gifta sig och alla ska ha samma villkor för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Det sägs i Bibeln också att man inte ska begära ränta, men den delen i Bibeln lyfter du inte fram?

Är du säker? Det står i alla fall så i Koranen.

Naughty banks, naught naughty banks.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sägs i Bibeln också att man inte ska begära ränta, men den delen i Bibeln lyfter du inte fram?

Är du säker? Det står i alla fall så i Koranen.

Naughty banks, naught naughty banks.

😄

Ja, jag är säker.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Det sägs i Bibeln också att man inte ska begära ränta, men den delen i Bibeln lyfter du inte fram?

Är du säker? Det står i alla fall så i Koranen.

Naughty banks, naught naughty banks.

🙂

Ja, jag är säker.

Jo, klart det står så 🙁

Men sen kom farbror Luther och sa att det var ok.

han tolkade om det 7:e budet "Du skall inte stjäla." till att du istället ska hjälpa din granne att förmera sina tillgångar (vet det låter skumt, men det ät det jag läst).

Det var b.la. på detta sätt Luther var med och la grunnen till dagens najsa kapitalistisk samhälle 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte varför homosexuella vill gifta sig i kyrkan, det står klart och tydligt i biblen att en man inte får dela säng med en annan man, så enligt kristendomen är homosexualitet fel.

Går inte partnerskap lika bra?

Grejen med "det står så i Bibeln" är att ja det kanske står så, men varför väljer man ut vissa delar och anser att man ska följa dem men inte andra? Det sägs i Bibeln också att man inte ska begära ränta, men den delen i Bibeln lyfter du inte fram? Finns massor av sådana här exempel men jag har för dålig koll på Bibeln för tillfället.

Bra poäng. Jag kan fylla i med ett lite extremare exempel, från 5e mosebok, 21:18-21:21:

"Om en son är trotsig och upprorisk och inte lyder sin far och mor, inte ens när de tuktat honom, skall de ta honom med sig och föra honom till de äldste i staden, till hemstadens port. De skall säga till stadens äldste: "Det här är vår son, han är trotsig och upprorisk och lyder oss inte, han bara festar och super." Då skall alla männen i staden stena honom till döds. Du skall utrota det onda ur folket. Hela Israels folk skall känna fruktan när de får höra talas om detta."

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Förstår inte varför homosexuella vill gifta sig i kyrkan, det står klart och tydligt i biblen att en man inte får dela säng med en annan man, så enligt kristendomen är homosexualitet fel.

Går inte partnerskap lika bra?

Grejen med "det står så i Bibeln" är att ja det kanske står så, men varför väljer man ut vissa delar och anser att man ska följa dem men inte andra? Det sägs i Bibeln också att man inte ska begära ränta, men den delen i Bibeln lyfter du inte fram? Finns massor av sådana här exempel men jag har för dålig koll på Bibeln för tillfället.

Bra poäng. Jag kan fylla i med ett lite extremare exempel, från 5e mosebok, 21:18-21:21:

"Om en son är trotsig och upprorisk och inte lyder sin far och mor, inte ens när de tuktat honom, skall de ta honom med sig och föra honom till de äldste i staden, till hemstadens port. De skall säga till stadens äldste: "Det här är vår son, han är trotsig och upprorisk och lyder oss inte, han bara festar och super." Då skall alla männen i staden stena honom till döds. Du skall utrota det onda ur folket. Hela Israels folk skall känna fruktan när de får höra talas om detta."

Just detta med fruktan är bra, tycker jag.

😐

Link to comment
Dela på andra sajter

sen äre ju lite intressant att alla (historiskt sett, alltså) går efter bibeln, koranen å alla andra böcker, som är skrivna långt efter Jesus (eller vem man nu väljer att tro på) dog, av ett gäng profeter. Tycker att Dan Brown (Da Vinci-koden) skrev en ganska förnuftig sak.. "... jag tror på Gud, men inte vad som skrivits om Honom..."

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Tycker att Dan Brown (Da Vinci-koden) skrev en ganska förnuftig sak.. "... jag tror på Gud, men inte vad som skrivits om Honom..."

Den boken måste jag läsa nån gång... DaVinci-koden alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu är så att flera homosexuella par vill gifta sig i kyrkan, kan dom då inte liksom de frireligösa en gång gjorde när statskyrkan inte passade in riktigt, skapa en egen församling där även homusexuella får gifta sig. Så slipper man trampa på kristna mäniskor som tycker olika och kan känna sig krängta av att deras kyrka gör något som religionen motsäger. vad tycker ni om det?

En till fråga, vart skall vi dra gränsen, skall en man få gifta sig med två fruar i kyrkan eller kanske kan tre kvinnor gifta sig med varandra eller fyra män eller fem, sex, sju.....eller vi kanske inte skall dra någon gräns - det är ju trots allt bara ren och fin kärlek?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte varför homosexuella vill gifta sig i kyrkan, det står klart och tydligt i biblen att en man inte får dela säng med en annan man, så enligt kristendomen är homosexualitet fel.

Går inte partnerskap lika bra?

Grejen med "det står så i Bibeln" är att ja det kanske står så, men varför väljer man ut vissa delar och anser att man ska följa dem men inte andra? Det sägs i Bibeln också att man inte ska begära ränta, men den delen i Bibeln lyfter du inte fram? Finns massor av sådana här exempel men jag har för dålig koll på Bibeln för tillfället.

Bra poäng. Jag kan fylla i med ett lite extremare exempel, från 5e mosebok, 21:18-21:21:

"Om en son är trotsig och upprorisk och inte lyder sin far och mor, inte ens när de tuktat honom, skall de ta honom med sig och föra honom till de äldste i staden, till hemstadens port. De skall säga till stadens äldste: "Det här är vår son, han är trotsig och upprorisk och lyder oss inte, han bara festar och super." Då skall alla männen i staden stena honom till döds. Du skall utrota det onda ur folket. Hela Israels folk skall känna fruktan när de får höra talas om detta."

Även Jesus kallas för en frossare och drinkare eller som du skrev "festar och super" Luk 7:34. Det blir lite knasigt att bara citera gammla testamentet då det nya "rättar" det gammla.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Skall homosexuella få gifta sig i kyrkan och vem skall få avgöra det. Kyrkan, politikerna, prästerna, kyrkans medlemmar, medborgarna eller de homosexuella?

2. Har homosexuella par rätt att adoptera eller på annat sätt skaffa barn - har alla människor rätt till barn eller har alla barn rätt till mamma, pappa?

Inget ont om människor med en annan sexuallitet än den egna, tycker bara det är intressanta och aktuella frågor och det hade varit kul att hört era resonemang.

1. Bryr mej inte om hur dom vill leva..

2. Inte en chans att dom i dagsläget skall få adoptera barn !!

Varför kanske ni undrar ?!

Jag har 2 barn som har varit mobbade och trackaserade helt utan anledning..

Att ha 2 mammor eller pappor e en jäkligt bra anledning till att bli utsatt för det mina barn fått utstå..

Om samhället FÖRST utrotar detta som ungarna och för den delen även vuxna håller på med mot andra medmänniskor,

först då kan jag gå med på att barn skall få adopteras av likakönade..

Detta har ingenting med att göra vad jag tycker om homopar utan min ståndpunkt utgår helt

ifrån mina egna erfarenheter från mobbning och liknande behandling av medmänniskor..

MVH 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu är så att flera homosexuella par vill gifta sig i kyrkan, kan dom då inte [...] skapa en egen församling där även homusexuella får gifta sig. Så slipper man trampa på kristna mäniskor som tycker olika och kan känna sig krängta av att deras kyrka gör något som religionen motsäger. vad tycker ni om det?

Hallå där... Jag är inte helt förtjust i liknelser, men allegoriskt blir det som att be de mobbade att starta en egen skola så att översittarna inte ska känna sig kränkta. Jag hoppas vi kan tänka längre än så.

Jag blir lite sugen på att knäppa dig på näsan. Det skulle jesus gjort om han besökte dig ikväll. Sen skulle han besöka de stockkonservativa prästmupparna i göteborg och ställt dom i skamvrån i en vecka. Och en vecka till.

Eller du kanske menade det som en fråga och inte en åsikt. I så fall tar jag genast tillbaka knäppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu är så att flera homosexuella par vill gifta sig i kyrkan, kan dom då inte liksom de frireligösa en gång gjorde när statskyrkan inte passade in riktigt, skapa en egen församling där även homusexuella får gifta sig. Så slipper man trampa på kristna mäniskor som tycker olika och kan känna sig krängta av att deras kyrka gör något som religionen motsäger. vad tycker ni om det?

En till fråga, vart skall vi dra gränsen, skall en man få gifta sig med två fruar i kyrkan eller kanske kan tre kvinnor gifta sig med varandra eller fyra män eller fem, sex, sju.....eller vi kanske inte skall dra någon gräns - det är ju trots allt bara ren och fin kärlek?

Jag inbillar mig att det är just den gamla härliga kyrklokalen folk vill åt, de skiter fullständigt i gud när de gifter sig.

På den andra frågan svarar jag... varför inte! Om nu alla inblandade är med på det och vill ha det så, finns det väl egentligen ingen anledning att ha ett förbud. Har dock svårt att tänka mig en situation där det skulle fungera i praktiken... så det är nog lika bra att behålla förbudet mot månggifte trots allt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu är så att flera homosexuella par vill gifta sig i kyrkan, kan dom då inte liksom de frireligösa en gång gjorde när statskyrkan inte passade in riktigt, skapa en egen församling där även homusexuella får gifta sig. Så slipper man trampa på kristna mäniskor som tycker olika och kan känna sig krängta av att deras kyrka gör något som religionen motsäger. vad tycker ni om det?

En till fråga, vart skall vi dra gränsen, skall en man få gifta sig med två fruar i kyrkan eller kanske kan tre kvinnor gifta sig med varandra eller fyra män eller fem, sex, sju.....eller vi kanske inte skall dra någon gräns - det är ju trots allt bara ren och fin kärlek?

Ja, uppdelningar och "vi och dom" är ju aldrig fel. Vallhagen sa det bra.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm. Jag är inte kristen, därför valde jag att gifta mig borgeligt. På något sätt undrar jag lite som fidden varför homosexuella vill gifta sig i den kyrka vi har. Ok lokalen är fin etc ... jag bojkottade dock kyrkan vid mitt giftermål. dels för jag inte delar tron, dels av respekt mot de som är kristna. jag vill inte lova dyrt och heligt til någon som jag inte tror på.

på fråga två vet jag också för litet. kärlek är viktigast såklart.

shit vilket flum. jaja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu är så att flera homosexuella par vill gifta sig i kyrkan, kan dom då inte liksom de frireligösa en gång gjorde när statskyrkan inte passade in riktigt, skapa en egen församling där även homusexuella får gifta sig. Så slipper man trampa på kristna mäniskor som tycker olika och kan känna sig krängta av att deras kyrka gör något som religionen motsäger. vad tycker ni om det?

En till fråga, vart skall vi dra gränsen, skall en man få gifta sig med två fruar i kyrkan eller kanske kan tre kvinnor gifta sig med varandra eller fyra män eller fem, sex, sju.....eller vi kanske inte skall dra någon gräns - det är ju trots allt bara ren och fin kärlek?

Jag inbillar mig att det är just den gamla härliga kyrklokalen folk vill åt, de skiter fullständigt i gud när de gifter sig.

På den andra frågan svarar jag... varför inte! Om nu alla inblandade är med på det och vill ha det så, finns det väl egentligen ingen anledning att ha ett förbud. Har dock svårt att tänka mig en situation där det skulle fungera i praktiken... så det är nog lika bra att behålla förbudet mot månggifte trots allt 🙁

Ja men principiellt....om kyrkan som väl får ses som nån slags..öh..ideklubb eller något, blir tvingade att ta in homosexuella mot sin egen uppfattning, bör de då inte kunna tvingas att viga alla? muslimer, buddhister etc? månggifte?

Det blir märkligt när lagar blandas med religion 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag inbillar mig att det är just den gamla härliga kyrklokalen folk vill åt, de skiter fullständigt i gud när de gifter sig.

Men för fan, du brukar ju skriva vettiga saker...

Vad är det frågan om liksom? Tror du / ni inte att man kan vara bög och kristen?

Ja men principiellt....om kyrkan som väl får ses som nån slags..öh..ideklubb eller något, blir tvingade att ta in homosexuella mot sin egen uppfattning, bör de då inte kunna tvingas att viga alla? muslimer, buddhister etc? månggifte?

Ja oj vad synd det blir om kyrkan om en gay kliver innanför portarna. Tänk, han kanske är neger oxå. Som köper horor. Nävisstja han var ju bög. Jaja, han luktar nog illa. Och går mot rött. Så det går inte. Jag tycker inte kvinnor ska få gifta sig heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...