Jump to content
Annons

Bygger egen "studio".


lill-petter (oregistrerad)

Recommended Posts

lill-petter (oregistrerad)

Hallå Hallå.

Jag har precis flyttat till en ny lägenhet från villa där jag hade en liten setup nere i källaren i ett relativt stort rum.

Här i den nya lägenheten har jag rensat ur en garderob på 146x156cm med en takhöjd på 235cm.

Kanske inte de bästa förhållandet för en liten studio men jag vill göra det bästa utav det.

Har nu tänkt att köpa ljudabsorbent att sätta upp på väggarna och eventuellt i taket. (höjden oroar mig lite)

Nu är jag inte så där fruktansvärt anal när det kommer till ljud, eftersom jag har mixat ner på stora baskraftiga hi-fi högtalare i tre-fyra år. (har släppt 5-6 låtar som jag mixat ner på dem). Men är det praktiskt möjligt att få OK ljud i ett sådant litet rum med den takhöjden? Skall också köpa nya aktiva närfältsmonitorer, för de hi-fi högtalarna jag kör med nu låter fruktansvärt dåligt. Speciellt inne i garderoben.

Så.. Skulle gärna vilja ha lite tips och kommentarer om hur jag skall kunna fixa ihop det här på bästa möjliga vis!

Stort tack på förhand.

Petter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En idé kan vara att köpa ett par bra lurar. Och för lyssning utan lurar skicka ut ljudet till en stereo eller liknande utanför garderoben. Kan vara ett tips. Då begränsas du inte av ytan därinne. (Undrar lite över hur varmt det kommer bli...)

Link to comment
Dela på andra sajter

lill-petter (oregistrerad)

hehe. jo jag har ett par hyfsade lurar som jag använder på kvällar & nätter. (sennheiser hd25). men ska jag vara ärlig så har jag ingen som helst lust att använda dom hela tiden. gillar inte alls att sitta med lurar när jag producerar.

o ang. värmen där inne så har jag ett litet fönster högst uppe så det ska nog inte bli något problem 😏

och själva ideen med att flytta in i garderoben var att jag, just inte, skulle behöva spela upp någon musik utanför. vill ha en liten halv-isolerad fristad där inne. det jag var mest intresserad av var om det är överhuvudtaget möjligt att få OK ljud utan jobbiga ekon & helt inkorrekta ljudbilder etc.

tack ändå!

petter

Link to comment
Dela på andra sajter

lill-petter (oregistrerad)

borde kanske lägga till att jag endast jobbar med mjukvara, förutom mitt lilla midikeyboard. så särskilt trångt blir det inte där inne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...