Jump to content
Annons

Smidigt ljudkort till bärbar dator, billigt?


Daniel

Recommended Posts

Är på jakt efter ett billigt usb/expresscard ljudkort. Det behöver absolut inte vara fancy på något sätt, det ska bara vara stabilt. kommer att användas på en dell XPS m1330 dator live. Det enda jag egentligen kräver är en stereo utgång (eller två mono) samt asio drivrutiner och att den är portabel. Idéer?

Alla tips mottages tacksamt

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ingen som har förslag?

Gar du något tak prismässigt? Vet att EMU 0404USB (finns även en mindre variant som heter 0202) är ett väldigt populärt kort här på forumet och som det har talats gott om. Har inte testat det själv dock 😄 Vad vill du ha för ingångar på kortet?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

en utgång och midiingånghade egentligen räckt. Frågan är hur stabila asioforall drivrutinera är. kanske räcker det i sådana fall med usb.midi interface. Det ska vara så enkelt som möjligt. Ta lite plats och gå snabbt att rodda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Echo Indigo I/O är ett alternativ. 😄

Såg också helt klart intressant ut för trådskaparen, men lite off topic här. Jag kolla Indigo kortet och det står supprts true 24 bit 96 KHZ, finns det untrue support då också?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

en utgång och midiingånghade egentligen räckt. Frågan är hur stabila asioforall drivrutinera är. kanske räcker det i sådana fall med usb.midi interface. Det ska vara så enkelt som möjligt. Ta lite plats och gå snabbt att rodda.

Då kan EMU 0404USB2 vara ett alternativ då den har midi.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

ja verkligen. den är löjligt billig också. Kanske t.o.m. skulle duga om man vill flytta projekt och sitta och mixa lite internt hemma. ljudkort under tusenlappen, kanon.

Datorn jag har beställt har windows vista. Är det ngon som vet om det går att nedgradera till XP? Verkar för ostabilt för att kunnas köras live. Lite surt att köpa ett XP när det ingår vista.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja verkligen. den är löjligt billig också. Kanske t.o.m. skulle duga om man vill flytta projekt och sitta och mixa lite internt hemma. ljudkort under tusenlappen, kanon.

Datorn jag har beställt har windows vista. Är det ngon som vet om det går att nedgradera till XP? Verkar för ostabilt för att kunnas köras live. Lite surt att köpa ett XP när det ingår vista.

Nä, det är 0202USB som kostar under tusenlappen, den har íngen midi, men däremot storebror 0404USB2 har midi ocj kostar 1995kr på 4sound. Det duger helt klart om du vill sitta och mixa lite hemma, eller göra inspelningar hemma. Hur drivrutinerna är med vista låter jag någon som sitter med kortet svara på, då mitt tips enbart kommer från sådant jag läst och hört.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Echo Indigo I/O är ett alternativ. 😆

Såg också helt klart intressant ut för trådskaparen, men lite off topic här. Jag kolla Indigo kortet och det står supprts true 24 bit 96 KHZ, finns det untrue support då också?

MVH

Anders

Ja - det kan man ju fråga sig... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Då M-Audio Fast Track USB och EMU 0202 saknar midi känns inte det som något alternativ.

Egentligen behöver jag bara en midi ingång samt 2 st utgångar. Finns det inget billigare alternativ än emu0404 då? hörlursförstärkare och preamps etc är lite onödigt...

Tack så mycket för alla svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då M-Audio Fast Track USB och EMU 0202 saknar midi känns inte det som något alternativ.

Egentligen behöver jag bara en midi ingång samt 2 st utgångar. Finns det inget billigare alternativ än emu0404 då? hörlursförstärkare och preamps etc är lite onödigt...

Tack så mycket för alla svar.

det finns inga billiga ljudkort med en midi in/2ut

men du kan köra midiinterface separat och så köper du ett billigt ljudkort utan midi

http://www.thomann.de/de/edirol_um2ex.htm

såg precis att du menar 2 ljudutgångar.

du kan ju köpa ett midiinterface billigt och använda ditt inbyggda ljudkort.

så länge du inte spelar in musik funkar ju detta ganska ok...

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

det skulle man ju kunna göra, men kör man med det inbyggda så kan man nog förvänta sig latency. sedan är ju frågan hur stabila drivrutinerna är. audiophile USB verkade bra, men sedan såg jag att det hade separat strömförsörjning. ser hellre att ljudkortet försörjs via USB, mindre sladdar att koppla in.

Link to comment
Dela på andra sajter

en utgång och midiingånghade egentligen räckt. Frågan är hur stabila asioforall drivrutinera är. kanske räcker det i sådana fall med usb.midi interface. Det ska vara så enkelt som möjligt. Ta lite plats och gå snabbt att rodda.

Varför ropar du om MIDI-ingång/utgång 😄 när du kan ta det via USB?

Edit: Sorry..läste som en ja..kråka 😄

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du?

Jag har redan ett klaviatur utan usb-utgång. Smidigast att ha ett ljudkort med midi istället för att koppla in flera grejor. Eller har jag fattat något fel?

Nä, om du redan har ett klaviatur med midiutgång så tycker jag nog det smidigaste för dig är att bara köpa en grej som innehåller allt du vill ha. Speciellt i livesituationer då det alltid är bättre med färre grejor om det börjar strula, blir genast lättare att lokalisera felet då.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kolla Indigo kortet och det står supprts true 24 bit 96 KHZ, finns det untrue support då också?
Faktiskt fanns det många "16-bitars" ljudkort för 10-15 år sedan som egentligen var 12-bitars, men drivrutinen klarade att spela upp 16-bitars ljudfiler. 😎

I dag lär väl de flesta ljudkorten ha stöd för 24 bitar men å andra sidan har konsumentkort ett så högt egenbrus och ett dynamikomfång som på sin höjd drar nytta av 16 bitar. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

live
+
kör man med det inbyggda så kan man nog förvänta sig latency
I live-sammanhang är latencyn viktig. Firewire-interface har bättre latency än USB-ljudkort.

Tascam Fireone kan säkert vara något för dig. Har inte provat själv så jag kan inte säga något om drivrutinernas stabilitet.

Ett (om än något dyrare) förslag kan vara PreSonus Firebox om du vill ha något stabilt, välljudande och med snabb respons.

kommer att användas på en dell XPS m1330 dator

Har den 4-pinnars Firewire eller 6-pinnars? Dvs. kan den strömförsörja ljudkortet?

Annars kan du köpa ett Expresscard med FW-kontroller som kan mata ström till ljudkortet.

Jag har redan ett klaviatur utan usb-utgång.
Korten jag föreslagit har midi in/ut. Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kännbar är skillnaden i latency mellan usb och firewire? Tror inte att datorn har kretsar från texas instruments, så jag vet inte riktgt om jag vågar satsa på firewire-ljudkort. i övrigt verkar kortet bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara säga att jag skippar m1330 och kör på en Zepto istället då jag vet att den har TI firewire.

Spec:

Power

14.1" WXGA+ skärm 1440x900

NVIDIA® 8600M GT 512MB

2.4 GHz Intel® Core™2 DUO T8300 3mb cache

4096DDR2 667MHz/PC5300 Ram

320GB 5400rpm. SATA hårddisk

Zepto Z-pro 300Mbit (NBG)

Samsung DVD-RW DL brännare

Indbygget Bluetooth 2.0 EDR

Landade på ca 12 000 krinkl frakt etc. Vad tycker ni om det? Verkar det vettigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...