Jump to content
Annons

Uppdaterade Macbook och Macbook Pro


Björn Olsberg

Recommended Posts

Som många ryktessajter hade förutspått så uppdaterade Apple idag sina bärbara serier Macbook och Macbook Pro. Något snabbare processorer, mer internminne, större hårddiskar och mer grafikminne hör till några av de tekniska uppdateringarna. En nyhet är att multitouch-funktionen från Macbook Air nu finns även i dessa båda modeller. En annan trevlig nyhet är att det är LED-belysta skärmar på alla Macbook Pro. Dessa gör att skärmen är fullt belyst direkt när datorn startas, och att skärmen inte tappar i ljusstyrka med tiden.

Av allt att döma så är designen precis densamma som tidigare, och Macbook Pro har alltså inte fått ett nytt tangentbord liknande det som sitter på Macbook Air.

post-1-1204042119_thumb.png

Priserna för Macbook Pro ligger mellan 17 495 kronor inkl moms för 15", 2.4 GHz, 2 GB RAM och 200 GB hårddisk, upp till 24 495 för 17", 2,5 GHz, 2 GB RAM, 250 GB hårddisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Något som fortfarande förbluffar mig är att man inte kan välja till högre upplösning på 15"-modellerna. 1440x900 är inte direkt i linje med vad som behövs för avancerat Photoshoppande, Logic'ande etc. Det har funnits 15" 1920x1200-skärmar i laptops under många år nu, så jag tycker nog att man kunde få högre upplösning som tillval.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som fortfarande förbluffar mig är att man inte kan välja till högre upplösning på 15"-modellerna. 1440x900 är inte direkt i linje med vad som behövs för avancerat Photoshoppande, Logic'ande etc. Det har funnits 15" 1920x1200-skärmar i laptops under många år nu, så jag tycker nog att man kunde få högre upplösning som tillval.

Nog är det konstigt.. Men finns det LED-belysta 15"-skärmar med 1920-upplösning?

Link to comment
Dela på andra sajter

MacBook med 2.4GHz Intel Core 2 Duo "Penryn" processorer

Även populära MacBook fick sig en uppfräschning idag med nya Intel Core 2 Duo processorer på upp till 2.4GHz och 2GB internminne som standard i toppmodellerna. Minsta modellen som troligen säljer allra bäst har 2.1GHz processor.

Hårddiskarna har blivit större: 250GB är standard i toppmodellen. Konstigt nog erbjuder Apple fortfarande combodrive i minsta modellen av MacBook - något som är alltmer ovanligt i dessa tider av Superdrives. Intressant är också att fjärrkontrollen Apple Remote numera inte ingår i priset utan kostar 169 kr extra. Snålt!

Priserna börjar från 9.795kr inkl moms.

tänkte att det var värt att skriva med det.. dom har droppat priset med 200pix dessutom!!

edit: texten stod i 99.se´s nyhetsbrev som jag fick idag 26:e februari!

edit2: inte 36:e februari! 🙂

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Vore intressant att veta om Agere-chipet sitter kvar som FireWire-kontroller eller om man återgått till Texas Instruments. Någon som vet? 😛

Jag har ställt frågan till Apple och väntar på svar.

Har du väldigt bra kontakter hos Apple? De vägrar ju annars konsekvent att svara på frågor om Agere/TI. På en del forum finns rapporter om att de tom tagit bort poster om detta i sina egna forum... Mystiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Något som fortfarande förbluffar mig är att man inte kan välja till högre upplösning på 15"-modellerna. 1440x900 är inte direkt i linje med vad som behövs för avancerat Photoshoppande, Logic'ande etc. Det har funnits 15" 1920x1200-skärmar i laptops under många år nu, så jag tycker nog att man kunde få högre upplösning som tillval.

1920x1200 blir alldeles för hög upplösning på en 15"-skärm blir bara jobbigt, finns knappt några 15"-bärbara som har äkta 1920x1200...

Link to comment
Dela på andra sajter

1920x1200 blir alldeles för hög upplösning på en 15"-skärm blir bara jobbigt, finns knappt några 15"-bärbara som har äkta 1920x1200...

Det tycker du ja, men inte jag. Finns säkert många som håller med dig, men även många som håller med mig. Därför anser jag att det är rimligt att kunna välja mellan ett par olika upplösningar när man beställer sin laptop. Dell har tex sin Inspiron-serie med 15" 1920x1200-skärmar (WUXGA). Jag använder själv en sådan då och då och tycker den är helt underbar. Sen är det ju upp till användaren vilken storlek på fonter etc man ställer in. Personligen har jag bra syn och kan utan några problem arbeta med en 1920x1200 i 15". Fler pixlar tack!

Redigerat av Thomas
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså det är dyrt hur fantastiskt det än är låt oss inte glömma det!

Dyrt eller inte tåls väl att diskutera. Gav 16200 med studentrabatt för min MBP i somras. Som student är det mycket pengar men dyrt tycker jag inte med tanke på hur nöjd jag är och vad man får för pengarna. En skillnad där vettu 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore intressant att veta om Agere-chipet sitter kvar som FireWire-kontroller eller om man återgått till Texas Instruments. Någon som vet? 😛

Jag har ställt frågan till Apple och väntar på svar.

Har du väldigt bra kontakter hos Apple? De vägrar ju annars konsekvent att svara på frågor om Agere/TI. På en del forum finns rapporter om att de tom tagit bort poster om detta i sina egna forum... Mystiskt.

Såpass, jaha, nej bra kontakter som verkar krävas har jag inte. Tack för påpekandet, jag har lagt ut lite fler trådar i ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såpass, jaha, nej bra kontakter som verkar krävas har jag inte. Tack för påpekandet, jag har lagt ut lite fler trådar i ämnet.
4. Sök innan du startar ny tråd.

Inte helt osannolikt finns det någon annan på forumet som har ställt samma eller en liknande fråga som du har, med flera relevanta svar i den tråden. På så vis blir forumet lättare att navigera i för nykomlingar eller för dem som söker efter information. Söktjänsten hittar du i den översta verktygsraden på alla sidor.

Som konsekvens är även så kallade dubbelpostningar i flera avdelningar inte tillåtna, eftersom diskussioner om ett givet ämne ska föras på ett ställe och inte flera.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Vore intressant att veta om Agere-chipet sitter kvar som FireWire-kontroller eller om man återgått till Texas Instruments. Någon som vet? 🙂

Jag har ställt frågan till Apple och väntar på svar.

Har du väldigt bra kontakter hos Apple? De vägrar ju annars konsekvent att svara på frågor om Agere/TI. På en del forum finns rapporter om att de tom tagit bort poster om detta i sina egna forum... Mystiskt.

Idag fick jag svar, och som du mycket riktigt misstänkte så är detta inget Apple uttalar sig om. Det betyder att vi plockar fram uppgiften på annat sätt med ett litet program. Återkommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag fick jag svar, och som du mycket riktigt misstänkte så är detta inget Apple uttalar sig om. Det betyder att vi plockar fram uppgiften på annat sätt med ett litet program. Återkommer.

Det är iofs bara att trycka Äpple-S vid boot, så ser man vilket chipset som används. Sen har det åtminstone i andra forum rapporterats om att de senaste MBP (Penryn alltså) har TI-chipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag fick jag svar, och som du mycket riktigt misstänkte så är detta inget Apple uttalar sig om. Det betyder att vi plockar fram uppgiften på annat sätt med ett litet program. Återkommer.

Det är iofs bara att trycka Äpple-S vid boot, så ser man vilket chipset som används. Sen har det åtminstone i andra forum rapporterats om att de senaste MBP (Penryn alltså) har TI-chipset.

Det har jag också hört (även om jag inte kan bekräfta det själv). Någon som vet hur det är med icke-pro macbookarna?

Edit: ryktet säger agere.

Redigerat av SMonk
Link to comment
Dela på andra sajter

Googla på "Agere macbook"...

50000 träffar. Men det verkar iallafall mycket riktigt som att de nya pro-modellerna har TI och ickepro-modellerna har agere/lucent. Fast vem vet, apple kanske har fixat problemen med agere i den nyaste generationen utan att säga något. Hoppas kan man ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apogee har svårt att konkurrera mot FireFace800 (prismässigt...).

Beror ju helt på hur många kanaler man vill spela in. Ska man inte spela in ett helt band klarar man sig bra med en Duet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...