Jump to content
Annons

Sång i reason, hjälp!


perhammar

Recommended Posts

Tjabba!

Jag har gjort musik i reason i snart tre år, och har på sistone börjat blanda in sång i det hela. Men ibland går bara inte riktigt. Det känns som sången ligger på det hela. Det låter som ett beat med trummor, bas, pads och sen ovanpå det ligger sången.

Jag brukar köra in sång i två spår i redrum och panorera ut, sen kör jag EQ, kompressor, en scream, delay och sen en maximazer på slutet.

Här är en låt, som är nästan (bara klippt sången i cool edit) bara gjord i reason 3.0:

http://perhammarvsfetto.se/per_hammar_vs_f...stop_us_now.mp3

...sången ligger OKEJ tycker jag, men jag skulle vilja att den smälte in mer i resten av låten. Så om nån som hänger här och är het på reason, please hjälp mig! :-)

//

Per Hammar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte konstigt att sången känns som att den ligger över hela för den gör det, om du har 2 lead sång spår och panorera ut de då är det BIG mono.

Prova att ha Lead sången i mitten och mono.

Om det är 2 exakt samma sång spår det enda du kännar på det är 3dB, inget annat. Om det är så att du vill dubba då är det bättre att spela in den 2 gånger.

Lycka till

Redigerat av eterno
Link to comment
Dela på andra sajter

lyssnar på låten i mono i min 3.1 lyssning (centerlådan) i studion och jag tycker det låter helt ok. dock är inte sången placerad i riktigt samma rum som allt annat.. hade vart bättre om det hade vart liknande efterklang på sången som ngt annat i mixen så att man inte blir lurad av att sången är inspelad i en plåtburk och syntarna är inspelade i ett helt torrt rum.. fö. lät det riktigt bra!! riktigt snyggt kommersiellt sound!

huruvida sången är i stereo eller inte kan inte jag avgöra för som nämnt lyssnar jag helt i mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis. Sången känns inte att ligga i samma rum. Fixa med reverben på den så att den liknar samma som låtens. Sen kan du också testa att komprimera ohop sången med resten av låten. eller nåt instrument iaf så att sången reagerar på resten av låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack som fan för alla svar!

Men hur ska jag få samma rumsklang på sången och instrumenten? Ska jag ta en spider merger/splitter, dra ihop allt och köra genom samma effekter?

kör ett reverb som send i mixern istället..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tjabba!

Jag har gjort musik i reason i snart tre år, och har på sistone börjat blanda in sång i det hela. Men ibland går bara inte riktigt. Det känns som sången ligger på det hela. Det låter som ett beat med trummor, bas, pads och sen ovanpå det ligger sången.

Jag brukar köra in sång i två spår i redrum och panorera ut, sen kör jag EQ, kompressor, en scream, delay och sen en maximazer på slutet.

Här är en låt, som är nästan (bara klippt sången i cool edit) bara gjord i reason 3.0:

http://perhammarvsfetto.se/per_hammar_vs_f...stop_us_now.mp3

...sången ligger OKEJ tycker jag, men jag skulle vilja att den smälte in mer i resten av låten. Så om nån som hänger här och är het på reason, please hjälp mig! :-)

//

Per Hammar

Mer tydlig pound på kicken och en aning tydligare pads. För själva sången så rekomenderar jag dubbel uppsättning redrums (som du sa att du använder) där du spelar upp samma sång från båda samtidigt. snedställ pitchen en aning åt var sitt håll på båda och audiomerga den med en spider. Eller/och en aning unison kanske? Kan behövas klippa lite i frekvenserna i mellanregistret på rösten också. Sen känns det som rösten varierar i volym och ibland försvinner helt, det känns fladdrigt. Använder du inte compressor?

Det låter som allt är på rätt väg, men den som säger att det låter proffsigt mixat redan behöver kolla öronen tror jag. Men det kan snart bli. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...