Jump to content
Annons

Hjälp mig hitta elorgel!


streetgeezer

Recommended Posts

Hejsan alla glada!

Jag har alltid spelat gitarr men på senaste tiden har jag helt fastnat för orgelljud! Så jag har bestämt mig för att införskaffa en elorgel att ha o träna som en galning på.

Men nu till det stora problemet... Jag har ingen aning om vilken sort ska jag ha??

Det ska ändå vara en bra orgel med ett schysst ljud (inget skräp) som man kan träna och lära sig på.

Man har ju hört att hammondorglar ska vara "det bästa", så hade tänkt köpa en sån, men hur e det verkligen? Är det väldigt stor skillnad?

Har kollat upp lite ELKA orglar och dom verkar helt okej, men har ingen aning om hur dom låter ljudmässigt.

Om ni har hört t.ex. Hansson & Karlsson eller Sagor & Swing, vet någon vilken typ av orgel det är och vad som är "unikt" med deras sound? Älskar nämligen det orgelljudet.

(länk till soundet, kolla låten "vindlingar": http://www.myspace.com/dubbelorganisterna)

Jag ska väl säga att jag har en budget på högst 7-8000 kr.

Skulle vara jätteschysst om någon hade något tips!

Mvh. Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du kollat på Native Instruments B4?

Du skriver inget om du har inspelningsutrustning, men med din budget får du i och för sig både ett bra musikljudkort, ett midiklaviatur och programvaran - en dator tror jag att du har eftersom du kan skriva här. 😛

Det tror jag ger bäst ljud för pengarna. Jag är ingen expert på vad en bra orgel kostar, men om du inte kan lägga mer än 7000 - 8000 kronor så tror jag inte att du får nåt bättre än B4's ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

älskar också orgel ljudet men mer åt Vox och Farfisa hållet. hanson & karlsson använde hammond.

kolla blocket och vendolin och se vad du hittar annars är ju som nämts native´s B4 och en midiklaviatur ett billigare och minder plats krävande alternativ.

kolla här: elka hammond farfisa samma fast andra bilder

och här en elka för 2000:-

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hejsan alla glada!

Jag har alltid spelat gitarr men på senaste tiden har jag helt fastnat för orgelljud! Så jag har bestämt mig för att införskaffa en elorgel att ha o träna som en galning på.

Men nu till det stora problemet... Jag har ingen aning om vilken sort ska jag ha??

Det ska ändå vara en bra orgel med ett schysst ljud (inget skräp) som man kan träna och lära sig på.

Man har ju hört att hammondorglar ska vara "det bästa", så hade tänkt köpa en sån, men hur e det verkligen? Är det väldigt stor skillnad?

Har kollat upp lite ELKA orglar och dom verkar helt okej, men har ingen aning om hur dom låter ljudmässigt.

Om ni har hört t.ex. Hansson & Karlsson eller Sagor & Swing, vet någon vilken typ av orgel det är och vad som är "unikt" med deras sound? Älskar nämligen det orgelljudet.

(länk till soundet, kolla låten "vindlingar": http://www.myspace.com/dubbelorganisterna)

Jag ska väl säga att jag har en budget på högst 7-8000 kr.

Skulle vara jätteschysst om någon hade något tips!

Mvh. Carl

http://www.blocket.se/vi/15380969.htm?ca=11_s <-- Ball!

http://www.youtube.com/watch?v=QATSzvGtEME <-- Ovanstående in action..

Annars är det ju som tidigare nämnt Hammond som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle lätt satsa på midiklaviatur och en laptop med nån orgelplugg.

går lätt att flyga med när du blir stjärna.

dessutom kan man (nästan) slå sönder sin orgel på varje konsert utan att det inte täcks av gaget.

man måste vara så rädd och orolig för sina gamla dyrgripar det slipper man med det digitala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gamla Electone-orglar (Yamaha) är ruggigt billiga idag. Om man sneglar mot de lite mer avanserade modellerna som kom under slutet av 70-talet och början av 80-talet så kan man hitta riktiga fynd. Fick själv tag på en Yamaha Electone D-85 som jag först hade tänkt att slakta och plocka reserdelar från. Den lät dock alldeles för bra för att jag skulle slakta den så den fick helt enkelt ta plats i studion! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Hejsan alla glada!

Jag har alltid spelat gitarr men på senaste tiden har jag helt fastnat för orgelljud! Så jag har bestämt mig för att införskaffa en elorgel att ha o träna som en galning på.

Men nu till det stora problemet... Jag har ingen aning om vilken sort ska jag ha??

Det ska ändå vara en bra orgel med ett schysst ljud (inget skräp) som man kan träna och lära sig på.

Man har ju hört att hammondorglar ska vara "det bästa", så hade tänkt köpa en sån, men hur e det verkligen? Är det väldigt stor skillnad?

Har kollat upp lite ELKA orglar och dom verkar helt okej, men har ingen aning om hur dom låter ljudmässigt.

Om ni har hört t.ex. Hansson & Karlsson eller Sagor & Swing, vet någon vilken typ av orgel det är och vad som är "unikt" med deras sound? Älskar nämligen det orgelljudet.

(länk till soundet, kolla låten "vindlingar": http://www.myspace.com/dubbelorganisterna)

Jag ska väl säga att jag har en budget på högst 7-8000 kr.

Skulle vara jätteschysst om någon hade något tips!

Mvh. Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ,jag har sålt Yamaha elorglar sedan 1974 men stängde av den officiella verksamheten i mitten av 1990,,,fortfarande har jag i mitt lager ca 20 st bra Yamaha /Technics/Hammondorglar både mindre större och mycket exklusiva (t.e.x. Yamaha EL 90 ) salupris c.a 145.000;-????

Inom ramen för vad Du vill betala har jag t.e.x i fin Hammondorgel "Tonhjul" T 500

Hör gärna av Dej så skall jag skicka Foton och info.

Bernt Danielsson

....RIALTO AB..... 1974 - 1993

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...