Jump to content
Annons

Tickande Firewire?


bettygoesagogo

Recommended Posts

Hade egentligen ingen lust att starta en ny tråd i ämnet, då det redan finns en miljon "störande-ljud-trådar", men...

Kan jordfel resultera i ett tickande?

I detta fall rör det sig alltså inte om brus, knaster eller dylikt (vilket de andra trådarna tagit upp), utan helt enkelt ett dovt tickande/galopperande ljud (likt hjärtslag). Det uppstår inte direkt då jag slår på "maskineriet" utan smyger sig på efter en stund.

Jag har Firewire från min bärbara Frost ACM direkt till min M-audio NRV10 (mixer/ljudkort). Därifrån kopplat ut till PA:t. Tillochmed när jag stängt av mixern hörs det. Det är bara om jag drar ur firewirekabeln/stänger av datorn som det slutar. Har testat att flytta Firewirekabeln bort från övriga kablar, men så fan heller att det vill sluta. Jordfel brukar väl ändå resultera i brum, eller?

Redigerat av bettygoesagogo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Testade att flytta in datorn till det rum där jag har min stationära dito. När jag skulle plugga in strömkabeln i "väggen" började den att gnistra och spraka. Tack och lov reagerade inte datorn, utan startade upp som sig bör. Men när jag kollade strömförsörjningen, så visade det sig att den nu bara använde batteriet. Stängde ned datorn, lossade på strömkabeln och drog ut den. När jag satte dit den i "väggen" hände samma sak igen. Den här gången vågade jag inte ansluta datorn.

Det låter som nån tragisk novell. Det gör mig ledsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

har du jordat? om inte kan det vara det. är det jordat så kan det vara en sk. jordslinga som skapar missljud.

om det gnistar när du stoppar in laddaren är det förmodligen dåliga vägguttag. testa andra uttag och kolla så att datorn verkligen laddar, annars kan du ha blåst laddaren o de e inte så skoj!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordat har det varit i båda rummen. I replokalen (där jag var först) har jag både mixer och synt inkopplat på samma strömdosa. Och kontaktuttaget som jag använde sist använder jag annars till mickpreamp och synt, så det är nog inget fel på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...