Jump to content
Annons

Hur kopplar jag vettigast monitorerna?


TheOppositesCollide

Recommended Posts

All right, innan någon poängterar det så har jag försökt söka och fått en del intressanta svar, men problemet är att dom flesta jag hittat ställer krav på flera andra saker och behöver en mer komplicerad uppsättning än mig. Nu får ursäkta min okunnighet, jag är nybörjare på området.

Anyways, såhär ser uppsättningen ut:

Macbook Laptop

Presonus Firepod Interface

Behringer Truth B2031A Monitorer

Frågan är väldigt simpel egentligen, för att få bästa ljudkvalité, hur bör jag kopplar monitorerna till ljudkortet? Är det så simpelt som att dra en 6.3-kabel från main outputen(R och L) till respektive monitor eller finns det andra sätt som ger bättre ljudkvalité? Hur stor skillnad gör kabeln och har ni några praktiska tips på någon man ska satsa på eller det är vilket som?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
audioexcitement (oregistrerad)
All right, innan någon poängterar det så har jag försökt söka och fått en del intressanta svar, men problemet är att dom flesta jag hittat ställer krav på flera andra saker och behöver en mer komplicerad uppsättning än mig. Nu får ursäkta min okunnighet, jag är nybörjare på området.

Anyways, såhär ser uppsättningen ut:

Macbook Laptop

Presonus Firepod Interface

Behringer Truth B2031A Monitorer

Frågan är väldigt simpel egentligen, för att få bästa ljudkvalité, hur bör jag kopplar monitorerna till ljudkortet? Är det så simpelt som att dra en 6.3-kabel från main outputen(R och L) till respektive monitor eller finns det andra sätt som ger bättre ljudkvalité? Hur stor skillnad gör kabeln och har ni några praktiska tips på någon man ska satsa på eller det är vilket som?

Kabelvalet är att jämföra däckval vid biltävling. Man väljer efter olika behov eftersom materialinnehållet, konstruktionen etc. gör karaktärsskillnader i ljudåtervinningen. Jag har tips på kablar som jag använder som musiker på scén men även vid lyssning i huset. Hörlurarna AKG K-701 är dyra men riktigt bra för analytisk lyssning. Jag vet inte vilka som säljer dessa. En annan del i signalkedjan är en extern DAC med volymkontroll. Där får du ljudmässigt, ett riktigt lyft! Du kan idag välja mellan olika terminalsorter som XLR, coax, rca etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

personligen tycker jag inte att kabeln gör ngn skillnad alls.. jag hade dyrare kablar förrut, men nu har jag vanliga billiga kablar som jag hittade i garaget hos farsan. funkar lika bra och låter ingen skillnad alls..

koppla mellan ljudkortets 1-2 alt. monitor ut 1-2 in i teleingångarna på högtalarna.. det är den kortaste signalvägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

FirePod har väl en passiv potentiometer inbyggd? Största skillnaden mellan dyra och billiga potar är livslängd och hur bra det trackar mellan kanalerna (skillnad i volym på lägre nivåer). K701 är en väldigt bra hörlur men K601 är ganska mycket mer prisvärd då skillnaden är väldigt liten.

Kablar: hela och balanserade, är det ända jag tycker är viktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördel med dyrare sladdar är att dom har oftast bättre XLR kontakter och bättre kvalitet (i ren hållbarhet) i kabeln.

Jag köper gärna lite dyrare eftersom jag använder dem live och det slits och rycks och spills öl lite här o där. men i studio, nää, inte alls lika viktigt enligt mig, så länge det är en balanserad kedja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det verkligen bli ett ljudmässigt lyft för att jag lägger till en extern ljudkontroll?

ett lfyt blir det knappast, du får lättare att ställa volymen mellan de olika källoorna.. ska du ha en extern volymkontroll så ska du ha mpatch 2. passiv, så den påverkar inte kedjan ett dugg.. 😮

dessutom får du flera lyssningsmöjligheter.. de e najs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det verkligen bli ett ljudmässigt lyft för att jag lägger till en extern ljudkontroll?

ett lfyt blir det knappast, du får lättare att ställa volymen mellan de olika källoorna.. ska du ha en extern volymkontroll så ska du ha mpatch 2. passiv, så den påverkar inte kedjan ett dugg.. 😮

dessutom får du flera lyssningsmöjligheter.. de e najs!

Har man bara en uppsättning monitorer och inte behöver hörlursutgång, så räcker det också bra med NanoPatch, från samma tillverkare - och även den är passiv. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...