Jump to content
Annons

Bellman proppar. skillnad mellan ER-hörselskyd och ER-20


Gaurgle

Recommended Posts

tja, jag en trummis på snart 18 år.

Pluggar på musikgymnasium i stockholm och spelar och övar varje dag, och jag känner att vanliga proppar eller hörselkåpor inte funkar bra nog.

Ofta skippar jag öronskydd på konserter och liknande för att spela bättre (känslan försvinner när man inte hör alla smådetljer, man (jag) blir så odynamisk)

jag vet att det är otroligt korkat eftersom jag siktar på en karriär som studiomusiker/frilans i framtiden.

Dessutom har jag redan lätt tinitus pga mina tidigare år som omedveten och orädd trumslagare.

Har därför kollat in de här gjutna bellman propparna (ER-hörselskydd), har hört av andra som har dessa att det blir som att man sänker volymen bara, att man hör allt lika bra, men en aning svagare (beroende på filtret)

har snackat om detta med pappa bland annat, han menar att deras ER-20 proppar för typ 200 kronor är prcis lika bra, bara att dom inte är formgjutna.

Någon som har något att säga om det? jag tvivlar starkt på att de har exakt samma filter som ER-hörselskydden (de formgjutna) och jag behöver verkligen såpass bra öronskydd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har själv gjutna proppar från bellman, men fick dem igår så jag har inte hunnit testa dem in action än. Men om du verkligen vill veta skillnaden på dem och det inte framgår av informationsbladen och deras hemsida så tycker jag du ska ringa dem och be dem förklara det. Det är klart det är skillnad på proppar för 200 kr och 1500 kr, men de kan ge dig bra argument både för och emot, och servicen är väldigt trevlig, så bara ring 🙂 Men jag tror att största skillnaden är att granarna inte dämpar lika jämt som de gjutna och att de gjutna sitter skönare och gör att man kan ha dem en längre tid. En annan sak som bellman sa till mig eftersom jag efterfrågade det är att om du har granar så får du oftast ta ut dem för att kunna prata, det behöver du inte med de gjutna, vilket i sin tur bidrar till större säkerhet ifall någon skulle få för sig att slå till en cymbal eller liknande medan du pratar.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör sedan flera år med de gjutna pluggarna. Jag har faktiskt inte testat ER-20 men jag har hittills inte provat någon slag hörselskydd/propp/gran som har dämpat ens i närheten av linjärt. Det blir alltid ett "muffle"-ljud av det hela.

Första gången jag använde de gjutna så var det som att komma hem igen. Jag har tinnitus och har därför spelat med proppar under de senaste åren. Problemet är att man inte har fått tillbaka klangen från cymbaler och de högfrekventa delarna från trumsetet. Så dynamiken har blivit lidande. Med de gjutna propparna var det himmelskt! Jag kör gärna med Zildjian thin crashar (kort krispig attack och nästan ingen efterklang) och helt plötslig var de tillbaka i ljudbilden. Halleluja! (Nä, jag jobbar inte för Bellman, jag är bara förälskad i min proppar.)

Till och med när jag mixar live så använder jag dem, för jag litar på dem. Och det vill inte säga lite. Så om du är seriös med ditt musicerande så skulle jag definitivt köpa formgjutna. De sitter som de ska, ramlar aldrig ur, har en jämn dämpning, man kan ha dem inne och prata med folk, osv. Men de kostar givetvis mycket mer. Så förlägg dem inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt de formgjutna i drygt 2 år nu och under en period då jag söp bort en propp så använde jag ER-20 och det va inte ens i närheten av samma sak.

Okej, dom dämpar men verkligen inte linjärt, allt annat är ren bull.

Mitt råd i alla lägen är att köra gjutna ifall du är rädd om hörsel och fortfarande vill höra bra.

Jag ångrar att jag inte investerade i ett par tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Clawfinger (oregistrerad)

Din farsa snackar strunt eftersom han tycker dom gjutna propparna är dyra. Ring och beställ tid omedelbart. Det blir din bästa investering. Jag har haft gjutna i 10 år, och jag har dom på krogen också, så slipper man skrika "VA!!!" tusen gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör sedan flera år med de gjutna pluggarna. Jag har faktiskt inte testat ER-20 men jag har hittills inte provat någon slag hörselskydd/propp/gran som har dämpat ens i närheten av linjärt. Det blir alltid ett "muffle"-ljud av det hela.

Första gången jag använde de gjutna så var det som att komma hem igen. Jag har tinnitus och har därför spelat med proppar under de senaste åren. Problemet är att man inte har fått tillbaka klangen från cymbaler och de högfrekventa delarna från trumsetet. Så dynamiken har blivit lidande. Med de gjutna propparna var det himmelskt! Jag kör gärna med Zildjian thin crashar (kort krispig attack och nästan ingen efterklang) och helt plötslig var de tillbaka i ljudbilden. Halleluja! (Nä, jag jobbar inte för Bellman, jag är bara förälskad i min proppar.)

Till och med när jag mixar live så använder jag dem, för jag litar på dem. Och det vill inte säga lite. Så om du är seriös med ditt musicerande så skulle jag definitivt köpa formgjutna. De sitter som de ska, ramlar aldrig ur, har en jämn dämpning, man kan ha dem inne och prata med folk, osv. Men de kostar givetvis mycket mer. Så förlägg dem inte...

vilka filter kör du med? jag har ER-25 men tycker nästan att de dämpar för bra....

Link to comment
Dela på andra sajter

Har formgjutna sedan några år och körde med ER-20 några år före det.

De formgjutna är såklart bättre men jag tycker inte skillnaden är jättestor. Låt säga såhär, om mitt jobb inte hade betalt de formgjutna hade det varit gränsfall om det var värt pengarna. Det är betydligt större skillnad mellan div mjukisproppar och ER-20 än mellan ER-20 och formgjutna

Mina 5 cent

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har båda modellerna - ER20 och de formgjutna. Båda är bra, men skillnaden är milsvid! De formgjutna propparna ger helt enkelt ett mer naturligt ljud. ALLA musiker, eller frekventa konsertbesökare, borde investera i sin hörsel med formgjutna proppar! Det är underligt, eller snarare obegripligt, att många gärna lägger hur många tusentals kronor som helst på att skaffa instrument och annan ljudalstrande utrustning, men inte vill betala 3000 kr för att få behålla hörseln så att man kan använda grejerna fullt ut...

Många tröttnar på att använda öronproppar för att ljudet inte blir tillräckligt bra och att man inte hör vad man gör. De problemen tar i det närmaste slut med formgjutna skydd. Det tar en stund att vänja sig vid dem, och att lära sig sätta in dem ordentligt. Men när man vant sig är det svårt att förstå varför man inte köpte dessa förhållandevis dyra propppar för länge sedan.

Väldigt användbara och klart prisvärda (de håller ju i många år).

Mvh Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Thomann har även en jäkla massa fler varianter på filtertyper till Elacin formgjutna proppar.

6 db dämning om man bara vill ta ner udden när man lirar live till exempel.

Fisher gör även insatser till Elacin för att montera in-earsystem med.

Finns till en uppsjö olika modeller och tillverkare.

Take care!!!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

vad jag har märkt så är proppar väldigt olika från öra till öra. Så om du har möjlighet att testa så är det bara bra. gitarristerna i mitt band t ex köpte likadana proppar förut (minns inte märke, men var av det dyrare slaget) och den ena älskade dom och den andra tyckte att dom bara läckte och var jävliga. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

MÄH! Gjutna proppar och granar är ju inte i närheten av varandra.

Testade mina i onsdags på ett rep för första gången. Har de med 15db dämpning. Var rockmusik och 15db räckte gott och väl, och ljudet var det ingen större skillnad på, jämfört med utan, diskanten fanns kvar!

Det var kul att repa med dessa proppar!!! Rekommenderar dessa starkt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
maart (oregistrerad)

jag håller med alla om att det är jättestor skillnad på gjutna proppar och ER-20 (har båda varianterna själv). jag spelar saxofon och då hör man klang och allt på ett helt annat sätt med "vanliga" öronproppar, och det är nästan omöjligt att t.ex. intonera, för att inte tala om hur man ligger till dynamiskt. Jag har inte fått riktig ordning på mina gjutna än så jag ska inte säga att jag har 100% koll men trots att mina gjutna inte är perfekta är det som sagt jättestor skillnad.

Dock är jag lite less på Bellman (eller rättare sagt en av de anställda på Bellman). Jag beställde mina proppar i mitten av mars och de har fortfarande inte lyckats fixa nåt som funkar helt perfekt. Det som stör mig mest är att jag varje gång jag ska göra en justering måste skicka iväg den felaktiga proppen, även de gånger de har gjort nya avtryck och tänker gjuta en ny. Och bara en propp har jag inte så mycket nytta av... Jag har haft mailkontakt med den ansvarige och han hävdar med en dåres envishet att det inte är fel på hans gjutningar utan att det är jag som inte kan sätta i den ordentligt. Märkligt att det bara är den ena jag inte kan sätta i då... 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Om du köper q-jays inear-proppar har de ett samarbete med Bellman som tillverkar formgjutet som lurarna passar i. Perfekt då du slipper gjuta om ifall bara luren går sönder.

Kanon. Nu har jag aldrig provat q-jays och deras web är minst sagt undermålig. Någon som har erfarenhet av dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
EtZiM (oregistrerad)

Har inte riktigt stött på några riktiga priser när jag sökt runt här, har sett typ 1500kr nånstanns och 3000kr nånstanns.

Men vad kommer dom gå på lite mer exakt än nånstanns mellan 1500 och 3000 kr? Är det då inklusive ett filter? Nya filter kostar runt 500, right?

Tänkte också, jag är 17 år nu, kommer mina öron att växa/förändra sig mycket fortfarande eller har dom slutat upp med det? dvs, borde jag vänta med investeringen ett tag eller är det bara att köra så snart som möjligt?

Edit:

Svarar på mig själv lite, 2400 verkar dom gå på!

Har nu bokat tid hos en audionom tills imårr'n, ska bli intressant att se resultatet!

Redigerat av EtZiM
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Virro (oregistrerad)

Skakar liv här igen.

Kollar runt på öronproppar men kan inte bestämma mig. Kommer använda öronpropparna till olika miljöer, till exempel; restauranger och högljudda gator. Kommer sitta i långa stunder så komfort är av yttersta vikt.

Saker jag har läst är att bellmans proppar tenderar att läcka när man talar eftersom att örongångarna påverkas (utvidgas av att öppna munnen). Vanliga öronproppar anpassar sig till gången och märker inget läckage av dem. Några kommentarer? Jag vill kunna prata utan läckage och slippa oroa. mig om skadligt ljud når mina öron.

Ett plus är om dem inte syns mycket, får absolut inte sticka ut ur öronen.

Koncist: SKÖNA, mindre synliga, inte förvränga ljudbilden, inget läckage vid tal. Är det värt att satsa på formgjutna eller fungerar vanliga alpine?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...