Jump to content
Annons

pluggar för sång.


peppemannen

Recommended Posts

Annons

Nu är ju inte jag nåt proffs, men det brukar inte alltid behövas så särskilt mycket effekter på sången om man har en hyfsad mik...

Beror väl självklart väldigt mycket på rösten man spelar in också, men vi använder oftast bara en kompressor och ibland lite EQ (plus reverb och/eller delay oxå då).

Har fastnat för SoundForge's kompressor av nån anledning, men det finns säkert 100 andra som är minst lika bra...samma med EQ antar jag. Ibland avslutar vi med en omgång av Steinbergs Magneto-plugg för att "värma till" det lite extra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Tänkte nu ge mig på lite inspelning av sång.

Vad finns det för trevliga pluggar för efterbehandling av en sånginspelning?

Inte autotuner eller så, då jag är säker på att min sångerska kan sjunga bra.. 😉

Det viktigaste om du inte är van vid att spela in sång FÖRbehandling. Miken's karaktär, sångerskans avstånd o.s.v. Om du vill ha ett bra resultat så är det bättre att lägga lite extra energi innan inspelningen för att få en rak o fin inspelning än att gräva ner dig i pluggträsket & försöka göra nåt bra av nåt halvbra.

Annars, om jag inte spelar in genom outboardet så användar jag Ultrafunks pluggar & Voxengo.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...