Jump to content
Annons

Känner mig låg. Vad skall jag göra?


isakzmachine

Recommended Posts

Tjena!

Jo det är så här att jag är 18 år och har inte så mycket erfaranhet i den elektroniska musikproduktionens värld så att säga (1 och ett halvt år).

OBS: Jag skriver inte detta för att få uppmärksamhet eller att tycka synd om mig själv eller någonting sådant! "Varför skriver du inte en himla dagbok då då din förbannade"... kanske ni undrar? Jo, för jag behöver råd ifrån någon erfaren musiker eller någon som vet hur man håller sig fast så att säga. Jag vill inte ge upp, eller snarare jag KAN inte ge upp.

Problem: Jag tycker att min musik är skit! Det är det mest eländigaste jag har hört, och jag fattar inte hur jag skall bli bättre. Jag kan ju inte skylla på samplingarna, och inte på FL Studio heller.

Som sagt så blir ljudet antingen alldeles för analogiskt eller för reverbat och delayat.

Ok, allt kan verkligen inte bli perfekt. 1 av 30 låtar kanske låter hyffsat, men jag kallar inte det för musik heller... jag anser mig inte vara värdig att kalla mig själv musiker eller att bli kallad för det.

Sen skall jag då mixa ihop en himla mixsession av mina låtar tänkte jag med "Traktor DJ". Ni kan ju tänka er själva då jag inte har så bra budget. Dessutom så har jag ett par låtar av Dj Sasha & Digweed ifrån år 1998. Så pass uppdaterad är jag.

Det dyraste jag har är mina Sony hörlurar som gick på en 500 kr typ... eller 56 euro.

När man skall ha en "Pad" eller en Bass, så hänvisar jag till 303oscilator eftersom jag tycker det är fusk med presets (Dessutom så har jag inget bättre). Använder TS404-synthen som inte låter klokt ibland... man...

Känner till folk som är typ 17 år eller något sånt som 10 gånger bättre grejer än mig...

Min bästa låt gjorde jag nog för 1 år sedan som heter Rave U.

Aja... jag kan ju inte räkna med så mycket eftersom jag är självlärd!

Tack för ta er tid! Ni har nog känt er så här någon av er så jag kan tänka mig att ni som har arbetat i flera år med detta vet hur man tar sig samman i dessa (Eländiga) perioder. Det är väl bara att svälja och fortsätta...

Tack för er vänlighet återigen!!

Ciao!!

Redigerat av isakzmachine
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jadu grabben. Det är inte lätt alla gånger. Troligtvis är det nog många av oss som har varit nere och känt sig deprimerad till och från, men det är bara att ta sig i kragen och försöka ta sig upp igen. Att du inte håller dig så uppdaterad kan vara ett problem. Lyssna mycket på hur andra gör. Försök härma för att lära dig o.s.v. Du måste spendera mycket tid med ditt musikoch program för att utvecklas. Så kräv inte av dig själv att allt ska låta perfekt. Det tar många år att få saker och ting att låta som man vill. Och jämför dig inte med andra. Du är du och du är bäst på att vara du. Thats it.

Så mina tips är:

1: Städa ditt rum/din studio (För att få igång kreativiteten och föratt inte störas av en rörig omgivning).

2: Städa upp i datorn och använd en inspirerande bakgrundsbild (För att den ska ge ett professionellt ordnat intryck när du startar upp den).

3: Klä dig inspirerande innan du sätter dig och försöker skapa musik (Ska du göra trance, så klä dig trance. För mig betyder det en hood och ett par snygga jeans) Not: Fungerar nästan jämt för mig.

4: Se till att göra saker som orsakar ångest om dom inte blir gjord, innan du sätter dig i studion/musikrummet (Annars kommer detta att blockera dina tankar och du blir inte längre så open minded som du ska vara).

5: Sätt upp mål som går att nå. Använd detta forum för att få svar på dina frågor, men spendera inte för mycket tid här, för då slösar du bara på dyrbar tid.

Kommer inte på fler direkta tips nu, men hoppas något av dom jag listat fungerar.

Mvh

Fredrik Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Isak! 🙂

Jag tycker du ska vara glad och tacksam, för du har begåvats med en av de bästa egenskaper en musiker kan ha; självkritik!

Försök använda din förmåga att lyssna kritiskt till din egen musik på ett positivt sätt - var aldrig nöjd, men ge heller inte upp!

Det tar tid att lära sig göra musik som låter som man vill, räkna med att trampa vatten länge.

Några konkreta tips:

-Sluta med "fusk-tänkandet"! Presets är inte fusk. De enda som bryr sig om presets är andra musiker, och det är ju inte dem du spelar för i första hand, eller hur? Se presets som en tillgång - och en startpunkt.

-Skaffa nya pluggar, två-tre syntar och ett par sampleplayers av Spectrasonics / Nexus-typ. Låt dig inspireras av ljuden!

-Lyssna på ny musik, kopiera!

Jag tror alla som skapar går igenom låga perioder. Själv försöker jag låta grejerna stå ett par dagar / veckor (beroende på "krisens" djup) och sedan ladda med sånt jag gillar; krama barnen, se bra film, dricka sprit, lyssna på Elton John.

Du fixar det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Isak! 🙂

Jag tycker du ska vara glad och tacksam, för du har begåvats med en av de bästa egenskaper en musiker kan ha; självkritik!

Försök använda din förmåga att lyssna kritiskt till din egen musik på ett positivt sätt - var aldrig nöjd, men ge heller inte upp!

Det tar tid att lära sig göra musik som låter som man vill, räkna med att trampa vatten länge.

Några konkreta tips:

-Sluta med "fusk-tänkandet"! Presets är inte fusk. De enda som bryr sig om presets är andra musiker, och det är ju inte dem du spelar för i första hand, eller hur? Se presets som en tillgång - och en startpunkt.

-Skaffa nya pluggar, två-tre syntar och ett par sampleplayers av Spectrasonics / Nexus-typ. Låt dig inspireras av ljuden!

-Lyssna på ny musik, kopiera!

Jag tror alla som skapar går igenom låga perioder. Själv försöker jag låta grejerna stå ett par dagar / veckor (beroende på "krisens" djup) och sedan ladda med sånt jag gillar; krama barnen, se bra film, dricka sprit, lyssna på Elton John.

Du fixar det!

Bra sagt...

Förutom spriten då 🙂 och kopieringen...

Men seriöst, fokusera inte på vad/hur andra gör (för mycket i alla fall) utan fokusera på dig själv

och din musik. Om din musik inte låter som de andra 17-18 åringarnas, bra, då har du nått

eget. Lyssna på den musik du själv gillar, inte för att göra som dom, utan för att lyssna bara.

Lyssna mycket. Och som DD sa, låt dig inspereras av ljuden i syntharna, det funkar faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dumb Dan "hit the nail on the head" så att säga. Särskilt tipset att lyssna på ny musik och kopiera är utomordentligt eftersom det, paradoxalt nog, inbjuder till egna idéer och kraft att förverkliga idéerna. Det finns ett ordspråk som är så sant att det nästan gör ont: Duktiga konstnärer kopierar — Stora konstnärer stjäl.

Trots att det inte finns så mycket att tillägga i tipsväg så skulle jag ändå vilja flika in med några blygsamma erfarenhetsord:

Vänta inte på inspiration, för den kommer inte till dig; den finns där, men du måste själv sträcka dig efter den. Och eftersom du befinner dig i en form av kris — utnyttja den! Försök att föra över på och förmedla din uppgivenhet, besvikelse, aggressivitet etc genom din musik och dina texter. Förmodligen kommer du inte gilla allt du skapar på det här sättet, men i vissa fall kommer du att bli positivt överraskad. Och det kommer definitivt att "lätta" något på din kris.

Jisses, det var djupt...

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Gå in på Youtube och sök på "pontiak", inse att man kan vara bra även om man med relativa mått mätt är dålig. Riktigt dålig.

2. Köp en kapitalvara, det funkar för mig. Bara lukten av ny elektronik är som prozac för hjärnan.

3. Om du inte har råd att köpa ny kapitalvara, köp en begagnad, t.o.m en riskg gitarr kan ge nya kickar.

I övrigt tycker jag det är väldigt kloka råd du fått ovan, några ska nog till och mned jag, som är över 18, snart 20, ta till mig 🙂

Lycka till, vi ser fram emot att höra nåt av dina alster här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars funkar ju alltid billiga horor och knark 🙂

Kan kanske vara lite svårt att få råd med studieinkomst. Annars får du kanske lyxsuga av nån för en tusing eller två. Hörde att om man erbjuder bollmassage så kan man få extra betalt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars funkar ju alltid billiga horor och knark 🙂

Kan kanske vara lite svårt att få råd med studieinkomst. Annars får du kanske lyxsuga av nån för en tusing eller två. Hörde att om man erbjuder bollmassage så kan man få extra betalt...

Ehm.. och där gick tråden åt h*vete 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med är du knappast ensam. Hela grejen är att det ska ju inte vara lätt 99,9 procent av gångerna. När man inser att man är nöjd med allt man gör (vilket alltså inte nödvändigtvis betyder att ens låtar är "bra") kan man ju lika gärna lägga ned.

Så mitt tips är att nöta och nöta. Förr eller senare kommer du inse att du gör bättre låtar än du gjorde för ett år sedan, och sen är det bara att fortsätta.

Sedan är det en bra grej att ta en paus då och då och göra något annat. Sprit funkar, gymmet funkar ofta bättre 🙂 Att byta program är också en idé, då känner man sig inte lika hämmad eftersom man "bara testar". Oftast är de första grejerna man gör med ett nytt program eller en ny apparat rätt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

(Tråkigt inlägg om knark och horor ovan)

Kämpa på. För enkel teknik och enkel utrustning är aldrig aldrig ett problem när

det handlar om kreativitet. Håller med ovanstående talare att självkritik är en god

egenskap.

Jag har ofta fått mest inspiration tidigare när jag varit tvungen att göra nåt annat.

Om du sätter dig med läxor eller extraarbete så brukar inspirationen komma.

lycka till. Em

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har tänkt på kanske att om man tar allt med en liten nypa salt och hittar nåt man tycker är kul och skrattar åt, typ en komedi eller nåt så behöver inte all motgång vara så nedtryckande...

(Och inlägget om knark o horor va inte tråkigt, vill man att det ska vara tråkigt så blir det också tråkigt och vise versa...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har tänkt på kanske att om man tar allt med en liten nypa salt och hittar nåt man tycker är kul och skrattar åt, typ en komedi eller nåt så behöver inte all motgång vara så nedtryckande...

(Och inlägget om knark o horor va inte tråkigt, vill man att det ska vara tråkigt så blir det också tråkigt och vise versa...)

Du som är 34 har kanske erfarenhet av "Knark & Horor", vilket är absolut OK! Jag har ingen åsikt om just den saken. Att du "skojar" om saken till en 18-åring som vill ha tips och råd i en svacka kanske inte är så OK.

Jag har sett vad knark kan göra.

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag pluggade på musikhögskolan i göteborg så tog vi upp just detta ämne med svackor. Min professor trodde att nästan alla som sysslar med någon form av skapande lider av manodepression i någon form, vissa mer andra mindre, men den finns där. Samtidigt menade han att utan den så skulle vårt begär att vilja utvecklas inte vara lika stor. Så det är ett nödvändigtt ont alltså. Tro på det om du vill, men för mig gav det en ny insikt i mig själv och förklarade en hel del.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så 10.000.000 tack för råden!!! Jag uppskattade detta skitmycket, ni anar inte!

Det är väl sant och bara trampa vidare. Det får vi alla göra, det ser jag. Som sagt så har man mycket att lära och mycket att upptäcka.

Jag trivs här på forumet må jag säga. Det är en lyckad grej som har startats.

Iallafall så får vi se vad som händer. Skall försöka se till att skaffa någon ny synth eller något liknande. Skulle vara gött att ha ett midiklavikatur...

Till D.i.a: Jag fattade att det var ett skämt. Oroa dig inte... Miss Kittin sjunger ju om "Drugs Work"... fast den tar jag med en nypa salt... heh.

Ciao alla fantastiska musiker och sångare och allt vad ni gör! Ni är bäst!!

Redigerat av isakzmachine
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Dumb Dan på alla punkter.

För att utvecklas skulle jag rekommendera att:

Lyssna jättemycket på den musikstil du vill lära dig och fundera kring vad det är som gör att det låter som det gör. Hur mycket reverb använder de? Hur låter virveltrumman? Hur högt är basen mixad? Hur skulle jag kunna få fram ett liknande synthljud? O.s.v.

Läs allt du kan få tag på om EQ, kompression, reverb och annat om låtskrivning/mixning i största allmänhet

Försök hitta ett roligt sätt att göra musik och lära dig nya saker på

Kolla videon som finns länkad i den här tråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...=mixing+secrets

Mycket nyttigt att hämta där ☺️

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)

Min signatur passar nog in här, lite iallafall.

"Put Your Feelings Into A Daw" .. Det kan du komma långt med! ☺️ kanske låter knasigt men, funkar för mig 🙂

Redigerat av Mollin
Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
Iallafall så får vi se vad som händer. Skall försöka se till att skaffa någon ny synth eller något liknande. Skulle vara gött att ha ett midiklavikatur...

En synt gör musikproduktionen 100ggr roligare! blir lite mer "hands on" 😄 Visst nu har jag bara en MIDI synt, men ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

En sista fråga angående detta då.

Kan man bli så pass duktig att man kan leva på att göra elektronisk musik? Alltså, det finns ju Dj's och sådant, men, det känns inte vara rätt tid för det ennu, kanske längre fram.

För att sälja musik så måste man vara oehört duktig ju. Till och med musiker som Amon Tobin har ju ett andra jobb, och tar musiken lite som en hobby. Det kanske är så man skall göra då att ta det som en studie av musik, och skita om man tjänar pengar på det (jag struntar ju i det endå).

Annars så tänkte jag börja jobba på en lokal radiostation som finns här. Jag älskar ju ljud ock sånt!

Jag tänkte bygga en liten studio åt mig själv här i mina föräldrars hus med en lugn omgivning för musikprodution. Pappa har ju en målarstudio, han e konstnär... som han lever på att sälja konst, så han är med på studiobygge... om jag betalar själv!

Typ...

Redigerat av isakzmachine
Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
En sista fråga angående detta då.

Kan man bli så pass duktig att man kan leva på att göra elektronisk musik? Alltså, det finns ju Dj's och sådant, men, det känns inte vara rätt tid för det ennu, kanske längre fram.

Är man tillräckligt duktig så är det möjligt 🙂 Men jag tror att det är svårare att slå igenom stort idag, så man kan leva på det. För det finns Många artister som kör elektronisk .. tror nästan du måste köra din egen stil helt och hållet .. och t.ex. inte göra musik precis som en annan artist gör, för det finns ju redan en "sådan".

Men om du tror tillräckligt mycket på dig själv och inte ger upp hoppet så är det möjligt. Men kom ihåg, Rom byggdes inte på en dag 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns tonvis med gratis syntar och pluggar som låter riktigt bra och sätter igång inspirationen. Lite basic musikteori gör nog också mycket.

Angående det här med manodepression vill jag bara säga: 🙂

ALLA musiker har en svacka med jämna mellanrum. Däremot lider INTE alla musiker av manodepression. incidensen för depression är 20% för män och 40% för kvinnor. Om du räknar in mani blir det lite högre men långt ifrån alla, och hos de flesta återkommer aldrig sjukdomen.

Däremot anställer reklam, TV och radio ovanligt ofta folk med mani, eftersom de aktivt letar efter folk med just de egenskaperna, men det är en annan historia....

mvh

edit: stavfel

Redigerat av funky monk
Link to comment
Dela på andra sajter

För att sälja musik så måste man vara oehört duktig ju. Till och med musiker som Amon Tobin har ju ett andra jobb, och tar musiken lite som en hobby. Det kanske är så man skall göra då att ta det som en studie av musik, och skita om man tjänar pengar på det (jag struntar ju i det endå).

Såhär tänker jag:

Drömmer du om att kunna leva på att göra elektronisk musik så satsa! Men se till att du har någon form av ekonomisk trygghet, heltid- eller deltidsjobb att falla tillbaka på. Märker du att du drar in så mycket pengar på musiken att du kan leva på det så är det ju trevligt, om inte så har du ett jobb och en rolig hobby 🙂

Fördelen med att göra elektronisk musik är ju att man kan klara sig på en rigg som får plats i sovrummet. Man måste inte ha en stor studio, hyra musiker, äga massa dyr hårdvara o.s.v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...