Jump to content
Annons

Förslag om Proffsmixerbord


Fumare (oregistrerad)

Recommended Posts

Fumare (oregistrerad)

Hej.

Jag har planer på att bygga en proffsstudio. Men jag behöver lite förslag om Mixerbord. Vad är det ultimata om man har tänkt att köpa ett mixerbord för ca 500 000 - 1 000 000? Har ni några förslag? Minst antal kanaler kommer att bli 24.

Tack i förhand.

//Fumare

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hej.

Jag har planer på att bygga en proffsstudio. Men jag behöver lite förslag om Mixerbord. Vad är det ultimata om man har tänkt att köpa ett mixerbord för ca 500 000 - 1 000 000? Har ni några förslag? Minst antal kanaler kommer att bli 24.

Tack i förhand.

//Fumare

SSL AWS900+

Link to comment
Dela på andra sajter

Begagnat AWS 900+ och då har du pengar över till Distressor , Neve preamps , La2a , U47 och massa annat onödigt men ack så roligt lull lull.

Ett beggat 4000 bord kan du få för mellan 200 - 400 tusen men dom kräver i regel mer underhållning , både i tid och pengar så om studio förlitar sig på bordet är det ju opraktiskt att det står under underhåll 1 ggn per år eller vart annat år ..

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett beggat 4000 bord kan du få för mellan 200 - 400 tusen men dom kräver i regel mer underhållning , både i tid och pengar så om studio förlitar sig på bordet är det ju opraktiskt att det står under underhåll 1 ggn per år eller vart annat år ..

Hur är det med beggade SSL bord nu, har hört att folk haft problem med att få fram reservdelar pga EU:s nya miljödirektiv = införselstopp mot bly eller nåt liknande, fått för mig att reservdelarna kommer från USA och inte england... rätta mig om jag har fel.

Men annars så känns ju ett SSL bord som har det du behöver som en bra grej, beror ju helt på vilka features du behöver, annars kanske ett större toft audio bord?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag har planer på att bygga en proffsstudio. Men jag behöver lite förslag om Mixerbord. Vad är det ultimata om man har tänkt att köpa ett mixerbord för ca 500 000 - 1 000 000? Har ni några förslag? Minst antal kanaler kommer att bli 24.

Tack i förhand.

//Fumare

Snacka med dem på Digidesign, det är bara bra saker, mmmmm, dregel.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inte någon mening med att köpa ett mixerbord, inte ens för miljonen. Då hade jag hellre satsat på pre-amps och kontrollbord för miljonen för att kunna ha olika färgningar, än en färgning som mitt mixerbord ger. Så tänker jag iaf, jag ser ett mixerbord som en begränsning då det är ett bord med samma pre-amps och strips. Inga valmöjligheter. Sedan är ju ett stort bord en bra penisförlängare, men det kan även ett kontrollbord vara. Men det är bara så jag ser på det. Sedan skulle jag inte tacka nej om någon kom och erbjöd mig ett genesys bord, men jag skulle inte valt det själv i första hand på grund av det jag skrev ovan. Samtidigt, om man gillar att ha allt i ett bord så är det förstås bästa lösningen.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

AWS 900+ har dock inte kompressor/gate på alla kanaler, har 4 st har jag för mig. men men, Dualty är ju grymt annars.

Sen ett 4000 bord. vist de e äldre och kanske måste servas ibland, men allt beror ju på vilket sound man vill ha, 😆.

Link to comment
Dela på andra sajter

AWS 900+ har dock inte kompressor/gate på alla kanaler, har 4 st har jag för mig. men men, Dualty är ju grymt annars.

Sen ett 4000 bord. vist de e äldre och kanske måste servas ibland, men allt beror ju på vilket sound man vill ha, .

ag ser inte någon mening med att köpa ett mixerbord, inte ens för miljonen. Då hade jag hellre satsat på pre-amps och kontrollbord för miljonen för att kunna ha olika färgningar, än en färgning som mitt mixerbord ger.

Det e därför ett beggat AWS + externa kompressorer , Preamps , Mickar , Delay , Reverb , EQ å annat är den perfekta lösningen skulle jag anse. Mixerbord/Kontroll bord i AWS utan att den är stor som ett kraftverk och massa gott inpatchat vid sidan om. Sedan måste man ju givetvis ha Prism AD/DA till som går på en del dom oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt är skumt med själva frågan. Jag får för mig att det är en skoluppgift. Vem tänker sig investera "någon miljon" utan att veta hur marknaden ser ut?

Om det är på riktigt så är mitt förslag till lösning är att sätta av mycket tid och besöka många studios ute i världen. Betala för att få deras syn på affärsidé och vad som genererar intäkter respektive ger problem. Lägg sådär 100.000:- på att samla kunskap och att utnyttja andras erfarenheter. Kolla vilka bord som har ett särskilt sound, vilka som har stöd för just det du tänker göra, vilka som en automatisering som passar dig. Kolla också saker som vem som kan serva, var reservdelar finns lagrade med mera. Besöker du olika studios kan du kanske upptäcka att just märke X inte är vad du söker. I den här klassen räknar du troligen på ett ProTools HD-system och då finns också alternativet att skippa ljudbordet helt och hållet. Mycket går ju att göra i datorn i kombination med externa effektburkar eller kanske bara en extern summering.

Kanske slutar en sådan utredning med att du inte kommer köpa ett stort studiobord -- den tiden är ju mer eller mindre förbi när såna var det som gällde.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt är skumt med själva frågan. Jag får för mig att det är en skoluppgift. Vem tänker sig investera "någon miljon" utan att veta hur marknaden ser ut?

Om det är på riktigt så är mitt förslag till lösning är att sätta av mycket tid och besöka många studios ute i världen. Betala för att få deras syn på affärsidé och vad som genererar intäkter respektive ger problem. Lägg sådär 100.000:- på att samla kunskap och att utnyttja andras erfarenheter. Kolla vilka bord som har ett särskilt sound, vilka som har stöd för just det du tänker göra, vilka som en automatisering som passar dig. Kolla också saker som vem som kan serva, var reservdelar finns lagrade med mera. Besöker du olika studios kan du kanske upptäcka att just märke X inte är vad du söker. I den här klassen räknar du troligen på ett ProTools HD-system och då finns också alternativet att skippa ljudbordet helt och hållet. Mycket går ju att göra i datorn i kombination med externa effektburkar eller kanske bara en extern summering.

Kanske slutar en sådan utredning med att du inte kommer köpa ett stort studiobord -- den tiden är ju mer eller mindre förbi när såna var det som gällde.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt är skumt med själva frågan. Jag får för mig att det är en skoluppgift. Vem tänker sig investera "någon miljon" utan att veta hur marknaden ser ut?

Om det är på riktigt så är mitt förslag till lösning är att sätta av mycket tid och besöka många studios ute i världen. Betala för att få deras syn på affärsidé och vad som genererar intäkter respektive ger problem. Lägg sådär 100.000:- på att samla kunskap och att utnyttja andras erfarenheter. Kolla vilka bord som har ett särskilt sound, vilka som har stöd för just det du tänker göra, vilka som en automatisering som passar dig. Kolla också saker som vem som kan serva, var reservdelar finns lagrade med mera. Besöker du olika studios kan du kanske upptäcka att just märke X inte är vad du söker. I den här klassen räknar du troligen på ett ProTools HD-system och då finns också alternativet att skippa ljudbordet helt och hållet. Mycket går ju att göra i datorn i kombination med externa effektburkar eller kanske bara en extern summering.

Kanske slutar en sådan utredning med att du inte kommer köpa ett stort studiobord -- den tiden är ju mer eller mindre förbi när såna var det som gällde.

Gunnar

Hahaha håller med 😆

Du kopplar bara in dina kablar på baksidan av rack burkar istället sen så kopplas det till en dator. Inget nytt va jag vet. Digidesigns egna preamps är det inget fel på.

Sen mixar man på datorn med mus eller kontrollbord eller med röven. Det är ju också ett bra grafiskt gränssnitt man får+ att pro-tools sequencern är mycket bra..

Jag ser liksom ingen anledning i dagens att skaffa ett stenåldersmonument....

kolla in länken

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...amp;itemid=3456

Redigerat av apmannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Fumare (oregistrerad)

Nej detta är ingen skoluppg. Utan det är en koll på hur mycket ett bra bord kostar. Jag har nämligen en ide om att bygga en studio, men jag måste ta reda på priser mm för att få med investeraren. Och ja jag har inte tummen mitt i handen när det gäller studioprylar och grejer. Men man kan alltid lära sig, + att i studion jag hade tänkt mig kommer det finnas folk som kan grejorna så det är inte jag som kommer vara personen som mixar. Utan bara VD för företaget och då som jag sa tidigare måste jag ha prisuppg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej detta är ingen skoluppg. Utan det är en koll på hur mycket ett bra bord kostar. Jag har nämligen en ide om att bygga en studio, men jag måste ta reda på priser mm för att få med investeraren. Och ja jag har inte tummen mitt i handen när det gäller studioprylar och grejer. Men man kan alltid lära sig, + att i studion jag hade tänkt mig kommer det finnas folk som kan grejorna så det är inte jag som kommer vara personen som mixar. Utan bara VD för företaget och då som jag sa tidigare måste jag ha prisuppg.

i vilket fall kan du komma undan långt billigare idag

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det råder dock ingen tvekan på att skilnaden att mixa på bord och digitalt i datorn. Jag anser och jag känner mix mycket mer kreativ när jag sitter vid ett mixerbord, och att spela in på ett bord är myckert mer kreativt. man kan vara en del av inspelningen, istället för att ställa gain och sen göra allt senare. Men det är bara hur jag fungerar:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det råder dock ingen tvekan på att skilnaden att mixa på bord och digitalt i datorn. Jag anser och jag känner mix mycket mer kreativ när jag sitter vid ett mixerbord, och att spela in på ett bord är myckert mer kreativt. man kan vara en del av inspelningen, istället för att ställa gain och sen göra allt senare. Men det är bara hur jag fungerar:P

och den känslan ska man inte underskatta om man bygger en studio som man planerar hyra ut till andra

en bil funkar lika bra utan läderklädsel - men en med känns bättre 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att du ska kontakta de som använder dessa studiobord i professionella sammanhang. Gärna där ljudteknikern har erfarenhet även av andra bord än det som står i studion just för dagen. Hör vad deras erfarenhet är. Kontakta t.ex. Alar Suurna som är bl.a. Roxette`s ljudtekniker på deras skivor. Han har extremt stor erfarenhet från mängder av studior och vet allt du behöver veta plus mycket till! Han har nog suttit i alla skivstudios som är värt att nämna i t.ex. Stockholm och även utomlands, så han har stor praktisk erfarenhet av olika fabrikat på mixerbord.

SSL är ett stort fabrikat på mixerbord och är i det närmaste mode att de stora skivstudior använder idag. Neve är ett annat företag, men båda dessa fabrikat är nog de dyraste som går att få och frågan är om det är nödvändigt för din/eran del? Det kan bara ni svara på, men ett SSL AWS 900 + kostar i runda slängar runt 900.000 kr inkl. moms, Total Recall och AWSomation med Dynamic Automation. Det företag som är svensk representant för bl.a. SSL och även Protools heter Arva Trading: http://www.arva.se/ Kontakta dem så kan de berätta mer om både SSL, Protools och om prisbild.

Sedan är frågan om du ska ha ett sedvanligt mixerbord överhuvudtaget? Kanske ett ICON-system från Digidesign inkl. Protools HD kan vara någonting istället? Här kan du se mer om ICON: http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=15&langid=151& och här finns lite bilder: http://www.digidesign.com/xtras/iconStudios.cfm

Men som sagt så vet Arva en del om både SSL, Protools och ICON. Men glöm inte bort att kolla med andra studior och inte minst ljudtekniker.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa ett ordentligt system från Digidesign, det är världens bästa grejer.

Om du har lite pengar över kan du ge mig ett också 😏

Sen ringer man Ingvar Öhman och skaffar sig information om optimal akustik och ett par pr60 från Ino Audio + basmoduler.

Efter det blir det några Rotel RB-1090 eller Nad THX 208:or.

Sen är man skuldsatt för resten av livet, haha 🙂

Länk: http://www.sonicdesign.se/oeint0.html

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Skall ni hyra ut så är väl SSL och Neve en hygglig idé.

Ganska många som är vana vid att jobba på dessa bord.

Annars kör man väl Pro tools...

Euphonix är coola bord men svåra om man skall hyra ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag vill tacka alla för förslag och intresse. Just nu så lutar det åt ett ssl eller ett neve bord.

ta o kika på min första post i den här tråden.. 😛

där har du grejjen med stort G!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Alltså.. Det är 2008 nu.. Majoriteten av svaren du fått har pekat på mixbord som är semidigitala.. (SSL är inte så moderna längre) 2008 använder man sig inte av ett mixbord längre.. Därför att det inte behövs.. Snarare ska du kolla på en bra kontrollyta med möjligheter att ta in ditt analoga ljud så oförstört som möjligt.

Ta enordentligare koll på http://www.digidesign.com/index.cfm?langid=151& och betänk att i princip all musik är numera digitalt kodad.. Så varför besvära sig med ett analogat mixbord??? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...