Jump to content
Annons

Seek

Medlem
  • Antal inlägg

    30
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om Seek

  • Födelsedag 1989-10-31

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Stockholm

Socialt

  • Skype
    leksand15@hotmail.com
  1. Ja det låter ju onekligen intressant 😄 Men lite mer info skulle kanske inte skada. Har erfarenhet från annan Pro tools HD3 studio i Stockholm. Hör av dig vid intresse.
  2. Seek

    Rör på Rör?

    Lyssna, finns inga regler 😆
  3. Ang brus i digitalmixar så är det mina egna erfarenheter plus råd och tips från live tekniker eliten i sverige. Bose monitorn sätter man vart man vill. de gig jag gjort med dem så har vi satt dem precis bakom pa:t så de sprider över hela scenen och då inte så mycke ut i publiken, men eftersom det igentligen är ett pa så låter de bra och inte lika tråkigt som monitorer gör när de läcker ut. Och man har inga sensorer på sig. Högtalarna är uppbyggda utav massa små element (tänk såna små ipob spelare) och då blir de ju så att ju länge bort du kommer destå fler av dessa små element spelar på dig och ju närmare så spelar färre (som träffar dig) där av blir det "svagare" ju närmare du kommer.
  4. Att det är lite mer brus antar jag inte gör så mycket i livesammanhang, eller? Jag menar du har ju ventilation, publiken och allt annat som låter ändå. Ska kika på alla de bord som kommit fram i tråden och presentera dessa för mina kollegor så får vi se vad de säger också. När det gäller akustiken så var jag inne på samma tanke, men liveteknikern vi pratade med verkade tycka att det var bra med direktljud och ville bygga för att detta skulle skjuta ut mer rakt ut mot publiken. //Anders Aså med digitalmixrar så är pre-amparna uppbyggda i flera "sektioner" som sedan är uppbyggda i steg, för varje steg man kliver upp så ökar brus nivån markant, och sedan när man kliver över i en ny "sektion" så blir bruset mycket mindre. Och detta brus kan absolut bli ett problem. Jag har både bra och sämre erfarenheter med digitalmixar live. T.ex brusnivån, på en mini turné som jag rattade så blev brusnivån grymt stark, men de kan ju vara många parametrar som spelat in, och jag har gjort gigs då bruset inte varit något problem. Sedan akustik grejen. Jag erfarenhet utav att på scener som är tighta ljudmässigt och dämpade så blir utljudet bäst, samtidigt som musikerna hör allt bättre. Du kan kräma mer monitor utan att de rundar samt klasikern mycket ljud på scenen ger ett grötigt utljud, detta förhindrar du om monitorljudet "stannar" på scenen, för som tekniker och även åskådare så finns inget värre än att höra mer monitorljud än pa ljud ut. De blir middigt och jobbit. Föresten vad har ni funderat på för monitorsystem ? hm...bra tankar du kommer med. En annan jobbar ju bara i studiomiljö och har därför dålig koll på liveljud. Att få en brusnivå som iaf ligger på okej och behaglig nivå är ju självklart viktigt. Är det bättre att i så fall ta ett helt analogt bord kanske? Monitorsystemet är planerat att det skall byggas in monitorer i scenen längst fram för dansare, sångare, talare osv. Där bak för musikerna så har vi vanliga monitorer som vi använder nu från Laney. //Anders Ja precis. Ja jag gör så mycket jag kan av allt 🙂 hehe. Ett monitor system som jag kan rekomendera är Bose. Dera pa:n som är formade som rör är aldeles utmärkta som monitor för främst sång och andra på scenen. De sprider 180 grader och spelar svagare ju närmare du kommer, så de grymt svårt att få de att runda. Pga utav allt detta så hör alla allt på scenen, musikerna kanske behöver komplitera med wedgar. Trummisen mår bra av en som spelar på med skönt tryck. Sen så är ju just monitor en evig plåga, då musiker alltid vill ha mer och teknikern kan inte ge hur mycket som helst... Analog mixer, ja, de beror lite på vem som kommer va tekniker, har ni fast tekniker så fråga vad han trivs bäst med, ska ni ha massa shower med fasta nummer så är digitalt underbart, osv osv. svårt att välja. musik stil på det som kommer spelas kan absolut spela roll, är det fint akustiskt så är nog analogt att föredra då det är skönt med varma pre-amps osv. medas ett fullt rock/pop band som spelar på fullt ställ. så kanske inte det spelar lika stor roll. Håll tråden uppdaterad så man får höra vad ni gör med aulan, föresten vart ligger den ?
  5. Att det är lite mer brus antar jag inte gör så mycket i livesammanhang, eller? Jag menar du har ju ventilation, publiken och allt annat som låter ändå. Ska kika på alla de bord som kommit fram i tråden och presentera dessa för mina kollegor så får vi se vad de säger också. När det gäller akustiken så var jag inne på samma tanke, men liveteknikern vi pratade med verkade tycka att det var bra med direktljud och ville bygga för att detta skulle skjuta ut mer rakt ut mot publiken. //Anders Aså med digitalmixrar så är pre-amparna uppbyggda i flera "sektioner" som sedan är uppbyggda i steg, för varje steg man kliver upp så ökar brus nivån markant, och sedan när man kliver över i en ny "sektion" så blir bruset mycket mindre. Och detta brus kan absolut bli ett problem. Jag har både bra och sämre erfarenheter med digitalmixar live. T.ex brusnivån, på en mini turné som jag rattade så blev brusnivån grymt stark, men de kan ju vara många parametrar som spelat in, och jag har gjort gigs då bruset inte varit något problem. Sedan akustik grejen. Jag erfarenhet utav att på scener som är tighta ljudmässigt och dämpade så blir utljudet bäst, samtidigt som musikerna hör allt bättre. Du kan kräma mer monitor utan att de rundar samt klasikern mycket ljud på scenen ger ett grötigt utljud, detta förhindrar du om monitorljudet "stannar" på scenen, för som tekniker och även åskådare så finns inget värre än att höra mer monitorljud än pa ljud ut. De blir middigt och jobbit. Föresten vad har ni funderat på för monitorsystem ?
  6. aså jag tycker att det låter bra att ljudbehandla scenytan, då som tekniker så finns det inget värre än när direkljudet tar över ljudbilden. sedan mixer frågan, yamaha ls9, den e grym, men med alla digitala mixrar så får man räkna med mer brus från pre-amparna.
  7. Ioförsej så hade jag om jag hade haft mycke pengar idag köpt en Digidesign D-control. Känns som framtiden styr åt det hållet.
  8. En annan tekniker i stockholm som är grymt skyst och jobbar på ssl är Roger Krieg. Han har ett SSL-4000E. Grym snubbe och grymt skön studio
  9. Men det råder dock ingen tvekan på att skilnaden att mixa på bord och digitalt i datorn. Jag anser och jag känner mix mycket mer kreativ när jag sitter vid ett mixerbord, och att spela in på ett bord är myckert mer kreativt. man kan vara en del av inspelningen, istället för att ställa gain och sen göra allt senare. Men det är bara hur jag fungerar:P
  10. AWS 900+ har dock inte kompressor/gate på alla kanaler, har 4 st har jag för mig. men men, Dualty är ju grymt annars. Sen ett 4000 bord. vist de e äldre och kanske måste servas ibland, men allt beror ju på vilket sound man vill ha, 😆.
  11. Ja uppdateringar finns till, Battery 3, Kontakt 2 och 3, Fm 8, Pro 53, Absynth 4, Elpiano pluggen, Alla nya pluggar.
  12. Ja de låter ju onekligen roligt. Jag tror att jag ska göra det ikväll trotts att fyra native instruments pluggar inte fått nya drivisar än. Ja mitt ljudkort, jag har ett Motu 8pre. Motus kort ska tydligen ha vart 100% kompatibla från första dagen leopard kom. Raporterar sedan hur de blev och om jag e nöjd. men fortsätt järna komentera, det är alltid kul att höra vad folk tycker och tänker. Förövrigt, vad är WuP? Edit: fråga och stavning
  13. Lite nyfiken nu, har suttit på en leopard skiva sen october, men inte vågat. Såg att native släppt nya drivisar till nästan alla pluggar. Uppdaterar nu. Men märks det någon större skilnad då? Sitter på en macbookpro 2,33gh 3 gig ram.
  14. Jag undrar helt enkelt om det äntligen kan vara dax att uppdatera till den nya katten? Vågar man det.. Kör Logic studio, NativeInstruments komplete 4, Addictive drums och sonalksis pluggar. Tack edit: mjukvara
×
×
  • Skapa ny...