Jump to content
Annons

Räkna bpm i acapella...


peppemannen

Recommended Posts

När jag gör en remix på en låt så utgår jag oftast från en acapella.

Antingen sitter jag i Acid pro och stretchar, pitchar mm tills jag är nöjd, eller så klipper jag upp den i hederliga goldwave till mindre mer lätthanterliga bitar.

Nästa steg är att i sequencern hitta rätt bpm på de nya samplingarna, jag brukar sitta och skruva tills jag hittar rätt och så är jag nöjd och glad.

Ibland är det även kul att ta en acapella rätt av, utan att klippa sönder den och remixa den vägen. Även då brukar jag sitta å skruva i sequencern tills jag hittar rätt bpm till acapellan. Men det är dock svårare till dessa långa samplingar att hitta rätt.

Så min fråga är, finns det nån plugg eller program som kan räkna ut bpm:en i en acapella, alltså utan instrument...? (det gör det säkert, men jag har ingen aning)

Detta skulle vara ett bra komplement till allt skruvande.

Tack på förhand.

//Peppe

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Brukar gå att ta reda på information om en låts bpm om man söker ett bra tag på nätet. Ett program som räknar ut bpm på en låt, det låter ju som en dröm. Skulle ärligt talat bli förvånad om det fanns såna grejor, men om det nu gör det så blir iaf jag snäppet lyckligare. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Spontant skulle jag säga nej, det går inte att med automatik bpm-bestämma en acapella - finns ju inga återkommande rytmiska transienter i de flesta vokalspåren. Men jag har säkert fel...

Om du jobbar i Acid kan du ju gissa var 1:an ligger och sätta starten för beräkningen där, sedan smälla in fjärdedelarna rätt.

Oftast blir det ju fel och man får justera manuellt iallafall, men men.

Alternativet är väl att även skaffa en version av låten med musik. Då kan du lätt hitta bpm-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Det finns ju som sagt inga pluggar som grejar att räkna ut BPM på en acapella. Detta skulle ju innebära att pluggen ifråga "kan låten".

Jag brukar räkna manuellt genom att helt enkelt stampa takten under 5-10 sekunder & räkna det på en minut. Är det en kort sampling funkar det oftast att loopa upp den den i Acid, förutsatt att den är cuttad i jämna takter. Jag har nästan alltid lyckats med detta, t.ex. Eddie-låten där jag fick räkna ut ett snitt & stretcha bakgrunden efter det.

Det funkar, jag lovar.

Använder även min DJ-mixer ibland som har en manuell BPM-räknare där jag tapar in takten, fast huvudet & foten är mer tillförlitliga.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sonar har en väldigt rudimentär tap-tempo-funktion, som jag använder ibland för att hitta ett ungefärligt rätt tempo. Funktionen räknar bara tiden mellan två knapp-tryckningar, vilken ju kräver en del timing i musknappen.

(Hittade ett litet enkelt freeware-program under min korta DJ-tid som räknade ut ett medeltempo utifrån fler knapptryckningar... Fiffigt! 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Sonar har en väldigt rudimentär tap-tempo-funktion, som jag använder ibland för att hitta ett ungefärligt rätt tempo. Funktionen räknar bara tiden mellan två knapp-tryckningar, vilken ju kräver en del timing i musknappen.

(Hittade ett litet enkelt freeware-program under min korta DJ-tid som räknade ut ett medeltempo utifrån fler knapptryckningar... Fiffigt! 😄 )

Det där lilla gratisprogrammet... du råkar inte veta vart jag hittar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh, ingen aning tyvärr.

Hade det på min förra dator, och det försvann (tillsammans med en del annat smått och gott) när den totalkraschade.

Men det borde ju iofs inte va så svårt att hitta nåt liknande...

Jag har för mig att jag googlade (eller snarare altavistade eller yahooade eftersom google inte fanns då) efter typ BPM o DJ eller nåt sånt. Kan t o m ha hittat det på download.com...??

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det en plugg för att känna av bpm i en a capella låt!

Melodyne från Celemony: http://www.celemony.com

/Jan Olof

Tvivlar på att det funkar. Sång ligger ju sällan tajt nog för att man ska kunna tempobestämma. Det dras hela tiden i alla fraser och så vidare. Man kan säkert få programmen att gissa sig till saker och ting, men att det sedan stämmer är en annan femma. Danny Corts idé är det enda riktiga tror jag. Stampa takten och känn in tempot där sången svänger! Skulle tro att det är bra mycket smidigare än att sitta och mecka med någon dum mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sonar har en väldigt rudimentär tap-tempo-funktion, som jag använder ibland för att hitta ett ungefärligt rätt tempo. Funktionen räknar bara tiden mellan två knapp-tryckningar, vilken ju kräver en del timing i musknappen.

(Hittade ett litet enkelt freeware-program under min korta DJ-tid som räknade ut ett medeltempo utifrån fler knapptryckningar... Fiffigt!  😛 )

Det där lilla gratisprogrammet... du råkar inte veta vart jag hittar det?

Finns en plugg som heter "beatfinder" och jag har för mig att det är en freeware. Du "tapar" in tempot själv och du får upp BPM på displayen.

Provade den för några år sedan och fungerar alldeles utmärkt för ändåmålet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sonar har en väldigt rudimentär tap-tempo-funktion, som jag använder ibland för att hitta ett ungefärligt rätt tempo. Funktionen räknar bara tiden mellan två knapp-tryckningar, vilken ju kräver en del timing i musknappen.

(Hittade ett litet enkelt freeware-program under min korta DJ-tid som räknade ut ett medeltempo utifrån fler knapptryckningar... Fiffigt!  😛 )

Det där lilla gratisprogrammet... du råkar inte veta vart jag hittar det?

Finns en plugg som heter "beatfinder" och jag har för mig att det är en freeware. Du "tapar" in tempot själv och du får upp BPM på displayen.

Provade den för några år sedan och fungerar alldeles utmärkt för ändåmålet.

Låter som en klockren grej ju. Får kolla upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Plugg?" 😛

Melodyne kostar ju typ tio tusen spänn.

Hur funkar det egentligen i praktiken? Tar den rätt bpm?

Och HUR isåfall?

Jodå...en plugg, visserligen via något som kallas för Bridge, men den funkar som en vanlig plugg. Går att köra stand-alone också. Finns i tre olika versioner, Studioversionen går lös på ca 8 papp och Cre8 kostar ungefär hälften. En ny version, UNO är på G och är förmodligen billigare.

Jag har kör alltid a capella sångspår och den känner definitivt av tempot och det har varit rätt, men det kanske beror på min fyrkantiga sångstil 😄 ...HUR det går till vet jag inte...

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...