Jump to content
Annons

Akustiska gitarren låter hårt.


rockdemon

Recommended Posts

Jag håller på med en lugn liten låt med bara ak gitarr o sång. Problemet är att gitarren låter väldigt hård och oharmonisk på inspelningen. Har kapo på 4e band så detta har kanske lite med saken att göra. Har testat reverb,delay samt att dubbla spåret, panorera dem och ha ena litelite efter det andra(tror att det var i studio tidningen jag läste detta tips). men inget funkar. det är nånstans i mellanregistret som det låter så hårt. dvs det jag plockar med tummen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Låter gitarren lika hård i verkligheten i inspelningsrummet? Om den låter mjuk-(are) i verkligheten så ligger felet någonstans från micken och/eller resten i ljudkedjan. Du undrar jag:

Vad har du för mikrofon?

Hur placerar du den? (Avstånd och riktning.)

Använder du kompressor eller någon annan effekt utöver reverb?

Har du provat att sänka volymen på mellanregistret och i så fall hur låter det då?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Låter gitarren lika hård i verkligheten i inspelningsrummet? Om den låter mjuk-(are) i verkligheten så ligger felet någonstans från micken och/eller resten i ljudkedjan. Du undrar jag:

Vad har du för mikrofon?

Hur placerar du den? (Avstånd och riktning.)

Använder du kompressor eller någon annan effekt utöver reverb?

Har du provat att sänka volymen på mellanregistret och i så fall hur låter det då?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

jag har en sån där billig tsm stormembranare. 4sounds märke. säkert ungefär samma sak som JAMs jjlabs mik. Gitarren låter inte så hårt i verkligheten. det är en dreadnought modell så den är lite basig(brukar fixa det med eq efteråt).

Kanske har micken för nära möjligtvis. jag har den kanske 20-25 cm från gitarren vid typ 12e band. riktat mot hålet. Ljudet utan kompressor är hårt. Har provar lite med eq samt kompressor att få ner mellanregistret men då låter det illa. är inte så bra på finlir med frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Låter gitarren lika hård i verkligheten i inspelningsrummet? Om den låter mjuk-(are) i verkligheten så ligger felet någonstans från micken och/eller resten i ljudkedjan. Du undrar jag:

Vad har du för mikrofon?

Hur placerar du den? (Avstånd och riktning.)

Använder du kompressor eller någon annan effekt utöver reverb?

Har du provat att sänka volymen på mellanregistret och i så fall hur låter det då?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

jag har en sån där billig tsm stormembranare. 4sounds märke. säkert ungefär samma sak som JAMs jjlabs mik. Gitarren låter inte så hårt i verkligheten. det är en dreadnought modell så den är lite basig(brukar fixa det med eq efteråt).

Kanske har micken för nära möjligtvis. jag har den kanske 20-25 cm från gitarren vid typ 12e band. riktat mot hålet. Ljudet utan kompressor är hårt. Har provar lite med eq samt kompressor att få ner mellanregistret men då låter det illa. är inte så bra på finlir med frekvenser.

Enklaste sättet att hitta rätt frekvens att skära bort med parametrisk eq, är om man sätter gain på kraftig förstärkning och sedan sveper med frekvensratten tills man hittar det som låter värst. När man har hittat det, så är det bara att dra ner gain-ratten på lagom mycket reducering i stället. Testa också Q-värdet efter det - och se om det blir bättre med brett eller smalt frekvensområde. Finns det fler frekvenser som verkar bråka, så gör likadant igen med nästa eq.

Om du har micen riktad mot hålet, så får du mer bas. Du kanske ska testa att rikta den lite rakare in mot 12:e bandet...?

Om du placerar micen närmare så får du högre grad av den bashöjande proximitetseffekten - så avståndet du kör med borde nog funka ganska bra, tror jag.

Du kan ju lyssna på hur din mic låter, på min testsite. Det finns flera TSM-modeller där, så i bästa fall hittar du samma som du har och kan lyssna om det finns samma hårda ljud där, eller om det är bättre.

Det finns förstås andra faktorer som spelar in också, som gitarren i sig, strängar och plektrum - och inte minst rummet där du spelar...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

spela med naglarna istället för plektrum,så blir det genast mjukare ljud..

om du nu använder plektrum till att börja med. :rolleyes:

jag brukar inte ha problem när jag lirar med plektrum. det är när jag (som i detta fall) kör fingerplock som jag inte får till ljudet jag vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

spela med naglarna istället för plektrum,så blir det genast mjukare ljud..

om du nu använder plektrum till att börja med. :rolleyes:

jag brukar inte ha problem när jag lirar med plektrum. det är när jag (som i detta fall) kör fingerplock som jag inte får till ljudet jag vill ha.

flytta handen uppåt mot halsen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Låter gitarren lika hård i verkligheten i inspelningsrummet? Om den låter mjuk-(are) i verkligheten så ligger felet någonstans från micken och/eller resten i ljudkedjan. Du undrar jag:

Vad har du för mikrofon?

Hur placerar du den? (Avstånd och riktning.)

Använder du kompressor eller någon annan effekt utöver reverb?

Har du provat att sänka volymen på mellanregistret och i så fall hur låter det då?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

jag har en sån där billig tsm stormembranare. 4sounds märke. säkert ungefär samma sak som JAMs jjlabs mik. Gitarren låter inte så hårt i verkligheten. det är en dreadnought modell så den är lite basig(brukar fixa det med eq efteråt).

Kanske har micken för nära möjligtvis. jag har den kanske 20-25 cm från gitarren vid typ 12e band. riktat mot hålet. Ljudet utan kompressor är hårt. Har provar lite med eq samt kompressor att få ner mellanregistret men då låter det illa. är inte så bra på finlir med frekvenser.

Enklaste sättet att hitta rätt frekvens att skära bort med parametrisk eq, är om man sätter gain på kraftig förstärkning och sedan sveper med frekvensratten tills man hittar det som låter värst. När man har hittat det, så är det bara att dra ner gain-ratten på lagom mycket reducering i stället. Testa också Q-värdet efter det - och se om det blir bättre med brett eller smalt frekvensområde. Finns det fler frekvenser som verkar bråka, så gör likadant igen med nästa eq.

Om du har micen riktad mot hålet, så får du mer bas. Du kanske ska testa att rikta den lite rakare in mot 12:e bandet...?

Om du placerar micen närmare så får du högre grad av den bashöjande proximitetseffekten - så avståndet du kör med borde nog funka ganska bra, tror jag.

Du kan ju lyssna på hur din mic låter, på min testsite. Det finns flera TSM-modeller där, så i bästa fall hittar du samma som du har och kan lyssna om det finns samma hårda ljud där, eller om det är bättre.

Det finns förstås andra faktorer som spelar in också, som gitarren i sig, strängar och plektrum - och inte minst rummet där du spelar...

härligt. ska kolla in din test-sida efter jobbet ikväll. tar även och lägger upp en snutt från gitarrspåret utan nån effekt alls så kanske nån har nåt tips. då borde ju ni som kan era grejjer kunna höra om det är pga att micken är för nära eller felriktad som det låter som det gör. Jag misstänker att jag har micken för nära. fast det vet jag ju inte förrän jag testat.

Link to comment
Dela på andra sajter

ljudtekniker (oregistrerad)
Jag håller på med en lugn liten låt med bara ak gitarr o sång. Problemet är att gitarren låter väldigt hård och oharmonisk på inspelningen.

Stalltips. Spela in med mikrofonen placerad 45 grader in mot gitarrens botten ca 35 cm ifrån och i höjd med mitten. (Med botten menar jag inte baksidan utan där du fäster axelbandet 🙂

Mycket mindre handljud men en nära nog full klang men utan hårdheten du lider av.

/ljudteknikern

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tror att de tips du fått är av stort värde.

Jag kommer med ett till.

Prova att spela in på olika ställen i hemmet, du har olika akustiska fenomen på olika ställen.

Jag har spelat in gitarr med en liknande mick med gott resultat så jag tror mer på akustik och testa olika uppmickningar av gitarren än att köpa en ny mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att de tips du fått är av stort värde.

Jag kommer med ett till.

Prova att spela in på olika ställen i hemmet, du har olika akustiska fenomen på olika ställen.

Jag har spelat in gitarr med en liknande mick med gott resultat så jag tror mer på akustik och testa olika uppmickningar av gitarren än att köpa en ny mick.

har bara lyssnat hemma hur det låter på olika ställen och konstaterat att det lilla rummet jag lirar in i låter bäst. jobbigt hårt betong ljud i vardagsrummet bl.a.

Vad gäller mic till akustisk gitarr, små- vs stormembranare. vad blir skillnaden förutom att småmembranade verkar vara mer riktade. är det skillnad på hur dom tar upp ljudet i övrigt? är det bättre på något sätt att använda småmembrans mikfrofoner(pennmickar) till gitarren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på med en lugn liten låt med bara ak gitarr o sång. Problemet är att gitarren låter väldigt hård och oharmonisk på inspelningen.

Stalltips. Spela in med mikrofonen placerad 45 grader in mot gitarrens botten ca 35 cm ifrån och i höjd med mitten. (Med botten menar jag inte baksidan utan där du fäster axelbandet 😛

Mycket mindre handljud men en nära nog full klang men utan hårdheten du lider av.

/ljudteknikern

hmm, förstår inte hur du menar faktiskt. menar du att ha micken på andra sidan hålet? om vi säger att halsen är på vänster sida så ska jag ha micken på högersida om hålet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske självklart men har du provat lyssna på hur gitarren låter från olika vinklar? Man blir ju oftast van att höra hur gitarren låter ovanifrån. Be nån kompis, flickvän, fru el. granne spela lite toner medan du lyssnar runt gitarren. Då kanske du hittar någon vinkel som låter bra. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske självklart men har du provat lyssna på hur gitarren låter från olika vinklar? Man blir ju oftast van att höra hur gitarren låter ovanifrån. Be nån kompis, flickvän, fru el. granne spela lite toner medan du lyssnar runt gitarren. Då kanske du hittar någon vinkel som låter bra. 😛

aah, bra ide. det ska jag göra. jo det låter ju bra ovanifrån(där mitt huvud är) och jag har ingen aning om hur den låter från andra vinklar.

Link to comment
Dela på andra sajter

aah, bra ide. det ska jag göra. jo det låter ju bra ovanifrån(där mitt huvud är) och jag har ingen aning om hur den låter från andra vinklar.

Då kanske du ska placera micken vid ditt huvud?

Mickplacering är grundläggande att experimentera med när man har de problem du upplever. Rummet är också viktigt, men det är oftast svårare att påverka (om man lever på en budget och gör allt hemma).

Sjäv använder jag mitt badrum (för det är det enda rummet som är tyst). Lyckligtvis är rummet inte kaklat så jag brukar mest trycka ner handdukar i handfatet och lite på väggarna för att dämpa. Resultatet blir klart godkänt.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...