Jump to content
Annons

Vad använder du för program?


Philippo

Recommended Posts

Det började med Hearttracker på min Amiga 1200. Sen gick jag över till Protracker som klarade fler kanaler, på samma dator. Typ 1995 - 1997

Sen skaffade jag pc och då blev det Fasttracker, och lite senare Madtracker(som stöder VST pluggar). Höll på med trackerprogrammen alldeles för länge =P Har tagit lång tid att komma ifrån sättet att jobba ifrån. Har en hel del att lära fortfarande dock, skam den som ger sig!

Övergav trackerscenen för bara 4 år sedan då jag bestämt mig att satsa på en riktigt DAW och kunna göra mer välljudande musik. Gick igenom alla demon som fanns, allt från Ableton Live till Reason(ProTools enda undantaget).

Efter mycket testande var det Reason jag lärde mig och älskar idag(trots att jag satt som ett frågetecken första veckorna). Har kört Reason mer på allvar sedan version 3.0.

Idag har jag en iMac och har införskaffat Logic Studio som jag kör ihop med Reason(rewire) så studion är komplett med inspelning. Kommer nog aldrig att överge Reason då jag tycker det är så ruskigt snabb jobbat och det absolut bästa programmet för att göra beats.

Min setup idag och framtida: Logic Studio + Reason 4.0

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Har mestadels kört Cubase men också en del ProTools. Tröttnade på mjukvara helt och hållet för några år sedan och har sen dess varvat 2" rullband med Cubase ... Har på sistone jobbat en del med att bygga en prototyp av ett analogt mixerbord med automation. Styrningen av mixerbordets automationen har resulterat i en mjukvara där jag även integrerat stöd för audio. Programmet har visat sig fungera hyffsat för inspelningsändamål vilket fått mig att överväga att bryta ut och bygga vidare på den del av mjukvaran som hanterar MIDI och audio. Just nu saknar jag dock tid för att göra det så jag får förmodlinge fortsätta att avända Cubase ett tag till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har mestadels kört Cubase men också en del ProTools. Tröttnade på mjukvara helt och hållet för några år sedan och har sen dess varvat 2" rullband med Cubase ... Har på sistone jobbat en del med att bygga en prototyp av ett analogt mixerbord med automation. Styrningen av mixerbordets automationen har resulterat i en mjukvara där jag även integrerat stöd för audio. Programmet har visat sig fungera hyffsat för inspelningsändamål vilket fått mig att överväga att bryta ut och bygga vidare på den del av mjukvaran som hanterar MIDI och audio. Just nu saknar jag dock tid för att göra det så jag får förmodlinge fortsätta att avända Cubase ett tag till 🙁

Imponerande. Jag läser gärna vidare om detta äventyr. Har inte en j-a aning om hur man går tillväga men jag tycker det är intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase SL3. När jag skulle köpa Cubase SE3 på Musikbörsen i Sundsvall för något år sedan så hade dom slut på SE-varianterna, så jag fick köpa SL till samma pris. Shysst! Och där trivs jag, och stannar kvar.

Har även kört en hel del Reaper, som faktiskt fungerar riktigt riktigt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fl Studio 7 xxl!!!! (fast jag jobbar i reason också 😄 )

Anledningen var att jag inte hade mycket mer än en sumpig skiit dator när jag började!

NU har man allt en producent kan önska sig inom midi klaviatur mm.

(Dock saknas det Studio Monitorer, någon som kan sälja för en billig peng?) ☺️

Haha, det är lite som att säga "nu har jag allt en rallyförare kan önska sig, förutom hjul till bilen" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag har:

Cubase 5 - funkar ungefär som fyran, lite nytt lull-lull bara. Har kört CB sedan SL1.

Sonar producer 8 - Klart bäst out of the box. Gillar den bäst. Har kört den sedan ver 6.

Reason 4 - Funkar klockers, riktigt kul arbetsätt. Kört den sedan ver 2.5.

FL studio 8 XXL - Använder det nästan aldrig. Är newbie på FL.

Wavelab studio 6 - Förut körde jag mest Soundforge, men nu är det Wavelab som gäller.

Soundforge 9 - Helt ok, framförallt stödet för Dxi och CD architect + pluggarna Mastering Effects Bundle från iZotope som är Dxi. Den har jag kört sedan version 5.

Pluggar:

Spectrasonic Omnisphere - Underbar

Hypersonic 2 - Har det mesta som funkar rätt bra.

Virtual guitarplayer 2 - Använder jag sällan.

Virtual bassplayer - Använder jag sällan.

Groovie Agent 2 - Använder jag också rätt sällan.

EZ drummer - Använder jag rätt sällan.

Melodyne Uno - Nu finns pitchverktyg i både Sonar 8 & Cubase 5 så den använder jag sällan.

Native FM8 - Bäst av Native pluggarna.

Native Massive - Grym, men suger mycket CPU.

Native Absynth - Kul att leka med, men använder den sällan.

Native pro 53 - En klassiker som hänger med.

(Red)

Glömde Halion Symphonic orchestra - Nappade på driven iom Cubase 5 uppgraderingen.

Har inte använt den i ett projekt ännu.

Och Halion 3 som jag haft ett bra tag. Tycker den är lite överskattad. Skulle hellre vilja ha

en MacFive sampler.

Samplingar:

Propellerheads Abbey Road - Riktig bra måste jag säga.

Skulle vilja gå över till Pro Tools eller Digital Prefromer. Men man har

målat in sig i ett hörn av det man redan har. Det är en ekonomisk

fråga. Det skulle bli för dyrt att gå över till en Mac (Digital Preformer),

och byta ut ljudkort etc för Pro Tools. Är mycket nöjd med Motu 828mk3 så

det vill jag ha kvar.

Redigerat av spaceman
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Cubase 4.

Började med att jag laddade ner en piratkopia av Cubase SX3 (en kombination av att aldrig ha råd, att det var lättillgängligt och att man ville skapa musik så j@vla mycket betydde att det aldrig var nå snack om saken). Det är tack vare denna "gratis"-möjlighet jag började med att skapa musik på allvar. SX3 öppnade upp helt nya dörrar och inspelandet tog väldig fart. Tror denna piratkopia skapat väldigt många nya fantastiska musiker.

Hur som helst så tröttnade jag på alla buggar och att det hängde sig hela tiden så jag gick och köpte en ärlig version av Cubase 4 som jag fullständigt älskar. I slutänden har piratkopieringen lett till att Steinberg fått en lojal kund för livet då jag lika gärna hade kunnat välja Pro Tools istället.

Vet att många människor börjat sin inspelningsbana på samma sätt. SX3 var nog lite av en revolution för hemmaskapandet. Gjorde det mer tillgängligt för alla. Eller ska jag säga TPB. :rolleyes:

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase 4.

Började med att jag laddade ner en piratkopia av Cubase SX3 (en kombination av att aldrig ha råd, att det var lättillgängligt och att man ville skapa musik så j@vla mycket betydde att det aldrig var nå snack om saken). Det är tack vare denna "gratis"-möjlighet jag började med att skapa musik på allvar. SX3 öppnade upp helt nya dörrar och inspelandet tog väldig fart. Tror denna piratkopia skapat väldigt många nya fantastiska musiker.

Hur som helst så tröttnade jag på alla buggar och att det hängde sig hela tiden så jag gick och köpte en ärlig version av Cubase 4 som jag fullständigt älskar. I slutänden har piratkopieringen lett till att Steinberg fått en lojal kund för livet då jag lika gärna hade kunnat välja Pro Tools istället.

Vet att många människor börjat sin inspelningsbana på samma sätt. SX3 var nog lite av en revolution för hemmaskapandet. Gjorde det mer tillgängligt för alla. Eller ska jag säga TPB. :rolleyes:

Steinberg har nog fått många, numera betalande användare på detta vis, undertecknad inkl. Använder själv Cubase 5, Hypersonic 2, Halion Symphonic orchestra, EZ drummer och Guitar rig 4.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sonar 8.5

Började använda sonar och inte sett någon bra anledning att byta. (Förutom anledning att omväxling är kul).

Provat lite Cubase och det var ju inte dåligt men jag var inte lika hemma i det :rolleyes:

Sonar 8.5

+ Funkar fint på Windows

+ Enkelt interface

+ Bra pluggar som följer med pro-versionen

+ Bra support om man kan lite engelska

- Deras webshop (Den som håller reda på vilka produkter man reggat).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hela började väl med några versioner av Dance Ejay 🙂. Jag har version 2,3 och 4 i garderoben. Sen började jag med Fruity Loops vid version fem typ. Det här var när jag gick i femman så det måste varit runt 2001. Men så när jag 2004 konfirmerades fick jag inte en synth utan ett helt rack:

Reason 4 + Record

Jag pysslade mycket med Trance och hade läst att svenska producenten Airbase använde Reason. Jag blev jätteintresserad av det och önskade mig i konfirmationspresent. Fick uppgradering till trean när jag fyllde 18 och i höstas när jag muckade lumpen köpte jag fyran. Vid sidan av har jag kört lite samplitude och Cubase Le men jag återkommer alltid till Reason för att jag känner mig mest hemma med programmets mixenheter och gillar gränsnittet. Record kändes som en naturlig uppdatering som jag fick tillsammans med uppgraderingen till Rsn4. Man skall inte säga att man aldrig kommer byta, men just nu ser jag ingen anledning att öppna ett annat program.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Liten uppdatering för mig.

Tar inte med allt utan det jag faktiskt använder.

Reason 4 och Record är huvudprogrammen/programmet (hur man nu skall se på det).

Tracktion 2 används som VST host och stundtals Rewired till Reason/Record.

Amtplitube 2 Live, har hittils varit min main guraplugg. Men i Record finns en del Line6 förstärkare så det blir mer och mer av dessa istället för Amplitube.

Ampeg SVX för bas.

SIR1 gratis konvolvreverb. Med en hel flock gratis impulser. Bland annat Bricasti och Lexicon 480 grejer.

Glitch.... grym gratis plugg... använder den titt som tätt. Bra att göra crazy grejer med samt gate för syntgrejer och annat.

Körde pluggen stenhårt på min Cookie Sweeheart remix (4 låten uppifrån Thinkingmachine remix)

http://www.myspace.com/iamcookiesweetheart

På sång och på ett basljud (plus lite till) som i Cookies "original" version var en vanlig oktavbas (hörs på refrängen) men som fick nytt liv med en gate och dist.

http://www.myspace.com/iamcookiesweetheart

Pluggo Junior... fantastiska crazy effekter.... (också gratis)

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Record 1.0, Reason 4.01, Logic Studio (Logic Pro 9.02+Mainstage 2.01+Waveburner+Soundtrack Pro osv.), Ableton Live 8.1.1, Cubase Studio 4.52, ReCycle 2.1, Sound Studio 3, Adobe Audition 2

Samplingar och pluggar (instrument och effekter) är för mycket för att räkna upp. 🙂

Visst, jag har fler musikprogram också, från lilla AudioDesk till Pro Tools LE men frågan var väl vad vi använder oss utav och inte vad vi har tillgång till. 😉

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

har försökt undvika mjukisar men de verkar komma ikapp mig

använder en massa hårdvara istället men som sagt...

karma på korg . halvmjukis o superarpeggiator

barsandpipes (multi loopar)använder jag inte längre (karma, karma)

kommer att lära mig, bara jag får tiiid, reaktor, längtar efter nya granularcube

glitchDS ibland när den inte craschar heeeela tiiiiden

(hm, som remix sa du! det gav mig en idé...)

kanske blir jag tvungen att lära mig nån ja sequenser, då skulle jag vilja att det blev abletonlive, den verkar så alltiallo

men jag vet inte, klarar jag mig utan så skiter jag i det

iofs. nån enkel gratissequenser skulle nog inte skada

edit: shit jag glömde ju acid och soundforge aja

Redigerat av dokido
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...