Jump to content
Annons

Steve-o

Recommended Posts

Hejsan!

Har sett på nätet att det finns några olika kit att köpa för gitarr. ex. Saga Les Paul.

Man får samtliga grejor för att få ihop gitarren, mekanik m.m.

Det ända man egentligen behöver göra är att såga ut hur man vill ha huvudet samt

lacka och skruva ihop allt. Nån som gjort detta? Kan ni rekommendera det?

Priser finns från 200-600 dollar. Är det bättre att köpa en Epiphone Les Paul Standard?

Tacksam för svar!!!

Steve-o

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Håller på att sätta ihop en gitarr själv just nu (gibson kopia)

Kan ju säga som så att det är riktigt roligt om man tycker om att bygga, och känslan av att ha gjort en egen gitarr gör det vara bättre (:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du har möjlighet om du är lite världsvan gitarrist att få ut mer av instrumentet direkt, du sätter direkt på kvalitetssträngar, byter till bättre mickar, kontrollerar att banden är jämna (Om inte slipa dem försiktigt), justera dragstången, you name it.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har något tips på en sida med kit eller så?

GMF.se har två schyssta byggsatser av Texas-gitarrer.. en tele och en strata!

annars har thomann en byggstas för en tusing, och då kan du passa på att beställa lite andra grejjer med, typ en uppsättning andra mickar, mekanik etc etc etc..

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har något tips på en sida med kit eller så?

GMF.se har två schyssta byggsatser av Texas-gitarrer.. en tele och en strata!

annars har thomann en byggstas för en tusing, och då kan du passa på att beställa lite andra grejjer med, typ en uppsättning andra mickar, mekanik etc etc etc..

Gitarrdelar

Har inte testat men är frestad.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tjena!

Har nu byggt ihop min Telecaster som jag köpte (komplett kit) från

www.topsoundseller.de och kan bara säga WOW! Är ingen gitarvirtous

men när jag kör blues a ´la Albert King så skriker guran som f-n.

Och den kostade bara 59 euro, ett kap vad det gäller DIY.

Lackade den bara med celloulousalack på burk, med kanonresultat.

Steve-o

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slår ett slag för Gitarrdelar.se! Grymma priser och fantastisk support och service!!!

Jag har precis byggt min andra gitarr som blev otroligt bra. Som en USA-tele fast för 5k.

Redigerat av sixpakk
Link to comment
Dela på andra sajter

Martyis (oregistrerad)

Det verkar riktigt skoj att bygga ihop sin egen gitarr, men jag har några frågor.

Finns det någon beskrivning eller något för de som inte vet hur man gör? 😄

Vad är det för gitarr man får när man byggt ihop allt? Jag menar delarna till telen på www.topsoundseller.de är ju hur billiga som helst. "Får" man en bra gitarr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är min första gitarr som jag byggt, men skall beställa en till i vår (PRS kopia)

Allt som behövs följer med utan lödritning till mickar+volym. Var hyffsat enkelt att löda.

Jag kan inte nog berömma topsoundseller för snabb service och ett bra komplett kit!!

Stämskruvar och mickarna tyckte jag när jag läste forum att det skulle man byta eftersom

det ofta var skräp så inte i detta fallet, det är riktigt bra grejor tycker jag. Jag har bara

sprayat hela guran med några lager celloulousalack vilket blev riktigt bra.

E-maila mig om du har lite fler frågor så skal jag svara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Martyis (oregistrerad)

Ok.

Ingår det beskrivning/ritning på gitarrdelar.se också?

Vad är det för delar man måste köpa? Jag har kollat mest på en Les Paul.

Går det att måla den, eller designa den på något sätt själv?

Redigerat av Martyis
Link to comment
Dela på andra sajter

gitarrdelar.se verkar riktigt bra, har ej beställt där. Från topsoundseller.de får man ett komplett kit

oavsett Les Paul eller Fenderguror. Det enda du behöver göra är att borra ett par hål samt lacka

och skruva ihop! kommer säkerligen innan årets slut ha Les Paul, Strata, Tele samt en PRS ihopbyggda.

Steve-o

Link to comment
Dela på andra sajter

Martyis (oregistrerad)

För det vore ju roligt att måla den, som jag antar att man gör om ma beställer den från topsoundseller. Men är det någon som skulle kunna hjälpa mig med delar, om man beställer från gitarrdelar.se. Vilka delar jag behöver och så, tänkte kanske köpa en les paul.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
För det vore ju roligt att måla den, som jag antar att man gör om ma beställer den från topsoundseller. Men är det någon som skulle kunna hjälpa mig med delar, om man beställer från gitarrdelar.se. Vilka delar jag behöver och så, tänkte kanske köpa en les paul.

Skicka ett mejl, de är mycket hjälpsamma och trevliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Har nu byggt ihop min Telecaster som jag köpte (komplett kit) från

www.topsoundseller.de och kan bara säga WOW! Är ingen gitarvirtous

men när jag kör blues a ´la Albert King så skriker guran som f-n.

Och den kostade bara 59 euro, ett kap vad det gäller DIY.

Lackade den bara med celloulousalack på burk, med kanonresultat.

Steve-o

Jag blev själv rätt sugen... det är ett lagomt pris med, särskilt när man aldrig byggt en gura själv tidigare! Blir nog att beställa en för att testa. Blire bra så kan man ju köra en omgång till med dyrare delar från USA-shoppen som nämndes. Blir det några bilder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick syn på tråden och tänkte beställa några kit därifrån tillsammans med några kamrater nu på stört. Från topsoundseller.de dvs.

Men då är det ju detta med tyskan. När man inte har den blekaste vad nicht mehr wissen eller Gutschein einlösen betyder. Vad göra? Det är ju snudd på omöjligt att gissa sig igenom en beställning och få alla formulär rätt ifyllda.

Är ni så kompetenta att ni behärskar språket eller har ni oxå gissat er igenom proceduren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, nu har jag beställt en Telemodell i alla fall. Skall bli kul även om kvaliten förmodligen är lägre, priset gör ju att man inte behöver svettas i alla fall.

Dogbuerner;

Jag kan bara lite tyska men klarade mig rätt bra. "Vorkasse" är förhandsbetalning, det var allt jag behövde ta reda på , resten förstod jag utan större problem. Välj det så får du ett email på engelska med info om banknummer o sånt. var inte så knepigt. Tror jag. Jag har ju inte min bausatz i tassen ännu. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer säkert bli lika imponerad av grejorna som jag. Fattar inte att dom

kan sälja den kvalitén till det priset. Jag skall beställa deras "Music Man" bas kopia för 139€.

Lycka till Hellpig, det är ett kul lite bygge!!!

Steffe

Link to comment
Dela på andra sajter

jo, den ser helt ok ut. men det är detaljerna som skiljer den. övre delen, det sk. "hornet" på andra plankor, skiljer sig i form, plus att den bulligare ut än en vanlig tele. Huvudet ser också lite för bulligt ut....

men fö. ett helt ok instrument om du gillar det först och främst. 🙂

va gick de på !?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej alla!

Jag har precis fått hem en Telecaster - byggmodell från Tyskland. Skulle behöva några råd. 🙂

1) Jag tänkte såga till ett Telecaster-huvud. Ska kolla om jag kan få hjälp i en närliggande slöjdsal. Har tänkt att såga lite utanför linjen och sen sandpappra sista millimetern... (Se foto på guran nedan.) Någon som har heta tips för vad man bör tänka på?

2) Tyckte färgen är snygg som den är, så jag klurar på att spraylacka med denna spray:

http://gitarrdelar.se/product_info.php?cPa...products_id=963

Någon som har erfarenhet och tips?

3) Andra saker som man bör tänka på för att inte totalt misslyckas...? 😉

post-23252-1255333794_thumb.jpg

Supertacksam för hjälp!

/Jono - Telecaster-byggar-amatören

www.bobk.se // www.youtube.com/bobkband // www.myspace.com/bobkpropaganda

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att du kommer att fixa det där. Det som kan vara knivit om det behövs är att slipa banden. Sen kan det vara tjurigt att ställa in dragstången då halsen är ny o innan den har satt sig med den dragkraft strängarna har. Men ge det tid o räkna med att det kan ta en tid innan du blir helt nöjd. Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer säkert bli lika imponerad av grejorna som jag. Fattar inte att dom

kan sälja den kvalitén till det priset. Jag skall beställa deras "Music Man" bas kopia för 139€.

Lycka till Hellpig, det är ett kul lite bygge!!!

Steffe

Var hittade du den?

Har du redan byggt? Blev den bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...