Jump to content
Annons

Tips på mikrofon för flygel?


schopin

Recommended Posts

Hej!

Har ni tips på vad man bör använda för mickar till flygel i konsertlokal som ska spelas live tillsammans med en inspelning som går ut i ett PA-system på upp till 6 högtalare?

» Hur många mickar behövs, vilken typ av mickar ska det vara och hur nära och var bör de placeras?

Tanken är att flygelsoundet ska vara så realistiskt som möjligt i PA:t (hur nu det ska vara möjligt, men riktningen är kort och gott ett bra naturligt pianosound).

Det kommer att vara visst direktljud från flygeln men det mesta ska komma från högtalarna. Mickarna bör väl placeras hyfsat nära, men inte heller så att det blir toktätt ljud. Mickarna bör klara både svagt och mycket starkt men får såklart absolut inte runda det som kommer från PA:t.

Någon som har koll på området?

Tackar för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle föreslå Oktava MK012 - eventuellt med hypercardioidkapslar (dvs hela MSP6-kitet) om du är orolig för att de ska ta upp för mycket ljud från omgivningen.

sE Electronics sE3 låter mycket fint på piano/flygel. Behöver du utbytbara kapslar så är det sE2a du får titta på i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle föreslå Oktava MK012 - eventuellt med hypercardioidkapslar (dvs hela MSP6-kitet) om du är orolig för att de ska ta upp för mycket ljud från omgivningen.

sE Electronics sE3 låter mycket fint på piano/flygel. Behöver du utbytbara kapslar så är det sE2a du får titta på i stället.

Men i en annan tråd så skrev du att hyperkapseln tog upp mer bakifrån än vanlig cardiod? Bakifrån är minst lika kritiskt som från sidorna i mitt fall, om inte mer till och med.

sE3 har jag testat men jag tyckte att de var vassa.

Tack för svaren!

E/ Flygeln är alltså på scenen med mickarna. Högtalarna finns längst ut på scenkanten riktade mot publiken men det finns även högtalare ute i salen.

Redigerat av schopin
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - i så fall är det kanske ändå bäst med vanlig cardioid.

EDIT: Ska kanske förtydliga att det inte är specifikt för Oktava att hypercardioiderna tar upp lite mer från baksidan, än de vanliga cardioiderna, utan det är något som gäller för alla hypercardioider.

Det är inte så att de närmar sig 8-karakteristik - inte på långa vägar, utan det är fortfarande väldigt lite som tas upp av ljudet som kommer rakt bakifrån, men som sagt något mer än cardioider.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

En klassiker i PA-sammanhang är en tryckzonsmick (typ Shure SM91 eller Crown PZM) kombinerad med en dynamisk mick med vindskydd i skumgummi (typ Shure SM58).

Gaffa tryckzonsmicken i locket för att minimera tidiga reflektioner.

Den dynamiska placerar du på insidan flygeln, i ett av hålen i ramen.

Tryckzonsmicken kommer du behöva skära botten på för att få upp nivå. Den dynamiska kommer att låta låda. Men tillsammans ger de ett hyffsat balanserat ljud.

Var noga med att kolla fasen på alla mickar, oavsett vilken teknik du väljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Gör en 34-månaders-bump på denna tråd! 🙂

Jag gick på trådens titel, mitt scenario ser inte ut som det schopin hade. Jag ska spela in flygel och tänkte för detta ändamål införskaffa ett stereopar. Efter flygelinspelningen kommer mikrofonerna hängas upp över mitt trumset eftersom mina nuvarande överhängsmikrofoner är från ett "trum-paket". Så jag är liksom inte ute efter "mikrofonen som är helt gudomligt perfekt för flygel och ingenting annat", utan kanske lite mer allround-känsla då. Budgeten är inte heller jättehög så här i julklappstider, det börjar göra ont vid 7000:-. Man borde köpa ett matchat par, va?

Har heller inte bestämt mig för små- eller stormembranare, men jag lutar åt stormembranare för flygel-syftet. Ett matchat par AKG C214 ligger inom mitt prisfält, och eftersom jag gillar 414 så är de en het kandidat. Röde vet jag inte om jag känner för, fick inge bra resultat med dem (NT-serien) på utbildningen. Någon som har erfarenhet av några sE Electronics-mikrofoner?

Tänkte också passa på att fråga om någon har tips på placeringen av stereoparet? Jag har ju spelat in flygel några gånger innan, men aldrig fått till den där "närheten" i ljudet, att man hör en flygel istället för en flygel i ett rum. Sedan har jag också inte fått till basregistret, vill ju ha ett fylligt och stabilt flygelljud. Har fått med pedalen innan, den ligger och spökar vid 100 Hz och gör det ännu svårare med basen, så nu funderar jag på om man ska micka på något sätt som gör att man slipper pedalen.

Så här skulle det va fräckt om det kunde låta:

(Bättre kvalle)

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte mycket säkrare både för inspelningen att man skiljer på inspelning och PA? Två fina omni stormembranarare till inspelningen, sen andra mickar för PA-ljudet, tex SM57, eller vad som helst. Jäkligt lätt att det blir fula hum-ljud med stormembranare kopplade till PA, även på låga volymer. Då får man kompromissa och sätta mickarna allt för nära strängarna för att få starkare signal = sämre ljud på inspelningen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, såg underrubriken till tråden nu. För min del rör det sig om ren studio-inspelning (fast på plats i en kyrka), inget med PA eller nåt sånt. Ska jag kanske leta ny tråd att skriva i eller starta en egen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelade in en kör plus flygel i en stenkyrka med enorm "rymdklang", alltså mer än medel för kyrkors ekande. Jag mickade nära strängarna, men inspelningen lät ändå som om flygeln bara var avståndsmickad. Så är det mycket eko i kyrkan ska du nog utgå från att micka så nära du kan. Jag fick med alldeles för mycket av kyrkorummet, och hur man kan undvika det vete 17, det var i Söderala kyrka. Man kanske skulle ha många mickar och locket stängt? Inte bra det heller. Stängt lock med ett par, tre småmembranare inuti, sen två stormembranare under flygeln?

Intressant att höra hur det går...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har ni tips på vad man bör använda för mickar till flygel i konsertlokal som ska spelas live tillsammans med en inspelning som går ut i ett PA-system på upp till 6 högtalare?

» Hur många mickar behövs, vilken typ av mickar ska det vara och hur nära och var bör de placeras? [...]

Saxat från Live Sound skrivet av Mikael Malmlöf:

"Till bas och lägre mellanregister fungerar det bäst att använda en mikrofon med njurkarakteristik. Vilken som, av kondensator eller bandmikrofon går bra. [...] Sätt mikrofonen på ett bomstativ och peka den ungefär mot tonen A i andra oktaven nerifrån räknat, ungefär 15 centimeter ovanför.

För att micka upp övre mellanregistret och diskantdelen, krävs en mick som har bra diskantsvar och njurkarakteristik. Sätt denna också på ett bomstativ och rikta den ungefär mot tonen A som ligger en oktav över det s.k. normala A (440 Hz).

En fördel med att ha mikrofonerna pekande snett inåt-nedåt är att de tar upp mer av resonansen i flygeln. Det här är bara en slags "grundbeskrivning" på uppmickning av en flygel. [...] Man kan till exempel förutom dessa två mikrofoner också placera en mikrofon under flygeln som tar upp resonansen i basänden. [...]

Till lägre halvan av flygeln passar de flesta av de mikrofoner som man kan använda till elektrisk och akustisk bas, dvs Shure 556 eller Unidyne 4; AKG D12, 200, 202 eller 2 000. För övre halvan passar Shure Unidyne 3 och 4, Sm 57; Akg D 202 och 224; Beyer M 88 och 201. Bra kondensatormikrofoner är AKG C 451 Ck 1 eller Ck 1s och Shure SM 81".

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle också nämnt att det inte rör sig om stenkyrka utan en frikyrka, dock med högt i tak och ganska mycket klang. Men jag vill som sagt ha en "närhet" i soundet, har inte tänkt ta med lokalen. Enda anledningen till att jag spelar in just där är att det står en fin Yamaha-flygel där (mitt favoritmärke bland flyglar än så länge) plus att jag har kontakter så att jag kan komma in och spela in, kostnadsfritt...

Intressant, ska börja lyssna när jag har tid!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hmm jag spelar mest in klassiskt och då vill vi ju fånga en naturlig bild av instrumentet och det rum det står i, men ett stalltips för det stuk du efterfrågar brukar vara att köra ORTF/AB med ett par bra njurar (jag kör DPA 4011) ungefär vid mitten av flygeln ovanför dämmarna. Backa dem mer mot strängarna om det blir för tydlig attack. Håll koll så att det inte blir hål i mitten, be pianisten att spela en skala nerifrån och upp och lyssna om stereobredden är jämn. Om du vill kan du lämna lite sideroom, marginal till yttersta vänster och höger så instrumentet inte känns vansinnigt brett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...