Jump to content
Annons

Låt kvalite


tightflesk

Recommended Posts

Hej Jag och mitt band har spelat in ett par låtar i cubase och när vi sen ska göra dom till mp3 format så kommer den stora frågan upp : hur många Kbs ska låten vara på 320 e högsta och vi tog det då blev låtarna alla minst 10mb stora vikket är juh ganska mycket så hur mycket brukar man använda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej Jag och mitt band har spelat in ett par låtar i cubase och när vi sen ska göra dom till mp3 format så kommer den stora frågan upp : hur många Kbs ska låten vara på 320 e högsta och vi tog det då blev låtarna alla minst 10mb stora vikket är juh ganska mycket så hur mycket brukar man använda?

Vad ska filerna användas till?

Om du vill lägga filerna på en hemsida och inte har mycket serverutrymme så räcker 128 kbps bra. Det är inte det bästa men det låter ganska bra i nästan alla datorhögtalare och tar ca 1 Mb per minut. Har du stort serverutrymme så kör på 192 kbps, det blir större filer men också bättre ljud.

Sedan har det också stor betydelse vilken decoder du använder när du komprimerar filerna. Jag brukar köra Lame och har aldrig upplevt att jag har fått dålig ljudkvalitet när jag har kört 192 kbps.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder alltid 192kbps, tycker det är en bra kompromiss mellan storleken och kvaliten på filen. Sen som bakke sa så spelar det ju in vad ni ska använda filerna till samt vilken decoder ni har, det skulle jag nog säga spelar mycket större roll än i vilken rate ni konverterar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukade använda 192kbps förut, men sedan började jag fundera på hur bra det egentligen lät, så nu vet jag inte om jag bara fått för mig att det är märkbar skillnad eller om det verkligen är det, men jag började koda mina i 256kbps VBR.

Låter bra och dom blir oftast runt 6 - 7 MB stora.

Har ingen större koll på vad variabel bitrate gör för skillnad sådär, men eftersom den dimper ner och upp mellan 192 och 256 så chansar jag på att det sparar iaf en liten bit på dom där megabyten. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen större koll på vad variabel bitrate gör för skillnad sådär, men eftersom den dimper ner och upp mellan 192 och 256 så chansar jag på att det sparar iaf en liten bit på dom där megabyten. :rolleyes:

Just det! Variabel bitrate ändrar bitraten beroende på vilken bitrate som behövs. Om jag har fattat det rätt så får partier i låten som innehåller mindre ljud en lägre bitrate och tvärtom.

En stor nackdel med VBR är att en del program (t.ex Sam Broadcaster, som används av många internetradiostationer) kan få problem med att sätta rätt tid på låtarna. Det kan stå att en låt som är 3.30 är 7 minuter, efter 3.30 tar den då bara slut utan förvarning och det är inte så roligt i en radiosändning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...