Jump to content
Annons

En låt för sågning


Vad gillas detta då?  

21 röster

  1. 1. Vad gillas detta då?

    • 1, dålig
      2
    • 2, sådär
      2
    • 3, godkänd
      1
    • 4, bra
      10
    • 5, gudomlig
      3


Recommended Posts

LÅTNAMN: Created in a heart of a star

ARTIST/GRUPP: Her Whisper

GENRE: Metal

KOMPOSITÖR:Her Whisper

PRODUCENT: Patrik på Studio Fredman

EV. MEDVERKANDE:Hmmm...bandmedlemmarna i Her Whisper

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: Mp3

STORLEK: 5.3 megabyte

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: http://hemsida.semera.se/xav7299/Her%20Whi...%20a%20star.mp3

Detta är låt nr 2 som jag lägger upp här för lyssning. Kul att höra vad ni tycker om detta.

Även denna låt spelades in i Studio Fredman.

Jag kan ju passa på att berätta lite om oss.

Vi heter som sagt Her Whisper, och mestadelen av medlemmarna bor i Lysekil förutom jag som bor i Falkenberg. Vi var tidigare medlemmar i Keeper, men jag tyckte att det gick för trögt fram så jag hoppade av och startade detta band i stället. I Keeper så var jag bara gitarrist, men nu så ville jag även sjunga. Så sagt och gjort. Så enda skillnaden från Keeper är sångaren. Plus att vi spelar gött mycket bättre musik 😆

Vi bestämde ganska snart att vi ville sattsa hårt på det vi gjorde, så när vi knåpat ihop fyra låtar ville vi spela in en demo. Så jag började kolla upp olika studios i Göteborg, tillslut så fick jag kontakt med Studio Fredman. Vi skulle få tre dar på oss där att spela in våran demo. Det var med fjärilar i magen som man gick in i den legendariska studion där bla. storheter som In Flames, Hammerfall , Dimmu Borgir och Dream Evil har spelat in sina alster.

Men det hela gick bra! Så här är nu en låt med oss. Skriv gärna vad du tycker!

Kenneth Gilbert - Trummor

André Samuelsson - Bas

Christian Lind - Gitarr

Marcus Christensen - Keybord

Magnus Melander - Sång och solo

Redigerat av herwhisper
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter helt ok i mina öron, en 4:a av mig! (Gillar avsaknaden av kastratsång) 😆

Lite intresserad av vad ni använde för utrustning (Gitarrer,Stärkare, trumset, ev trigg osv...) och så till sist vilka grejer hade ni med er själva och vilka hade fredman på plats?

(Många dumma frågor på en gång, men så går det när man postar här) 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart bättre än "demo-kvalitet". Minst lika bra som andra debut album i genren. Introt är väl lite väl beprövat tycker jag, annars tycker jag det är kalasbra 😆 Nån slags soft-tung powermetal.

Påminner mej om Dio, Candlemass, tidiga Yngve etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter helt ok i mina öron, en 4:a av mig! (Gillar avsaknaden av kastratsång) 😉

Lite intresserad av vad ni använde för utrustning (Gitarrer,Stärkare, trumset, ev trigg osv...) och så till sist vilka grejer hade ni med er själva och vilka hade fredman på plats?

(Många dumma frågor på en gång, men så går det när man postar här) 😛

Tackar!

Vi använde Ibanez JEM gitarrer (våra egna) som gick in i en ENGL Savage 120 som mickades upp av två SM57.

Trummorna var trummisens eget. Han har ett Tama sett, detta mickades upp och triggades av D-Drum triggar (Fredmans). Och sedan vid mix så kombinerade vi både trigg ljuden och det mickade ljudet.

Sången gick in i en Neumann mickrofon, vilken har jag glömt. Och sedan genom en Focusrite Isa 430 Prodncerpack mickstärkare.

Basen (som jag faktiskt inte vet vad det är för märke på) kördes in i en DBX 566 kompressor, för att sedan linas in i Trident bordet.

Keyboarden kördes också in i en DBX 566 kompressor och rätt in i bordet.

Det enda vi hade med in i studion var våra instrument resten stod Fredman för!

Link to comment
Dela på andra sajter

MorDeth (oregistrerad)

låter kanon.. men förväntade mig inte mycket annat när det är fredman som hjälpt er 😆

Får man fråga hur mycket det det gick på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är för mycket klick på trumm ljudet och stråkljuden är det eran grej.

Det verkar som ni spelar det här för att degga inte för att det är så bra eller kul.

För ni spelar några Bpm för sakta för att det ska låta bra

Ni har jobba för mycket med ljudet men inte med musiken

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag tycker att det är för mycket klick på trumm ljudet och stråkljuden är det eran grej.

Det verkar som ni spelar det här för att degga inte för att det är så bra eller kul.

För ni spelar några Bpm för sakta för att det ska låta bra

Ni har jobba för mycket med ljudet men inte med musiken

Detta är helt obegripligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

freddie: Tack så mycket. Visst är det ett slitet intro...vissa säger att det liknar ABBA...

robertus: Tackar!

MorDeth: Det gick på 8 papp. Men då hade vi fri tillgång till studion dygnet runt 😄

Lars Norén: Trumljudet och stråkarna tycker jag passar perfekt till denna musikstil, men smaken är som framstjärten...

Åtminstånne jag tyckte att det var något fruktansvärt kul att spela in. Och jag tycker att det är underbart att sjunga. Det kanske inte hörs, men så är det i alla fall. Om det är bra eller inte får andra avgöra, inte jag.

Farten på låten tycker jag passar alldeles utmärkt, hade det gått snabbare så tror jag inte det hade låtit så bra.

Denna låten kanske passar bättre?

http://hemsida.semera.se/xav7299/Her%20Whi...evel%20Time.mp3

Danny Cort: Som sagt, smaken är som framstjärten 😆

Redigerat av herwhisper
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Danny Cort: Som sagt, smaken är som framstjärten 😆

Nu syftade jag på L.N's inlägg.

Låten har jag inte ens lyssnat på, men annars är allt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Introt är ju klockrent! "S.O.S" eller "Show must go on"! Snyggt!

Låten i övrigt - proffsigt. Inte mycket att säga eftersom man inte är metalfantast, jag är mer "less is more" när det gäller tyngre rock, det här är mer "more is more" lixom. Men det är ju en del av paketet.....

Nej, fan nu börjar jag nästan bli mer obegriplig än Lars Noren.

Skitsnygga gitarrer!

...och helt rätt bpm!

😆😆😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här låter ju jättebra 🙂

Lite Nightwish mot Hammerfall kanske? 😄

Jag har faktiskt ganska svårt att komma med några konkreta

förslag på vad som kan förbättras, det kanske inte behövs så

mkt förbättring? 🙂

Hade det funnits 4.8 hade jag röstat på det men det blev en fyra, jag

avrundar på ett lite annorlunda sätt 😛😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter lysande.

Det enda jag inte gillar är keyboardljuden som känns lite omoderna på något sätt. Sedan hade jag gärna sett att man pressade dig lite att ta ut din röst mer än vad du gör. För du sjunger rent ut sagt mycket bra. Men jag skulle nog piska dig lite att ta ut det där lilla extra som du har. Det känns om om du ger åttiofem% av vad din röst skulle kunna ge.

Annars är det klockrent vad gäller gitarrer och ljudbild i övrigt. Man får passa sig med reverb och hårdrock. För lite och det låter outdated numetal, för mycket och det låter Europe. Ni balanserar precis på gränsen. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre än bra. Kanonröst.

Skulle gärna haft kör på några avsnitt, och gärna någon annan är du som tog 2a-stämman, någon med ljusare röst. Eller en 3e ovanpå.

Men återigen; smaken är som osv

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Nu låter jag säkert som en liten surfitta eller likvärdig, men jag måste säga vad jag tycker. Om den här plattan ska lyckas bör nog inte det här vara den bästa låtaen. Det låter skitbra, men just power/heavy metal är riktigt klurigt att slå sig in i scenen. Speciellt eftersom ni endast spelar på stereotypen i genren. Inget fel men det, men svårare blir det 🙂

En sak till. Jag tror nog att du borde hålla dig till gitarren till du fått ordning på sången. Du hamnar för lågt för ofta och du behöver mycket mer drag och javlaranamma för att den biten ska bli bra.

Brutal sanning levererad av: /Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu låter jag säkert som en liten surfitta eller likvärdig, men jag måste säga vad jag tycker. Om den här plattan ska lyckas bör nog inte det här vara den bästa låtaen. Det låter skitbra, men just power/heavy metal är riktigt klurigt att slå sig in i scenen. Speciellt eftersom ni endast spelar på stereotypen i genren. Inget fel men det, men svårare blir det 🙂

En sak till. Jag tror nog att du borde hålla dig till gitarren till du fått ordning på sången. Du hamnar för lågt för ofta och du behöver mycket mer drag och javlaranamma för att den biten ska bli bra.

Brutal sanning levererad av: /Lars

Tackar för det ärliga svaret!

Visst det är en svår genre att slå sig in på, för att inte säga omöjlig. Men man måste ju göra ett ärligt försök i alla fall 😄

Sången hoppas jag att någon gillar i alla fall. För den kan jag nog inte göra så mycket åt. Men som man säger, övning ger färdighet. Så vi får väll se var det lider!

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiken är inte min kopp te, men jag tycker det låter skitbra iaf 🙂

Håller med om att du nog kan få ut mer av din röst om du bara ger dig hän och tar i till 100% men överlag tycker jag sången låter bra. Tilltalar mig mycket mer än den klassiska Bruce Dickinson(eller-hur-han-heter)-stilen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Woow!

Inte min kopp te heller, men mycket snyggt.

Bra ljud och sammanhållen ljudbild. Sedan undrar jag också lite över klickande kagge...

Jag fullkomligt älskar kyrkorgeln som går i låten. Gillar synten i introt - ljudet är fett - däremot spelar den inte så intressant

. Och håller också med Ägget - tryck på lite mer med rösten - den håller och låter bra, men musiken kräver lite mer...steroider i rösten... om du förstår vad jag menar.

En stark fyra.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker reverbet hörs för mycket.. sen är trummorna i osync mot gurorna i en del snabba passager.. sången kanske skulle behöva lite bättre topp / briljans ( frekvens ) för att lyfta från resten av kompet..

Jag diggar den här typen av melodiös HM.. och det här var inget undantag..så det blir bra poäng ändå... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
hygienteknikern (oregistrerad)
Woow!

Inte min kopp te heller, men mycket snyggt.

Bra ljud och sammanhållen ljudbild. Sedan undrar jag också lite över klickande kagge...

Jag fullkomligt älskar kyrkorgeln som går i låten. Gillar synten i introt - ljudet är fett - däremot spelar den inte så intressant

. Och håller också med Ägget - tryck på lite mer med rösten - den håller och låter bra, men musiken kräver lite mer...steroider i rösten... om du förstår vad jag menar.

En stark fyra.

//nemo

😆

Äntligen någon som nämner kyrkorgeln. Tyckte den fyllde ut rätt gött.

Introt är ganska rakt, ville ha det så. Halvpampigt och skitnödigt. 😛

Vad gäller stråkljuden som många tycker är lite tråkiga så visst...

Sitter med min sletna Korg Trinity som börjar bli till åren men så jäkla

omodern är den väl inte? Försöker dock experimentera fram lite andra

stråk/synth-hybrider, vi får se hur det går. *vill ha en annan synth*

Är ingen keyboardvirtuos i Dream Theater-ligan men en gör så gott en kan.

Lägger hellre en bra grund som fyller ut än att jag försöker mig på att

göra saker mina fingrar inte hinner med. Men man lär sig....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...